kareng Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Ibland dyker det upp artiklar som den här. Otäckt! http://www.aftonbladet.se/halsa/article12807647.ab Kommer ihåg för några år sedan när det var ett par föräldrar som bara matade sitt barn med banan och avokado (som det trodde innehöll allt). Det barnet fick så grav näringsbrist att det blev hjärnskadat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Kan man tänka sig en liten sammanfattning eller liknande (kopia av ingressen kanske)? Mina integritets- och säkerhetsinställningar totalvägrar allt från Aftonbladet att visas (de är en redig infodammsugare). Utgår från att det är ännu ett stackars barn som fått lida för att föräldrarna tror att mat primärt handlar om livsåskådning/religion och inte näringsinnehåll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erik 2 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 @TinyTom Där konstaterade man att Louise led av grav vitaminbrist. Hon saknade nästan helt vitamin A och vitamin B12. AmmadesLäkarna började då undersöka vilken kost flickan fått i sig och konstaterade att hennes föräldrar enbart gett barnet bröstmjölk. Båda föräldrarna var strikta veganer, som inte åt några animaliska produkter. Bröstmjölken var näringsfattig och gav inte barnet de vitaminer hon behövde. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Kan man tänka sig en liten sammanfattning eller liknande (kopia av ingressen kanske)? Mina integritets- och säkerhetsinställningar totalvägrar allt från Aftonbladet att visas (de är en redig infodammsugare). Utgår från att det är ännu ett stackars barn som fått lida för att föräldrarna tror att mat primärt handlar om livsåskådning/religion och inte näringsinnehåll. Artikeln handlar om en 11 månaders bebis som helammades av en mamma som är vegan: "Sjukvårdarna tyckte att det var märkligt att den elva månader gamla bebisen var så liten och späd – flickan vägde bara 5,7 kilo – och barnet skickades till obduktion. Där konstaterade man att Louise led av grav vitaminbrist. Hon saknade nästan helt vitamin A och vitamin B12." Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Någon sa att "crawl" är det svåraste sättet att drunkna på. Andra säger att rökning är det långsammaste sättet att mörda sig själv (och omgivningen framför allt!). Något säger mig att veganism platsar på en sådan lista över effektiva sätt att skada sig själv och sin familj. Artikeln har några år på nacken, jag har läst den förut. Tror till och med den omnämnts här i forumet tidigare också. Inte mindre förfärligt för det. Jag tror knappt att det är sant när jag läser det. Alkoholism är en sjukdom, likaså anorexi. Veganism, någon? Den som påstår att veganism är det bästa för hälsan förtjänar en stor falukorvsring runt halsen. Med bacon lindat runt ringen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Det finns alltid folk som suger på livet,..inget undantag bland veganer. Här är ett par som jag länge följt på Youtube som föder upp sitt barn helt veganskt, och det verkar gå rätt bra för dom. Intressant är att ingen verkar ta sig för bröstet när föräldrar misshandlar sina barn med skräpmat som leder till dödlig cancer, eller dylikt. Veganism är ingen diet, det är ett etiskt ställningstagande. Det finns tusentals olika varianter av veganska dieter, vissa bättre än andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Veganism är ingen diet, det är ett etiskt ställningstagande. Ja....det kanske också är problemet...att vissa veganer inte insett att kosthållningen ställer grundläggande krav på kunskaper inom näringslära om man ska genomföra sitt etiska ställningstagande. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Intressant är att ingen verkar ta sig för bröstet när föräldrar misshandlar sina barn med skräpmat Nej det gör ju ingen alls, det har du ju heeelt rätt i. Inte en människa är det minsta engagerad i detta. http://www.kostdoktorn.se/vem-tanker-pa-vara-barn http://www.kostdoktorn.se/?s=v%C3%A5ra+barn&submit.x=0&submit.y=0 http://trollmorslchf.webblogg.se/2014/april/overviktiga-barn-2.html#comment http://www.kostdoktorn.se/hur-man-saljer-gammal-frukt-till-barn-med-extrem-vinst http://lchfingenjoren.se/category/min-viktresa.html http://www.sydsvenskan.se/opinion/aktuella-fragor/underklassens-barn-ater-ihjal-sig-utan-att-vi-bryr-oss/ Hur är det själv? Bryr du dig? Med tanke på vad du självsäkert deklarerar om att "ingen" bryr sig så ger du intrycket att du inte verkar ha så bra koll på vad som pågår runt omkring dig, du ger alltså ett sken av att blunda för verkligheten och lär väl då knappast bekymra dig för eller ens lägga märke till hur barnen faktiskt har det. Du är nöjd med att "det verkar gå rätt bra". Fine. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tiny Tom Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Precis som Peter B är inne på så är ju poängen att veganismen är ett etiskt ställningstagande och således en trosuppfattning då den faktiskt går i kollisionskurs med det primära att utgå från bästa möjliga föda. Med det i bakhuvudet så blir det knepigare att försvara dels föräldrar som INTE förkovrar sig i vad som krävs för att man ska få det att funka TROTS brist på näringsdensitet, dels människor som proklamerar veganismen som den främsta kosthållningen för att inte tala om stora inflytelserika organisationer som okritiskt - ofta mellan raderna - lyfter veganismen till en status den sannerligen inte förtjänar ur det primära perspektivet, dvs näringsaspekten. Just detta att veganismen först och främst är ett etiskt ställningstagande och en trosuppfattning är det som borde få myndigheter och inflytelserika organisationer att tänka ett varv till innan de börjar propagera för "grönt är skönt" och att skippa animalier, om så bara för en dag per vecka. Något säger mig att det skulle bli liv i luckan om man från liknande inflytelserika organ lika okritiskt skulle börja vurma för kost som hör till trosuppfattningar där man nyttjar skäktning som slaktmetod eller varför inte pastafarianismen. Poängen är alltså inte vad som rekommenderas utan att rekommendationer inte skall utgå från religiöst betingade rörelser och trosuppfattningar oavsett etikett. Mat är mat och mat är först och främst näring vilket i sin tur är liv och hälsa. Ett konstaterande kanske inte fjärran behövlig prioritet i dessa tider av epidemisk välfärdsmisär? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts