Popular Post Gladan Posted April 16, 2014 Popular Post Share Posted April 16, 2014 Jag börjar bli lite smått optimistiskt.... Har ätit LCHF under ett år och inget hände under det året. Förutom att jag mår mycket bättre i många avseenden. Mage osv. Nu provade jag en månad mejerifritt, men det verkar inte vara grejen, det hände inget för det och det blev ingen förändring när jag la till grädde och ost igen. det var ju skönt, för det är nåt jag verkligen saknat! Men jag kan minska på det har jag lärt mig. Sen så la jag in allt jag åt i matkalkylen och såg att jag nog åt för mycket. Det där med att äta när jag är hungrig bara fungerar inte för mig! Och så äter jag tills tallriken är tom, har svårt för att låta mat ligga kvar "för jag är mätt". Men ok, jag minskade något på portionerna bara... Ibland försöker jag att hoppa över frukosten - för jag är inte hungrig (till motsats till förr då jag vaknade för jag var hungrig!). Så jag är en sån som har svårt att vara utan frukost. Och då får det vara mat, för flytande föda (som fettkaffe) registrerar inte min hjärna, tydligen. Men alltid händer samma sak, jag blir vrålhungrig runt elva och även om jag äter då så skriker hjärnan efter mat hela resten av dagen. Men ok, det kanske kommer det med på sikt. I oktober slutade jag dessutom med p-sprutan. Det tog nästan ett halvår tills mensen kom tillbaka (den hade gott kunnat bli borta!). Men - DÅ började det gå neråt med vikten! Helt plötsligt försvinner det några hekton i veckan. Jag tror vikten började gå uppåt när jag började med den där sprutan, så därför hade jag mina misstankar. Visst kan det vara en kombination och att bättre koll på matmängder nu slår igenom, men nog tror jag att de där hormonerna hade ett finger i spelet. Nu blir det spännande om det håller i sig! 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jäderås Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Intressant att preventinmedel kan spela sådan roll. Vilken hormon är de då som hade påverkats? Hoppas nedgången håller i sig Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 16, 2014 Share Posted April 16, 2014 Intressant att preventinmedel kan spela sådan roll. Vilken hormon är de då som hade påverkats? Hoppas nedgången håller i sig Det är tydligen Gestagenet som ställer till det med viktuppgång och utebliven viktnedgång. En tidigare tråd i ämnet... http://forum.kostdoktorn.se/topic/3280-hormonella-konceptionsmedel-och-viktnedgång/?hl=%2Bhormonspiral#entry42100 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Det är tydligen Gestagenet som ställer till det med viktuppgång och utebliven viktnedgång. En tidigare tråd i ämnet... http://forum.kostdoktorn.se/topic/3280-hormonella-konceptionsmedel-och-viktnedgång/?hl=%2Bhormonspiral#entry42100 Det var utifrån den diskussionen vi hade då som jag tog beslutet att sluta med sprutan... Sen är det alltid svårt att vara tvärsäker. Dels har jag ändrat med matmängder, men jag har under hela tiden också tränat och kanske först nu ökat muskelandelen så mycket så det påverkar metabolismen. leptinsystemet kanske har justerats och det har pågått under längre tid, men nu har det stabiliserats? Kan ju finnas fler förklaringar eller så är det en kombination av olika saker. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Gladan Posted April 24, 2014 Author Popular Post Share Posted April 24, 2014 Lite roligt är det. Utvecklingen: 21 jan 2013: 72,8 kg 18 mars 2013: 70,6 kg, -3 cm runt höfter/mage 26 jan 2014: 69,8 kg, dvs inte hänt något sen mars förra året. 24 april 2014: 67,4 kg, inga förändringar i måtten dock. 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
AnetteB Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Ett tips, om du inte redan gör det, om du är sån som "måste" äta upp allt på tallriken, är att byta till mindre mattallrik... Om du som sagt var inte redan gjort det så kanske det vore ett bra tips? Även om man fyller en assiett till bredden så blir mängden mat mycket, men det går ju då bara att stapla på höjden så att säga... Gör inte en del restauranger så, väljer aningen mindre tallrikar för att det ska se välfyllt ut på tallriken?! Sen gissar jag på att preventivmedel absolut påverkar vikten, både åt ena hållet och åt andra... Fast mest åt ena i de flesta fallen gissar jag Ulrika Davidsson var med på Nyhetsmorgon för nån månad sen och kom med några tips om hur man kanske kan påverka vikten om man står helt stilla, som kanske är värt att prova, det var att varannan dag äta en "lättare" lågkolhydratskost (ex. fisk/kyckling som proteinkälla) och så andra varannan äta högfettslågkolhydratskost (ex. kött eller fläsk som proteinkälla)... När hon förklarade det så lät det logiskt för mej, det verkar som att kroppen då inte "vänjer" sej vid viss mängd mat utan måste då kämpa på för att förbränna det som finns innan det kommer ner ny, för att förenkla det hela... Hon har säkert delat med sej av det tipset på fler ställen här på nätet kanske, om man googlar?! Ju äldre som vi kvinnor blir så är det lite svårare att gå ner i vikt verkar det som (nu beskyller jag inte dej för att vara äldre, men hopas du förstår hur jag menar ) 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted April 28, 2014 Author Share Posted April 28, 2014 Nja, jag kör med att ha koll på hur mycket jag lägger på en tallrik och aldrig ta om. De där måtten som Anna hallén kör med (och avr det inte paulun innan..) är rätt bra. En hand "protein", en näve grönsaker, en dl sås baserad på grädde/CF eller 2-3 msk olja/majonäs. Det kommer man långt med! Äldre, jo, något, dvs i bästa åren eller vad man nu säger...48. ;-) Jag tror iofs att kroppen behövde läka/reparera en massa det här första året, inkl räta till en del bland hormonerna. Jag behöver inte heller gå ner massor, 2-3 kg till så är jag störtnöjd. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gladan Posted June 22, 2014 Author Share Posted June 22, 2014 22 juni: 65,8 kg! Det går sakta, men det går! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts