Jump to content

Balans mellan fettsyror...


Peter B
 Share

Recommended Posts

Ofta framförs här argumentet att mättade fetter är ofarliga.

 

MEN

 

Är det så enkelt?

 

Kan det inte vara så att ett "balanserat" intag mellan mättat/enkelomättat/fleromättat är det bästa...lite som SLV förespråkar. ;-)

 

Den intressanta artikeln i länken nedan indikerar kanske det.

 

http://www.mmsports.se/Artiklar/Prestation-och-Traning/Fettforbranning-Del-3-Adiponektin-och-Leptin.html

 

Kort summering: Adiponektinnivåerna påverkas negativt av för mycket mättat fett. Högre adiponektinnivåer ger bättre insulinkänslighet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Njä!

 

Man bakar som vanligt ihop mättat fett och transfett för att skuldbelägga mättat fett

 

Jag blir alltid lite skeptisk när man singlar ut ett speciellt ämne för att tillskriva det närmast "magiska egenskaper"

Man ser att personer med bra insulinnivåer har höga halter adiponektin men det är långt till att härleda en koppling till mättat fett eller ens att adiponektinskulle vara av värde för den som redan är insulinresistent eller tjock

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Om man säger som så.. olika fettsyror påverkar kroppen på olika sätt.. delvis genom olika metabola vägar.

 

Men.. äter man vanlig mat.. sk riktig mat, tex vanligt kött/fisk/fågel/ägg/mejerier och varierar detta så får man i sig olika fettsyror.

 

Tex nötkött består nästan till hälften av enkel och fleromättade fettsyror.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Om man säger som så.. olika fettsyror påverkar kroppen på olika sätt.. delvis genom olika metabola vägar.

 

Men.. äter man vanlig mat.. sk riktig mat, tex vanligt kött/fisk/fågel/ägg/mejerier och varierar detta så får man i sig olika fettsyror.

 

Tex nötkött består nästan till hälften av enkel och fleromättade fettsyror.

Jo..men det kan ju ändå vara intressant om det finns någon bra fördelning mellan fettsyrorna (det är ju det SLV påstår...som dock brukar hånas av många)...om man t ex som jag äter mycket kokosfett blir det ju mycket mättade fetter.

Link to comment
Share on other sites

Jo..men det kan ju ändå vara intressant om det finns någon bra fördelning mellan fettsyrorna (det är ju det SLV påstår...som dock brukar hånas av många)...om man t ex som jag äter mycket kokosfett blir det ju mycket mättade fetter.

Då lär du oxå få extra omvandling till ketonkroppar!

 

Grejen är snarare att det bara är O-6 och O3 som är essentiella.. dvs vi saknar ensymer för att göra dessa.. från andra fettsyror eller glukos.

 

Resten av de fettsyror som kroppen behöver kan den syntetisera själv.. från andra fettsyror.

 

Och får du ett överskott av glukos kan kroppen omvandla det till fett.. främst gör den palmitinsyra.

 

Och självklart.. tror jag iallafall.. så signalerar palmitinsyra antagligen till kroppen på sitt vis.

 

Bland annat så har jag läst teorier om att det till stor del är just palmitinsyra som signalerar insulinresistens i större utsträckning iomed att det är detta är det som främst frigörs ur fettväven.. mellan måltiderna.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag blir alltid lite skeptisk när man singlar ut ett speciellt ämne för att tillskriva det närmast "magiska egenskaper"

 

Jag blir också lite skeptisk då. ;)

 

Men tanken att fördelningen av fettsyrorna spelar roll ser jag inte alls som orimlig...däremot ungefär hur en lämplig fördelning ser ut är vi nog långtifrån att veta.

 

.....och att det verkar åtminstone finnas en mycket tydlig koppling mellan insulinresistens och adiponectin

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Adiponectin

Link to comment
Share on other sites

Då lär du oxå få extra omvandling till ketonkroppar!

 

Grejen är snarare att det bara är O-6 och O3 som är essentiella.. dvs vi saknar ensymer för att göra dessa.. från andra fettsyror eller glukos.

 

Resten av de fettsyror som kroppen behöver kan den syntetisera själv.. från andra fettsyror.

 

Och får du ett överskott av glukos kan kroppen omvandla det till fett.. främst gör den palmitinsyra.

 

Och självklart.. tror jag iallafall.. så signalerar palmitinsyra antagligen till kroppen på sitt vis.

 

Bland annat så har jag läst teorier om att det till stor del är just palmitinsyra som signalerar insulinresistens i större utsträckning iomed att det är detta är det som främst frigörs ur fettväven.. mellan måltiderna.

Det du säger ligger ju i linje med vad som Wiki säger "Levels of the hormone are inversely correlated with body fat percentage in adults"...om kroppsfettet är palmitinsyra?

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte läst din länk, men fettväven är ett endokrint organ.. Leptin är ett annat signalämne som utsöndras och som reglerar hunger/mättnad.

 

Oså.. palmitinsyra, är den fettsyra som är vanligast i djur och växter.. det är en stabil lagringsform med hög smältpunkt.

 

Och den transporteras in i kroppen via kylomicroner via lymfsystemet.. och töms ut i portalvenen och sen går det direkt till fettväven där det lagras med hjälp av ASP!

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte läst din länk, men fettväven är ett endokrint organ.. Leptin är ett annat signalämne som utsöndras och som reglerar hunger/mättnad.

 

Oså.. palmitinsyra, är den fettsyra som är vanligast i djur och växter.. det är en stabil lagringsform med hög smältpunkt.

 

Och den transporteras in i kroppen via kylomicroner via lymfsystemet.. och töms ut i portalvenen och sen går det direkt till fettväven där det lagras med hjälp av ASP!

Du menar att utöver tillräcklig mängd av de essentiella fettsyrorna så borde det inte spela så stor roll vilken  typ av fettsyror man äter, eftersom kroppen syntetiserar de fettsyror man har specifikt behov av för tillfället?

 

I huvudsak skickas sedan fettsyrorna ( med KM) till musklerna som energi eller till fettcellerna för lagring?

 

Sen så minskar produktionen av adiponektin ju mer fett som lagras i fettvävnaden (som i huvudsak består av palmitinsyra).

 

Jag kan ju hålla med om att det är mycket tveksamt att utifrån den här kunskapsnivån dra slutsatsen om att fördelningen av intag mellan mättade/omättade/fleromättade-fettsyror spelar en roll för hälsan. ;)

 

Men att påstå att SLV har fel som tror att en förskjutning i proportionerna från mättat- till enkelomättat fett har positiva hälsoeffekter känns ju inte heller som att vilar på några säkra grunder?

 

Det jag inte förstår är varför SLV drar så bestämda slutsatser utifrån sitt material...man kunde ju välja att vara betydligt vagare...finns det egentligen någon som orkat plöja igenom de 150-200 studier de hänvisar till i NNR5 rörande fettrekommendationer?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det beror till stora delar på att enkel och fleromättat fett har setts sänka kolesterol.. främst LDL!

 

Och likaså att mättat fett ökar kolesterolet, främst HDL!

 

Samt att mättat fett, främst palmitinsyra är inblandat i den funktionella insulinresistensen.. men det är ett villospår.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Det beror till stora delar på att enkel och fleromättat fett har setts sänka kolesterol.. främst LDL!

 

Och likaså att mättat fett ökar kolesterolet, främst HDL!

 

Samt att mättat fett, främst palmitinsyra är inblandat i den funktionella insulinresistensen.. men det är ett villospår.

Ja ständigt dessa kolesteroler ;) ...på egna värden tycker jag mig också ha sett att både HDL och LDL hamnar högre...

 

Vet du att SLV resonerar så eller om det är epidemiologisk forskning som får dem att dra slutsatserna?

 

Har inte tänkt på att det står Turkiet på din Location tidigare...Semester? :)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Det beror till stora delar på att enkel och fleromättat fett har setts sänka kolesterol.. främst LDL!

 

Och likaså att mättat fett ökar kolesterolet, främst HDL!

 

Samt att mättat fett, främst palmitinsyra är inblandat i den funktionella insulinresistensen.. men det är ett villospår.

Fick just svar från SLV som jag postade här http://forum.kostdoktorn.se/topic/4735-svar-fr%C3%A5n-livsmedelsverket/#entry64601.

Du menar att den vetenskap de stödjer sig på när de säger det är nyttigt byta mättat mot fleromättat bygger på att man ser sänkning av LDL? I så fall har jag fått svar på min fråga till SLV (som de ju svarat på genom att hänvisa till ett hav av referenser).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ja ständigt dessa kolesteroler ;) ...på egna värden tycker jag mig också ha sett att både HDL och LDL hamnar högre...

 

Vet du att SLV resonerar så eller om det är epidemiologisk forskning som får dem att dra slutsatserna?

 

Har inte tänkt på att det står Turkiet på din Location tidigare...Semester? :)

Japp.. tidigt påskledighet!

 

Akta er för Turkiet så här års, både jag och mor brände upp oss på andra dagen.. så nu tillbringar vi mesta tiden inne på rummet!  :wacko:

 

Men maten är god.. och vinet!

 

Det finns uppsjöar att läsa om fetters påverkan på kolesterol.. det mesta bullshit och i dag helt passe vad gäller forskningen då de utförts på folk på högkolhydratkost.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Japp.. tidigt påskledighet!

 

Akta er för Turkiet så här års, både jag och mor brände upp oss på andra dagen.. så nu tillbringar vi mesta tiden inne på rummet!  :wacko:

 

Men maten är god.. och vinet!

 

Det finns uppsjöar att läsa om fetters påverkan på kolesterol.. det mesta bullshit och i dag helt passe vad gäller forskningen då de utförts på folk på högkolhydratkost.

Sätt er i skuggan, eller i någon bar istället för att häcka på rummet :P

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Japp.. tidigt påskledighet!

 

Akta er för Turkiet så här års, både jag och mor brände upp oss på andra dagen.. så nu tillbringar vi mesta tiden inne på rummet!  :wacko:

 

Men maten är god.. och vinet!

 

Det finns uppsjöar att läsa om fetters påverkan på kolesterol.. det mesta bullshit och i dag helt passe vad gäller forskningen då de utförts på folk på högkolhydratkost.

D-vitaminbomba?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...