Johanna07 Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Näe.. jag har ingen uppfattning om mängder stärkelse i sagda råa och fermenterade grönsaker.. tror det finns i någon av Pers länkar? Grejen är väl snarare att grönsaker kan man äta till alla måltider.. gör man inte det kan det vara ide att ta någon sked potatismjöl uppslammat i vatten. Den andra grejen är väl att det förefaller rimligare att äta råa/fermenterade grönsaker på en daglig basis, än att dricka potatismjöl? Den tredje grejen är att potatismjöl i vatten är ett uråldrigt husmorsknep för att återställa en dålig tarmflora.. inget nytt under solen således. Det här låter ju vettigt. Jag äter både fermenterade grönsaker och råa grönsaker (bla rå morot och rå rödbeta). 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Ingen risk att det finns allvarliga negativa konsekvenser om man "överbelastar" kroppens system för att hantera RS? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Limp Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hur gott smakar rå potatis eller potatisvatten på en skala 1 till 5... gissar på ½ ungefär... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hur gott smakar rå potatis eller potatisvatten på en skala 1 till 5... gissar på ½ ungefär... Rå potatis är jättegott, dessvärre inte potatisvatten Jag har aldrig kunnat äta kokt potatis, varken som barn eller vuxen. så jag fick min potatis rå när jag var liten 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Ingen risk att det finns allvarliga negativa konsekvenser om man "överbelastar" kroppens system för att hantera RS? Vissa i omgivningen kan nog rubricera pruttar som en allvarlig negativ konsekvens... 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Rå potatis är jättegott, dessvärre inte potatisvatten Jag har aldrig kunnat äta kokt potatis, varken som barn eller vuxen. så jag fick min potatis rå när jag var liten Intressant! Mina barn gillar sin blodpudding rå (dvs ostekt, särskilt rå är den ju egentligen inte). Jag ska prova om de även gillar rå potatis. Min magkänsla säger mig att de kommer att rata det, tyvärr. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Syster Posted April 18, 2014 Popular Post Share Posted April 18, 2014 En liten anekdot, när det gäller potatisvatten Min mamma och pappa drack potatisvatten när jag var barn, dom är väldigt pigga idag faktiskt Men hur det var, så hade jag kommit hem från skolan, svept i mig ett glas mjölk och hällt vatten, lite diskmedel i glaset och ställt det på diskbänken. DÄR potatisvattnet brukade stå i ett glas... Min pappa kommer in i köket och tänker att det är väl lika bra att dricka eländet nu då, så har jag det bortgjort, så han sveper glaset och blir lite förvånad när min mamma senare ger honom dagens potatisvatten... Vi brukar benämna historien "kommer ni ihåg när pappa drack diskvatten" Såå, tänker ni ge er in på potatisvattendrickande så förväxla det icke med diskvatten, för jag tror inte att tarmbakterierna är särskilt förtjust i diskmedel... 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Rå potatis är supergott (liksom rå blodbudding!). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cleppa Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 K2? Vitamin K2 som man får om man t ex syrar vissa grönsaker (tror jag) jag har för mig att det är bakterier som skapar det... och då undrade jag om vi inte kunde få det "gratis" om vi hade en bra tarmflora... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Rå potatis med salt är hur gott som helst! Älskat sedan jag var liten. Fungerar bra om man mår illa, särskilt om man mår illa efter att ha ätit för sött. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Min pappa fick diabetes på 70-talet skulle spara urin och ta med till sjukhuset sparade i en zingo flaska. Vad hände min bror hällde upp i glas till sin kompis de hann inte dricka men skämmigt var det för dom. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
simpan Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Vitamin K2 som man får om man t ex syrar vissa grönsaker (tror jag) jag har för mig att det är bakterier som skapar det... och då undrade jag om vi inte kunde få det "gratis" om vi hade en bra tarmflora... Samma tanke slog mig! K2 ska kunna produceras i tarmen (källa: eng. wikipedia) men i vilken utsträckning är oklart. Då källorna till K2 verkar ha varit begränsade även när vi var jägare-samlare verkar det logiskt om vi kan producera det i stor utsträckning, förutsatt att tarmfloran är i balans. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Vitamin K2 som man får om man t ex syrar vissa grönsaker (tror jag) jag har för mig att det är bakterier som skapar det... och då undrade jag om vi inte kunde få det "gratis" om vi hade en bra tarmflora... Jag letade efter information om precis det i timmar för några veckor sedan men kom inte så långt. Vissa bakteriestammar producerar K2, men det är oklart om man kan få dessa via Kefir eller vanlig yoghurt t ex. Bacillus subtilis heter bakterien som tillverkar MK-7 i natto. Enligt vissa källor är det E-coli som tillverkar K2 i våra tarmar och den har vi nog alla. Vissa syrade grönsaker innehåller säkert mycket K2, medan andra kanske inte gör det i särskilt stor mängd, allt beroende på vilka bakterier som har syrat. En djungel, kort sagt. K2 används för anaerob (syrefri) andning av bakterierna, och det stämmer ju onekligen för syrade grönsaker. Vi kan själva tillverka K2 (MK-4) från K1. Omvandlingen är effektiv. I de organ (artärer och bukspottskörteln) som ackumulerar K1 kan upp till 90% av tillgängligt K1 omvandlas till MK-4. Tillskottet av K2 från tarmbakterier är i jämförelse försumbart enligt min källa Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_K Antagligen får man tillräckligt med K2 om man äter tillräckligt med K1 (dvs gröna löv som sallad, spenat osv) förutsatt att man inte har någon rubbning som gör att omvandlingen till K2 inte fungerar. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeanette H-H Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hi, hi. Jag är också trendkänslig. Tog mitt andra glas med en tesked ekologiskt potatismjöl nu ikväll. Det funkar bättre med bubbelvatten än vanligt. Testa! 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts