marielusardi Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hittade ett recept på banankex och det skulle vara kokbananer. Hittade inga sådana men tog vanliga gröna bananer. Har inte smakat än, dom står i ugnen nu. Jag vet att bananer inte är lchf och brukar aldrig äta det. Men dom här kexen såg så goda ut. Vad tror ni om kh i gröna bananer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marielusardi Posted April 18, 2014 Author Share Posted April 18, 2014 Glömde skriva med att är det inte resistent stärkelse i gröna bananer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 18, 2014 Share Posted April 18, 2014 Hur blev kexen när du använde vanlig banan? Jag har bara gjort dom på kokbanan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wikholm Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Jo, gröna bananer innehåller resistent stärkelse frågan är bara hur mycket icke-resistent stärkelse och sockerarter de dessutom innehåller. När jag researchade inför skivandet av "LCHF-guiden till resistent stärkelse" försökte jag utreda detta men var tvungen att slänga in handduken. Uppgifterna var alltför motstridiga så mitt grundtips är att de nog funkar för den som inte är kolhydratkänslig och kör väldigt liberalt men att den känslige inte bör chansa. EN stor del av KH i gröna bananer verkar vara BS-höjande. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marielusardi Posted April 19, 2014 Author Share Posted April 19, 2014 Jag vet ju inte hur dom smakar med kokbanan men dom blev goda med mina ekologiska gröna bananer. Lite för mörka bara, kollade dom för dåligt. Satte bara klockan. Jag är bara rädd att det är för mycket kh. Jag kan ju inte bara ta en utan det blir ju ganska många. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Så blir det tydligen med kokbananer också... Att det blir ganska många. Törs inte prova 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 Har bara gjort på kokbanan, beroendeframkallande gott, särskilt med flingsalt på Jämförde kokbanan och banan på cronometer, net carbs kokbanan är 29,6 g per 100 g varav hälften är stärkelse, vad jag förstått är det mesta i de gröna kokbananerna resistent när de svalnat. Vanlig banan innehåller 20 g net carbs men bara 5 g är stärkelse. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts