Jump to content

Det börjar hända saker...?!

Gladan

Recommended Posts

Intressant att preventinmedel kan spela sådan roll. Vilken hormon är de då som hade påverkats? Hoppas nedgången håller i sig :)

Det är tydligen Gestagenet som ställer till det med viktuppgång och utebliven viktnedgång.

En tidigare tråd i ämnet... :)

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3280-hormonella-konceptionsmedel-och-viktnedgång/?hl=%2Bhormonspiral#entry42100

• Like 1

Det är tydligen Gestagenet som ställer till det med viktuppgång och utebliven viktnedgång.

En tidigare tråd i ämnet... :)

http://forum.kostdoktorn.se/topic/3280-hormonella-konceptionsmedel-och-viktnedgång/?hl=%2Bhormonspiral#entry42100

Det var utifrån den diskussionen vi hade då som jag tog beslutet att sluta med sprutan...

Sen är det alltid svårt att vara tvärsäker. Dels har jag ändrat med matmängder, men jag har under hela tiden också tränat och kanske först nu ökat muskelandelen så mycket så det påverkar metabolismen. leptinsystemet kanske har justerats och det har pågått under längre tid, men nu har det stabiliserats?  Kan ju finnas fler förklaringar eller så är det en kombination av olika saker. 

• Like 2

Ett tips, om du inte redan gör det, om du är sån som "måste" äta upp allt på tallriken, är att byta till mindre mattallrik... Om du som sagt var inte redan gjort det så kanske det vore ett bra tips? Även om man fyller en assiett till bredden så blir mängden mat mycket, men det går ju då bara att stapla på höjden så att säga...

Gör inte en del restauranger så, väljer aningen mindre tallrikar för att det ska se välfyllt ut på tallriken?!  :P

Sen gissar jag på att preventivmedel absolut påverkar vikten, både åt ena hållet och åt andra... Fast mest åt ena i de flesta fallen gissar jag  :rolleyes:

Ulrika Davidsson var med på Nyhetsmorgon för nån månad sen och kom med några tips om hur man kanske kan påverka vikten om man står helt stilla, som kanske är värt att prova, det var att varannan dag äta en "lättare" lågkolhydratskost (ex. fisk/kyckling som proteinkälla) och så andra varannan äta högfettslågkolhydratskost (ex. kött eller fläsk som proteinkälla)... När hon förklarade det så lät det logiskt för mej, det verkar som att kroppen då inte "vänjer" sej vid viss mängd mat utan måste då kämpa på för att förbränna det som finns innan det kommer ner ny, för att förenkla det hela... Hon har säkert delat med sej av det tipset på fler ställen här på nätet kanske, om man googlar?!

Ju äldre som vi kvinnor blir så är det lite svårare att gå ner i vikt verkar det som  :rolleyes: (nu beskyller jag inte dej för att vara äldre, men hopas du förstår hur jag menar  :) )

• Like 2

Nja, jag kör med att ha koll på hur mycket jag lägger på en tallrik och aldrig ta om. De där måtten som Anna hallén kör med (och avr det inte paulun innan..) är rätt bra. En hand "protein", en näve grönsaker, en dl sås baserad på grädde/CF eller 2-3 msk olja/majonäs. Det kommer man långt med!

Äldre, jo, något, dvs i bästa åren eller vad man nu säger...48. ;-)

Jag tror iofs att kroppen behövde läka/reparera en massa det här första året, inkl räta till en del bland hormonerna.

Jag behöver inte heller gå ner massor, 2-3 kg till så är jag störtnöjd. 

• Like 2

• 1 month later...