Leia Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Sju år på lchf. Jag bestämmer vad jag stoppar i mun. Eller gör jag det? Ibland undrar jag! En knepig sak är att jag alltid (livslångt) varit ute efter godis. Sånt man stoppar i sig, som inte är mat. Som bakgrundsmusik för denna strävan har jag ju ett samhälle som skriker att jag ska "unna mig", mysa på fredagen etc. Köpa ditten och datten. Ett samhälle som tappat verklighetskontakten med sin hunger. Man äter inte för att tillfredsställa sin hunger eller sina näringsbehov, man äter av andra orsaker. Jag vill bort ifrån detta. Jag vill äta mat, två gånger om dagen, endast mat. Och hellre en potatis än en chokladmousse. Hellre potatis från min trädgård med smör än avokado som har fått åka många mil. Mat helt enkelt! Dessutom har jag ju fått jobba hårt för denna potatis, inte bara tagit bilen till Ica för att handla avokado. Så får det bli, min nya matfilosofi... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fundersam Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jag tycker det känns lite hårt Leia. Vi människor har, mig veterligen, alltid gjort en skillnad på vardag och fest. Personligen tror jag att det är ett behov som vi har och jag upplever det helt ok. För min del löser jag det så att fredag och lördag kväll, tillfredställer jag det där ätbehovet som inte är mat för hunger. Jag gör då LCHF-vänliga desserter eller så tar vi en bit mörk choklad efter maten. Det lilla extra kommer då i ett sammanhang med mat, volymerna blir inte stora och det triggar inte sug. Rent psykologisk känner jag också att jag inte avstår något utan lägger till en kvalité. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Leia, en annan väg att gå är att äta mat OCH godis varje dag...om det går att få till i din vardag. Även om jag håller med om det du skrev inledande i relation till att det är starka krafter som driver på ex. vad vi stoppar i munnen så håller jag med Fundersam vad gäller det praktiska. OM man kan äta godis och det inte ställer till med något beroendeliknande i relation till ätbeteende så är i regel, ex. en bit mörk choklad i det närmaste försumbart för de flesta. För egen del blir det en del choklad och jordnötter sisådär varannan dag eller oftare. Det beror helt på vilket kolhydratmängd jag siktar in mig på för dagen. Faktum är att de dagar jag vill få i mig mera kolhydrater så är det lättare just den vägen...även om jag givetvis även mumsar loss med grekisk yoghurt (Lidls är rätt kolhydratsnål men samtidigt proteinrik) etc. Hur som helst, lycka till! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jag bestämmer själv alla gånger vad jag äter. När jag "unnar mig" något, blir det inget från det gamla livet, utan godsaker från det nya. Därför har jag inga moraliska betänkligheter över det jag stoppar i munnen... inte heller finns ordet fusk i mitt ordförråd. Senast några veckor sedan unnade jag mig 50 paket ölkorv och i helgen blv det hjortkött. Jag unnar mig inte längre något i belöningssyfte, utan strävar efter fest. Det har jag nästan varje dag. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Läste en gång en bok om medeltiden, där det berättades att vanligt folk åt sockergodis en gång om året, på karnevalen. Det tycker jag är helt rätt. Vad fantastiskt gott det måste ha smakat, en gång om året. Jag ska käka choklad till jul, har jag bestämt mig för. Får handlarna bestämma skulle vi ju äta det varje dag. Så jag ser det som en motståndshandling att ta avstånd från fredagsmyset! Det matiga fredagsmyset, jag kan mysa på andra sätt. Jag ska köpa böcker för de pengar jag får över... Och jag ser det inte som hårt att avstå. Jag ska äta mina äpplen och päron i höst, jag ska äta färskpotatis till midsommar, solvärma söta norrlands-jordgubbar i augusti. Nu till påsk blir det hemmagjord ostkaka med hjortronsylt, men bara lite lite sylt eftersom jag får huvudvärk annars. Min kropp är hård med mig! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts