Jump to content

Alzheimers sjukdom vid 39 års ålder

Sigurdur

Recommended Posts

När jag såg löpsedeln om detta, så gick min tanke direkt till vad orsaken kunde vara. Min gissning är maten, och inte arbetslivets större krav och förväntningar som Lennart Minthon, forskare och professor vid Lunds universitet tror.

Ännu en professor som vet svaret...

• Like 4

Jag förstod det som att sjukdomen lättare upptäcks på grund av högre krav eller mer stress i arbetslivet, inte att den orsakas av detta.

Sedan tycker jag inte att det framgick bra vad professorn menade med "demografiska orsaker"? Förstod någon annan det?

Jag tänker också i banorna kring mer (nuförtiden i samhället, inte bara hos enstaka individer då jag inte är bekant med personen i artikeln) skräpmat eller skräp i maten = sjukare hjärna (inte bara kropp) hos allt fler och allt yngre.

:(

Är det "diabetes typ 3" vi ser?

Min Svärmor fick diagnosen ställd vid 65 års ålder.. Hon hade ett "stressigt/viktigt arbete, för Hjärnan", med många nattförhandlingar genom sitt arbetsliv. 

Det jag har tänkt på, är att hon hade kunnat leva på snabbmakaroner med smör och Ketchup, rakt igenom om hon fått bestämma. Hon åt väldigt lite, och grönsaker bestod ofta av skivad färsk gurka och kokta ärter och morötter, pulversås. Väldigt lite Protein, men mycket smör och Potatis/Makaroner. 

Köttbullar var färdigköpta, etc.. Och jag har haft tanken att kosten kanske också hjälpt till på resan. Hon hade starkt hjärta och levde till hon blev 87 år.

Senaste 15 åren som ett "Kolli", men med stor matlust. 

Så Tragiskt! 

Jag förstod det som att sjukdomen lättare upptäcks på grund av högre krav eller mer stress i arbetslivet, inte att den orsakas av detta.

Sedan tycker jag inte att det framgick bra vad professorn menade med "demografiska orsaker"? Förstod någon annan det?

Jag tänker också i banorna kring mer (nuförtiden i samhället, inte bara hos enstaka individer då jag inte är bekant med personen i artikeln) skräpmat eller skräp i maten = sjukare hjärna (inte bara kropp) hos allt fler och allt yngre.

:(

Är det "diabetes typ 3" vi ser?

Du har så rätt. Jag hade lite för bråttom att tycka till. Dock missar professorn orsakssammanhang, och bara tittar på att stress skyndar på sjukdomsförloppet.

När professorn pratar om "demografiska orsaker" och att " Vi har en ålderspuckel med 40-talister som nu blivit gamla", så syftar han nog på att fler 40-talisterna till skillnad från t ex 30-talister har arbetat med mer stressade arbetsuppgifter (han nämner datasystem), och på så sätt snabbare utvecklat sjukdomen.

Stress har ju funnits förut, så jag tror starkt på att den "moderna maten" har satt sina spår.

Kanske är det som du skriver, "Diabetes 3" vi nu skönjer...

• Like 1

• 1 year later...