Jump to content

Smakar sött sötare efter en lång paus i sötsaksätande ?

Limp

Recommended Posts

Antingen är jag det berömda undantaget eller så är hela historien en myt ?

I vintras drack jag en burk Cola Zero och det smakade precis som jag kom ihåg smaken från våren 2012 när jag drack det gången innan. Någon vecka sedan hittade jag sockerfri tuggummi i bilens handskfack och smakade på det. Hela 1,4 gram kolisar innehöll de två bitarna jag stoppade i munnen.... och inte smakade tuggummit sötare än vad jag kom ihåg fråm förra liv. Idag köpte en glasspinne med chocklad på. Tänkte att det kanske smakar sötare ? Jag har ju inte ätit varken chocklad eller glass på två år. Men... resultatet blev den samma som innan. Precis som innan...

Vad har hänt med era smaklökar ?

Jag upplever att sött i vissa former smakar mycket sötare, så till den grad att det är äckligt att äta sånt som jag tidigare tryckte i mig stora mängder av. Så som mjölkchoklad eller liknande. Tidigare tyckte jag att det var nödvändigt med socker på jordgubbar/bär för att de skulle gå att äta, medan jag tycker att de är söta i sig själv nu. Andra sötsaker smakar precis som alltid. Magnumglass är precis lika god som alltid, och inte för söt. Fast smaklökarna har påverkats mycket. Förr skulle jag aldrig reagerat på att en sås blivit redd med vetemjöl, men idag så smakar det skit. Och massor med saker som tidigare var gott smakar bara syntetiskt (nästan all glass, godis, vissa kakor osv.).

• Like 3

Godis smakar som vanligt, men sådant som inte ska vara sött däremot.... Kände direkt att det var något lurt med Crème Bonjour vitlöksost och se på f-an: Efter att ha läst innehållsdeklarationen insåg jag att den innehöll socker. I ost?? Usch!

• Like 2

Jag köpte vita bönor i tomatsås på burk en gång innan jag slutade med socker men den var så söt så det gick inte att äta. Jag gav bort burkarna jag hade köpt.

Ketchup har jag också alltid tyckt är rätt vidrigt och det är visst massor med socker i det.

Hur är det med makrill i tomatsås? Jag har inte kollat om det är socker i tomatsåsen. Är dock skeptiskt till den ändå sedan jag fick höra att det kan vara bisfenol A på insidan av burkarna.

Jag kunde aldrig äta mörk choklad förut. Ville egentligen ha vit choklad. Kunde ledigt vräka i mej en 200g Frukt & mandel och kexchoklad var gudomligt.

Både mjölk och vit smakar bara äckligt nu, kexchoklad går inte att äta alls. Jag tycker t o m att70% mörk choklad inte är god om det inte är nån extra smak på den som chili eller havssalt.

Så visst ändrar sej smaksinnet.

Men du kanske inte var lika stor sockerråtta som jag, så skillnaden kanske inte blir lika stor då?

Jag törs inte prova det sötsöta, det som en gång var min huvudnäring. Jag skulle säkert tycka det skulle vara äckligt till att börja med, men tyvärr skulle jag vänja till mig alltför snart, och förtränga sockrets farlighet. Däremot tillåter jag mig att LCHF-baka, utan sötning, honung, dadlar eller liknande. Detta är nutidens guldkant och substitut. Jag tillåter mig även bär, 85 %-ig choklad, bär och nötter. Jag måste dock begränsa dessa intag. Trots att jag inte har en gnutta sötning, upplever jag sötma, i bakverken.

Folk är ofta på mig, att jag måste unna mig ibland, att man måste ha balans. Svaret på detta är att jag inte alls måste det, jag gör hur tusan jag vill, och mår bra av detta.

Förresten jag var inte helt ärlig nu. På LCHF-kryssningen blev det nog språkförbistring och missförstånd mellan mig och bartendern, och jag fick en fruktansvärt söt drink. Jag kunde inte dricka upp den, skämdes lite, eftersom det var min kompis som bjudit. Men hon förstod. Svårt att få i sig, va? sa hon, som själv är LCHF:are.

• Like 1

Apropå förändrade smaklökar upplevde jag saltäckel, när jag började med LCHF. Tyckte inte att jag behövde salta omeletten. Dock fick jag nog lite känning av saltbrist. Så nu saltar jag med måtta. Jag älskade det salta på kolhydrattiden, hade långt till gränse 'för salt'.

• 1 month later...

Antingen är jag det berömda undantaget eller så är hela historien en myt ?

