jiim Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Behöver tips på LCHF-mellis som inte kräver kyla i oöppnad förpackning Frukt: Avocado Oliver Kokosfett Kött & Fisk: Makrill i tomatsås Ölkorv Torkat kött Mejeri: Babybel ost Ost på tub Rått ägg Snacks: Paranötter Macadamianötter Grok (ostchips) Fläsksvålar Frökex (Huså) Kokoschips LCHF-Müsli Både makrillen och avocadon är på gränsen i E% kolhydrater... Tar tacksamt emot fler förslag! Kanske kan vi tillsammans göra en lista? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jag älskar parmesanost i tärningar att ha som panikgrej i väskan. Håller bättre än bebybel och är myyycket godare 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Jaså? Babybel är utanför kylen i affären, men parmesan brukar väl vara kylvara? Jag är väääldigt noggrann med kylvara/icke kylvara (nästan tvångsbeteende haha) Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Ska du äta Melliz? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Jaså? Babybel är utanför kylen i affären, men parmesan brukar väl vara kylvara? Jag är väääldigt noggrann med kylvara/icke kylvara (nästan tvångsbeteende haha) Mvh, Jag har ost ofta i rumstemperatur annars får man ju inte fram aromen. Även smör faktiskt, utom möjligen under varmaste sommaren. I mina affärer ligget babybel i kyldisken..? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 14, 2014 Author Share Posted April 14, 2014 Ska du äta Melliz? Haha Du tror inte hennes smeknamn delvis kommer från mellanmål? Jag vet inte, men kanske Jag har ost ofta i rumstemperatur annars får man ju inte fram aromen. Även smör faktiskt, utom möjligen under varmaste sommaren. I mina affärer ligget babybel i kyldisken..? Du har egentligen rätt i vad du säger. Ost kan också förvaras i rumstemperatur. Jag vet folk som har vanlig hushållsost i rumstemperatur för att den ska smaka bättre. Jag är också väldigt glad i lagrad ost som har blåa fläckar Saxat från babybels hemsida: Does the cheese need to be refrigerated? The Laughing Cow wedges should be refrigerated after purchase and opening to ensure the best quality and taste. The Laughing Cow®, Mini Babybel®, and Smooth Sensations™ cheeses should be refrigerated at all times when not being consumed. We advise that when serving guests, cheese is safe unrefrigerated for 2-4 hours, and remaining cheese, if there is any, can then be safely returned to the fridge. Min affär måste ha begått ett misstag Jag har min i kylen just nu i alla fall... Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Kokt ägg har hittills alltid klarat minst ett dygn i rumstemperatur för mig. Jag har dem i en liten burk med en bit hushållspapper i, inbillar mig att det luktar mindre så, och transporter hem skalet i burken så att jag kan kompostera det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted April 14, 2014 Share Posted April 14, 2014 Vad kan egentligen hända om man har ost utanför kylen? Vad jag vet blir den först alltid godare, sen kan det gå åt två håll: den torkar eller den möglar. Torkar den så går den att äta ändå, möglar den så bör man väl slänga den. Men att tillverkaren propagerar för kylskåpsförvaring tror jag bara är för att hålla ryggen fri. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Kokt ägg har hittills alltid klarat minst ett dygn i rumstemperatur för mig. Jag har dem i en liten burk med en bit hushållspapper i, inbillar mig att det luktar mindre så, och transporter hem skalet i burken så att jag kan kompostera det. Vill det skall kunna hålla sig längre än ett dygn... annars är ägg super att ha med sig Vad kan egentligen hända om man har ost utanför kylen? Vad jag vet blir den först alltid godare, sen kan det gå åt två håll: den torkar eller den möglar. Torkar den så går den att äta ändå, möglar den så bör man väl slänga den. Men att tillverkaren propagerar för kylskåpsförvaring tror jag bara är för att hålla ryggen fri. Så tror jag också att det är verkar tyvärr inte finnas så stort utbud på mellanmål men ost skall man nog räkna in trots att det i normala fall är kylskåpsvara Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 I mina affärer (coop och ica) har jag sett påsar med torkat renkött också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Annika Rane Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Grok, fläsksvålar, ost på tub, torkat kött, grönsaker kan läggas till listan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Tack ska ni ha Jag har uppdaterat listan. Grok måste jag verkligen prova! Det är lätt att överäta protein på Grok och Fläsksvålar Vad gäller ost på tub är hållbarheten 1-2 veckor utanför kylen enligt Kavli OsttubI kylförvaring håller en öppnad osttub ungefär 2 månader. En öppnad osttub klarar sig även i rumstemperatur cirka 1-2 veckor. Därför är det en bra produkt när man campar eller inte har tillgång till kylskåp. Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ostgoten Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Det finns ju matlådor med inbyggd kylklamp i locket, och det finns ju kylklampar som går att ha i kylväska... Om du vill öka på tiden för livsmedel du är tveksam till att ha i rumstemperatur över ett dygn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Det finns ju matlådor med inbyggd kylklamp i locket, och det finns ju kylklampar som går att ha i kylväska... Om du vill öka på tiden för livsmedel du är tveksam till att ha i rumstemperatur över ett dygn. För min del handlar detta om en långhelg, torsdag-söndag. Är det ett helt dygn så fungerar ju dessa matlådor med kylklamp suveränt Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
akewah Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Hela iden med Lchf för mig är att slippa Livsmedelsverkets alla påfund där mellis är ett av de allra värsta. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Jaså? Babybel är utanför kylen i affären, men parmesan brukar väl vara kylvara? Jag är väääldigt noggrann med kylvara/icke kylvara (nästan tvångsbeteende haha) Mvh, När min affär började lägga Babybel ute i butiken och inte i kylen började den smaka otäckt. Har inte köpt den sedan dess. Några dagar i rumstemperatur funkar men inte för länge. Gäller även för parmesan. Fast jag vet inte om den kan börja smaka äckligt . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Hela iden med Lchf för mig är att slippa Livsmedelsverkets alla påfund där mellis är ett av de allra värsta. Håller med, du har helt rätt! Normalt sätt äter jag inte mellisar efter jag började med LCHF. Klarar mig fint på frukost och lunch. I mitt fall ska jag på träningsläger och behöver energi mellan passen. Brukar bli dyrt när man kör hoj och tappar koncentrationen Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 När min affär började lägga Babybel ute i butiken och inte i kylen började den smaka otäckt. Har inte köpt den sedan dess. Några dagar i rumstemperatur funkar men inte för länge. Gäller även för parmesan. Det är väl som man är van vid och vad man tycker om. Jag gillar inte babybel för att de inte smakar nånting... Jag har tärnad parmesan i skrivbordslådan och det funkar så länge påsen räcker i alla fall... ett par veckor eller nåt 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 När min affär började lägga Babybel ute i butiken och inte i kylen började den smaka otäckt. Har inte köpt den sedan dess. Några dagar i rumstemperatur funkar men inte för länge. Gäller även för parmesan. Fast jag vet inte om den kan börja smaka äckligt . Fan jag borde gå å klaga! Vi märker väl när jag skalar upp dem Mvh, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Kolla om konserven med makrill i tomatsås innehåller Bisfenol A som är ett hormonstörande ämne. ICA har lovat att byta ut, men det verkar ta sin tid. De som stör sig på att Babybel inte smakar så mycket, så finns det nu en med cheddarsmak. Den smakar mycket mer. Be din handlare att ta in den... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stroker49 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Vad kan egentligen hända om man har ost utanför kylen? Vad jag vet blir den först alltid godare, sen kan det gå åt två håll: den torkar eller den möglar. Torkar den så går den att äta ändå, möglar den så bör man väl slänga den. Men att tillverkaren propagerar för kylskåpsförvaring tror jag bara är för att hålla ryggen fri. Mögel på vissa matvaror som bröd och sylt skall man vara försiktig med, inte nyttigt att äta. Lika bra att vara på den säkra sidan och skippa bröd och sylt helt! På ost däremot har jag läst att inget farligt mögel kan växa, så den blir alltså bara bättre och bättre ju grönare den blir. Första gången jag gjorde egen salami så växte mögeln tjock utanpå efter någon veckas upphängning/torkning. Livrädd ringde jag mina kompisar i Italien som gratulerade mig till den prima korven! Det var bara att torka bort och satt det hårt så skulle man blöta en trasa i vin och torka med. Sedan har jag fått veta att det är därför salami är lite vit på skinnet, rester av mögel. Eller vitfärg på fusksalami från Danmark! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Ska du äta Melliz? Haha! Inte äta mig hoppas jag? Jag har dock inte många gram kollisar per 100 g =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Haha! Inte äta mig hoppas jag? Jag har dock inte många gram kollisar per 100 g =) Du är säkert nyttigare än dom flesta mellanmål 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Du är säkert nyttigare än dom flesta mellanmål Jag vet inte om kannibalism är sådär jättebra...ärligt talat! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 15, 2014 Author Share Posted April 15, 2014 Kvinnor har i regel högre andel kroppsfett än män, betyder det att kvinnor "är LCHF" 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Mögel på vissa matvaror som bröd och sylt skall man vara försiktig med, inte nyttigt att äta. Lika bra att vara på den säkra sidan och skippa bröd och sylt helt! På ost däremot har jag läst att inget farligt mögel kan växa, så den blir alltså bara bättre och bättre ju grönare den blir. Första gången jag gjorde egen salami så växte mögeln tjock utanpå efter någon veckas upphängning/torkning. Livrädd ringde jag mina kompisar i Italien som gratulerade mig till den prima korven! Det var bara att torka bort och satt det hårt så skulle man blöta en trasa i vin och torka med. Sedan har jag fått veta att det är därför salami är lite vit på skinnet, rester av mögel. Eller vitfärg på fusksalami från Danmark! Har också hört att ostmögel inte är farlig, nöstan tvärtom. När det blir mögel på ost som lagras, är det bra.Brödmögel är tydligen det värsta, enligt min mormor. När osten möglar, så räcker det att man skär bort det allra yttersta, men om det är bröd....så slängs det. Om det är grönsaker (förr lagrade man morötter, potatis m.m.), så ska man skära bort "två" lager. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Annars borde väl pemmikan vara ett superb närings/energitillskott, som inte kräver kylskåp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Melliz Posted April 15, 2014 Share Posted April 15, 2014 Du är säkert nyttigare än dom flesta mellanmål Haha! Jaa.. Det får vi hoppas är nog nyttigare än spannmål och strösocker iallafall 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jiim Posted April 16, 2014 Author Share Posted April 16, 2014 Annars borde väl pemmikan vara ett superb närings/energitillskott, som inte kräver kylskåp. Sökte på detta... Hundmat?! kom på fler mellisar: rått ägg! håller i 3 veckor utanför kylen Om man vill så kan endast gulan ätas för högre E% fett La även till LCHF-müsli, frökkex (typ Huså) 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Sökte på detta... Hundmat?! Hur du fick det här https://sv.wikipedia.org/wiki/Pemmikan till hundmat, fattar jag inte. På Kif finns det många trådar om pemmikan. Här är en: http://kolhydrater.ifokus.se/discussions/4d71590fb9cb46222d068755-recept-pa-pemmikan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts