Jump to content

Cancer av för mycket animaliskt protein...

Benny Ottosson

Recommended Posts

Jag har ätit LCHF i ca 6 månader. Och det blir en del animaliskt protein. Jag har inte mätt, men gissar att det blir en del eftersom jag äter en del ägg, korv, grädde och bacon. Nu läser jag boken "Åldrandets gåta" av Henrik Ennart. Där skriver han på flera ställen att vi inte bör äta för mycket animaliskt protein. Eller rättare sagt, forskare säger det. Han skriver "Som vi sett i tidigare kapitel finns det också skäl att undvika överkonsumtion av animaliskt protein. Skälet är att det ökar halterna i blodet av tillväxtfaktorn IGF-1 som misstänks kunna skynda på både cancerutveckling och åldrande."

Finns det anledningen att dra ner på animaliskt protein, eller ha bättre koll på hur mycket man får i sig?

Jag har ätit LCHF i ca 6 månader. Och det blir en del animaliskt protein. Jag har inte mätt, men gissar att det blir en del eftersom jag äter en del ägg, korv, grädde och bacon. Nu läser jag boken "Åldrandets gåta" av Henrik Ennart. Där skriver han på flera ställen att vi inte bör äta för mycket animaliskt protein. Eller rättare sagt, forskare säger det. Han skriver "Som vi sett i tidigare kapitel finns det också skäl att undvika överkonsumtion av animaliskt protein. Skälet är att det ökar halterna i blodet av tillväxtfaktorn IGF-1 som misstänks kunna skynda på både cancerutveckling och åldrande."

Finns det anledningen att dra ner på animaliskt protein, eller ha bättre koll på hur mycket man får i sig?

För mycket protein kan stoppa en från optimal ketos. Nu kanske inte alla vill vara i optimal ketos, men vill man det kan för mycket protein bli ett hinder.

Wilhjalmur Stefansson, som Eric51 här ovan pratar om, redovisar också att det Inuiterna primärt var ute efter i de bytesdjur man kom åt var fettet. De åt sällan magert kött, det gav man istället till hundarna. Under de perioder de inte kunde få tag i annat drabbades de av muskeltrötthet. Så fettet är det viktigaste.

William Davis skriver om något liknande i sin bok "Wheat Beally", AGE som kanske kan påskynda åldrandet i alla fall, men balaseras upp av att äta mycket grönsaker.

Alltså inget som egentligen har med LCHF att göra, ensidig kost är ju inte bra oavsett vad man kallar den.

Läs skaldemans bok-ät dig ned i vikt- särskilt avsnittet om Stefansson som levde bland innuiter. De levde bara på isbjörnar säl fisk osv. Och hade perfekt hälsa

Du är ute och cyklar angående Stefansson. Dom upplevde långt ifrån perfekt hälsa. Kolla på följande video (ca 10 min) för att se hur de verkligen upplevde experimentet.

Traditionella inuiter tog alla chanser de kunde att äta kolhydrater för att undvika förstoppning (som var ett problem bland befolkningen). Exempelvis åt de upp den halvsmälta laven som fanns i renarnas mage, samt att de värdesatte bär väldigt högt.

Högt IGF-1 ger en ökad celldelning. Alltså kan cancerceller dela sig snabbare om IGF-1 är högt. Men du skall veta att många kroppsbyggare strävar efter högt IGF-1 just för dess effekt. Alltså påverkar det inte bara cancerceller.

"Ju fler bilar som kör igenom en tunnel desto större är risken att det sker en krock inne i tunneln."

Otroligt intressant ämne. Inuiterna äter ju riktigt bra fett och protein dvs fiskar och sälar som kanske har bland de bästa fetterna (rätta mig om jag har fel). Jag kan tänka mig att dåliga proteiner typ bacon med alla dess tillsatser eller kyckling som får extra sprutor för att bli godare eller majstärkelse osv är ngt som säkert inte är bra i längden. 

Ska man äta LCHF måste man bli bra på vad man skall kombinera med fettet och vilket fett man väljer. Jag undrar om det bästa ändå kan vara att fylla sig med grönsaker med mkt låga kolhydrater och sen fylla på med protein och fett mot slutet. Kanske ngt som hjälper till på traven. Att dricka ett glas vatten med linfrön kan ju också få fart på tarmen...

Du är ute och cyklar angående Stefansson. Dom upplevde långt ifrån perfekt hälsa. Kolla på följande video (ca 10 min) för att se hur de verkligen upplevde experimentet.

Traditionella inuiter tog alla chanser de kunde att äta kolhydrater för att undvika förstoppning (som var ett problem bland befolkningen). Exempelvis åt de upp den halvsmälta laven som fanns i renarnas mage, samt att de värdesatte bär väldigt högt.

Videolänkar kan vara toppen att bifoga i inlägg, men du verkar glömma att säga det du vill ha sagt. Du kan inte räkna med att andra ska se på långa videor för gissa exakt vilken information du vill framhäva och hur du vill vinkla den. 

Alltså: säg det du vill ha sagt lite kortfattat och hänvisa till videor som stöd för ditt inlägg/fördjupning. Bättre än videor är dock länkar till rapporter, undersökningar osv. så att man själv kan bilda sig en uppfattning. 

Plantvideorna är för övrigt urtråkiga, uselt producerade helt enkelt. Rena rama lidandet att se på.

Videolänkar kan vara toppen att bifoga i inlägg, men du verkar glömma att säga det du vill ha sagt. Du kan inte räkna med att andra ska se på långa videor för gissa exakt vilken information du vill framhäva och hur du vill vinkla den. 

Alltså: säg det du vill ha sagt lite kortfattat och hänvisa till videor som stöd för ditt inlägg/fördjupning. Bättre än videor är dock länkar till rapporter, undersökningar osv. så att man själv kan bilda sig en uppfattning. 

Plantvideorna är för övrigt urtråkiga, uselt producerade helt enkelt. Rena rama lidandet att se på.

Vetenskap är inte så glamoröst! Jag skulle vilja hävda att videorna är lysande producerade eftersom dom är koncisa och baserar sig på fakta från de inblandade studierna. Du kan själv välja hur du vill se videorna, antingen kan man pausa och läsa utdragen från studierna, eller så kan man bara låta videon gå och ta del av helheten. Han "redovisar" ju allt han säger, och om du vill så kan du fördjupa dig själv genom att följa upp och läsa studierna. Sen att du inte håller med/uppskattar informationen är en helt annan sak. 

Visst, jag kan skriva ett referat av filmen, men varför uppfinna hjulet igen när någon annan redan har uttryckt det på ett bättre sätt än jag skulle kunna göra på ett forum.

Just denna handlar om de hälsoproblem Stefansson och Andersen upplevde under sitt 1 år långa köttexperiment. Bland annat så upplevde Stefansson extrem förstoppning (10 dagar utan nr 2), diarré och råkade även ut för matförgiftning. Hans kollega Andersen drabbades av lunginflammation vid studiens slutskede. Det verkar vara vedertagen kunskap här inne att dom upplevde perfekt hälsa under denna perioden.

Denna video är bara 10 minuter lång, och det borde man orka med om man har ett intresse i ämnet?!?

Jo, om man äter bara magert kött mår man inte bra. Det finns något som kallas för kaninsvält bland annat. Då måste man lägga till antingen kolhydrater eller fett. Men det experimentet skedde efter att Stefansson hade levt med inuiterna, som faktiskt äter fett kött och inte magert. Därmed är det en viss skillnad på de levnadsförhållanden som han hade när han levde med inuiterna, och experimentet som därefter genomfördes för att undersöka skillnaderna mellan att äta mycket fett och att äta mycket protein.

Vetenskap är inte så glamoröst! Jag skulle vilja hävda att videorna är lysande producerade eftersom dom är koncisa och baserar sig på fakta från de inblandade studierna. Du kan själv välja hur du vill se videorna, antingen kan man pausa och läsa utdragen från studierna, eller så kan man bara låta videon gå och ta del av helheten. Han "redovisar" ju allt han säger, och om du vill så kan du fördjupa dig själv genom att följa upp och läsa studierna. Sen att du inte håller med/uppskattar informationen är en helt annan sak. 

Visst, jag kan skriva ett referat av filmen, men varför uppfinna hjulet igen när någon annan redan har uttryckt det på ett bättre sätt än jag skulle kunna göra på ett forum.

Just denna handlar om de hälsoproblem Stefansson och Andersen upplevde under sitt 1 år långa köttexperiment. Bland annat så upplevde Stefansson extrem förstoppning (10 dagar utan nr 2), diarré och råkade även ut för matförgiftning. Hans kollega Andersen drabbades av lunginflammation vid studiens slutskede. Det verkar vara vedertagen kunskap här inne att dom upplevde perfekt hälsa under denna perioden.

Denna video är bara 10 minuter lång, och det borde man orka med om man har ett intresse i ämnet?!?

Jaa du... Vetenskap kanske inte är särskilt glamouröst, men det kan vara väldigt intressant. Videorna är däremot tråkiga, tyvärr.

Det handlar inte om att inte mäkta med att titta på en tio minuter lång video. Det handlar om att en video, som kan innehålla lite vad som helst, som inlägg i en diskussion känns respektlöst. När du inte kan sammanfatta och skriva ned det du vill ha sagt, i ett textbaserat diskussionsforum, är det helt enkelt svårt att ta dig på allvar.

Men OK, nu skriver du att S fick svår förstoppning, diarré och matförgiftning och att A fick lunginflammation. Bra så, och det tar bara några sekunder att läsa istället för att tvingas genomlida en 10 minuter lång och trist video. Kompletterat med relevanta länkar till vidare information (i textform) kan man snabbt avgöra om man vill läsa mer eller gå vidare. Enkelt!