I vintras drack jag en burk Cola Zero och det smakade precis som jag kom ihåg smaken från våren 2012 när jag drack det gången innan. Någon vecka sedan hittade jag sockerfri tuggummi i bilens handskfack och smakade på det. Hela 1,4 gram kolisar innehöll de två bitarna jag stoppade i munnen.... och inte smakade tuggummit sötare än vad jag kom ihåg fråm förra liv. Idag köpte en glasspinne med chocklad på. Tänkte att det kanske smakar sötare ? Jag har ju inte ätit varken chocklad eller glass på två år. Men... resultatet blev den samma som innan. Precis som innan...

Vad har hänt med era smaklökar ?

Jag provade att dricka Coca Cola för två år sen, och det var verkligen sötsliskigt. Jag drack två små klunkar, och jag kunde verkligen känna alla äckliga kemikalierna i drycken. Det var inte gott alls. Resten hällde jag ut...

För mig smakar allt mycket sötare. Provade till exempel en bit Kex choklad som jag älskade innan, men nu smakade det bara socker, inte gott alls.

• Like 1

Jag har fortsatt testa vidare och allt smakar som innan. Det är liksom ingen skillnad i smaken jämfört med gammalt.  

Kan inte den av många upplevda sliskigheten ligga i "förbjuden frukt"-begreppet ?. Dvs. att man vill undvika fusk till varje pris och bestämmer sig att det smakar annorlunda ? Undertecknat har nämligen aldrig behövt "fuska", ty mitt fakirande har skapat mycket utrymme för både okänt som för medvetna val.     

Ärligt talat så smakar det mesta sig likt, förutom jordnötssmör av någon anledning. Brukade älska det, nu är det snarare "meh..." :(. Läsk har jag svårt att uttala mig om då jag aldrig varit någon läskdrickare men alla sötsaker och bakelser smakar mer eller mindre precis som innan LCHF-tiden.

Det mesta sött är för sött tycker jag till och med >70 procentig choklad. Ketobollar är lagom känner jag. I våras köpte jag en påskmust light. Den smakade verkligen illa! Bara kväljande sött och kemiskt. Cola light smakar ungefär som förut dock. En lustig sak är att efter kostomställningen har jag verkligen börjat gilla hallon, som jag inte gillade alls förut.

Ärligt talat så smakar det mesta sig likt, förutom jordnötssmör av någon anledning. Brukade älska det, nu är det snarare "meh..." :(. Läsk har jag svårt att uttala mig om då jag aldrig varit någon läskdrickare men alla sötsaker och bakelser smakar mer eller mindre precis som innan LCHF-tiden.

Pröva andra nötsmörer, mandelsmör t ex. Tidigare brukade jag köpa mandel- och hasselnötssmörblandning, den är jättegod, men den verkar tyvärr ha försvunnit från hälsokosthyllorna.

• Like 1

Pröva andra nötsmörer, mandelsmör t ex. Tidigare brukade jag köpa mandel- och hasselnötssmörblandning, den är jättegod, men den verkar tyvärr ha försvunnit från hälsokosthyllorna.

Har testat mandelsmör och den var väl god men föll mig inte helt i smaken trots allt. En mix av mandel- och hasselnöt låter onekligen spännande, får helt enkelt köpa båda sorterna och experimentera med hemmagjort nötsmör! Har inte heller sett någon mandel- och hasselnötsblandning i mina lokala matbutiker och då tycker personligen att jag har koll på det mesta som erbjuds vid det här laget ;).

• Like 1

Jag har fortsatt testa vidare och allt smakar som innan. Det är liksom ingen skillnad i smaken jämfört med gammalt.  

Kan inte den av många upplevda sliskigheten ligga i "förbjuden frukt"-begreppen. Dvs. att man vill undvika fusk till varje pris och bestämmer sig att det smakar annorlunda ? Undertecknat har nämligen aldrig behövt "fuska", ty mitt fakirande har skapat mycket utrymme för både okänt som för medvetna val.     

Jag har märkt att en del saker smakar mycket sötare och en del saker smakar precis lika sött som jag minns. Hawaii pizza smakar precis som förut medans mint-chokladen från Lindt var vidrigt söt.

Jag kan också märka av sötma i såser och annat som normal dietare inte tycker smakar sött överhuvudtaget.

Använder aldrig sötningsmedel. Det mesta smakar sött ändå i min mun.

Förut avskydde jag mörk choklad... Ville ha marabou mjölk. T o m Fazer mjölk var för besk. Nu tycker jag 70% smakar jolmigt och tar gärna mörkare