MKJ Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Jag går igenom mina tidningsurklipp. När tror ni detta stod i tidningen? "Jag är chockerad över folks matvanor. Som biolog har jag inte svårt att förstå att folk blir sjuka men väl hur dom över huvud taget kan hålla sig vid liv." "Det vita sockret är en hälsoförstörare. Det gynnar uppkomsten av förstoppning, benskörhet, åderförfettning och åldersdiabetes." "40 % av cancern beror på maten vi stoppar i oss." 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Jag går igenom mina tidningsurklipp. När tror ni detta stod i tidningen? "Jag är chockerad över folks matvanor. Som biolog har jag inte svårt att förstå att folk blir sjuka men väl hur dom över huvud taget kan hålla sig vid liv." "Det vita sockret är en hälsoförstörare. Det gynnar uppkomsten av förstoppning, benskörhet, åderförfettning och åldersdiabetes." "40 % av cancern beror på maten vi stoppar i oss." 70-tal? Känns som det måste vara innan 80-tal och därefter då man mer suckade över fett... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Jag undrar om det inte är ännu tidigare? Tycker formuleringen på mittenmeningen låter mer som nåt från morsans bibliotek 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Min farsa född på trettitalet brukade varna för "de vita raffinerade gifterna": socker, vetemjöl, vitt polerat ris. Jag gissar 40-50-tal. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Intressant! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 17, 2014 Author Share Posted April 17, 2014 Intressant att ni gissar så tidigt. I dagens debatt får jag ofta intrycket att många tror att det här med att socker inte är bra för hälsan är något man kommit på först under senare år. Jag avvaktar lite med att skriva svaret eftersom fler kanske funderar men inte skrivit något än. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted April 17, 2014 Share Posted April 17, 2014 Från min mamma har jag fått höra att hon efter ett långt liv kan konstatera att mycket av tidigare generationers kunskap går graven med dem och sedan återupptäcks av en ny generation. En egen iakttagelse är att begreppet "traditionell" i t ex forskningsartiklar ofta verkar syfta på bara senaste decennierna. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Från min mamma har jag fått höra att hon efter ett långt liv kan konstatera att mycket av tidigare generationers kunskap går graven med dem och sedan återupptäcks av en ny generation. En egen iakttagelse är att begreppet "traditionell" i t ex forskningsartiklar ofta verkar syfta på bara senaste decennierna. Ja det är så det känns många gånger när jag läser bloggen och kommentarerna. Sedan får ju saker lättare spridning nu med Internet. Tidigare har nog hälsorörelsen levt mycket sitt eget liv och på 60-talet handlade det ju mycket om vegetarisk, råkost osv. Att dom sa att socker var skadligt för hälsan var nog inte så många icke frälsta som lyssnade på. Artikel är från 1988. Urklipp från 40 och 50-talet har jag inte, ser jag såå gammal ut Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Haha, nej verkligen inte med det blonda hårsvallet, men du hade ju kunnat få tag på äldre tidningar. En del sparar ju mycket.. Jaså var det så sent? I vilka publikationer? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MKJ Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Haha, nej verkligen inte med det blonda hårsvallet, men du hade ju kunnat få tag på äldre tidningar. En del sparar ju mycket.. Jaså var det så sent? I vilka publikationer? Det är en artikel i Aftonbladet skriven av Per Ragnar. Han skriver också "År 2000 är halva svenska folket sjukt. Den andra halvan vårdpersonal?" "1850 åt vi i genomsnitt 3 kilo socker per person. Idag (1988) rör det sig om närmare 50 kg per person och år." 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Artikel är från 1988. Urklipp från 40 och 50-talet har jag inte, ser jag såå gammal ut Haha, nej, så listig var jag inte att jag försökte dra slutsatser om urklippens ålder genom att gissa din ålder 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts