Jump to content

resistent stärkelse

marielusardi

Recommended Posts

Läser idag om resistent stärkelse och blir nyfiken. Är ibland dålig i magen trots bra mat. Ibland värk i magen.När man läser idag om resisten stärkelse verkar ju det vara bra för tarmfloran. Kan det vara så att det saknas något i tarmen vid lchf. Någon som kan förklara enkelt, jag har inte läst allt ordentligt.

Kortversion: om man inte värmer potatismjöl så kan vi inte bryta ner stärkelsen, utan den används som föda av bakterier i tarmen varvid det bildas korta fettsyror som vi får in i blodet.

Värmer man potatismjölet så kan vi med hjälp av enzymet amylas kvickt spjälka det till glukos som ju höjer blodsocker snabbt och triggar insulin... och hela den cirkusen.

• Like 5

Jag tror att jag ska testa, för att se om jag kan få någon hjälp med, i min tro rubbade tarmflora, efter många antibiotikakurer :(

Men det gäller nog att ta det försiktigt i början... :)

Ähh...kör hårt istället...vad är det värsta som kan hända? ;)

• Like 1

Följt diskussion på internationella bloggar och ja jag var skeptisk men nu blivit nyfiken och ska testa om jag nu hittar vanligt potatismjöl här på ön (dvs utan konstigheter), som ni vet är ju vissa saker annorlunda här och det man hittar i vanliga matbutiker hemma i svedala finns inte alltid här.

Tänkte som du Syster att kvällen borde vara bra och eftersom jag just nu kör en kur probiotika så kanske de blir extra glada.

• Like 2

Hela den här resistent stärkelse-fadäsen kommer väl säkerligen att utmynna i att folk börjar glida ifrån de mer extrema högfettdieterna och börjar rekommendera någon form av glutenfri blandkost. Varför dricka ett glas med potatismjöl när man kan äta riktig mat som innehåller dessa komponenter (och dessutom mycket annat nyttigt). Men men, framtiden får utvisa...

• Like 1

Hela den här resistent stärkelse-fadäsen kommer väl säkerligen att utmynna i att folk börjar glida ifrån de mer extrema högfettdieterna och börjar rekommendera någon form av glutenfri blandkost. Varför dricka ett glas med potatismjöl när man kan äta riktig mat som innehåller dessa komponenter (och dessutom mycket annat nyttigt). Men men, framtiden får utvisa...

Tvivlar på det, men om man inte är särskilt kolhydrat känslig så kan man ju köra paleo eller liberal lchf. För många av oss som har metabola problem i olika grad är alternativet att hitta vad som fungerar för oss som individer.

Det ena utesluter inte det andra. Jag ligger på 70E% (mätt på svenska sätt utan fibrer i kolhydraterna) men äter samtidigt otroligt mycket fibrer.

Låter som du är skeptisk till det mesta :) Du kanske tagit upp det i en annan tråd men hur käkar du annars, en vanlig dag? Vet ju att du inte käkar kött men....

Nu har jag också tagit min första snaps (1 tsk potatismjöl och vatten i ett snapsglas), jag bet inte av den. Jag ska nog prova med att sprida ut intaget över dagen. Borde vara bäst för bakterierna att ha lite att käka då och då istället för bara en gång per dygn? Eller vad tror ni?

På vilket sätt skulle jag märka om det är bra för mig? Jag har inte diabetes 2 (har aldrig varit i närheten). Min mage är för första gången i livet i balans nu sedan jag började med LCHF (drygt 2 år sedan). Jag är fortfarande överviktig. Jag har läst Per Wikholms texter men blir inte riktigt klok på hur just jag skulle kunna märka någon skillnad. Det kan ju såklart vara nyttigt även om man inte märker något.

Sedan undrar jag en sak till. Det har med gaser att göra. Sedan jag började med LCHF har jag inga gaser längre. Alla läkare och andra kunniga utanför LCHF-kretsar säger alltid att alla har gaser hela tiden och att det är nyttigt och bra. Så var det för mig innan LCHF. En klar förbättring att slippa tycker jag. Men är det bra med gaser? Är det fel nu när jag inte har det längre?

Resistent stärkelse i form av potatismjöl ska ju få fart på gaserna. Tänkte att det kanske ska vara så att man ska "prutta" om nu RS är så nyttigt och bra. Vad tror ni?

• Like 4

Den senaste veckan har jag haft problem med magen, den har känts uppsvälld och ihålig. Jag har haft problem att slappna av magmusklerna. Samt att jag varit vartom lös eller haft förstoppning.

Så idag åt jag en rå morot och allt har genast blivit väldigt mycket bättre. Konstigt!

• Like 2

Läser idag om resistent stärkelse och blir nyfiken. Är ibland dålig i magen trots bra mat. Ibland värk i magen.När man läser idag om resisten stärkelse verkar ju det vara bra för tarmfloran. Kan det vara så att det saknas något i tarmen vid lchf. Någon som kan förklara enkelt, jag har inte läst allt ordentligt.

Smörsyra (buturat) som våra tarmbakterier bildar är den energikälla som cellerna i tarmväggen föredrar. Om vi inte ger våra tarmbakterier tillräckligt med resistent stärkelse eller lösliga fibrer så tvingas de använda glukos som näring istället vilket resulterar i ett för högt pH i tarmen vilket i sin tur har satts i samband med negativa effekter på hälsan. Cellerna i tarmväggen vill så att säga äta en LCHF-kost (lite glukos, mycket smörsyra) men det paradoxala är att LCHF-kost med för lite resistent stäkelse kan tvinga tarmcellerna att äta en HCLF-kost (mycket glukos, lite smörsyra) med negativa konsekvenser. I mitt långa inlägg på LCHF.se med min guide till resistent stärkelse så nämnder jag en studie där man jämförde tre olika koster med mycket kolhydrater, medium samt lite kolhydrater (24 g kolhydrater/dag). Högkolhydratkosten hav 4,5 gånger så stor smörsyreproduktion som lågkolhydratkosten.

Här är länk till den studien i fulltext:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1828662/pdf/2340-06.pdf

• Like 6

Nu har jag också tagit min första snaps (1 tsk potatismjöl och vatten i ett snapsglas), jag bet inte av den. Jag ska nog prova med att sprida ut intaget över dagen. Borde vara bäst för bakterierna att ha lite att käka då och då istället för bara en gång per dygn? Eller vad tror ni?

På vilket sätt skulle jag märka om det är bra för mig? Jag har inte diabetes 2 (har aldrig varit i närheten). Min mage är för första gången i livet i balans nu sedan jag började med LCHF (drygt 2 år sedan). Jag är fortfarande överviktig. Jag har läst Per Wikholms texter men blir inte riktigt klok på hur just jag skulle kunna märka någon skillnad. Det kan ju såklart vara nyttigt även om man inte märker något.

Sedan undrar jag en sak till. Det har med gaser att göra. Sedan jag började med LCHF har jag inga gaser längre. Alla läkare och andra kunniga utanför LCHF-kretsar säger alltid att alla har gaser hela tiden och att det är nyttigt och bra. Så var det för mig innan LCHF. En klar förbättring att slippa tycker jag. Men är det bra med gaser? Är det fel nu när jag inte har det längre?

Resistent stärkelse i form av potatismjöl ska ju få fart på gaserna. Tänkte att det kanske ska vara så att man ska "prutta" om nu RS är så nyttigt och bra. Vad tror ni?

Jo, viss gasbildning är nog ett sundhetstecken. Tarmbakteriernas affärsidé är ju att under gasbildning jäsa svårtsmält mat som RS, lösliga växtfibrer eller svårsmälta animaler som kollagen i i skinn och bindväv och av det producera näring till sig och smörsyra till oss. Det du skulle kunna testa för att se att du får effekt är blodsocker på morgonen samt efter måltid före och efter att du börjat med potatismjöl. En lite snubbigare variant vore att mäta pH i avföringen före och efter. Om det blir surare efter RS så är det ett bra tecken på att du ökat smörsyreproduktionen.

• Like 3

Ang gaser så är det vad magen är van vid också. Är man inte van vid något blir det mycket gas ettt tag, sen lugnar det ner sig. Jag antar att tarmfloran hunnit justera sig då. Jordärtsskockor som innehåller mycket inulin är ett bra exempel, lätt att bli gasballong när man börjar äta dem, men som sagt, magen anpassar sig.

• Like 3

Jag har testat resistent stärkelse i form av potatismjöl i några veckor. Har märkt att jag mår bättre och är mättare, klarar mig på mindre mat. Är mycket iggare. Har innan detta haft svårt att få lchf att fungera. Har i perioder varit hungrig hela tiden, mått illa o haft svårt att orka med mentalt. Har helt enkelt inte känt av allt det positiva många upplever utöver att det funkat hyfsat på vikten. Har länge tänkt att det kanske saknas nåt i kosten. Kan vara detta. Har tagit 6-7 rågade tsk i ett glas kallt vatten. Tar ja för mycket blir det mycket gaser :)

• Like 2

Resistent stärkelse finns oxå i råa grönsaker, typ morötter, lök, kål.. surkål/kimchi innehåller oxå probiotika!

Har du nån uppfattning om vilken mängd som kan motsvara mängden stärkelse det talas om här?

Förresten, ingen rädder för antinutrienter här? (Solanin)

• Like 2

Har du nån uppfattning om vilken mängd som kan motsvara mängden stärkelse det talas om här?

Potatismjöl är i stort sett ren stärkelse, där finns mindre än ett halvt gram protein per 100 g, så halten av solanin torde vara nära nog obefintlig.

• Like 1

Jo, viss gasbildning är nog ett sundhetstecken. Tarmbakteriernas affärsidé är ju att under gasbildning jäsa svårtsmält mat som RS, lösliga växtfibrer eller svårsmälta animaler som kollagen i i skinn och bindväv och av det producera näring till sig och smörsyra till oss. Det du skulle kunna testa för att se att du får effekt är blodsocker på morgonen samt efter måltid före och efter att du börjat med potatismjöl. En lite snubbigare variant vore att mäta pH i avföringen före och efter. Om det blir surare efter RS så är det ett bra tecken på att du ökat smörsyreproduktionen.

Högt blodsocker har jag aldrig haft och aldrig haft anledning att mäta det hemma. Jag har enbart fått mitt blodsocker mätt när jag tagit andra prover på vårdcentralen och då har det varit på fastande mage. Jag känner inte för att börja sticka mig i fingret - även om jag skulle tycka det var intressant. Testa avföringen är inte heller något jag vill börja med.

Det jag undrar är om jag kan komma att märka några andra fördelar utan prover och tester? Hur yttrar sig de fördelarna i så fall? Är det en fördel rent hälsomässigt att börja med gaser igen?

Edit: Smörsyra är väl det som luktar stink i en stinkbomb? Så om gaserna skulle börja lukta stink har man då lyckats?

I mitt långa inlägg på LCHF.se med min guide till resistent stärkelse så.....

Här är länk till den studien i fulltext:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1828662/pdf/2340-06.pdf

hej per! tack för den intressanta guiden! vill bara tipsa om att när du skriver långa artiklar att göra en kort sammanfattning efter varje tes/stycke. http://authoritynutrition.com har något som kallas "bottom line" som är jättebra att läsa för oss som inte hinner läsa allt. också ett bra sätt att navigera fram och tillbaks när man ska hitta tillbaka i texten

• Like 2

Näe.. jag har ingen uppfattning om mängder stärkelse i sagda råa och fermenterade grönsaker.. tror det finns i någon av Pers länkar?

Grejen är väl snarare att grönsaker kan man äta till alla måltider.. gör man inte det kan det vara ide att ta någon sked potatismjöl uppslammat i vatten.

Den andra grejen är väl att det förefaller rimligare att äta råa/fermenterade grönsaker på en daglig basis, än att dricka potatismjöl?

Den tredje grejen är att potatismjöl i vatten är ett uråldrigt husmorsknep för att återställa en dålig tarmflora.. inget nytt under solen således.

• Like 3

Jag vill också mata mina goda tarmbakterier men är inte sugen på att börja med varken rå potatis eller eller potatisvatten. Om man är frisk och smal och bara äter (liberal) LCHF för att bibehålla god hälsa - räcker det med de fibrer man får från grönsaker för att de goda tarmbakterierna ska må bra?

• Like 1

Jag vill också mata mina goda tarmbakterier men är inte sugen på att börja med varken rå potatis eller eller potatisvatten. Om man är frisk och smal och bara äter (liberal) LCHF för att bibehålla god hälsa - räcker det med de fibrer man får från grönsaker för att de goda tarmbakterierna ska må bra?

Hälsan tiger still vet du :).

Hm, är inte så förtjust i potatis ö h t. Och inte heller i gröna bananer. Jag vill ju äta GOTT!

Det jag undrar är nog egentligen - jag köper tanken att det är bra för mig att de goda tarmbakterierna får mat, men är det så viktigt att de får just "resistent stärkelse" eller kan det duga med fibrerna från grönsaker? Grönsaker gillar jag nämligen och äter mycket av.

• Like 1

Det känns som att de lösliga fibrerna i grönsaker hamnar lite i skuggan av resistent stärkelse.... Skulle det inte räcka att äta rejält med grönsaker för att gynna de goda tarmbakterierna? Är inte kontentan av resonemanget att liberal lchf (med mycket grönsaker) är att föredra framför strikt?

• Like 2

Sannolikt ja.

Bönor och nötter är källor som nämns ofta om man googlar.

Dessutom kan man enkelt se om en rotfrukt/grönsak innehåller RS med hjälp av följande test: Om GI går upp efter kokning (exempel: morötter) så innehåller den råa varianten RS, annars skulle GI-värdet omöjligen kunna ändras. Så ladda ner en GI-tabell och kolla av.

Det råa potatismjölet är mest för de som vill köra väldigt strikt lågkolhydrat eftersom det innehåller i princip ingen smältbar stärkelse alls. Bönor, morötter, nötter, kall potatis innehåller alla en viss del smältbar stärkelse så detta passar om man är lite mer liberal av sig.

För övrigt innehåller vegetabilier, inklusive bladgrönsaker, diverse olika typer av fibrer (oligosackarider), en del smältbara, andra icke smältbara (cellulosa). Samtliga dessa fibrer göder tjocktarmsbakterierna på samma sätt som RS, även om just RS har visat sig vara ovanligt lätt att använda för dessa bakterier.

• Like 5

Märkte ingenting, inte ens gasbildning. 

Jag upplever mig klart "bubbligare" i magen idag än jag annars brukar vara, det låter ungefär som ett avlopp som det börjar bli stopp i :P

Men till saken hör att jag har en extremt känslig mage och den gillar inte stärkelse under några som helst omständigheter, knappt vanliga "timida" grönsaker emellanåt.

Men jag kör på, med en tesked morgon och kväll ett tag, så får vi se om jag kan öka dosen vad det lider, eller ge upp projektet.

• Like 5

Jag upplever mig klart "bubbligare" i magen idag än jag annars brukar vara, det låter ungefär som ett avlopp som det börjar bli stopp i :P

Men till saken hör att jag har en extremt känslig mage och den gillar inte stärkelse under några som helst omständigheter, knappt vanliga "timida" grönsaker emellanåt.

Men jag kör på, med en tesked morgon och kväll ett tag, så får vi se om jag kan öka dosen vad det lider, eller ge upp projektet.

Kanske tur att du inte tog 4 msk, trots allt. ;)

• Like 1