Johanna07 Posted April 19, 2014 Share Posted April 19, 2014 På internationella paleobloggar tycker jag ofta att jag hör att en ketogen diet (eller en extrem lågkolhydratkost) kan skada kroppen av olika anledningar. Personligen tror jag det mer handlar om näringsbrist och vikten av att återta "gamla" sätt att äta; benbuljong, inälvsmat, fermenterade grönsaker. Nedan är ett intressant inlägg angående detta. "Thus, while many people may improve their digestion and other symptoms by removing wheat and beans, the fact that they may consider these foods "evil" does not automatically deliver them from the need to make up these nutrients from some other source. Muscle meats will always increase the need for glycine from skin and bones, but this effect could be greatly exaggerated if one eliminates legumes (and fortified bread?) without also increasing one's intake of organ meats and green vegetables." http://blog.cholesterol-and-health.com/2011/03/anyone-doing-paleo-without-liver-bones.html 6 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 Den nutida jägaren kanske kan leta efter E640. :-) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 20, 2014 Share Posted April 20, 2014 På internationella paleobloggar tycker jag ofta att jag hör att en ketogen diet (eller en extrem lågkolhydratkost) kan skada kroppen av olika anledningar. Personligen tror jag det mer handlar om näringsbrist och vikten av att återta "gamla" sätt att äta; benbuljong, inälvsmat, fermenterade grönsaker. Jag tror också det ligger mycket i detta! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vittvrak Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Sylta kanske inte är så tokigt, innehåller bindväv som består bla av kollagen som består bla av glycin. 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Sylta är nog jättebra, precis som alla "gamla" maträtter som vi inte äter ofta idag som pölsa (utan risgryn ), grisfötter, buljonger och långkok där det mesta får koka med (ben, senor, fett) 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts