marielusardi

resistent stärkelse

Recommended Posts

Läser idag om resistent stärkelse och blir nyfiken. Är ibland dålig i magen trots bra mat. Ibland värk i magen.När man läser idag om resisten stärkelse verkar ju det vara bra för tarmfloran. Kan det vara så att det saknas något i tarmen vid lchf. Någon som kan förklara enkelt, jag har inte läst allt ordentligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kortversion: om man inte värmer potatismjöl så kan vi inte bryta ner stärkelsen, utan den används som föda av bakterier i tarmen varvid det bildas korta fettsyror som vi får in i blodet.

Värmer man potatismjölet så kan vi med hjälp av enzymet amylas kvickt spjälka det till glukos som ju höjer blodsocker snabbt och triggar insulin... och hela den cirkusen.

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menas det med att det kan vara bra för magen, typ istället för probiotika.

Snarare det man kallar prebiotika, alltså näring för bakterierna (som kallas probiotika när det är tal om tillskott).

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant, dock är det nog inget jag kommer föra in i min kost nu, kanske längre fram. Men det kan säkert vara användbart för många.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Magkänslan säger ju definitivt nej till att äta potatismjöl...men eftersom så mycket namnkunnigt folk rekommenderar detta så måste man väl testa... ;)

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag ska testa, för att se om jag kan få någon hjälp med, i min tro rubbade tarmflora, efter många antibiotikakurer :(

Men det gäller nog att ta det försiktigt i början... :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror att jag ska testa, för att se om jag kan få någon hjälp med, i min tro rubbade tarmflora, efter många antibiotikakurer :(

Men det gäller nog att ta det försiktigt i början... :)

Ähh...kör hårt istället...vad är det värsta som kan hända? ;)

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ähh...kör hårt istället...vad är det värsta som kan hända? ;)

Hmm, det värsta som kan hända...nja, det vill du nog inte veta :P

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag ska nog också testa Syster. Är det viktigt att man tar RS på kvällen?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

I förra tråden var det ju en kille som tog både kväll och morgon

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det känns vettigt att dela upp det under dygnet, då borde väl tarmbakterierna bli glad över att få mat med jämna mellanrum :) och fungera och sköta sitt jobb som vi önskar.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följt diskussion på internationella bloggar och ja jag var skeptisk men nu blivit nyfiken och ska testa om jag nu hittar vanligt potatismjöl här på ön (dvs utan konstigheter), som ni vet är ju vissa saker annorlunda här och det man hittar i vanliga matbutiker hemma i svedala finns inte alltid här.

Tänkte som du Syster att kvällen borde vara bra och eftersom jag just nu kör en kur probiotika så kanske de blir extra glada.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

äta en bit rå morot verkar absolut mer tilltalande, dels är den godare dels innehåller moroten till skillnad från potatisen en hel del mineraler och vitaminer.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela den här resistent stärkelse-fadäsen kommer väl säkerligen att utmynna i att folk börjar glida ifrån de mer extrema högfettdieterna och börjar rekommendera någon form av glutenfri blandkost. Varför dricka ett glas med potatismjöl när man kan äta riktig mat som innehåller dessa komponenter (och dessutom mycket annat nyttigt). Men men, framtiden får utvisa...

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hela den här resistent stärkelse-fadäsen kommer väl säkerligen att utmynna i att folk börjar glida ifrån de mer extrema högfettdieterna och börjar rekommendera någon form av glutenfri blandkost. Varför dricka ett glas med potatismjöl när man kan äta riktig mat som innehåller dessa komponenter (och dessutom mycket annat nyttigt). Men men, framtiden får utvisa...

Tvivlar på det, men om man inte är särskilt kolhydrat känslig så kan man ju köra paleo eller liberal lchf. För många av oss som har metabola problem i olika grad är alternativet att hitta vad som fungerar för oss som individer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ena utesluter inte det andra. Jag ligger på 70E% (mätt på svenska sätt utan fibrer i kolhydraterna) men äter samtidigt otroligt mycket fibrer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som du är skeptisk till det mesta :) Du kanske tagit upp det i en annan tråd men hur käkar du annars, en vanlig dag? Vet ju att du inte käkar kött men....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag startat! Vi får se hur det går :)

• Gilla 7

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här lär det dröja lite eftersom min närmaste affär inte hade det i sortimentet och endast ett par av matekedjorna har potato flour (starch) i sitt sortiment. Ser fram emot att läsa andras testande.  :D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag också tagit min första snaps (1 tsk potatismjöl och vatten i ett snapsglas), jag bet inte av den. Jag ska nog prova med att sprida ut intaget över dagen. Borde vara bäst för bakterierna att ha lite att käka då och då istället för bara en gång per dygn? Eller vad tror ni?

På vilket sätt skulle jag märka om det är bra för mig? Jag har inte diabetes 2 (har aldrig varit i närheten). Min mage är för första gången i livet i balans nu sedan jag började med LCHF (drygt 2 år sedan). Jag är fortfarande överviktig. Jag har läst Per Wikholms texter men blir inte riktigt klok på hur just jag skulle kunna märka någon skillnad. Det kan ju såklart vara nyttigt även om man inte märker något.

Sedan undrar jag en sak till. Det har med gaser att göra. Sedan jag började med LCHF har jag inga gaser längre. Alla läkare och andra kunniga utanför LCHF-kretsar säger alltid att alla har gaser hela tiden och att det är nyttigt och bra. Så var det för mig innan LCHF. En klar förbättring att slippa tycker jag. Men är det bra med gaser? Är det fel nu när jag inte har det längre?

Resistent stärkelse i form av potatismjöl ska ju få fart på gaserna. Tänkte att det kanske ska vara så att man ska "prutta" om nu RS är så nyttigt och bra. Vad tror ni?

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg