Jump to content

Skillnaden mellan 16:8 och 5:2?

Athenasmatte

Recommended Posts

Hej!

Periodisk fasta är hett just nu och det finns ju två varianter; 16:8-metoden samt 5:2-metoden. Nu undrar jag om det spelar någon större roll resultatmässigt vilken man väljer? Får man samma resultat vare sig man väljer den ena eller den andra metoden eller är det någon av dem som är bättre?

Trevlig helg!

• Like 1

Periodisk fasta är hett just nu och det finns ju två varianter; 16:8-metoden samt 5:2-metoden.

Sanningen är att det finns massor av varianter på periodisk fasta. 

Exempelvis:

16/8 (20/4 etc)

Fast-5 (= 19/5)

ADF (Alternate Day Fasting)

5:2 (4:3, 6:1 etc)

36-timmarsfasta

3-dagars fasta

o.s.v.

Resultaten varierar så klart beroende på hur mycket man fastar. Man kan ju räkna med en snabbare viktnedgång om man exempelvis fastar enligt ADF (500 kcal varannan dag, fritt ätande de andra dagarna), än om man kör på 5:2 (500-600 kcal två dagar i veckan, resten fritt ätande), men å andra sidan är det svårare (för de flesta) att fasta varannan dag än två dagar i veckan.

Hitta en variant som passar dig. Det är det bästa sättet att få den att fungera.  :)

• Like 1

16/8 är betydligt enklare och känns, för mig iaf, inte som någon vidare uppoffring. Jag äter en rejäl middag på kvällen och skippar frukosten dagen efter. Skönt när man är morgontrött dessutom. :)  Ingen kaloriräkning. Dock skulle jag tro att 5:2 fungerar bättre för viktnedgång.

• Like 3

Vad gäller viktminskning har forskning tydligen visat att fettförbränningen ökar mest vid 24 timmar, därefter planar kurvan ut fram till 36 timmar.

Vad gäller autofaghi, dvs tillståndet när kroppen renar sig själv, "städar bort" dåligt fungerande celler, avdöda bakterier, m.m. ska det fungera som bäst vid 16 timmar och därefter avta.

Dessutom lär man sig fasta. Det brukar bli lättare efter några ggr. Eftersom man presterar lika bra under en 36 timmars fasta, ja faktiskt blir piggare och mer koncentrerad än vid normala ätdagar så är det kanske mer psykologiskt lidande än fysiskt då man förväntar sig att det ska vara svårt och utmattande....

• Like 2

Lunch och middag inom 8 timmar har jag inga problem med, men jag BEHÖVER en liten kopp kaffe med lite visp och/eller kokosolja. På morgonen. Innebär det att jag sabbat allt och inte kan kalla det 16:8?

Precis så äter jag. Och det passar mig perfekt, mår toppen så. Har experimenterat lite med gräddmängden för att se var gränsen för livskvalitet går. Det är nämligen prioriterat för mig :) För just mig räcker det med en tesked vispgrädde för att bibehålla den rätta känslan. Om jag i någon period vill viktminska kör jag så, annars slattar jag på med lite mer grädde. Och njuuuter.

• Like 4

Precis så äter jag. Och det passar mig perfekt, mår toppen så. Har experimenterat lite med gräddmängden för att se var gränsen för livskvalitet går. Det är nämligen prioriterat för mig :) För just mig räcker det med en tesked vispgrädde för att bibehålla den rätta känslan. Om jag i någon period vill viktminska kör jag så, annars slattar jag på med lite mer grädde. Och njuuuter.

Tror du det räknas som 16:8 trots gräddskvätten?

• Like 1

Små mängder fett kan knappast sabba, tänker jag.

Är det inte så att Bruce Fife säger att man kommer i ketos om man äter 4-5 matskedar kokosolja per dag även om man äter vanlig västerländsk kost?

Jag har inte boken men någon annan kanske minnas vad han skriver om detta och för all del rätta mig om jag är ute och cyklar  :wacko:

• Like 1

Är det inte så att Bruce Fife säger att man kommer i ketos om man äter 4-5 matskedar kokosolja per dag även om man äter vanlig västerländsk kost?

Jag har inte boken men någon annan kanske minnas vad han skriver om detta och för all del rätta mig om jag är ute och cyklar  :wacko:

Jag har inte heller boken nu, men jag vill minnas att han skriver att man ger hjärnan ketonkroppar som bränsle då man äter kokosolja, men jag tror inte att man hamnar i ketos av kokosoljan, om man i övrigt äter kolhydrater :)

• Like 2

Jag har inte heller boken nu, men jag vill minnas att han skriver att man ger hjärnan ketonkroppar som bränsle då man äter kokosolja, men jag tror inte att man hamnar i ketos av kokosoljan, om man i övrigt äter kolhydrater :)

Precis. Så här skriver han: "Fortunately there are certain fats, namely medium chain triglycerides (MCTs), that are converted into ketones in the body regardless of blood glucose levels or the amount of carbohydrate in the diet. When MCTs are consumed, a portion will be converted into ketones regardless of what other foods are eaten. Therefore, most any type of diet can be transformed into a ketogenic diet by the addition of an adequate amount of MCTs."

http://www.coconutresearchcenter.org/Conquering%20Alzheimers%20with%20Coconut%20Ketones.htm

• Like 3

Precis. Så här skriver han: "Fortunately there are certain fats, namely medium chain triglycerides (MCTs), that are converted into ketones in the body regardless of blood glucose levels or the amount of carbohydrate in the diet. When MCTs are consumed, a portion will be converted into ketones regardless of what other foods are eaten. Therefore, most any type of diet can be transformed into a ketogenic diet by the addition of an adequate amount of MCTs."

http://www.coconutresearchcenter.org/Conquering%20Alzheimers%20with%20Coconut%20Ketones.htm

Och per logik då (om det finns när det gäller kroppen  :D ) borde åtminstone inte kokosfett i kaffe eller te störa fastan? Eller missar jag någon länk i mitt tänkande?

• Like 1

Och per logik då (om det finns när det gäller kroppen  :D ) borde åtminstone inte kokosfett i kaffe eller te störa fastan? Eller missar jag någon länk i mitt tänkande?

Vet egentligen inte. Men någonstans mellan en droppe kokosolja och en stor mängd måste ju gränsen gå, och då tänker jag att det lilla (kanske 25g) man har i kaffet borde fördela sig så tunt i kroppen att det inte stör de nyttiga effekterna av fasta?

• Like 1

Jag kan inte svara på din fråga om den ena eller andra varianten är mer effektiv och effektiv för vad?

Själv vill kroppen numera gå in i 16:8 ett par gånger i veckan och jag förlänger helt enkelt nattfastan. Har testat 5:2 och den passar mig inte alls blir hungrig och får sug. Upplevelsen blir inte behaglig som vid 16:8. Jag tror det bästa är att du testar vilken variant som känns bra för dig om du vill pröva.

Effekten jag är ute efter är både muskeltillväxt samt minskningen av risken för cancer. Jag har läst att periodisk fasta ska öka tillväxthormonet i kroppen och därmed bidra till ökad muskeltillväxt? (alltså om man då samtidigt gymmar såklart). Eller leder periodisk fasta till att man äter alldeles för lite för att kunna öka i muskelmassa?

Jag vill inte gå ner i vikt, tvärtom så vill jag gå upp i vikt- men då helst i form av muskler och inte fett, Funkar periodisk fasta för detta ändamål? Om ja, spelar det någon roll vilken typ (5:2, 16:8...) jag kör?

Trevlig helg!

• Like 1

• 1 year later...

Jag vill inte gå ner i vikt, tvärtom så vill jag gå upp i vikt- men då helst i form av muskler och inte fett, Funkar periodisk fasta för detta ändamål? Om ja, spelar det någon roll vilken typ (5:2, 16:8...) jag kör?

Efter att ha läst igenom alla kloka svar i den här tråden, så tror jag att svaret på din fråga ser ut så här:  5:2-metoden hjälper bäst för viktminskning (reducering av kroppsfett), medan 16:8 är effektivast om man vill hjälpa kroppen rensa ut slagg och minska inflammationer.

Så det lutar väl åt 16:8 plus fysisk träning för din del? Då borde du gå upp i muskelvikt på bekostnad av ev. kroppsfett. En annan fråga är om du som individ verkligen behöver använda någondera metoden för att nå dina syften...  Enbart LCHF + fysträning borde vara tillräckligt.

GOTT NYTT ÅR  på er allihop!

• Like 1

Athenasmatte!

Även om du vill gå upp i vikt så antar jag att du inte vill gå omkring hungrig?

Min upplevelse då jag provade på 5:2 var att jag var plågsamt hungrig, sorgsen, totalt matfixerad/sugen och räknade kalorier och det väckte mina gamla viktväktar-räkna kalorier-ätstörningar till liv. Jag slutade efter ca 6 veckor eftersom jag inte gick ner ett gram.

Nu lever jag enligt 16:8. Det passar mej perfekt. Inget räknande, inget sug. 

Lunch/middag äter jag så mycket jag orkar. Blir ordentligt mätt och nöjd.

Det känns också mycket renande för kroppen om jag har ätit lite knas sent på kvällen, ex. har det blivit en hel del jordnötter framför tv:n under julledigheten(min man köper hem)

Städar bort liksom.

• Like 2