Jump to content

Hela familjen äta lchf?

nabe
 Share

Recommended Posts

Jag skulle önska att hela min familj åt Lchf. Vi är 2 vuxna å 4 barn, den minsta är 3 år och äldsta 14 år. Jag möter bara motstånd hela tiden, suck! och det är plågsamt jobbigt med alla lockelser  helgerna igenom, godisskålar, glass, chips å dipp och läsk i mängder. Fick utskällning när jag "bara" köpt saft och popcorn en helg. Nu menar jag inte strikt lchf för familjen. Någon som har nåt bra tips? någon där hela familjen äter lchf?

Jag skulle önska att hela min familj åt Lchf. Vi är 2 vuxna å 4 barn, den minsta är 3 år och äldsta 14 år. Jag möter bara motstånd hela tiden, suck! och det är plågsamt jobbigt med alla lockelser  helgerna igenom, godisskålar, glass, chips å dipp och läsk i mängder. Fick utskällning när jag "bara" köpt saft och popcorn en helg. Nu menar jag inte strikt lchf för familjen. Någon som har nåt bra tips? någon där hela familjen äter lchf?

du kanske får stå på dig lite, om det nu är du som står för fiolerna så kanske de får hålla till godo. Du kanske kan göra något typ av deal med dem, "inget godis på ett år = du bjuder på resa/upplevelse tillsammans" Finns ju en hel del LCHF-vänliga desserter/godis (som man iof kan tycka vad man vill om). Baka lite gott, någon lchf-kladdkaka med grädde, goda ostar, nötter och annat....doppa popcornen i mörk chocklad....de minsta barnen lär nog gå att "vända" rätt snabbt. Men att locka med något ännu bättre (och samtidigt lchf-vänligt) är nog grejen tror jag. LCHF-mat och vanligt mat behöver ju inte vara så stor skillnad annars, koka med en potatis till de som vill ha och till dig själv gör du nått annat gott som lockar. Stå på dig!

• Like 5

Om ni vuxna i familjen är överens är det ju bara att sluta köpa hem dålig mat, det är ju ni som bestämmer över plånboken. De små barnen kommer att foga sig, såklart. Möjligen är tonåringen "förlorad", men han/hon är snart stor nog att komma till egen insikt. Om du och din bättre hälft har olika tankar kring kost är det däremot svårare, för att inte säga omöjligt. Talar av egen erfarenhet.

Det är annars lätt att LCHF-anpassa hela familjens mat. Liberalare tillbehör till de växande. Grönssaksdip, nötter, bär, hemmagjord glass etc vid festligare tillfällen. Inga problem, internet svämmar över av tips och recept.

• Like 6

Jag hakar på Lilla Annas resonemang - ni vuxna behöver vara överens! Det är inte vi men jag vägrar numera servera pasta och pappa accepterar att servera mina hemgjorda köttbullar. Det stora kruxet är smörgåsarna där inget LCHF-alternativ duger men i den mån jag kan serverar jag pannkaka (LCHF) eller ägg mosat med smör till storebror och riskakor med tjockt lager smör och leverpastej till lillebror (glutenfritt). Till godis blir det ekologiska popcorn i kastrull. Sen middag i form av "potetatis, söttbullar o sås" som lilleman säger. Till mellanmål ofta skålar med plockgrönt och kalla köttbullar. Inte så fett men bättre än mycket annat. Lycka till och berätta gärna hur det går. Jag behöver tips... ;)

• Like 1

Du borde ordna familjemöte. Berätta sansat och beslutsfast att du inte längre köper hem socker- mjöl- och skräpmat. Den som vill ha sånt får själv betala och själv köpa. Och därmed avstå från något annat istället eftersom du inte höjer veckopengen eller skjuter till med pengar till den där jackan dom vill köpa etc. Detta är beslutet du tagit och det är så här från och med idag. Det tjänar inget till att gnälla om saken för beslutet är fattat. Sen håller du ditt ord. Typ något sånt, kan funka :)

• Like 4

Knepigt det där.. :unsure: Jag började ensam i min familj med LCHF för ca tre år sedan. Mina barn var ju stora, sonen 18 och dottern 16 år. Det var lite svårt i början innan jag fick kläm på hur jag skulle lägga upp menyn, så att alla blev nöjda. Samtidigt läste jag (och läser) en mängd litteratur och fick mer och mer tyngd och kraft i min argumentation och numera så äter jag och sonen LCHF och make och dotter lite både och. ( Maken är en riktig gottegris) Maten är det inga problem med nuförtiden, något protein som kött, fisk, kolhydrat till (dotter) och make, sallad och någon varm grönsak och ett fett tillbehör. Alla kan välja vad de vill äta.

Sen det här med godis och sånt, när ungarna var mindre så var det förstås lördagsgodis och lite snacks. Läsk har vi aldrig haft hemma, annat än till storhelg. Numera så äts det kanske lite glass eller lite choklad till helgerna. Alla är numera medvetna om hur onyttigt socker är, även om inte alla bryr sig om det (läs maken..)

Jag tycker att du ska göra så här; skriv veckomatsedlar och sätt upp i köket. Läs recept och engagera gärna barnen i planeringen.  Det finns så många underbara recept som tilltalar alla, fast det är LCHF. Baka till helgerna lite goda efterrätter (LCHF då!)och minska på godiset samtidigt. Läs på och stå sedan fast vid att läsk och godis endast är acceptabelt till den nivån som du tycker är rimlig :angry: . Utöver den får de köpa själva. ;)

• Like 2

Först o främst, dra på ordentligt med godsaker som passar dig, ädelostar o fläsksvålar mm. Om man har lite potatis hemma kan möta chipsbristen med ett glatt ; vi gör egna! Brukar bli rackarns gott de ca två ggr om året det blir av, barna brukar bli nöjda med typ tio st var. Tycker det är ganska ok om de tillverkar sina egna onyttigheter, blir oftast chokladbollar. Sen är bara att låta den andra vuxna köpa vad hen vill men om det var hen som stod för utskällningen kan hen behöva bytas ut.

Först och främst bör du vara konsekvent i dina handlingar. Du möter motstånd nu, men vi människor är vanedjur och med tiden vänjer sig din familj in med ditt beslut.

Det viktiga är inte vad du upplever nu med deras motstånd, utan istället hur de längre fram kommer att tacka dig när de vuxit upp, och bättre förstår skillnaden mellan bra och dålig mat...

• Like 1

Är bara dom vuxna på samma planhalva bör det inte vara något problem

En grej som funkade hos oss var att erbjuda ungarna ett antigodiskontrakt årsvis

Det kostade oss ett par datorer och någon tusenlapp totalt sett men slipper man köpa läsk och godis stup i kvarten så tjänar man snabbt in på gungorna det man förlorar på karusellen :)

Alla ungarna köpte konceptet och förnyade kontrakten flera gånger

I princip gav det dom en godisfri uppväxt

• Like 2

Vår övergång till LCHF var inte smärtfri och den gick (lite för) snabbt (för den övriga familjen) när jag väl bestämt mig. Det är jag som handlar och lagar all mat hemma hos oss. Jag hade läst på i kanske ett halvår innan jag var mogen att börja. När jag berättade för familjen att NU går vi över till LCHF blev det ett kraftigt motstånd, främst från min man. Han var mest rätt för att vi och vår son skulle falla ner och dö en för tidig död p.g.a. allt fett. Jag tror att det är viktigt att analysera vad som är orsaken till motståndet. 1 är det rädsla för LCHF? eller, 2 är det saker man går miste om?

Min man gick med på att läsa Matrevolutionen så han fick lite kunskap (och inte behövde vara rädd) och sedan var han beredd att testa i tre månader. Nu har vi ätit LCHF i över två år och han är värsta ambassadören för kosten. Han har fått flera arbetskamrater att börja äta enligt LCHF.

När det gäller saker man går miste om, öl i hans fall har han lärt sig att tycka om vin istället. När han någon gång smakat en öl igen har den inte alls smakat lika gott som han mindes den. Ibland tar han en Finncrisp och den är fortfarande lika god som förr.

Generellt har jag jobbat så att jag har lagat, bakat och fixat så att de inte ska behöva känna att de går miste om något - att allt blir godare istället. Oftast är ju i ärlighetens namn LCHF-mat och godis godare än annan mat (man får använda smör och grädde) och godis (om man tycker om grädde, choklad och nötter). Och jag använder sötningsmedel när det behövs. Jag resonerar som så att lite stevia eller sukkerin då och då är bättre än ett ständigt matande med socker och vetemjöl. Man kan inte få allt - vissa kompromisser krävs oftast i en familj.

Sonen har inga direkta förbud. Han är tonåring. Det fungerar inte med förbud på tonåringar. I skolan och på kalas äter han det som bjuds om han tycker om maten och är hungrig. Ibland köper och äter han vanligt godis (inga stora mängder) - men inte många gånger per år. Läsk dricker han ibland men då light-läsk. Tips! För tonåringen kan du berätta att hen slipper eller får lindrigare acne om hen inte äter så mycket kolhydrater. Jag tycker också att man kan prata om vikt om det är ett problem eller om det finns risk för att det kan bli ett problem framtiden.

• Like 4

Vi kör sockerfritt år i våran familj. Pengarna som vi sparar ska vi använda till en resa för hela familjen: barnen är 16, 8, 7 och 3 år. Jag försöker också, så långt det bara är möjligt, undvika vitt mjöl till barnen. Vi har inget förbud, så om de är på kalas fikar de och tar emot godispåsen, men när vi själva kan påverka undviker vi. Barnen äter frukt, lite steviasötade produkter och hembakat LCHF-fika. Jag har ätit LCHF i 6 år och fasat ut ganska mycket redan tidigare, men det är ändå en stor förändring för familjen och nog är det utlandsresan som motiverar när man t.ex. inte kan köpa en semla i skidbacken. Jag upplever att hela familjen mår mycket bra på den här kosten! Jag har samlat inlägg som handlar om alternativ när man normalt sett äter socker här:

http://luafilosoferar.wordpress.com/category/sockerfritt2014/

Övriga bloggen är betydligt striktare  ;)

• Like 2

Ja problemet är just också att alla utom jag är normalviktiga. För maken ser ju då ingen anledning att dra ner på godsakerna trots att jag informerat om alla skadliga effekter osv. Han är också uppvuxen med halvfabrikat och föredrar pulvermos framför vanligt mos, färdiga köttbullar osv. Och tycker inte om några grönsaker förutom gurka. Jag måste nästan alltid laga två maträtter och barnen föredrar i princip alltid hans alternativ, tyvärr. Känns så tråkigt :(

Ja problemet är just också att alla utom jag är normalviktiga. För maken ser ju då ingen anledning att dra ner på godsakerna trots att jag informerat om alla skadliga effekter osv. Han är också uppvuxen med halvfabrikat och föredrar pulvermos framför vanligt mos, färdiga köttbullar osv. Och tycker inte om några grönsaker förutom gurka. Jag måste nästan alltid laga två maträtter och barnen föredrar i princip alltid hans alternativ, tyvärr. Känns så tråkigt :(

LCHF är ju inte bara övervikt... hur är det med generna på hans sida?

Visst är jag lite rultig, men den största vinsten jag gjort är att jag kunnat slänga alla mediciner OCH har chansen att leva längre än vad min fars syskon gjorde... Med det arvet skulle jag vara död om 2 år.

Jag skyllde mycket på min man när jag trillade dit han åt ostbågar på helgen men bestämde att jag måste ta ansvar själv . I julas stod det choklad på bordet stoppade inte en bit i munnen.

Jo, jag avstår ju allt dom andra äter. Men sugen blir jag ju och sedan tycker jag att det är jobbigt att se mina kära stoppa i sig saker som kan vara skadliga/onyttiga för hälsan.

• Like 1

LCHF är ju inte bara övervikt... hur är det med generna på hans sida?

Visst är jag lite rultig, men den största vinsten jag gjort är att jag kunnat slänga alla mediciner OCH har chansen att leva längre än vad min fars syskon gjorde... Med det arvet skulle jag vara död om 2 år.

Dom lever väl ganska länge i den släkten. Tror iofs inte dom åt/äter så illa som han gör..

Ann Fernholms bok är en ögonöppnare då det gäller socker. Den handlar just främst om hälsan. Men det går inte att tvinga någon att läsa böcker heller.

Jag är striktare än vad min man är när det handlar om vad våra barn ska äta och inte äta. Om jag fick bestämma helt skulle de näst intill aldrig äta halvfabrikat och gluten. Men han serverar dom rågbröd ibland (ett par gånger i månaden, jo jag vet... jag är riktigt bortskämd med bra karl när jag tycker två gånger i månaden är mycket) och en gång i veckan får dom köpeköttbullar när dom ska på en hobby långt bort. Jag hinner inte laga all sort mat hela tiden med studier 7 dagar i veckan så jag kan inte laga matsäck - har vi kommit fram till. Någon enstaka gång per år vill han laga pasta. Och någon entaka gång per år vill han servera barnen honung.

Men han ger inte läsk, saft, socker, godis, vindruvor, russin, mjölk... jag har rätt fria händer.

Trots att min man äter sina rågbrödssmörgåsar varje dag (ett mål består av bröd och ost) och en frukost på mysli och fettfattig naturell yoghurt har han efter att jag började laga LCHF-mat gått ner ca 10 kg. Det tog honom 3 år ungefär, men det går neråt :) Han har också själv slutat ta mycket pasta på jobbet och nästan helt slutat dricka läsk (högst en gång i veckan ett glas typ).

• Like 3