Jump to content

Tips till kvinna (37år) hur gå ner i vikt?

Lello
 Share

Recommended Posts

Hej på er.

Jag har ju själv kört ganska strikt LCHF i ett år nu. Men denna fråga gäller min fru, eller kvinnokroppar runt 40år. ?

Min fru är som sagt 37år, 158cm lång och har vägt 60-61kg ända sedan hon fick våra barn. Innan barnen vägde hon runt 55kg.

Hon har nu kört LCHF i några månader, hon unnar sig godis/annat med kolisar i på lördagar. I veckorna kör hon strikt hon också. Vi brukar knapra på salami, brieost och Te med grädde i på kvällarna framför tven.

Hon tränar gym 1-2ggr/veckan lite efter hur tiden räcker till. Hon har dock inte gått ner någonting sen hon började med LCHF i februari. Vad gör hon för fel, hon behöver nu alla tips som ni har på hur hon ska lura kroppen att börja förbränna fettdepåerna.

Hon har väl en "typisk" kvinnokropp med fettdepåer runt rumpa och lår, och det är nog mest det hon stör sig på. Magen är ganska platt trotts två graviditeter.

Hjälp oss med tips och trix.

Det mest uppenbara är väl att skippa allt lull-lull, dvs lördagsgodiset och kvällsmyset. Allt som stoppas i munnen utanför måltiderna stoppar ju viktminskning. Ät absolut inte mer än tre gånger per dag. Eller två, om hon inte är frukostmänniska.

• Like 3

Det mest uppenbara är väl att skippa allt lull-lull, dvs lördagsgodiset och kvällsmyset. Allt som stoppas i munnen utanför måltiderna stoppar ju viktminskning. Ät absolut inte mer än tre gånger per dag. Eller två, om hon inte är frukostmänniska.

Ok så du tror att det är lite för mycket energi totalt sett?

Vad äter hon en dag som inte innehållrt llull-lull

Frulle: En proteindrink blandad i ca 1dl grädde. (Proteindrinken innehåller 4% kolisar)

Fikat vid 09:30: En tomat eller ibland blir det ett äpple/päron.

Lunch: Rester från vår LCHF middag

Middag: LCHF middag

Kvällen: Ost, Salami och Te med grädde i.

För mig är en av de absoluta fördelarna med LCHF att du slipper småätandet. I mycket är det ju en vana som måste brytas. Det handlar om att bara bestämma sig för att inte äta mellan måltiderna, där kan du ju vara ett stöd. Jag är också mamma, runt 40, 160 cm lång och jag lovar, om jag åt lördagsgodis och kvällsmål skulle jag också väga 60+. Nu äter jag aldrig mellan målen och håller mig väldigt stabilt kring 54.

Tillämpar också en slags generös variant av 16:8 i vardagen: kaffe m en skvätt grädde på morgonen. Sedan äter jag lunch och middag a la LCHF, ibland strikt, ibland mer liberalt. Aldrig efterrätt eller snacks i veckorna.

På helgerna äter jag stadig och sen frukost, men ofta ingen lunch. Rejäl middag och i princip alltid ett glas vin. Minst. Ibland snacks före maten, ibland efterrätt. Alltid LCHF förstås.

Jag har hittat en modell som passar mig, min kropp och vikt utmärkt. För mig är LCHF en livsstil, inte ett projekt eller en tillfällig diet.

• Like 2

...såklart att din fru inte är överviktig i egentlig mening, men det finns heller ingen anledning att slå sig till ro och låta kilona sätta sig OM hon nu tycker det är viktigt att väga 55. Finns ingen anledning att lägga på sig bara för att man blivit mamma. Däremot låter det ju som att kilona sitter hälsosamt och är hon nöjd med läget som det är handlar det ju bara om att ta hand om sig själv och hålla vikten stabil. Lycka till!

Alltså är det oftast skillnad på knoppen och kroppen vad gäller mål. Kroppen verkar tycka Botticellos Venus är en juste form och kanske till och med närmare Zorns kullor.

Sen är det så att en kvinnokropp som genomgått graviditet, förlossning och kanske amning SER inte likadan ut som enungflickskropp.

Man kan varken banta eller träna sej till punktinsatser. Det är ju helt underbart att hon har platt mage... det tror jag nog de flesta av oss är avis på. I alla fall jag som hade putmage även när jag vägde 47 kg.

Mitt tips är lite intensivare träning. Jag klararinte av att klistra in länkar här men googla på HIIT och ta länken som går till bloggen träningslära. Det låter väl trevligt? Jag har nyss börjat själv så jag vet inte om det funkar men det är värt ett försök.

Sen skulle jag nog "unna" mej nåt annat än kolisar när det ska unnas... Har kroppen socker att förbränna tar den inte fett... detär som eld i näver i stället för riktig ved.

Börja så och om det behövs lite till efter några månader kan ju periodisk fasta vara värd ett försök.

• Like 3

Jag håller med lilla Anna, LCHF är bra för att man kan hålla sig mätt och inte småäta. Jag äter tre ggr om dagen och har helt slutat med att sitta och småäta i soffan på kvällarna. Det har gjort att jag håller mig kvar på samma vikt. Dessutom undrar jag lite varför dricka 1 dl grädde till frukost istf att äta något med protein och mer näring i? Vad är en LCHF-middag? Hur stor är den och så vidare? Om man har som mål att ha en viss vikt så kan det vara bra att ha mer koll på hur mkt energi man får i sig på en dag, i förhållande till hur mkt tränar osv.

• Like 1

Jag håller med lilla Anna, LCHF är bra för att man kan hålla sig mätt och inte småäta. Jag äter tre ggr om dagen och har helt slutat med att sitta och småäta i soffan på kvällarna. Det har gjort att jag håller mig kvar på samma vikt. Dessutom undrar jag lite varför dricka 1 dl grädde till frukost istf att äta något med protein och mer näring i? Vad är en LCHF-middag? Hur stor är den och så vidare? Om man har som mål att ha en viss vikt så kan det vara bra att ha mer koll på hur mkt energi man får i sig på en dag, i förhållande till hur mkt tränar osv.

Frukosten handlar nog mest om att hon har väldigt svårt att överhuvudtaget äta något på morgon, men att dricka verkar funka. :)

Angående middagen så brukar det vara normala portioner utan kolisar. Med smörstekta grönsaker kött sås och liknande.

Det finns ju ingen anledning att tvinga i sej frukost om man inte är kolhydratsberoende. Jag älskar frukost, men när jag är ledig så kör jag ofta frunch i stället och gör den lite större och lyxigare.

Då blir det ju lite halvt som periodisk fasta

Okej det låter som bra mat. Ändå, min erfarenhet är att viktminskning när man är normalviktig eller nära normalviktig underlättas av att man har mer noggrann koll på energimängd ett tag, så att man verkligen hamnar på energiunderskott.

Ok, så dra in på småätandet, äta mindre portioner men med fett i? Givetvis inga kolisar. Kommer hon inte gå runt och vara hungrig då?

Tips på något enkelt hon kan äta vid fikat 09:30 istället för att äta proteindrinken innan hon åker till jobbet.

Ok, så dra in på småätandet, äta mindre portioner men med fett i? Givetvis inga kolisar. Kommer hon inte gå runt och vara hungrig då?

Tips på något enkelt hon kan äta vid fikat 09:30 istället för att äta proteindrinken innan hon åker till jobbet.

Mitt favvefika på jobbet är kokt ägg mosat med smör och salt. Just nu har jag dessutom ett extra gott kryddsmör som jag använder så fort jag bara får en chans.

Annars kan hon väl testa äggmjölk som många använder. Det går ju att krydda upp med både kakao och kaffe och kanske inte sticker ut lika mycket som ägg om hon är känslig för kommentarer om kosten

• Like 2

Kokt ägg är superbra. Annars, wildchips brukar jag ta till ibland som extramat: saltat rökt renkött utan andra tillsatser. Mättande och proteinrikt men få kcal (120 ca ). Mindre portioner gäller om man innan åt för stora portioner :). Men om man blir hungrig mellan  målen så har man ätit fel mat eller för lite anser jag.

Mitt favvefika på jobbet är kokt ägg mosat med smör och salt. Just nu har jag dessutom ett extra gott kryddsmör som jag använder så fort jag bara får en chans.

Annars kan hon väl testa äggmjölk som många använder. Det går ju att krydda upp med både kakao oich kaffe och kanske inte sticker ut lika mycket om ägg om hon är känslig för kommentarer om koisten

Intressant. Berätta mer om kryddsmöret och äggmjölken. ?

Två måltider om dagen.. inget däremellan.. förutom egen/egna barns/mans födelsedagar, midsommar och jul! :o  :wacko:

Frågan är varför frukost.. den kan man gärna hoppa över.. en svart kopp kaffe i värsta fall.

Opå kvällen tar jag gärna en slät kopp grönt te.  :P

Oså på det, mogen kvinna, två födslar, några år äldre än när hon vägde 55.. vi blir inte yngre med åren.

Och på det, tycker du att hon behöver gå ner.. för utan att ha sett henne så ser jag framförmig en stilig kvinna med platt mage och kvinnliga former?

• Like 3

Be henne skippa godiset, och plocka bort proteinerna ur morgondrinken tills vidare. Min gissning är att hon får i sig för mycket protein, vilket bromsar upp fettförbränningen.

Om hon dricker kaffe, så kan ju fettkaffe/MBC vara ett ypperligt alternativ. Det har hjälpt många att boosta förbränningen...

• Like 2

Kokt ägg är superbra. Annars, wildchips brukar jag ta till ibland som extramat: saltat rökt renkött utan andra tillsatser. Mättande och proteinrikt men få kcal (120 ca ). Mindre portioner gäller om man innan åt för stora portioner :). Men om man blir hungrig mellan målen så har man ätit fel mat eller för lite anser jag.

Bra tips med Wild chips, jag kommer älska dom. Min fru är förmodligen mer tveksam ?
  • Like 1

Två måltider om dagen.. inget däremellan.. förutom egen/egna barns/mans födelsedagar, midsommar och jul! :o:wacko:

Frågan är varför frukost.. den kan man gärna hoppa över.. en svart kopp kaffe i värsta fall.

Opå kvällen tar jag gärna en slät kopp grönt te. :P

Oså på det, mogen kvinna, två födslar, några år äldre än när hon vägde 55.. vi blir inte yngre med åren.

Och på det, tycker du att hon behöver gå ner.. för utan att ha sett henne så ser jag framförmig en stilig kvinna med platt mage och kvinnliga former?

Tjena Zepp :)

Bra tips..

Jag tycker absolut inte att hon är tjock, jag ser precis det du säger.

Men du vet Tjejer...! ?

• Like 1

Intressant. Berätta mer om kryddsmöret och äggmjölken.

Äggmjölk har jag inte provat själv, men sök på det i forumet så får du massor med tips.

Mitt kryddsmör funkar bara om man har en Oil&Vinegar i närheten. Där finns en Salsa brava (som jag inte ens vet om den finns i Sverige. Min närmaste affär är när jag hälsar på dottern i Belgien och då köpte jag 5 flaskor). Jag skulle tippa på att det går att åstadkomma nåt liknande med persillade, soltorkade tomater och chili.

Jag äter mitt kryddsmör i småbitar så fort jag är minsta godissugen. Det räcker med en gnutta så känner jag mej hyfsat nöjd och kan gå vidare utan att klättra på väggarna

Be henne skippa godiset, och plocka bort proteinerna ur morgondrinken tills vidare. Min gissning är att hon får i sig för mycket protein, vilket bromsar upp fettförbränningen.

Om hon dricker kaffe, så kan ju fettkaffe/MBC vara ett ypperligt alternativ. Det har hjälpt många att boosta förbränningen...

Ok, intressant.

Fettkaffe är.....?

?

Ok, intressant.

Fettkaffe är.....?

Kokosolja och smör som mixas väl med färsk kaffe, ser ut som en latte, om hon inte använt kokosolja tidigare börja med en eller ett par teskedar och ett par tre med smör, sen kan hon öka. Själv står jag mig i 8-9 timmar men på högre mängd kokosolja och smör.

många bra tips i tråden. Vill bara lägga till stress/kortisol som en eventuell faktor. Kan vara en anledning till att kroppen inte vågar släppa. Sömn är ju de vanligaste biten. Kanske byta ut ett träningspass i veckan mot yoga eller liknande. Sedan kan man spekulera om kroppen har brist på något näringsämne (mineraler eller vitaminer) som ger en stressfaktor. Göra en checkup? Tror med som andra att godiset (+ ev proteinöverskott) på helgerna pajjar för den strikta veckan som kommer...

lycka till!

• Like 2

Kostdoktorn skriver att kvinnor ofta äter för lite protein för att gå ner i vikt (och att män dricker för mycket öl ..). Dock ska man tänka på att för mycket protein hindrar viktnedgång. Mejeri är en annan fälla, innehåller ca 5% kolhydrater men ökar insulinet och därmed fettinladring i mycket större utsträckning än vad kolhydratinnehållet motiverar. Smör, helst gee, och vällagrade ostar undantaget. Ytterligare en fälla är frukt. Jag skulle testa att ta bort proteindrycken, grädden och frukten.

Jag skulle ändra frukosten till Bullet-kaffe (kaffe med smör/kokosfett) senare ett mellanmål med ägg/ost/smör kaffe med kokosfett. Lägga på mycket mer salladsgrönsaker och olika kål, ägg, smör, kokosfett allmänt i alla mål för mättnad.

Slutligen är det väl numera etablerat att träning inte är det bästa för viktnedgång. Bla driver det hunger. Dock är det toppen för kroppen i övrigt.

Som Angelico varit inne på redan så är viktnedgång slutligen en fråga om energi in och energi ut.

Själv så blev jag viktstabil vid 76 kg (man, 31 år, 173cm och åt då strikt lchf (mindre än 20gr kh/dag)). Väntade med spänning på att tvättbrädan skulle infinna sig, men efter 8 månader på ca 76 kg och utan ytterligare utveckling (förutom grym energi och mentalt fokus) så bestämde jag mig för att ta lagen i egna händer och börja träna ännu hårdare och räkna kalorier.

Efter 3 månader med kaloriräkning och tung styrketräning 3ggr/vecka, inga undantag, har nu kroppen släppt nästan 4 kg och jag ligger på ca 15-16% fett. Sjukt kul eftersom jag nu främst vill försöka toppa formen, och vid 31! :) Senast jag var i så här bra form var när jag var 24.

Min teori är att strikt lchf/vanlig lchf, beroende på tidigare vändor i övervikt, tar en till en sorts rimlig vikt enligt ens gener(?) och ålder. Om en vill pressa ned vikten ytterligare så får en nog ta sin kost till nästa nivå, och kanske även träningen.

Jag äter nu mellan 15 och 50 gram kolhydrater per dag. Ökningen beror på att jag upplever ett ökat behov pga all träning. Försöker även lägga in lite fasta mellan måltiderna, alltså att låta det gå kanske 5-6h imellan. Gäller ju att hålla ketosen alive and kicking! :)

Vad jag upplevt som viktigast för att optimera resultatet av viktnedgången är alltså att kolla så jag faktiskt ligger på kaloriunderskott, och för att optimera resultatet av träningen så dricker jag min proteinshake efter träningen. Har märkt att den gör mest nytta då. Väldigt stor skillnad faktiskt!

Vidare, på tal om de diskussioner som förts i ämnet "styrka och viktnedgång" den senaste tiden så vill jag även passa på att tillägga, nu när jag ändå har ordet, att det har gått alldeles utmärkt att bli starkare SAMTIDIGT som jag har gått ned i vikt! (Om någon undrar så kan jag berätta mer specifikt)

Möjligen lite off topic på slutet här, men hoppas att inlägget varit till någon hjälp och att hon når sina mål! :)

Mvh

/Filip

TheOcean: Hur har du märkt av skillnaden på att ta proteindrycken efter träningen?

Kort svar: Ja!

Längre svar: Det var ungefär när jag började dricka proteindrink direkt efter träningen som jag började känna mig starkare, och även lyfta tyngre och mer.

Har bänkpressmaskinen som måttstock. Första övningen efter uppvärmning, varje tisdag. När jag började träna tre gånger i veckan för ca 3 månader sedan så började jag även känna mig lite starkare, trots kaloriunderskott. Dock märktes det inte så mycket på vikt, set eller reps. Mer på formen och känslan. Tänker därför att denna ökning/"ökning" nog mer berodde på muskelminne/teknik.

När jag efter ca 1.5 månader började dricka proteiner direkt efter passen så märktes det snart en större skillnad på vikt, reps och set. Nu har jag t o m lagt till ett extra set (ett fjärde) med ännu högre vikt (höjer vikten efter varje set). Klarade 5 reps på denna vikt igår. Formen var kanske inte snyggast i stan, men det gick! :)

Därför tänker jag att proteinet efter träningen har påverkat uppbyggnaden av min faktiska styrka.

Tillägg 1: Jag även har lagt i lite glutamin i proteinshaken. Glutamin är en aminosyra som påstås verka positivt för näringsupptaget i tarmarna, och därmed förbättra immunförsvaret. Och med bättre näringsupptag känns det även rimligt att det är positivt för muskeluppbyggnaden.

Så det kan bero lite på det oxå!

Tillägg 2: Äter samma mängd protein som innan (100-140gr), men innan var det mer utspritt över dagen, eller så åt jag mycket protein i form av middag ca 2 h efter träningen, eller ägg och ost ca 1.5h efter träningen (inget annat direkt efter passet).

Så det kan alltså även bero på ett utbyte av en del av kött/ägg/ost-proteinet mot ett fräsigt sci-fi-proteinisolat! :)

Tillägg 3: Det kanske behövs fler tillägg! ;)

...Sen finns det de som förespråkar olika typer av "cycling" för att optimera träningsresultat under kalorirestriktion, t ex "carbcycling"; alltså att äta merparten av sina kolisar efter träningen (sjuka mängder för oss lchf:are... ;) ) eller "caloriecycling"; alltså att äta de flesta (ex hälften eller fler) av sina kalorier efter träningen. Har även hört om "proteincycling", vilket skulle kunna förklara varför proteinet efter träningen i mitt fall kan ha gjort mig starkare!

Och så ett generellt FÖRTYDLIGANDE om min syn på kalorier: jag är, som synes, av uppfattningen att en kalori är en kalori i meningen att om man äter färre kalorier än man gör av med så går man ned i vikt.

MEN!

Jag är även av uppfattningen att detta är en mager beskrivning av verkligheten. Eftersom vilken typ av näring man stoppar i sig påverkar hur man mår och känner sig, och hur man mår och känner sig i sin tur påverkar hur mycket man spontant vill röra på sig, så följer det även att det finns en ganska direkt korrelation mellan vad man stoppar i sig och hur mycket energi man gör av med. Enligt detta resonemang är alltså en kalori INTE en kalori. Och detta tycker jag är en vettigare, och mer samhällsnyttig beskrivning av verkligheten.

/F

Tjena Zepp :)

Bra tips..

Jag tycker absolut inte att hon är tjock, jag ser precis det du säger.

Men du vet Tjejer...!

Zepps inlägg och tips är jättebra.

En tanke som slog mig, du väger 60 kg, hon vill kanske helt enkelt vara lite lättare än du?

Fånig tanke? Ja, men det kan vara något sådant som gnager, precis som jag antar att en del män/killar vill vara längre än sina tjejer/kvinnor?

Det bästa du kanske kan göra är att lägga på dig 5-10 kg...?  ;)

• Like 1

Zepps inlägg och tips är jättebra.

En tanke som slog mig, du väger 60 kg, hon vill kanske helt enkelt vara lite lättare än du?

Fånig tanke? Ja, men det kan vara något sådant som gnager, precis som jag antar att en del män/killar vill vara längre än sina tjejer/kvinnor?

Det bästa du kanske kan göra är att lägga på dig 5-10 kg...? ;)

Hehe. Klart det är så ☺️

Jag kämpar på med tung styrketräning för att få upp muskelmassa. Men som ni vet tar sådant tid..... Men jag gör framsteg och har fått betydligt mer muskler..... ?