Jump to content

Skaldemans ratio


AnnaBanana
 Share

Recommended Posts

Jag är (nästan) desperat! Har gått ner 22 kg men står still sedan november. Och ja, det finns mycket kvar - väger 98 kg. Min fråga till er: Följer ni Skaldemans ratio? Köpte precis hans bok och börjar tro att jag måste lägga till ganska mycket fett för att det ska bli som han rekommenderar. Någon som har någon erfarenhet av Skaldeman-sättet att äta? Hjälp!!

Link to comment
Share on other sites

Mångas erfarenhet tyder definitivt på att det är effektivare ur viktminskningssynpunkt med en riktigt hög fettkvot. Man ska även vara observant på att inte få för mycket protein, eftersom överskott omvandlas till glukos. Testa en månad eller så med riktigt mycket fett!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaldemans ratio är bara ett annat sätt att räkna på.. främst när man står i affären eller vid donken och inte vill bryta sin ketogena diet!

 

Då räknar man gram av fett, kolhydrater och protein.

 

Om protein och kolhydrater blir samma mängd som fett.. uttryckt i gram.. så hamnar man på 1:1!

 

Dvs då ligger man på minst.. 70 E% fett!

 

Under det skall man inte ligga på.. om man vill vara i djup ketos.. eller strävan efter att vara i djup ketos!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jag är (nästan) desperat! Har gått ner 22 kg men står still sedan november. Och ja, det finns mycket kvar - väger 98 kg. Min fråga till er: Följer ni Skaldemans ratio? Köpte precis hans bok och börjar tro att jag måste lägga till ganska mycket fett för att det ska bli som han rekommenderar. Någon som har någon erfarenhet av Skaldeman-sättet att äta? Hjälp!!

Enligt mig är det det rätta att äta enligt SSS. Hur lång tid har det tagit att gå ner i vikt. Det kanske är så att kroppen tar en liten paus men om du striktar upp kolhydraterna och ser över proteinet så kommer det nog igång igen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Om jag ska äta 2ggr min kroppsvikt i protein blir det 140gram. Låt oss säga att jag är strikt och äter Max 10gram kolhydrater.

 

Om jag skulle vilja gå ner i vikt och bör ligga på skaldemans 1,3 får jag i mig

(140+10)*4+1,3*(140+10)*9=2355kcal. Är detta inte mycket kalorier vid försök till viktnedgång?

 

Skulle jag ha skaldemans=2 blir det 3300kcal

Link to comment
Share on other sites

Jag mår illa om jag inte äter minst 120gram om dagen. Väger 69kg. Styrketränar 3ggr, springer 1mil och går 3-4mil per vecka.

Igår åt jag 129/11/123 typ. Vilket ger skaldemans 0,88.

1670kcal

Dock inget utslag på ketosstickorna imorse. (Vet dock inte hur tillförlitligt detta är då jag ätit lchf i över 1 månad)

 

Men tycker att 2ggr kroppsvikt i protein bör man äta för att få i sig någorlunda mängd fast föda. I synnerhet om man tränar. Ändå glider man ur optimal ketos :/

 

Jag tror att om man ska lägga upp ett Macro får man utgå ifrån aktivitetsnivå. Hur mycket tränar jag? Säg jag vill ha 2ggr kroppsvikt, 140gr prot.

Sen bestämmer man sig hur mycket kh man ska unna sig: 10gr/dag

Sen väljer man skaldemans: tex 2

Då blir det 3300kcal.

3300 kcal är mycket även om man tränar! Fast man är nog i optimal ketos iaf

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Problemet för mig är att jag inte känner mig mättare av mycket fett, utan känner mig mätt av mycket protein. Även om jag hade ätit mer kalorier med "mer fett". Detta gör att min skaldemans var låg igår...0,88.

Finns det någon mening med att äta mer fett än vad man känner att man behöver, bara för att komma upp i 1,3-1,6 och behålla ketosen? Har inga problem med att svepa i mig ett glas olja, men kroppen kommer ju att lagra det fettet ;)

 

Sorry att jag är lite skeptisk mot denna kvot. :) skall man ligga på underskott så drar jag i alla fall hellre ner på fettet än proteinet.

Link to comment
Share on other sites

Ja å det är fan härligt att vi alla är olika :) Finns inget "facit" när det kommer till LCHF...

 

Får väl käka lite mer fett så man inte glider ur ketosen för ofta :D

Det är inget vetenskapligt absolut.. det är ett sätt att tänka/räkna.. för att inte hamna helt fel!

 

Och du kan inte helt plötsligt applicera andra beräkningsmetoder på en annan tankemodell!

 

Lika med 5% regeln, den går oxå att använda in absurdum.. fast den mest är tänkt att få en att välja kvalitet!

Link to comment
Share on other sites

Vill lyfta ämnet igen :)

 

Hur "rättvist" är det att väga kolhydrater och protein lika högt, som man gör med skaldemans?

Påverkar överskottsproteinet kroppen precis lika mycket som kolhydrater? Eller hade det varit mer realistiskt att multiplicera exempelvis protein med 0,7, som ett exempel?

Link to comment
Share on other sites

Om man har diabetes är det lika illa med för mycket protein som för mycket kolhydrater.

Det har jag lite svårt att tro på. :)

 

om jag förstått rätt så kan överskottsprotein i kroppen omvandlas till fett och/eller glukos...vidare om jag förstått rätt så stimuleras insulinproduktionen för att ge signal till cellerna att ta upp proteinet.

 

Men att överskottsprotein skulle ge samma skjuts på blodsockret som kolhydrater (ej fibrer) låter osannolikt...men absolut så påverkar det blodsockret.

Link to comment
Share on other sites

Kolhydraterna ger ett snabbt höjt blodsocker för mycket protein förhöjer under lång tid lika illa vilket. 

Om protein ger ett förhöjt blodsocker så är man inte frisk.

 

Däremot så tarvar alltid protein insulin.. men som kompensation så höjs glukagon för att hålla blodsocker normalt.

Link to comment
Share on other sites

Så låt oss säga att om min kropp behöver 130gram protein och jag äter 150 gram protein

 

Har då 20gram av proteinet liknande påverkan som 20gram långsamma kolhydrat skulle ha? "Enkelt" sagt..?

 

Med vänlig hälsning,

Link to comment
Share on other sites

Så låt oss säga att om min kropp behöver 130gram protein och jag äter 150 gram protein

 

Har då 20gram av proteinet liknande påverkan som 20gram långsamma kolhydrat skulle ha? "Enkelt" sagt..?

 

Med vänlig hälsning,

Nää..det tror jag inte...men det har en effekt...och den är antagligen individuell och lite beroende på vad olika hormoner för dagen är inställda på.

 

....så låt oss säga att det har effekten 10 gram långsamma kolhydrater...om det ska vara enkelt  ;)

 

Edit:  Om det inte behöver vara enkelt kan du ju roa dig med att studera den här PDF:en  ;)

 

http://ajcn.nutrition.org/content/66/5/1264.full.pdf

Link to comment
Share on other sites

Nää..det tror jag inte...men det har en effekt...och den är antagligen individuell och lite beroende på vad olika hormoner för dagen är inställda på.

 

....så låt oss säga att det har effekten 10 gram långsamma kolhydrater...om det ska vara enkelt  ;)

 

Edit:  Om det inte behöver vara enkelt kan du ju roa dig med att studera den här PDF:en  ;)

 

http://ajcn.nutrition.org/content/66/5/1264.full.pdf

Tack :D nej det är aldrig enkelt i teorin ;) 

 

Men bra att veta hur det "ungefär" påverkar i praktiken :P

 

mvh

Link to comment
Share on other sites

Får du i dig mer protein än vad som krävs för ditt omedelbara behov så ökas först o främst din proteinsyntes.. om det finns genetiska förutsättningar.

 

Sen utöver det så skall överskott ta vägen någonstans.. och om det inte lagras/omvandlas till muskler så sker en viss lagring i levern av aminosyror.

 

Sen så kissar man ut en del överskott och annat kan gå in i glukonoegenes.. om hormonbilden är rätt.. tex om man befinner sig i ketos.

 

Dock så sker glukoneogenes främst vid behov.. och då främst vid behov att hålla ett lagom blodsocker.. och lagom glykogendepåer.

 

Är du frisk lär alldrig protein höja något blodsocker.. då GLUT1 till 3 lär ta hand om detta.. och kräver då inget insulin.

 

Det som främst händer är att det minskar behovet av ketonkroppar.

 

Är du inte helt frisk kan andra saker inträffa!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Får du i dig mer protein än vad som krävs för ditt omedelbara behov så ökas först o främst din proteinsyntes.. om det finns genetiska förutsättningar.

 

Sen utöver det så skall överskott ta vägen någonstans.. och om det inte lagras/omvandlas till muskler så sker en viss lagring i levern av aminosyror.

 

Sen så kissar man ut en del överskott och annat kan gå in i glukonoegenes.. om hormonbilden är rätt.. tex om man befinner sig i ketos.

 

Dock så sker glukoneogenes främst vid behov.. och då främst vid behov att hålla ett lagom blodsocker.. och lagom glykogendepåer.

 

Är du frisk lär alldrig protein höja något blodsocker.. då GLUT1 till 3 lär ta hand om detta.. och kräver då inget insulin.

 

Det som främst händer är att det minskar behovet av ketonkroppar.

 

Är du inte helt frisk kan andra saker inträffa!

 

...om jag fattar rätt blir det väl någon sorts omvänd process mot att äta kolhydrater...proteinet ger ett insulinsvar som sänker sockernivån i blodet som då tvingar kroppen att "producera" glukos...antar att det är den glukosen som Margareta mäter?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag antar detsamma, dvs att glukagon höjer blodsockret..vilket det skall.. för att kontra insulinutsöndringen!

 

Men om regleringen mellan insulin/glukagon inte är perfekt så kan det bli lite si o så.. sen så kan säkert eventuell insulinresistens ha något med saken att göra?

Link to comment
Share on other sites

Ja jag antar detsamma, dvs att glukagon höjer blodsockret..vilket det skall.. för att kontra insulinutsöndringen!

 

Men om regleringen mellan insulin/glukagon inte är perfekt så kan det bli lite si o så.. sen så kan säkert eventuell insulinresistens ha något med saken att göra?

Exakt så (enligt denna intressanta artikel som verkar vara relevant) : http://www.mmsports.se/Artiklar/Prestation-och-Traning/Fettforbranning-Del-2-Insulin.html

 

"Det kan vara bra att känna till att vid konsumtion av endast protein (eller aminosyror), frisätter kroppen glukagon och därmed insulin för att hålla blodsockret stabilt. Detta är nödvändigt för att stimulera proteinsyntesen och för att aminosyrorna ska tas upp av muskelcellerna. Hos personer med insulinresistens kan blodsockret vara förhöjt i flera timmar efter intag av protein eftersom glukagon höjer blodsockret och insulinets blodsockersänkande verkan hos dem är dämpad."

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Heta diskussioner här :) Kan vi förenkla lite igen?

20gram överskott av protein frisitter insulin motsvarande 10gram långsamma kolhydrater. :D Däremot höjer inte proteinet blodsockret, om man som zepp säger inte är frisk eller är insulinresistent :P

snarare sänks blodsockret vid ett överskott av protein?

Link to comment
Share on other sites

Ja de där 10 grammen, var ju mest skämtsamt, det verkar vara så komplicerat att olika proteiner har olika effekt. Annars är det som du skriver att blodsockret sjunker och kroppen svarar då med att öka den egna produktionen av glukos. Men för någon som inte har diabetes så är nog effekten knappt mätbar. Men att ständigt vräka i sig för mycket proteiner är knappast nyttigt...så det gör man väl då helst i samband med träning.

Link to comment
Share on other sites

Heta diskussioner här :) Kan vi förenkla lite igen?

20gram överskott av protein frisitter insulin motsvarande 10gram långsamma kolhydrater. :D Däremot höjer inte proteinet blodsockret, om man som zepp säger inte är frisk eller är insulinresistent :P

snarare sänks blodsockret vid ett överskott av protein?

Allt protein frisätter insulin.. och glukagon.. är man frisk blir det ett nollsummespel vad gäller blodsocker!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...