Erik 2

Farligt att inte sola ! Är anledningen D-vitamin?

Recommended Posts

Ännu en "etablerad sanning" får en bredsida; att det är farligt att sola. Det är tvärtom. 

Dödligheten bland kvinnor som undviker att sola är dubbelt så hög jämfört med kvinnor som solar. 

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5832238

"Flera studier visar att D-vitamin, som man får genom att sola, skyddar mot en rad sjukdomar. Det är möjligt att det också är just höga halter av D-vitamin som ger solande kvinnor ett skydd."

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då borde D-vitaminbrist vara en folksjukdom i Australien. För satan vad de undviker solen. Man säger att engelsmän är bleka men det är inget mot dessa returpappersbleka och glåmiga invånare. Jag försökte nämna det för några lokala gråpapprsnyllen att med den hyn så kommer ni en dag att bränna er när ni inte kan skydda er. Då är det farligt. Jag försökte lite försiktigt komma in på spåret att man behöver D-vitamin och att en långsamt uppbyggd solbränna som tillkommit utan att bränna sig förmodligen skyddar bättre mot hudcancer än att hålla sig undan solen och bränna sig ett par gånger om året.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då borde D-vitaminbrist vara en folksjukdom i Australien. För satan vad de undviker solen. Man säger att engelsmän är bleka men det är inget mot dessa returpappersbleka och glåmiga invånare. Jag försökte nämna det för några lokala gråpapprsnyllen att med den hyn så kommer ni en dag att bränna er när ni inte kan skydda er. Då är det farligt. Jag försökte lite försiktigt komma in på spåret att man behöver D-vitamin och att en långsamt uppbyggd solbränna som tillkommit utan att bränna sig förmodligen skyddar bättre mot hudcancer än att hålla sig undan solen och bränna sig ett par gånger om året.

Har för mig att cancerfrekvensen i Australien är ganska hög, trots att de använder mycket solcreme

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har för mig att cancerfrekvensen i Australien är ganska hög, trots att de använder mycket solcreme

De använder solskydd i stor utsträckning och undviker solen. Det gör att de gånger de bränner sig så blir det så mycket värre. Bättre att bygga upp solbrännan och vara skyddad den vägen också. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns en amerikansk studie som också visar epidemiologiskt att ju soligare delstat, desto lägre frekvens av cancer. Det får väl anses klarlagt egentligen sedan länge att D-vitamin skyddar mot cancer samt att nyttan av förnuftig solning är större än den potentiella risken för malignt melanom. I Sverige kan man få D-vitamin från solen i juni, juli och augusti mellan 11-15, man kan sola en halvtimme utan solskydd bara man inte bränner sig.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att solskyddsmedlen i sig inte är helt ofarliga...bör nog användas med samma försiktighet som solen...

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Använder inte solskyddscreme tror att det är en stor bov solar med måtta och skyddar med kläder.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Solskyddsmedlen hindrar upptaget av d-vitamin rejält.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är nog att röra sig i solen och skydda dom delar som är vinkelrätt emot den och blir belysta hela tiden. Axlarna, näsan och knoppen t ex. Stenåldersmänniskorna låg nog inte som pannkakor och stekte sig.

En bekant sa i förra veckan att stenåldersmänniskorna gick 2 mil per dag och samlade mat.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det bästa är nog att röra sig i solen och skydda dom delar som är vinkelrätt emot den och blir belysta hela tiden. Axlarna, näsan och knoppen t ex. Stenåldersmänniskorna låg nog inte som pannkakor och stekte sig.

En bekant sa i förra veckan att stenåldersmänniskorna gick 2 mil per dag och samlade mat.

Varför utgår vi från att stenåldersmänniskan är det optimala? När de utvecklade verktyg så minskade det behovet av att springa runt kanske, sedan har vi bronsåldersmänniskan och vidare till medeltidsmänniskan. Varför ska vi jämföra oss med stenåldersmänniskan? Vi behöver inte en iPhone för på stenåldern klarade man sig utan den. Vi behöver inte bil, grill, platt-tv, laptop, jeans från Replay eller nittio sorters vin för det hade man inte på stenåldern.

Man behöver inte skydda några delar i solen om man bygger upp en tålighet för solen. Att ligga och pressa i solen kanske inte medeltidsmänniskan heller gjorde vilket mycket av konsten bevisar då de flesta var vita som spöken. Men jag ser inget fel i det om man sköter det på rätt sätt. För jag behöver inte gå två mil om dagen för att få mat, jag kan ligga raklång i en solsäng och läsa om hur det var på stenåldern och njuta av solens varma strålar. 

Det bästa är att bygga upp en tålighet för solen. Solskydd är nog bra till en början, speciellt på små bleka barn som ska leka ute hela dagen vid stranden. Men som vuxen och med lite solbränna så ska man inte behöva kladda med detta. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Under äldre stenåldern (paleolitikum) finslipades våra genom till i stort vad de är nu. Därför är den epoken en god benchmark för att bedöma moderna företeelser. Det som var gängse i stenåldersmänniskans vardag är vi förmodligen biologiskt anpassade till. Det behöver vi därför troligen inte vara rädda för. Sådant som tillkommit i modern tid kan tänkas skada oss; exempelvis iPhones eller high fructose corn syrup.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I Sverige kan man få D-vitamin från solen i juni, juli och augusti mellan 11-15, man kan sola en halvtimme utan solskydd bara man inte bränner sig.

Då är det egentligen lika bara att äta D-vitamin året om ? Det blir inte många D-soltimmar över för allt regn och mulet väder samt sittande inomhus på jobbet under sommarmånaderna.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har ätit D-vitamin nu i 1,5 år ungefär och förra sommaren var första gången jag inte brände mig trots att jag tillbringade mer tid ute och på stranden än någonsin. Inte för jag blev brun men jag förblev inte längre likblek :)

Äter ca 20 000 IE i veckan.

Tror att jag var inne i en nedåtgående spiral innan.

Ju mindre jag var ute i solen ju mindre tålde jag den och sedan kom luftvägsinfektionerna som ett brev på posten vintertid. Har varit frisk senaste två vintrarna.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då är det egentligen lika bara att äta D-vitamin året om ? Det blir inte många D-soltimmar över för allt regn och mulet väder samt sittande inomhus på jobbet under sommarmånaderna.

Slutsatsen blir mycket riktigt att man ska supplementera D-vitamin året om. De enda dagar jag undviker tabletterna är om jag verkligen ligger en halvtimme mitt på dagen i bara shorts på sommaren... Skulle vilja finna en metod att enkelt mäta halten 25-OH-D3 i blodet dock, för att få dosen bekräftad. Tar 5000 IE om dagen.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

"Ännu en "etablerad sanning" får en bredsida; att det är farligt att sola. Det är tvärtom."

De budskap vi Lchf:are för fram verkar alltid segra i slutändan ;)

"Har för mig att cancerfrekvensen i Australien är ganska hög, trots att de använder mycket solcreme"

Kanske just därför eller så är det krämerna själva som ger cancer :huh:

Har läst att fattiga italienska farmarbetare som är ute i solen hela dagarna är de som är mest skyddade från hudcancer

"Varför utgår vi från att stenåldersmänniskan är det optimala?"

Därför att vi tillbringat 99% av vår tid på jorden som stenåldersmänniskor och det är den långa tidsperioden som danat våra gener

"Jag har ätit D-vitamin nu i 1,5 år ungefär och förra sommaren var första gången jag inte brände mig trots att jag tillbringade mer tid ute och på stranden än någonsin. Inte för jag blev brun men jag förblev inte längre likblek"

Jag har också noterat en stor skillnad i tåligheten mot sol sen jag började supplemera d-vit

Jag använder aldrig solskydd numera men bränner mig ändå inte

Sist men inte minst vill jag pusha för att ni som tar högre doser av d-vit även kommer ihåg att ta lite k2 också för att kalcium ska hamna på rätt ställen i kroppen

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför utgår vi från att stenåldersmänniskan är det optimala? När de utvecklade verktyg så minskade det behovet av att springa runt kanske, sedan har vi bronsåldersmänniskan och vidare till medeltidsmänniskan. Varför ska vi jämföra oss med stenåldersmänniskan? Vi behöver inte en iPhone för på stenåldern klarade man sig utan den. Vi behöver inte bil, grill, platt-tv, laptop, jeans från Replay eller nittio sorters vin för det hade man inte på stenåldern.

Man behöver inte skydda några delar i solen om man bygger upp en tålighet för solen. Att ligga och pressa i solen kanske inte medeltidsmänniskan heller gjorde vilket mycket av konsten bevisar då de flesta var vita som spöken. Men jag ser inget fel i det om man sköter det på rätt sätt. För jag behöver inte gå två mil om dagen för att få mat, jag kan ligga raklång i en solsäng och läsa om hur det var på stenåldern och njuta av solens varma strålar. 

Det bästa är att bygga upp en tålighet för solen. Solskydd är nog bra till en början, speciellt på små bleka barn som ska leka ute hela dagen vid stranden. Men som vuxen och med lite solbränna så ska man inte behöva kladda med detta. 

Du har ju rätt i att det är viktigt att bygga upp solbrännan försiktigt utan att bränna sig men jag tror i alla fall att man inte skall ligga stilla och steka sig för mycket. Min erfarenhet är att risken att bränna sig är mindre om man vänder på sig ofta så att solen inte skiner på samma ställe med samma vinkel för lång stund i taget.

Jag har också läst att efter en halvtimmes solning av samma yta så bildas inte mer d-vitamin. Det borde ha betydelse vilken tid på året och dygnet det är med det stod det inget om.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också läst att efter en halvtimmes solning av samma yta så bildas inte mer d-vitamin. Det borde ha betydelse vilken tid på året och dygnet det är med det stod det inget om.

Tumregel: juni, juli och augusti mellan kl 11-15 kan man bilda D-vitamin i sol här i Sverige. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog mer sol i maj än senare delen av augusti. Sommarsolståndet är runt 21 juni och är mittpunkten av tiden för solning med effektivitet.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tumregel: juni, juli och augusti mellan kl 11-15 kan man bilda D-vitamin i sol här i Sverige. 

Ja men frågan är vad som styr när kroppen inte bildar mer d-vitamin. Om det är mängden som bildas så borde det väl ha betydelse om klockan är 11 eller 13? Det borde också ha betydelse om det är midsommar eller slutet av augusti. Det jag undrar är om det kanske är en halvtimme mitt på dagen i juni och en timme en annan tidpunkt eller vad dom menar egentligen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det blir nog mer sol i maj än senare delen av augusti. Sommarsolståndet är runt 21 juni och är mittpunkten av tiden för solning med effektivitet.

Min sambo som älskar att sola säger att solen tar mycket mer före midsommar. Luften kanske är annorlunda då. Jag tycker själv att det är stor skillnad om himlen är så där knallblå eller om det är lite mer fukt i luften. När det är den där klara torra högtrycksluften så får man verkligen passa sig. Jag brände upp ryggen totalt en sådan dag när jag arbetade som jordgubbsplockare. Hade bikini på mig i värmen och låg där i fårorna i timmar. Aj, aj!!!

Det var ändå i mitten av juli. En julidag med hög luftfuktighet är det dock helt annorlunda även om det är molnfritt.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt flera webbsidor så ska solvinkeln inte vara lägre än 45 grader för att inte uv-stålarna filtreras bort. Detta inträffar olika beroende på var man befinner sig. Ju längre norrut, desto kortare tid, så man kan inte ange generell tid. Jag hittade inga begripliga diagram för detta, men SMHI hade solbanediagram för olika orter i Sverige.

http://www.smhi.se/kunskapsbanken/meteorologi/vad-ar-ett-solbanediagram-1.31981

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja men frågan är vad som styr när kroppen inte bildar mer d-vitamin. Om det är mängden som bildas så borde det väl ha betydelse om klockan är 11 eller 13? Det borde också ha betydelse om det är midsommar eller slutet av augusti. Det jag undrar är om det kanske är en halvtimme mitt på dagen i juni och en timme en annan tidpunkt eller vad dom menar egentligen.

Detaljerna spelar säkert viss roll; det jag skrev menade jag just bara som en enkel tumregel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detaljerna spelar säkert viss roll; det jag skrev menade jag just bara som en enkel tumregel.

Ja jag känner ju till dom tumreglerna men när jag läste det där med en halvtimme så undrade jag det jag skrev i tidigare inlägg men det kanske går att ta reda på. För egen del följde jag cancerfondens råd att inte vara ute mitt på dagen. I ett antal år var jag inte ute mellan 11 och 14 och gick jag inte ut förrän 15 så kände jag mig riktigt duktig. När jag fick reda på att man bara bildar d-vitamin mitt på dagen så gick jag ur cancerfonden där jag tidigare var medlem.

Det är ju skräp rent ut sagt att läkarna inte kan komma överens om hur man skall förhålla sig till solen. Frågar man hudläkarna behöver man i princip rustning om man skall gå ut på sommaren medan andra säger att det är viktigt att få sol för d-vitaminet.

Numera solar jag en lite stund mitt på dagen med minimalt med kläder. Vi har insynsskydd på uteplatsen. Ofta blir det 20 minuter med en vändning i mitten. Sedan brukar jag var ute och ha långärmat men shorts mitt på dagen. Benen bränner man inte så lätt när man är uppe och går.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg