Jump to content

Hur fungerar insulinet...?

Benny Ottosson

Recommended Posts

Jag har precis köpt en blodsockermätare. Tyckte det skulle vara intressant att se vad som händer vid intag av olika föda. Men så läste jag att insulinet "tar ner" blodsockret till rätt nivå. Hinner man då inte mäta? Är en blodsockermätare ointressant då? Är det kanske insulinnivån som ska mätas? Eller ketoner?

Detta tyckte jag stämde vid min första test, där inget hände varken 30, 60 eller 90 minuter efter jag ätit enorma mängder Ris a la Malta :-)

Men LCHF-bloggerskan Johanna Ekne visar på sin blogg hur hennes blodsocker for upp till över 8 30 minuter efter intag av t ex Cola.

Så är blodsockermätning trots allt intressant?

Jag har precis köpt en blodsockermätare. Tyckte det skulle vara intressant att se vad som händer vid intag av olika föda. Men så läste jag att insulinet "tar ner" blodsockret till rätt nivå. Hinner man då inte mäta? Är en blodsockermätare ointressant då? Är det kanske insulinnivån som ska mätas? Eller ketoner?

Detta tyckte jag stämde vid min första test, där inget hände varken 30, 60 eller 90 minuter efter jag ätit enorma mängder Ris a la Malta :-)

Men LCHF-bloggerskan Johanna Ekne visar på sin blogg hur hennes blodsocker for upp till över 8 30 minuter efter intag av t ex Cola.

Så är blodsockermätning trots allt intressant?

Insulinets uppgift (bland annat) är att reglera högt blodsocker genom att skicka in blodsockret i muskler i form av glykogen. Glukosöverskottet, dvs det som inte ryms i musklerna om glykogenlagren är fulla och som inte förbränns, skickas in i fettceller i form av fett.

Jag personligen mäter hellre ketonerna än blodsockret.

Blodsockret kan nog ge en hel del information men ännu mer intressant vore det nog om vi lätt kunde mäta insulinet,,,,

De prover som Johanna Ekne gjort gör ju att man kan rangordna olika typer av fika kvantitativt - det är ju klart fördelaktigt att äta något som ger så liten blodsockerhöjning som möjligt - denna info kan du hitta genom att titta på matens GI-värde vilket dock inte säger något om hur en sammansatt måltid ger för något blodsockersvar vilket ju Johannas tester visar,,,,

För det är inte bara vad du äter utan oxå i vilken ordning du äter och självklart i vilka mängder, det är mera gynnsamt att äta fett före socker,,,,