Jump to content

Vetenskapens värld nästa vecka!

AnetteB
 Share

Recommended Posts

På måndag i nästa vecka (den 21:a april) så kommer det att handla om socker vs. fett. Det handlar om dom där två tvillingbröderna som gör ett test på sej själva, den ena äter sockermat och den andra fettmat - http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/

attachicon.gifvetenskapen.jpg

Jag såg bilder på vad dom åt i bloggen för ett tag sedan och det verkade inte vara hälsosam mat utan bara en hög av det ena och det andra.

Och här är svenska Yle:s program om det dolda sockret.

http://arenan.yle.fi/tv/2153119

Det är alltså den finlandssvenska televisionens dokumentär här i Finland. På svenska. Ann Fernholm intervjuas. Kan ses en månad. Även hos er som bor utomlands där i Sverige.

Jag såg nyss dokumentären, och för de som inte vill/orkar se den, så kommer här spoilern:

En livsmedelsexpert säger att socker inte är farligt, utan en mycket bra råvara som är hälsosam och hon känner inte till något om dolt socker. En sakkunnig i huslig ekonomi säger att kroppen behöver kolhydrater, och gör en smoothie på fettfri fil. Vidare träffar man en sockerberoende man som i sin strävan att undvika godis och annat onyttigt, centrifugerar frukt till en fruktdryck i tron att han nu inte får i sig så mycket socker längre.

Inget nytt under vårsolen i detta fall...

• Like 1

Jag såg nyss dokumentären, och för de som inte vill/orkar se den, så kommer här spoilern:

En livsmedelsexpert säger att socker inte är farligt, utan en mycket bra råvara som är hälsosam och hon känner inte till något om dolt socker. En sakkunnig i huslig ekonomi säger att kroppen behöver kolhydrater, och gör en smoothie på fettfri fil. Vidare träffar man en sockerberoende man som i sin strävan att undvika godis och annat onyttigt, centrifugerar frukt till en fruktdryck i tron att han nu inte får i sig så mycket socker längre.

Inget nytt under vårsolen i detta fall...

Ingenting man behöver se i så fall, men hur 17 kan Ann Fernholm gå med på nåt sånt? Eller är hon bara en liten fotnot i det store hele?

Ingenting man behöver se i så fall, men hur 17 kan Ann Fernholm gå med på nåt sånt? Eller är hon bara en liten fotnot i det store hele?

Den finske journalisten åkte över till Stockholm, och besökte Ann. Hon gav bra svar, och bör ha gjort stort intryck på den finska tv-publiken. Jag glömde bort att nämna henne, då de andra "experternas" samlade kunskap fick mig på fall...

Den finlandssvenska dokumentären handlar egentligen om att det finns socker i allt. Sen intervjuas en representant för livsmedelsindustrin och hon ser mycket lögnaktig ut när hon säger att socker är en bra ingrediens och att vi inte alls äter för mycket av det. Ann fernholm berättar att socker inte alls bara är tomma kalorier utan ger leverskador. Sen funderar dom på hur mycket socker det finns i allt möjligt. Tyvärr kontrollerar dom inte "riktig" mat, utan främst juice och godis. Men det talas om att det finns mycket socker i industriell mat. Dokumentären är ett pyttesteg för oss som vet mycket. Oss lchfare. Men ett stort stort steg för den breda allmänheten som tror problemet med socker är tomma kalorier.

• Like 1

Är det nån som har tittat på det här skämtet till dokumentär? Som om en månad skulle räcka för att ställa om kroppen på fettdrift? Eller två veckor för att hjärnan ska gå friktionsfritt på ketoner?

Och att bara titta på en genetisk uppsättning för att dra några slutsatser är ju helt förkastligt.

Varför fick fettätaren inte äta grönsaker?

• Like 2

Skönt med denna tråden, för fick den där studien om de två bröderna skickat till mig på facebook idag som ett "titta-här-nu-så-ser-du-att-lchf-osv-inte-är-bra", orkar typ inte ta debatten heller så länkar forumstråden istället.