Gå till innehåll

Seminarium om stenålderskost och sjukdomar på Lunds Universitet 9 maj 2014

Recommended Posts

Håller med, jag är också mycket nyfiken på detta! Säger Lindeberg att metabola syndromets markörer inte förbättras vid LCHF?

Jag tror att om kolhydraterna är problemet (prediabetes, diabetes, insulinresistens/hyperinsulinemi etc), så förbättras läget genom utbyte av spannmål, socker o potatis till frukt o rotfrukter. Det visas också i sådana studier. MEN läget förbättras troligen ytterligare vid minimering även av de naturligt förpackade kolhydraterna, i alla fall är vi många tusen anekdoter som märker det i vardagen.

• Gilla 2
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ost är formellt sett en mjölkprodukt, fast rejält omarbetad av våra vänner bakterierna. Vällagrad ost är ett av få livsmedel som innehåller vitamin K2 i någon betydande mängd. Äkta paleo-kost innehöll

Mitt intresse grundar sig i att jag haft svårt att få lchf att fungera.gick bra första året både viktmässigt och jag mådde bra. Sedan började symtom som nedstämdhet och mental trötthet smyga sig på. Ä

Det var en fin och intressant eftermiddag på CRC i Malmö. Maelán Fontes beräknar att videorna kan finnas tillgängliga på söndag. Han har lovat meddela, så postar jag länk här.

Vad kan det vara i den paleolitiska kosten som påverkar insulinkänsligheten positivt?Eller är det så att det är frånvaron av något som ger denna effekt? LCHF ger ju inte förbättrad insulinkänslighet bortsett från förbättring relaterad till viktnedgång. LCHF måste ju inte innebära intag av mjölkprodukter så skillnaden är i så fall ett högre intag av rotfrukter och frukt samt mindre intag av matfett och salt. Det som händer i kroppen vid intag av olika kost är sannolikt mycket komplicerat. Vad tror ni?

För att kunna säga på vilket sätt LCHF och Paleo påverkar insulinkänsligheten så måste det ju ha gjorts mätningar. Känner du till var man kan hitta dom?

Länk till inlägg

Han säger att insulinkänsligheten inte förbättras av lchf. Därav min undran. Om det är sant tjänar man alltså inte på att ta bort alla kolhydrater. Rotfrukterna kanske är en viktig skillnad? Mejerier kan också vara en skillnad

Länk till inlägg

Han säger att insulinkänsligheten inte förbättras av lchf. Därav min undran. Om det är sant tjänar man alltså inte på att ta bort alla kolhydrater. Rotfrukterna kanske är en viktig skillnad? Mejerier kan också vara en skillnad

Jag har läst hela tråden så jag förstår vad du menar. Jag ville bara ha lite mer fakta om hur dom har mätt och hur stor skillnad det blev. Skillnaden i insulinkänslighet mellan blandkost och LCHF borde ju också bero på vad man åt innan. En del byter från en kost full av socker och vitt mjöl till LCHF medan andra inte har ätit något sådant.

Länk till inlägg

MKJ: nej han refererade inte till några studier i intervjun med eenfeldt. Så jag vet inte vilken studie han sett detta i.Hade varit intressant att se. Hittade en pdf-fil från en föreläsning där det står ungefär det han sa i intervjun med eenfeldt. Sid 64 om ang ej påvisad förbättring av glikostolerens och s69 om paleos förbättringar. Sökbpå insulinkänslighet och staffan lindeberg är en pdf-fil som heter "varför denna förvirring" .tyvärr inga referenser. Man får väl maila och fråga honom.

Länk till inlägg

Var / när sade han det? Det låter mycket märkligt, tycker jag.

Länk till inlägg

MKJ: nej han refererade inte till några studier i intervjun med eenfeldt. Så jag vet inte vilken studie han sett detta i.Hade varit intressant att se. Hittade en pdf-fil från en föreläsning där det står ungefär det han sa i intervjun med eenfeldt. Sid 64 om ang ej påvisad förbättring av glikostolerens och s69 om paleos förbättringar. Sökbpå insulinkänslighet och staffan lindeberg är en pdf-fil som heter "varför denna förvirring" .tyvärr inga referenser. Man får väl maila och fråga honom.

Att insulinkänsligheten förbättras av Paleo har jag läst tidigare. Det är just insulinkänslighet och LCHF jag är intresserad av. Står det i filen du hänvisar till?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Det står att den inte förbättras på lågkolhydrat/lchf. Han säger även det till eenfeldt i intervjun från 2011. Ligger på eenfedts sida

Då är det intressant hur länge personerna i studien har ätit LCHF. Det är också intressant vilken variant av LCHF dom har ätit.  Det är också intressant om insulinkänsligheten blev sämre med LCHF eller bara inte bättre.

Paulun har skrivit i sina böcker att mättat fett sänker insulinkänsligheten. Om den sänks enbart om man äter mättat fett i blandkost eller om den sänks på grund av att mättat fett gör cellmembranen mindre genomsläppliga vet jag inte.

Länk till inlägg

När han jämfört paleo med medelhavskost förbättras inte insulinkänsligheten så mycket på medelhavskost. Efter tre månader på paleo hade hjärtpatinter med högt blodsocker normalt sockerbelastningstest.

Länk till inlägg

Ja det behövs fömodligen mer forskning för att ta reda på detta i detalj. På kirawa äter de mättat fett i form av kokosnötter. Dock ej mejerier. Förmodligen ganska mycket mat då den innehåller lite energi o får därmed i sig mycket näring.

Länk till inlägg

Samtidigt påpekar han att det knappt finns några studier på lchf....

Funderar du på vad som är bäst att äta eller är du bara allmänt intresserad av ämnet?

Jag äter blandkost och jag mår inte bra av mättat fett. Det funkar kanske inte så bra tillsammans med kolhydratrik mat.

Länk till inlägg

Funderar du på vad som är bäst att äta eller är du bara allmänt intresserad av ämnet?

Jag äter blandkost och jag mår inte bra av mättat fett. Det funkar kanske inte så bra tillsammans med kolhydratrik mat.

Fast på Kitava åt de rätt mycket mättat fett och samtidigt mycket kolhydrater...

Länk till inlägg

Plutten, jag håller nog egentligen med dig i det du skriver. Jag är lite tveksam till stora mängder frukt om man har inflammatoriska problem (tex autoimmuna sjukdomar, metabolt syndrom eller diabetes) därför jag har sett många berättelser om eksem och dyl som har blivit bättre av att man håller igen lite på frukter (inte utesluter men kanske en frukt om dagen istället för 5). 

Ketogen (hög %E fett) har många fördelar, men det är viktigt att få i sig alla näringsämnen. Grönsaker har över lag så lite energiprocent och innehåller mycket bra saker, så jag anser dom vara positiva för hälsan, speciellt för sjuka. Har man svårt med blodsockerreglering kan man prova att äta råa grönsaker/rotfrukter. 

Det här du skriver om rotfrukter/frukt och lchf är egentligen orsaken till att jag oftast kallar min kost Paleo, trots att jag äter ketogent.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Fast på Kitava åt de rätt mycket mättat fett och samtidigt mycket kolhydrater...

Slv säger ju att proportionerna mellan mättade och icke mättade fettsyror är viktiga. Hur är det med det när det gäller Kitava?

Sedan kanske det är skillnad på kokos och ost och fett kött. Kitavaborna levde väl också på ett annat sätt än vi där dom måste jobba mer med insamling osv av mat än vad vi behöver som åker bil till affären och köper vår mat.

Dom äter ju också mycket komplexa kolhydrater och inte raffinerade. Jag tror att den allra farligaste kombinationen är raffinerade kolhydrater och mättat fett. Att äta enbart protein och fett till frukost och sedan mat med t ex vitt ris som en del skolbarn gör tror jag inte heller är bra.

Länk till inlägg

Slv säger ju att proportionerna mellan mättade och icke mättade fettsyror är viktiga. Hur är det med det när det gäller Kitava?

Sedan kanske det är skillnad på kokos och ost och fett kött. Kitavaborna levde väl också på ett annat sätt än vi där dom måste jobba mer med insamling osv av mat än vad vi behöver som åker bil till affären och köper vår mat.

Dom äter ju också mycket komplexa kolhydrater och inte raffinerade. Jag tror att den allra farligaste kombinationen är raffinerade kolhydrater och mättat fett. Att äta enbart protein och fett till frukost och sedan mat med t ex vitt ris som en del skolbarn gör tror jag inte heller är bra.

Jan derör sig mer än vi gör generellt sett. Staffan jämförde deras aktivitetsnivå med en svensk byggnadsarbetares. De psykosociala faktorerna spelar säkert roll men är mer svårstuderade

• Gilla 2
Länk till inlägg

Mitt intresse grundar sig i att jag haft svårt att få lchf att fungera.gick bra första året både viktmässigt och jag mådde bra. Sedan började symtom som nedstämdhet och mental trötthet smyga sig på. Även ökad hunger och viss viktuppgång. Provade äta mycket fett och mindre fet, mer kolhydrater o mindre kolhydrater. Visste inte hur jag skulle göra. Provade för någon månad sedan paleo vilket gjort mig avsevärt piggare. Kändes som jag hade brist på något innan. tror tillägg av rotfrukter och gott om grönsaker räcker långt. Detta var i alla fall skälet till att jag börjat vända o vrida på detta. Per wikholm blev nog ett startskott i samband med sina artiklar om resistent stärkelse.

• Gilla 6
Länk till inlägg

I Kitava-studien redovisades att 21% av energin kom från fett, varav 17% från mättat och 2% vardera från enkel- och fleromättat. (Personlig kommentar: så mycket för vikten av att "balansera" mättat med fleromättat. Jag tror att intag av fleromättade fettsyror över dygnsbehovet, alltså få gram, är onödigt eller rentav dumdristigt.)

Protein var så lågt som 10% och kh 69%. De åt 370 g kh per dag; 300 g från rotfrukter, 50 g från frukt, 7 g från kokosnöt och 14 g från andra grönsaker.

Fettsyresammansättningen är mycket riktigt annorlunda i kokos och animalier, men de har i många fall det gemensamt att mättat dominerar.

Jag vet inte varför just raffinerade kh och mättat fett skulle vara speciellt farligt i kombination, men raffinerade kh är överhuvudtaget onödiga och inte naturlig föda för oss, så de faller bort av det skälet, tycker jag, antingen man äter LCHF eller paleo.

Länk till inlägg

Mitt intresse grundar sig i att jag haft svårt att få lchf att fungera.gick bra första året både viktmässigt och jag mådde bra. Sedan började symtom som nedstämdhet och mental trötthet smyga sig på. Även ökad hunger och viss viktuppgång. Provade äta mycket fett och mindre fet, mer kolhydrater o mindre kolhydrater. Visste inte hur jag skulle göra. Provade för någon månad sedan paleo vilket gjort mig avsevärt piggare. Kändes som jag hade brist på något innan. tror tillägg av rotfrukter och gott om grönsaker räcker långt. Detta var i alla fall skälet till att jag börjat vända o vrida på detta. Per wikholm blev nog ett startskott i samband med sina artiklar om resistent stärkelse.

Det låter som ett exempel på för näringsfattig kost, som blev bättre med lite mer grönsaker och rotfrukter? Om du absolut vill äta ketogent så rekommenderar jag Terry Wahls senaste bok, där hon beskriver hur man kan skapa en ketogen kost samt bibehålla mycket grönsaker och rotfrukter.

• Gilla 4
Länk till inlägg

Tar du D-vitamin?

Länk till inlägg

Det låter som ett exempel på för näringsfattig kost, som blev bättre med lite mer grönsaker och rotfrukter? Om du absolut vill äta ketogent så rekommenderar jag Terry Wahls senaste bok, där hon beskriver hur man kan skapa en ketogen kost samt bibehålla mycket grönsaker och rotfrukter.

Tack för lästipset!

Länk till inlägg

Vad heter boken?

Länk till inlägg

Funderar lite nu efter att ha läst och lyssnat på Staffan Lindeberg. Kan man säga att vassleprotein hör hemma bland mejeri. Jag tänker angående det han säger om mjölk och mjölkprotein. Eller är jag helt fel ute nu?

Länk till inlägg

Funderar lite nu efter att ha läst och lyssnat på Staffan Lindeberg. Kan man säga att vassleprotein hör hemma bland mejeri. Jag tänker angående det han säger om mjölk och mjölkprotein. Eller är jag helt fel ute nu?

Ja, absolut. Sen var diskussionen på seminariet mest om kasein - det är det som höjer IGF-1 och som också kopplats till cancer åtminstone hos försöksdjur. Men vassleprotein är ju en annan stor del av mjölkproteinerna.

Länk till inlägg

Man ska nog inte bli kostreligiös. Funkar det inte ska man prova sig vidare. Jag mådde bra på LCHF i 3-4 år innan jag fick problem.

• Gilla 3
Länk till inlägg

Vassle höjer insulinet så det är nog inget som är så bra att kombinera med LCHF.

Länk till inlägg

Tack för länken.

Vet du något om varför Staffan Lindeberg begränsar mängden ägg till 1 per dag i sin kostrekommendation?

Det visste jag inte att han gjorde. Kan inte riktigt förstå varför. Var har du det från att han begränsar till ett ägg?

Länk till inlägg

Det visste jag inte att han gjorde. Kan inte riktigt förstå varför. Var har du det från att han begränsar till ett ägg?

Han skriver så här på sin hemsida:

Dessa råd gav vi i vår lyckade studie:

Ät/drick obegränsat av

•    magert kött, gärna naturbeteskött eller vilt, fisk, skaldjur
•    grönsaker, rotfrukter
•    frukt (färsk och torkad)
•    kranvatten
Ät/drick i begränsad mängd (om så önskas)
•    ägg (ett per dag)
•    nötter, särskilt valnötter (i andra hand mandel)
•    potatis (högst 2 medelstora per dag)
•    lingonsylt, thai-ketchup etc. (högst 2 msk per dag)
•    rapsolja, olivolja (högst 1 msk per dag)
•    vin (högst ett glas per dag)
Undvik så långt som möjligt
•    mejeriprodukter (även magra)
•    smör, alla sorters margarin, olja av annan typ än raps- och olivolja
•    spannmål (vete, havre, ris etc.)
•    socker (godis, läsk, saft)
•    öl, vichyvatten
•    salt, kryddor med salt

http://www.staffanlindeberg.com/Svenska.html

• Gilla 1
Länk till inlägg

OK, det är instruktioner i en interventionsstudie. Jag tror inte det betyder att Lindeberg menar att vi i vardagen har någon anledning äta just maximalt ett ägg per dag.

Okej! Jag läste slarvigt där då. Tack! Då låter det bättre :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Angående ägg så har det antagligen varit en säsongsberoende resurs hos våra förfäder. Det är kanske mer "ursprungligt" med en äggfest ibland (till påsk) och mindre (inga) vid andra tider.

Sedan kanske man har haft Kitava i åtanke, och där får man inte mycket kolesterol från maten.

Ägg är näringsrikt så jag äter ändå ett par per dag, men jag tror att det är lite dessa resonemang man haft.

• Gilla 1
Länk till inlägg

OK, det är instruktioner i en interventionsstudie. Jag tror inte det betyder att Lindeberg menar att vi i vardagen har någon anledning äta just maximalt ett ägg per dag.

Frågan är ju bara varför han begränsar sin rekommendation till ett ägg om dagen? Handlar det om att han anser att överdriven äggkonsumtion leder till åderförkalkning av kärlen? När man läser på hans sajt får jag intrycket av att han är ganska "fettskrämd"?!

Man ska ju också komma ihåg att dagens värphöns är kraftigt avlade för att producera onormalt stora mängder ägg. Att producera såpass mycket ägg urlakar hönorna på viktiga mineraler (exempelvis stora mängder kalcium som går åt till att producera skalet) och innebär stora påfrestningar som leder till en tidig död för hönsen. Inte speciellt paleo och "naturligt" med andra ord!

De fåtal ägg man lyckades hitta på stenåldern såg nog sällan ut som ett obefruktat hönsägg gör, utan sannolikt låg det ett halvt utvecklat fågelfoster i rätt många. Ifall fåglar lägger obefruktade ägg är det, vad jag förstått, ganska vanligt att de äter upp sina egna ägg, och därmed återvinner de tappade näringsämnena.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Frågan är ju bara varför han begränsar sin rekommendation till ett ägg om dagen?

Jag kan ju inte svara säkert på det, men jag gissar att man har velat minimera sådant som kan ha inverkan på studiens resultat. Med Kitava som modell har man uformat en kost, och då har man velat ha begränsat med potatis (högt GI), ägg (högt dietärt kolesterol) och tillsatt fett och socker, för att få kosten så lik som möjligt. Sen exakt hur Lindeberg ser på risken med varje faktor här vet jag inte. Alla dessa är ju med i kosten, men begränsade. Det är spannmål, mjölkprodukter och baljväxter som är helt uteslutna.

• Gilla 2
Länk till inlägg

Ägg kan nog ställa till problem ibland. I över 30 år har jag fått begränsa intaget av ägg till 3 i veckan. Åt jag mer så fick jag fettkulor i ansiktet och när jag började få problem med äggen så fick jag akne men det tog några år innan jag förstod att det berodde på äggen.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ägg kan nog ställa till problem ibland. I över 30 år har jag fått begränsa intaget av ägg till 3 i veckan. Åt jag mer så fick jag fettkulor i ansiktet och när jag började få problem med äggen så fick jag akne men det tog några år innan jag förstod att det berodde på äggen.

Det verkar finnas genetiska skillnader i hur man påverkas av kolesterol i kosten. En del är nog mer känsliga.

http://www.jlr.org/content/33/9/1361.full.pdf

Länk till inlägg

Har ni läst intervjun tom naughton gjorde ang resistent stärkelse ock blodsockerkontroll? Per wikholm länkade till denna intervju i ett av sina inlägg. En man där uppgav att hans blodsockerkontroll blivit bättre med rs. Men den blev inte riktigt bra innan han ökade upp sitt kolhydratintag till 100-200g/d. Då blev den perfekt. Detta är en intressant iakttagelse då det harmonierar med de resultat lindeberg fått i studier. De tror det har med tjocktarmsbakterierna att göra. Intressant! I detta fall verkar han ha ätit bönor. Per wikholm skrev intressant nog om detta igår..

• Gilla 1
Länk till inlägg

Har ni läst intervjun tom naughton gjorde ang resistent stärkelse ock blodsockerkontroll? Per wikholm länkade till denna intervju i ett av sina inlägg. En man där uppgav att hans blodsockerkontroll blivit bättre med rs. Men den blev inte riktigt bra innan han ökade upp sitt kolhydratintag till 100-200g/d. Då blev den perfekt. Detta är en intressant iakttagelse då det harmonierar med de resultat lindeberg fått i studier. De tror det har med tjocktarmsbakterierna att göra. Intressant! I detta fall verkar han ha ätit bönor. Per wikholm skrev intressant nog om detta igår..

Jag tycker det där med tarmflora är så indviduellt och komplext. Personer med SIBO tex, verkar reagera negativt på RS liksom de med autoimmuna sjukdomar. Jag läste nyligen att man hade hittat höga halter av vissa bakterier som man tror orsakar tex Chrohn hos vissa naturfolk som inte har den sjukdomen. Jag tror det är samspelet mellan alla olika bakterier som spelar roll och att det finns många konstellationer som funkar, ungefär som att människan har fungerat optimalt vid massa olika makronutrient fördelningar. RS verkar vara viktigt/funka för vissa, det är bara att testa om man hör till dom.

• Gilla 1
Länk till inlägg
  • 3 weeks later...

Hej alla paleokunniga!

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra någorlunda lättläst litteratur (helst på svenska) om ketogen stenålderskost eller liknande ( lågkolhydratkost utan spannmål, socker och mjölkprodukter). Jag vill gärna läsa mer om kost och hälsa inom detta område. Även intresserad av antiinflammatorisk kost som Johanna 07 skrivit en del om här.

Jag äter just nu liknande detta men vill gärna veta mer om hur det påverkar kroppen.

Staffan Lindebergs bok från 2003 är den fortfarande aktuell?

Länk till inlägg

På svenska eller engelska? Staffans Lindeberg's kost är väldigt fettskrämd, står nog inte om ketogen kost där (men antiinflammatorisk behöver inte vara ketogen).

• Gilla 1
Länk till inlägg

Hej alla paleokunniga!

Jag skulle gärna vilja ha tips på bra någorlunda lättläst litteratur (helst på svenska) om ketogen stenålderskost eller liknande ( lågkolhydratkost utan spannmål, socker och mjölkprodukter). Jag vill gärna läsa mer om kost och hälsa inom detta område. Även intresserad av antiinflammatorisk kost som Johanna 07 skrivit en del om här.

Jag äter just nu liknande detta men vill gärna veta mer om hur det påverkar kroppen.

Staffan Lindebergs bok från 2003 är den fortfarande aktuell?

Jag har boken "Maten och folksjukdomarna" av Staffan Lindeberg och jag tycker att den fortfarande är aktuell. Fast han skriver "magert kött" och begränsat antal ägg (minns inte kvantiteten) och det håller ju inte alla med om.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad gäller Staffan Lindeberg och fettintag så kanske denna lilla anekdot är värd att nämna i sammanhanget.

Jag var vid ett specifikt tillfälle i kontakt med honom angående hur det kom sig att hans egna forskningsdata (evolutionsbiologiskt) antydde ett fettintag på, minns jag inte fel, 40 E%/dag men hans egna rekommendationer ändå var lägre, ex genom hans rekommendationer om magert kött etc.

Svaret jag fick var enligt andemeningen att han inte ville riskera att människor började äta mer fett än nödvändigt eller än de borde. Min tolkning blev följaktligen att han prioriterade en viss fettskrämdhet framför sin egen forskningsdata...

Så, gott folk, forskare är också bara människor och det här sker givetvis även åt andra hållet och inte sällan omedvetet.

För tidigare äggsalterade synpunkter så rekommenderas följande:

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1811-10-12-%C3%A4gg-om-dagen/#entry21566

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag har tre principer för min kost

1) Den måste innehålla mycket näring.

Det betyder inälvsmat, benbuljong, mycket grönsaker, alger, protein från vild fisk/gräsbetat kött, bra fetter.

2) Den ska inte trigga immunförvaret

Vad som triggar immunförsvaret är individuellt, men jag undviker spannmål, mejerier, baljväxter och ägg. 

3) Jag försöker hålla ned blodsockernivån. 

Väljer bär istället för frukt, undviker nötmjöl, lägger till fett till det jag äter. Hur man behöver ligga här beror mycket på om man är metabolt skadad. Men näring kommer först. Jag skulle inte undvika grönsaker pga av kolhydratnivån, utan jag skulle äta dem råa istället. Jag skulle inte undvika rotfrukter om mitt blodsocker låg bra (tex betor) därför att de innehåller mycket näring och fibrer.

Dessa tre saker är det som gör min kost antiinflammatorisk i min åsikt. Det är lätt att man glömmer punkt ett, men det är en viktig punkt.

• Gilla 5
Länk till inlägg