Jump to content

Fettbomba

Zackarias

Recommended Posts

Jag känner inte igen mig alls i det hon skriver. Men så skriver hon också, "vi", "vi", "vi", "vi"..... Jag kan bara anta att hon skriver om sig själv i tredje person och menar "jag". Varför gör människor det? För att distansera sig från något som är obekvämt. Jag experimenterar med min kost, inom rimliga gränser - för mig. Inget fel med det. Det betyder inte heller att jag uppmuntrar någon annan att göra det. Jag får intrycket att de som vill "experimentera", är de som är nyfikna och som vill lära sig mer, snarare än de som jagar desperat efter något kilo, eller tio kilo för den delen. Se bara på Martinas Highfatfitness, hon forskar, provar, läser, mäter och experimenterar för att hon är nyfiken. Varför skulle man, som Hallén skriver, vilja "bli klar" med det? "Klar" med vadå, egentligen? När man "är klar", kommer man då aldrig att prova något nytt? Det låter trist.

• Like 5

Problemet uppstår, som jag ser det, när man som Anna Hallén klumpar ihop alla problem till ett och därefter generaliserar. Själv anser jag som den beteendevetare och coach jag är, och därmed älskar allt som har med personlig utveckling att göra, att man alltid först ska titta på maten biokemiskt. Faktum är att då försvinner "beteendeproblem" för många av oss och allt är bra.

Har man problem med sockertrollet tycker jag nog att även här först skall titta på det biokemiska och därefter det som rör hantering, dvs beteende. Att skapa redskap för att hantera det biologiska beroendet.  

Så har vi bantarbeteende och där kan jag vara benägen att hålla med Anna Hallén. Istället för att äta sig ner i vikt på ett sätt som man kan äta resten av livet, skall det ätas fakir t ex. Jag var själv inne på tankarna i början, då jag inte tyckte det gick tillräckligt fort men blev tack och lov stoppad av en förnuftig LCHF- kostrådgivare. Jag har liberaliserat en del sedan min viktreduktion blev klar men inte så mycket som jag trodde när jag började viktnedgången  :) .

Uthållighet är en brist i bantarens värld och man är skrämd av tidigare hunger och misslyckanden (biokemiskt styrda) som man lurat i oss är ett beteende problem :angry:.  I en annan tråd var det en kvinna som beskrev sin  viktresa, 15 kg på 3 år och viktstabil - alltså i snitt 5 kg/år. Jag är full av beundran för hennes uthållighet  ^_^! Visst hade hon kunnat börjat med alla möjliga experiment men att stå fast och ge saker tid över några år tror jag är något vi behöver  hjälpas åt med att hitta tillbaka till i mycket högre utsträckning. Visst är det mycket vägande, räknande och mätande även här inne på forumet?

• Like 3

"Vi" är ett förminskande pronomen som gör uttalanden mindre provokativa. Jag har varit "vi" i många sammanhang. Jag tycker hennes inlägg är mycket tänkvärt

Håller med om att det finns sammanhang där "v"i är mildrande och då är det ok men här upplever jag en generalisering som känns lite obehaglig. 

Jag tror det är hjälpsammare om Anna Hallén försöker reda ut i vilka grupper detta skiftande i kosten pågår. Jag har min teori som jag beskriver ovan men är inte säker på att jag har en helhetsbild. Men att "vi" håller på konstigheter inom LCHF känns inte som en sann beskrivning, man kan ju tex tänka sig att Anna i sitt arbete möter urval av personer med viss problematik. 

Håller med om att det finns sammanhang där "v"i är mildrande och då är det ok men här upplever jag en generalisering som känns lite obehaglig. 

Jag tror det hade är hjälpsammare om Anna Hallén försöker reda ut i vilka grupper detta skiftande i kosten pågår. Jag har min teori som jag beskriver ovan men är inte säker på att jag har en helhetsbild. Men att "vi" håller på konstigheter inom LCHF känns inte som en sann beskrivning, man kan ju tex tänka sig att Anna i sitt arbete möter urval av personer med viss problematik.

Sen ska vi inte glömma atg Anna är en professionell kostrådgivare som kanske bara kommer med teasers för att få folk att köpa mer. Jamen.. There is nothing like a free meal

Jag har ju jobbat ett tag nu med att äta en kost som är väldigt näringstät, och en konsekvens av det är att sug är mer och mer ovanligt (och när det händer handlar det mer om att lyssna). Så jag lutar åt det som Fundersam skriver. Det är viktigt att kolla så att den kost man äter är näringstät, att den inte "retar" kroppen och att man kan äta en vanlig mängd och känna mättnad (säker olika %E för olika personer) och håller sig mätt en längre period.

• Like 3

Jag orkar sällan läsa AHs skriverier numera eftersom jag uppfattar hennes tilltal som rätt aggressivt och messerschmidt-aktigt. Och totalt viktfixerat. För mig känns det som att AH verkar utgå från att de flesta som äter lchf har viktproblem och ätstörningar.

Läste denna text och uppfattar den som precis likadan. Ingenting om ketogen kost för hälsa, inget om nyttan av att göda sina goda magbakterier, inget om näringstät mat eller annat intressant som diskuteras i lchf-världen just nu. Bara samma gamla vanliga tugg.

• Like 2

Ingenting om ketogen kost för hälsa, inget om nyttan av att göda sina goda magbakterier, inget om näringstät mat eller annat intressant som diskuteras i lchf-världen just nu.

Håller med om det, men gällande att gå ner vikt så skulle många ha nytta av att läsa det hon skriver.

• Like 1

Som jag ser det är Annas inlägg klockrent! Numera vill visserligen många äta LCHF av hälsoskäl men alla jag känner som testar vill banta. Och där har Anna en jättepoäng! Vi är många, jag med, som faktiskt har en ätstörning och tittar man bland ämnen och kommentarer här på forumet så är det många frågor av typen "äter jag rätt?", "hur mycket fett/protein/kolhydrater?", hur man kissar på stickor och hej och hå. I min värld är detta störningar och ett djupt rotat beteende att man måste hålla på att trixa. Missförstå mig inte nu, var och en har full rätt att "hålla på" på sitt sätt, det viktiga är att man trivs med det och gör man det är allt okej men Anna vänder sig vanligen till oss som har ätstörningar av olika slag. Vi som känsloäter eller har kroppar som skriker efter socker och läser man hennes inlägg ur det perspektivet, dvs den mer mentala biten, så har hon många poänger. Hennes blogg är också full av inlägg av mer kunskapsnatur för den som vill läsa om det på ett lättfattligt sätt.

Tenderar nog att hålla med MariaF. Mycket klokt kommer från Anna Hallens penna, om än ofta impulsivt och inte alltid så finkänsligt. Jag läser alltid det hon skriver och tycker ofta att hon har en poäng.

Många, många, även på detta forum, skulle nog må bra av mindre fixering på mat. Jag kan tycka att många krånglar till sin tillvaro genom allt detta mätande, vägande, räknande. Inte mycket bättre än kaloriräkning, i mina ögon.

Mitt intresse för kost och hälsa är brinnande, men ambitionen för mitt eget ätande är att det ska vara enkelt och avslappnat. Läste uttrycket "matnonchalans" på någon blogg och tycker att det är eftersträvansvärt. För mig, alltså. Var och en får naturligtvis hålla på att väga, räkna och fettbomba, så länge man känner att beteendet är sunt. Jag tror att en och annan ändå balanserar på kanten till osunt ätbeteende. Speciellt om man hävdar att man äter LCHF för hälsa och inte viktnedgång.

• Like 2

Har alltid sett Anna Hallén som en förnuftets röst i lchf-djungeln, men nu tänker jag att "låt tusen blommor blomma"! För en del passar fettbombning och för andra passar Annas idéer. Alltid trist med alltför rigida idéer. Jag testar just nu fettbombning, enligt SSSkaldeman. för att komma ur en 5 månaders platå. Får se hur det går... :)

• Like 1

Jag tror att en och annan ändå balanserar på kanten till osunt ätbeteende. Speciellt om man hävdar att man äter LCHF för hälsa och inte viktnedgång.

Hur menar du nu? Att man inte kan äta lchf för hälsa? Skulle det vara ett osunt ätbeteende?

Såklart man kan äta LCHF för hälsa. Gör det själv. Och det gör väl alla, egentligen. LCHF är synonymt med hälsa.

Det jag menar är om det verkligen är hälsosamt att vara överdrivet fixerad vid mat och ätande. Att styras av gram kolhydrater, protein, fett när man kanske är normalviktig och inte behöver äta med den noggrannheten. Om man däremot har många kilon att gå ner, har hamnat på en platå eller har andra hälsorelaterade skäl, kan jag förstå behovet av att styra intagen hårdare.

Men, som sagt, det kan också vara ren nyfikenhet och intresse. Tror (hoppas) att var och en själv känner om och när intresset, kontrollbehovet och detaljstyrningen balanserar på gränsen till det osunda.

• Like 4

Konstigt att det ej nämns sånt som blodvärden, innflamation i ådrorna pga kh osv.... Jag her inte varit så aktiv här inne...för jag tyckte det blev stressigt. Stressigt med allt detta %räknande... Men.. Jag har kört LCHF i 18mnd nu..  Kanske inte "LOW" nog i mångas ögon..men dock. Jag har "flippat ut" med "för mycket" jordnötter då och då. Âtit kålrot och morötter... Men skitit i det jag tror är huvudfi.. Bröd/mjöj av alla slag, ris, pasta, socker, godis (lit mörk sjoklad), kakor, osv.. Och jag har gått ner 30 kg. Och det är ju skitbra tycker jag. Och bra kosmetiskt. Lättare att gå i uppförsbackar. Men, och det tycker jag är minst lika viktigt. Jag har jä..gt bra blodvärden. Apokvoten är på topp. (Kommer inte ihåg vad, för jag har en läkare som håller kollen, och jag orkar inte det vetenskapliga) Så jo..jag "ser bättre ut", men jag ÄR också bättre på innsidan. 

• Like 7

Konstigt att det ej nämns sånt som blodvärden, innflamation i ådrorna pga kh osv.... Jag her inte varit så aktiv här inne...för jag tyckte det blev stressigt. Stressigt med allt detta %räknande... Men.. Jag har kört LCHF i 18mnd nu..  Kanske inte "LOW" nog i mångas ögon..men dock. Jag har "flippat ut" med "för mycket" jordnötter då och då. Âtit kålrot och morötter... Men skitit i det jag tror är huvudfi.. Bröd/mjöj av alla slag, ris, pasta, socker, godis (lit mörk sjoklad), kakor, osv.. Och jag har gått ner 30 kg. Och det är ju skitbra tycker jag. Och bra kosmetiskt. Lättare att gå i uppförsbackar. Men, och det tycker jag är minst lika viktigt. Jag har jä..gt bra blodvärden. Apokvoten är på topp. (Kommer inte ihåg vad, för jag har en läkare som håller kollen, och jag orkar inte det vetenskapliga) Så jo..jag "ser bättre ut", men jag ÄR också bättre på innsidan. 

Kul att det går bra för dig.. trots alla % o gram! :D

Grejen är att du fattat det hela.. men när vi förklarar det hela allmänt så blir hur som helst en massa teori.. blir svårt att undvika!

Bra att du tagit till dig det viktiga.. jag brukar lite skämtsamt säga att vi lurar folk att äta rätt mat genom få dem att jaga % o gram.. efter någon månad brukar de fatta hela grejen och äta bra utan att räkna hit o dit. :o  :wacko:

• Like 3