Gå till innehåll

Seminarium om stenålderskost och sjukdomar på Lunds Universitet 9 maj 2014

Recommended Posts

Ja, angående olika experter och deras teorier så brukar jag inte gå så slaviskt in på någon, oavsett om  det gäller LCHF, stenålderskost eller annat. Staffan Lindeberg är jag nyfiken på eftersom han skriver om ursprunglig kost utan mjölkprodukter och spannmål. om han är fettskrämd bryr jag mig inte om eftersom jag själv inte är det! :). Man kan ju ta det bästa från flera liksom.

Jag äter ganska likt dig Johanna, har jag märkt, för jag tycker näringsvärdet är viktigast och jag tycker mkt om grönsaker och bär, samt jag gillar lever och kött/fisk.

Det jag skulle vilja läsa mer om är teorierna bakom både stenålderskost och antiinflammatorisk kost. Gärna på svenska om det går men såklart om de bästa böckerna pr på engelska så får jag väl läsa i snigelfart istället :).

Att jag skrev ketogen är egentligen mest för att jag själv har ätit mer LCHF-likt först och nu ökar mina grönsaker, bär, nötter och rotfrukter så att jag kanske hamnar mellan 50-100 kh/dag.

Jag börjar mer och mer tvivla på att själva kolhydraterna i sig skulle vara ett problem för en smal vältränad kropp. Jag började äta LCHF för att jag vill undvika spannmål socker och processad mat. Nu tar jag även bort de processade mjölkprodukterna. Vad det nu än heter det jag äter nu, men denna  kosten mår jag bra av och tycker den är spännande att utveckla och god att njuta av.

• Gilla 4
Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
  • Svar 126
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Ost är formellt sett en mjölkprodukt, fast rejält omarbetad av våra vänner bakterierna. Vällagrad ost är ett av få livsmedel som innehåller vitamin K2 i någon betydande mängd. Äkta paleo-kost innehöll

Mitt intresse grundar sig i att jag haft svårt att få lchf att fungera.gick bra första året både viktmässigt och jag mådde bra. Sedan började symtom som nedstämdhet och mental trötthet smyga sig på. Ä

Det var en fin och intressant eftermiddag på CRC i Malmö. Maelán Fontes beräknar att videorna kan finnas tillgängliga på söndag. Han har lovat meddela, så postar jag länk här.

Jag tycker ju Terry Wahls bok är bra. Den är lättläst och ger en enkel förklaring hur man ska föda kroppen för att hålla sig frisk, eller för att bekämpa en allvarlig sjukdom. Men den kanske inte handlar så mycket om stenålderskost, utan mer om kost för att hålla sig frisk och bekämpa sjukdom, även om kosten bygger på paleo. Men hon pratar om näring, inte vad vi åt förr.

Sen finns det The Paleo Protocol ( kallas AIP), av Sarah Ballantyne. Paleokost vid autoimmun sjukdom. Tycker den är lite överteoretisk...

Jag har inte läst den själv men många rekommenderar Your Personal Paleo av Chris Kresser.

Från en praktiskt synvinkel så tycker jag Terrys upplägg är överlägset, och det finns även en ketogen variant (samt förslag till vegetarisk variant!). Alla pratar om näringstäthet, men följer man hennes kostrprogram så blir kosten extremt näringstät automatiskt, dvs den är näringstät (inte bara pratar om det). Plus, man ser aldrig bakverk och sådana grejer från henne utan bara MAT, näring. 

• Gilla 2
Länk till inlägg

Jag tror att Staffan Lindebers kost är fettsnål mest av politiska orsaker. Jag tror det tills nyligen var helt omöjligt att forska kring en kost som inte var fettsnål, och jag gissar han tyckte det var lite att "offra" mot att kunna forska på en kost utan tex spannmål.

• Gilla 5
Länk till inlägg

Jag tror att Staffan Lindebers kost är fettsnål mest av politiska orsaker. Jag tror det tills nyligen var helt omöjligt att forska kring en kost som inte var fettsnål, och jag gissar han tyckte det var lite att "offra" mot att kunna forska på en kost utan tex spannmål.

Ja, det låter troligt. Jag brukar själv ligga lågt med smörpratet numera faktiskt, för att inte reta upp fettskrämda. :)

• Gilla 1
Länk till inlägg

Absolut! Jag bakar då och då också. Men det är lite talande att AIP (autoimmune protocol) mat på pinterest är full av "ersättningsrecept", medan Wahls Protocol aldrig är det. Det handlar inte bara om vad vi ska undvika, utan det är jäkligt viktigt vad vi väljer att inkludera.

Jag hänger ju på forum med personer som har autoimmuna sjukdomar och där verkar folk ha det intrycket att bara man undviker allt man ska på AIP (paleo+nötter, ägg och potatisväxter) så följer man kosten. Men hallå! Så om jag bara äter frukt och lite räkor så följer jag kosten? Fokus är mer på att undvika än att inkludera. 

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad är pinterest?

Pinterest är ett sätt att spara bokmärken, tex till recept du vill samla på dig. Man kan söka igenom andras "hyllor" och se vad de har sparat, och man kan följa olika hyllor. Tex kan man söka på paleo, AIP, Wahls protocol och se recept. Jag följer en del paleobloggare och det kan bli mycket bakverk, men man får sålla.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Ja, angående olika experter och deras teorier så brukar jag inte gå så slaviskt in på någon, oavsett om  det gäller LCHF, stenålderskost eller annat. Staffan Lindeberg är jag nyfiken på eftersom han skriver om ursprunglig kost utan mjölkprodukter och spannmål. om han är fettskrämd bryr jag mig inte om eftersom jag själv inte är det! :). Man kan ju ta det bästa från flera liksom.

Jag äter ganska likt dig Johanna, har jag märkt, för jag tycker näringsvärdet är viktigast och jag tycker mkt om grönsaker och bär, samt jag gillar lever och kött/fisk.

Det jag skulle vilja läsa mer om är teorierna bakom både stenålderskost och antiinflammatorisk kost. Gärna på svenska om det går men såklart om de bästa böckerna pr på engelska så får jag väl läsa i snigelfart istället :).

Att jag skrev ketogen är egentligen mest för att jag själv har ätit mer LCHF-likt först och nu ökar mina grönsaker, bär, nötter och rotfrukter så att jag kanske hamnar mellan 50-100 kh/dag.

Jag börjar mer och mer tvivla på att själva kolhydraterna i sig skulle vara ett problem för en smal vältränad kropp. Jag började äta LCHF för att jag vill undvika spannmål socker och processad mat. Nu tar jag även bort de processade mjölkprodukterna. Vad det nu än heter det jag äter nu, men denna  kosten mår jag bra av och tycker den är spännande att utveckla och god att njuta av.

Det är ju en sund inställning att inte köpa allt rakt av utan läsa och bilda sig en egen uppfattning. Jag hittade Staffans bok när jag sökte på nätet för att kolla om någon skrivit någon bok om kopplingen mellan mat och sjukdomar. Jag blev jätteglad när jag hittade en så genomarbetat bok på svenska.

• Gilla 3
Länk till inlägg

En bra bok som Lars Wilsson skrev 2003 är Välfärdens ohälsa, som ser dagens sjukdomar ur ett evolutionsmedicinskt perspektiv. Annars håller jag med om boktipsen ovan, liksom tankar om näringstät och "säker" mat.

• Gilla 4
Länk till inlägg
  • 2 weeks later...

Jag läser just nu Staffan Lindebergs bok Maten och folksjukdommarna och tycker den är mkt intressant. Jag tror verkligen på teorierna om att mjölkprodukter samt spannmål är bra att utesluta ur kosten och jag äter nu liknande stenålderskost sedan en tid.

Det är bra kost av flera anledningar tycker jag. Man blir mätt, maten är ren och oproccessad och magen blir lugn och glad. Samt det är verkligen en underskattad kost för viktkontroll! Det är ju verkligen inte stor chans att man överäter när man inte äter varken, socker, ost, grädde eller bröd.

Men jag tycker verkligen det är svårt att ersätta små mellanmål som jag trots allt vill ha ibland. Jag äter två större måltider mat med kött/Fisk samt grönsaker, och även lite bär varje dag. Men som idag tex. Jag hade tränat på morgonen och åt en rejäl lunch vid 11.30. Var sedan ute och aktiv hela eftermiddagen och kände mig i behov av lite energi vid 15-tiden. Var ute på stan och ville gärna ha en espresso. Men inget som serveras på sådana ställen kan jag ha som mellanmål, så jag gick till mataffären för att ta ett mellanmål med mig innan espresson. Letade efter nåt som innehöll näring, som inte var ost. Grönsaker vill jag inte ha till kaffet. Så det fick bli en rackabajsarekorv.

Inte alls ultimat som fika , jag äter helst inte korv. Men nötter ska man inte äta för mkt av och inte heller frukt. Ägg äter jag så det räcker så vill inte ha det som mellanmål också.

Jag menar bara, ost är så gott och passar som både dessert, mellanmål och frukost! Jag är lite post-ost/keso-frustrerad nu. :)

• Gilla 4
Länk till inlägg

Jag läser just nu Staffan Lindebergs bok Maten och folksjukdommarna och tycker den är mkt intressant. Jag tror verkligen på teorierna om att mjölkprodukter samt spannmål är bra att utesluta ur kosten och jag äter nu liknande stenålderskost sedan en tid.

Det är bra kost av flera anledningar tycker jag. Man blir mätt, maten är ren och oproccessad och magen blir lugn och glad. Samt det är verkligen en underskattad kost för viktkontroll! Det är ju verkligen inte stor chans att man överäter när man inte äter varken, socker, ost, grädde eller bröd.

Men jag tycker verkligen det är svårt att ersätta små mellanmål som jag trots allt vill ha ibland. Jag äter två större måltider mat med kött/Fisk samt grönsaker, och även lite bär varje dag. Men som idag tex. Jag hade tränat på morgonen och åt en rejäl lunch vid 11.30. Var sedan ute och aktiv hela eftermiddagen och kände mig i behov av lite energi vid 15-tiden. Var ute på stan och ville gärna ha en espresso. Men inget som serveras på sådana ställen kan jag ha som mellanmål, så jag gick till mataffären för att ta ett mellanmål med mig innan espresson. Letade efter nåt som innehöll näring, som inte var ost. Grönsaker vill jag inte ha till kaffet. Så det fick bli en rackabajsarekorv.

Inte alls ultimat som fika , jag äter helst inte korv. Men nötter ska man inte äta för mkt av och inte heller frukt. Ägg äter jag så det räcker så vill inte ha det som mellanmål också.

Jag menar bara, ost är så gott och passar som både dessert, mellanmål och frukost! Jag är lite post-ost/keso-frustrerad nu. :)

Ost är formellt sett en mjölkprodukt, fast rejält omarbetad av våra vänner bakterierna. Vällagrad ost är ett av få livsmedel som innehåller vitamin K2 i någon betydande mängd. Äkta paleo-kost innehöll antagligen en del fermenterat kött, tarminnehåll och andra djurdelar som vi moderna människor varken vill äta eller kan få tag på till vardags. Jag ser ost - men även yoghurt, fil, och kefir - som en partiell ersättning för dessa livsmedel. 

Jag skulle alltså vilja nyansera bilden av mjölkprodukter. De färska (mjölk, grädde, smör) finns ingen större anledning att äta för vuxna som vill gå ner i vikt. Fermenterade mjölkprodukter däremot har en funktion.

• Gilla 6
Länk till inlägg

Ost är formellt sett en mjölkprodukt, fast rejält omarbetad av våra vänner bakterierna. Vällagrad ost är ett av få livsmedel som innehåller vitamin K2 i någon betydande mängd. Äkta paleo-kost innehöll antagligen en del fermenterat kött, tarminnehåll och andra djurdelar som vi moderna människor varken vill äta eller kan få tag på till vardags. Jag ser ost - men även yoghurt, fil, och kefir - som en partiell ersättning för dessa livsmedel. 

Jag skulle alltså vilja nyansera bilden av mjölkprodukter. De färska (mjölk, grädde, smör) finns ingen större anledning att äta för vuxna som vill gå ner i vikt. Fermenterade mjölkprodukter däremot har en funktion.

Låter klokt. Vill men undvika även fermenterade mejeriprodukter finns ju numera utmärkta K2-supplement med mk-7 tillverkat av nattobakterier.

Länk till inlägg

Nu är jag inte alls inne på något viktminskningstänk kring kosten, utan vill bara äta näringsrikt och gott resten av livet liksom. Men det är intressant det du tar upp här. Och lockande, eftersom ost ju är så gott. Kanske kan det vara så som Staffan L säger att man kan kopromissa lite. Han föreslår då lingonsylt och sötsur sås! Inget jag direkt saknar i min kost. Så kanske en bit får eller getost någon gång då och då kan vara min kompromiss. Jag funderar lite på om det är skillnad på get/får ost och komjölksost ur nyttighetssynpunkt. Har sett att några anser det men vet inte om det finns någon forskning bakom.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Nu är jag lite sen in i denna tråd som kanske redan känns färdigdiskuterad. Men jag läser boken och funderar, experimenterar just nu.

En annan fråga, förutom den om ost är det som tagits upp tidigare i tråden, nämligen fett: Staffan L redovisar  E% fett för ursprunglig kost ca 35-40 har jag för mig.

Jag testar just nu att få till en kost på fisk, skaldjur, kött, ägg grönsaker och bär samt lite nötter. Jag har då enbart använt ca 2 msk tillsatt fett i matlagningen (stekfett). Ändå hamnar jag då på mellan 59-68 % Fett. Så jag undrar lite hur S:L menar att man ska få till en kost med så liten fettprocent samtidigt som man ska få stor del av sin energimängd av protein från animalier?

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad är egentligen magert kött om man tänker ur nutida urbant perspektiv? Jag menar, renkött är inte så troligt att man kan få tag i tillräckligt av så att man kan äta det i sådana mängder som Staffan Lindebergs stenålderskost rekommenderar. Kyckling och kalkonfilé, men vad finns det mer som man kan köpa i vanliga livsmedelsbutiker och som är ekologiskt?

Länk till inlägg

Vad är egentligen magert kött om man tänker ur nutida urbant perspektiv? Jag menar, renkött är inte så troligt att man kan få tag i tillräckligt av så att man kan äta det i sådana mängder som Staffan Lindebergs stenålderskost rekommenderar. Kyckling och kalkonfilé, men vad finns det mer som man kan köpa i vanliga livsmedelsbutiker och som är ekologiskt?

Muskelkött? Skära bort fettkanter, köttfärs med låg fetthalt? Kycklingkött anser ju ofta vara "hälsosamt", men jag är väldigt tveksam till den uppfödningen. Jag tror nötkött är bättre.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Vad är då muskelkött, hjärta tex eller? Jag äter kycklinghjärta när jag hittar det men den inte eko. Jag tror som du att nötkött är bättre apropå kycklinguppfödning. Krångligt att alltid leta ekokyckling men nötkött finns ganska ofta tex nötfärs lammfärs och fläskkarré. Jag är nog lite påverkad ändå av röttköttlarmen på så vis att jag inte äter det fler än kanske 2 ggr i veckan. Samtidigt så är det ju inte en lösning att äta industrikyckling. Men jag undrar vad för slags kött man menar är bäst ur paleo/ stenålderstänk?

Länk till inlägg

Vad är då muskelkött, hjärta tex eller? Jag äter kycklinghjärta när jag hittar det men den inte eko. Jag tror som du att nötkött är bättre apropå kycklinguppfödning. Krångligt att alltid leta ekokyckling men nötkött finns ganska ofta tex nötfärs lammfärs och fläskkarré. Jag är nog lite påverkad ändå av röttköttlarmen på så vis att jag inte äter det fler än kanske 2 ggr i veckan. Samtidigt så är det ju inte en lösning att äta industrikyckling. Men jag undrar vad för slags kött man menar är bäst ur paleo/ stenålderstänk?

Jag brukar välja nöt och lamm (krav eller gräsuppfött). Vanligt lamm från Nya Zeeland är ofta gräsbetat. Gris äter jag bara krav, och då mest för B1, annars skulle jag nog skippa det. Kyckling kommer ofta sist på min lista.

• Gilla 1
Länk till inlägg

Jag brukar välja nöt och lamm (krav eller gräsuppfött). Vanligt lamm från Nya Zeeland är ofta gräsbetat. Gris äter jag bara krav, och då mest för B1, annars skulle jag nog skippa det. Kyckling kommer ofta sist på min lista.

Aha! Bra att veta om Nya Zeeland-lamm. Det finns där jag handlar.

Men du Johanna som är så påläst, jag är också nyfiken på vad du anser om det där med tillagade eller raw-grönsaker ?(se min tråd om saken) och var du läst om detta (om du gjort det) :).

Länk till inlägg

Aha! Bra att veta om Nya Zeeland-lamm. Det finns där jag handlar.

Men du Johanna som är så påläst, jag är också nyfiken på vad du anser om det där med tillagade eller raw-grönsaker ?(se min tråd om saken) och var du läst om detta (om du gjort det) :).

Det tråden har jag missat?

Länk till inlägg