Namnlös Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Detta har väl inte med LCHF att göra, då det varit ett långvarigt problem (redan långt innan LCHF).Men det går inte att be en icke-LCHFare om råd, då svaret endast blir "du blir trött utan kolhydrater".Min ork har i väldigt många år varit dålig. Den har inte försämrats alls av LCHF.Jag har motivation och vilja, men orken finns inte.När man verkligen vill och har bestämt sig för något, så är det jättejobbigt att avstå pgr av det inte går när man är helt slut.Jag har under flera år testat olika vitamintillskott, så det är troligtvis inte brist på B och D-vitamin.Sömnen är troligtvis inte heller problemet.Vad finns det för vitaminer eller andra grejer som man kan ha brist på, som visar sig genom att man är trött?Är det lathet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hemkunskapsläraren Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Tränar du något? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HealthyBasterd Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Hur mycket D-vitamintillskott har du tagit när nu testat det? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
KataM Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Jag tänker direkt på järnbrist. Vet av egen erfarenhet hur fruktansvärt trött man kan bli av det. Och vad jag förstår finns det sjukdomstillstånd som kan göra att man inte tar upp järn som man borde, även om man får i sig tillräckligt. Förutom då att det är rätt vanligt med järnbrist hos kvinnor i fertil ålder - men det kanske inte gäller dig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric51 Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Remiss till öron näsa hals. Kolla om du har sömnapne. Kan ha det utan att snarka. Jag fick en snarkskena och nu kan jag inte leva utan den. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eric51 Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Jag har ägnat år åt samma problem och förutom sömnapne bör du testa B12. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
patrik74 Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 jag har exakt samma problem har testat allt känns det som järn,d vitamin allt möjligt,det som börjar bli jobbigt är att barn och familj blir påverkade dom säger pappa du orkar ingenting och jag bara forsätter att säga men pappa är trött ,det ska inte vara så när man är 38 år 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TillMinus Posted January 8, 2013 Share Posted January 8, 2013 Psykisk stress påverkar otroligt. Många gånger går människor och har en stress inombords utan att egentligen veta om det förens någon ställer allmänna frågor om ditt livet, din vardag och din personlighet. Sådan stress gör att man kan känna sig obeskrivligt orkeslös. Detta var något som jag själv lärde mig och insåg under min hälsocoach utbildning. Jag tycker att alla ska få ha en egen coach att plocka fram "ur "byrålådan" i tider när nån står inför val och frågor som man inte direkt har svar på. Coachen hjälper till att plocka fram svaren du redan har inom dig. Nu kom jag från ämnet lite, tyvärr tycker jag att sjukvården överlag är rätt dåliga på att ta hand om/lägga tid på sådant som är lite "luddigt" men det är inte mindre viktigt för det. Jag bad rätt ut om att få träffa "en sådan som mig, en bra coach" men nå sånna finns inte. Hade jag kunna coacha mig själv hade jag gjort det. Vad jag vill säga är att om du/ni undersökt det som undersökas skall och du/ni har kvar samma problem utan svar eller hjälp så kan det vara värt att ta en titt inombords Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Namnlös Posted January 9, 2013 Author Share Posted January 9, 2013 Ja, jag tränar rätt mycket.Tack för svaren. Det är värt att testa alternativen som getts Ska kolla hur mycket D-vitamin det är. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Har du kollat ämnesomsättningen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
@rkbro Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Finns väl massa saker man kan kolla. Känns som att det säkraste kanske ändå är att kolla med en doktor på en vårdcentral som får gå igenom "hela listan" så att säga. Det är iaf min tanke om de. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maja Posted January 9, 2013 Share Posted January 9, 2013 Till TS: det finns många tips i inläggen här. Jag är själv sjuk sen många år i en sjukdom som gör mej enormt trött och lätt utmattad (Sjögrens syndrom). Min erfarenhet är inte att jag är lat. Tröttheten sätter hinder för mej. Däremot måste jag göra saker fast jag är trött men då försöker jag hålla det på en nivå som är lite snäll mot kropp och sinne, t ex promenader en bit bort från biltrafikens buller. Hoppas du kommer närmare att få veta anledning till din trötthet, först då kan du ju närma dej problemet på ett sätt där du samtidigt kan vara hänsynsfull mot dej själv.Lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Namnlös Posted January 10, 2013 Author Share Posted January 10, 2013 Hur mycket D-vitamintillskott har du tagit när nu testat det? http://www.sundhedsupdate.dk/produkter/fitness-pharma-d-vitamin 3 st sådana tabletter per dag. Har inte en aning om det är för lite, lagom eller för mycket. Vet inte heller om det är en acceptabel sort. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Antonius Posted January 10, 2013 Share Posted January 10, 2013 Detta har väl inte med LCHF att göra, då det varit ett långvarigt problem (redan långt innan LCHF).Men det går inte att be en icke-LCHFare om råd, då svaret endast blir "du blir trött utan kolhydrater". Min ork har i väldigt många år varit dålig. Den har inte försämrats alls av LCHF. Jag har motivation och vilja, men orken finns inte. När man verkligen vill och har bestämt sig för något, så är det jättejobbigt att avstå pgr av det inte går när man är helt slut. Jag har under flera år testat olika vitamintillskott, så det är troligtvis inte brist på B och D-vitamin. Sömnen är troligtvis inte heller problemet. Vad finns det för vitaminer eller andra grejer som man kan ha brist på, som visar sig genom att man är trött? Är det lathet? Mineralbrist kanske? kolla på kostdoktorns sida under tillskott. Får du i dig tillräckligt med långkedjat omega 3? äter du tillräckligt med mat och fett under dagen?. Detta höjde min energinivå och mitt välmående, prova detta! http://blogg.passagen.se/sannaehdin/entry/somnen_laker Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts