Jump to content

Blodgivning, järnupptag och återhämtning

Fnutt
 Share

Recommended Posts

Jag lämnade för några veckor sedan för första gången blod. Det är något jag funderat på under lång tid, och att jag äntligen fick tummen ur fick mig att känna mig ganska stolt.

Men nu har jag börjat fundera på det här med återhämtning. Med mig från blodcentralen fick jag några broschyrer som berättar om vikten av att äta järnrikt men också berättar att man måste äta järntabletter. Reklambladet för Duroferon berättar att man måste äta ca 10kg lever för att täcka järnförlusten, men nämner i samma andetag att det "lyckligtvis finns tabletter". Men jag vill inte ta tabletter i onödan, och vill ha lite hjälp med att sortera mina tankar om detta:

• Duroferon-broschyren säger som sagt 10kg lever eller deras tabletter i 20 dagar
  • Geblod-broschyren säger att man bara tar upp ca 10% av järnet i maten (detta skulle för lever 10mg/100g, 10% upptag och 200mg förlorat järn innebära hela 20kg lever för att komma tillbaka till gå)
  • Upptaget påverkas negativt av bl.a antinutrienter i kosten
  • Upptaget påverkas positivt om man om man kombinerar med C-vitamin samt om man har brist 
  • Hemjärn tas upp lättare än icke hemjärn
  • Googlar jag på nätet så finner jag andra siffror. Wikipedia hävdar t.ex att man kan ta upp 25% av hemjärnet, och 5-10% av icke hemjärn.

Hur jag än har letat så finner jag inga siffror på hur mycket brist, C-vitamin, antinutrienter mm påverkar upptaget. Om jag t.ex inte äter spannmål, är frikostig med min hemmagjorda leverpastej full med hemjärn samt äter lite extra C-vitaminrikt, så borde jag ju ha ett större upptag än någon som käkar mackor och dåligt med grönsaker, eller en vegetarian som inte får i sig hemjärn.

Frågan är sammanfattningsvis hur mycket mina kostval påverkar upptaget. Kommer jag upp i 20%, eller kanske 30 eller 50%?

Hur gör ni andra på LCHF som lämnar blod? Litar ni på kosten, eller tar ni järntabletterna som det rekommenderas?

• Like 1

Jag har lämnat blod i många år. Är inte heller förtjust i att äta tabletter men mitt hb-värde har tidigare alltid legat på gränsen för att få lämna blod, så jag har snällt ätit de järntabletter de givit mig och uthärdat den period med svart och hård avföring som de givit. Numer har jag inte längre mens och mitt hb-värde ligger bra till, men jag äter järntabletterna ändå. Har lärt mig att äta vitkål under tablettperioden, det motverkar hård mage väldigt bra.

• Like 2

Jag har egentligen inget bra svar på de frågor du ställer, mer än att jag tror att järnupptaget är MYCKET individuellt.

Jag har även svårt att tro att alla som lämnar blod äter Duroferon, då dessa tabletter många gånger är behäftade med så pass mycket biverkningar från magen att många inte kan äta dem.

Jag skulle nog testat med kosten, och se vad provsvaren visar vid nästa blodgivning, och även känna efter hur du mår.

Mycket beror på hur stora "järnreserver" du har i kroppen och hur din kropp klarar av att bilda nya röda blodkroppar av järnet

Personligen har jag problem åt andra hållet, jag får tappa mig på blod en gång i månaden och absolut inte äta något järnrikt på grund av att min kropp samlar på sig den minsta järnmolekyl som jag får i mig  :)

• Like 5

Jag har lämnat blod i många år, och har bra blodvärde varje gång. Utan tabletterna.

Vet inte vad det kan bero på.

Jag äter vanlig husmanskost med lite kolhydrater. Inälvsmat, kanske två gånger i veckan. Tar tillskott av D3, magnesium, jod och msm.

Äter nog mer fermenterade grönsaker än medelsvensson, men vet inte om det kan göra en skillnad.

• Like 3

Jag har lämnat blod i många år, och har bra blodvärde varje gång. Utan tabletterna.

Vet inte vad det kan bero på.

Jag äter vanlig husmanskost med lite kolhydrater. Inälvsmat, kanske två gånger i veckan. Tar tillskott av D3, magnesium, jod och msm.

Äter nog mer fermenterade grönsaker än medelsvensson, men vet inte om det kan göra en skillnad.

Jag tror att järnupptaget, som sagt är mycket individuellt, beroende på vilka genuppsättningar vi har i den gen som sköter det här med järnupptag i tarmen.

Rent teoretiskt så kan du ha en liten "defekt" på just den genen, som gör att din kropp samlar på sig mer järn, vilket var väldigt positivt en gång i tiden, då de här mutationerna uppkom i "järngenen" :)

Vi är många nordbor som kan ha en gendefekt i olika grader på just den här genen utan att för den delen bli sjuka av den, beroende på från hur många håll i vårt släktträd vi ärver genmutationen.

• Like 4

Jag tror att järnupptaget, som sagt är mycket individuellt, beroende på vilka genuppsättningar vi har i den gen som sköter det här med järnupptag i tarmen.

Rent teoretiskt så kan du ha en liten "defekt" på just den genen, som gör att din kropp samlar på sig mer järn, vilket var väldigt positivt en gång i tiden, då de här mutationerna uppkom i "järngenen" :)

Vi är många nordbor som kan ha en gendefekt i olika grader på just den här genen utan att för den delen bli sjuka av den, beroende på från hur många håll i vårt släktträd vi ärver genmutationen.

Är glad för den "defekten" isf! :)

Men kan det inte vara så att; kombinationen av olika livsmedel gynnar upptaget?

T ex, så har jag läst att polsk jägargryta är supermat för de som har lågt blodvärde. Den består av: surkål, kött, vitlök och tomat. Samt lite kryddor.

Kan det vara så att upptaget av järn gynnas av vitaminerna i kålen?

• Like 2

Jag har varit blodgivare från 18 år tills 50+ då de inte kunde använda mej längre pga allt skräp doktorerna ville stoppa i mej. Jag har alltid vägrat järntabletter och klarat mej galant ändå. Jag åt inte ens järntabletter då jag var gravid. Har du ett juste Hb behöver du inget tillskott.

Jag steker i järnpanna och järngryta och har fått för mej att kroppen kan ta upp det.. Dessutom dricker jag rött vin ;-)

• Like 2

Tack för alla svar!

Jag har genom åren haft ett ganska jämnt Hb, inte jättehögt men inte heller dåligt. Jag åt visserligen tillskott när jag var gravid (Hemofer), men det var nog mer bara för att så skulle det vara än att det verkligen behövdes. Efter en ganska blodig operation häromåret var jag nere på ett mycket lågt HB, men det rättade till sig självt på några veckor och några Hemofertabletter. Därför så har jag rätt kaxigt tänkt att jag nog borde kunna klara mig bara genom att optimera kosten.

Nu föll det sig så att samma dag som jag tappades på min första blodgivarpåse, så skulle jag på en tjänsteresa med jobbet i tre dagar. Tänkte inte på det... hur skulle jag då optimera maten under de dagar som det behövdes som mest? Samtidigt så ville jag inte äta några oprövade järntabletterna under resan, tänk om jag skulle må dåligt av dem?

Tjänsteresan präglades av migrän, och istället för det vanliga illamåendet och dimsynen så drabbades jag dessa dagar av kräkningar och rejäla synstörningar. Det kan vara en tillfällighet att detta inträffade just dagen efter tappningen, men det kan ju även finnas ett samband. Väl hemma försökte jag envist optimera kosten, och järntabletterna förpassades under de första dagarna till skåpet i tvättstugan. Men migränkänningarna fortsatte (kändes lite som förr i tiden, innan LCHF), och när jag begav mig ut på en löprunda så kände jag mig orkeslös. Även detta kan förvisso vara en tillfällighet, eftersom yngste sonen i samma veva blev förkyld. Kanske hade min kropp fullt upp med att bekämpa ett elakt virus, och därför inte var på humör för löpning. Men det kan ju även ha ett samband med blodgivningen.

I dagsläget så har jag ätit min optimerade kost i ca 1,5 vecka, men under den tiden även tagit tre av järntabletterna. Dagens löprunda kändes helt okej, så jag antar att jag är på god väg att bli mig själv igen (oavsett om det var förkylning eller järnbrist som gjorde förra löprundan till en plåga). Jag tror att jag från och med nu kommer att förpassa tabletterna till tvättstugan igen, och bara jobba vidare med kosten i ytterligare några veckor. Och sen får jag, som Syster föreslår, se hur jag ligger till i samband med nästa tappning.

Nästa gång skall jag även förbereda mig lite bättre innan jag lämnar blod, genom att äta extra bra redan någon/några veckor innan. Skall bli spännande att se hur jag ligger till då.

• Like 4

Är glad för den "defekten" isf! :)

Men kan det inte vara så att; kombinationen av olika livsmedel gynnar upptaget?

T ex, så har jag läst att polsk jägargryta är supermat för de som har lågt blodvärde. Den består av: surkål, kött, vitlök och tomat. Samt lite kryddor.

Kan det vara så att upptaget av järn gynnas av vitaminerna i kålen?

Kombinationen av livsmedel kan absolut gynna upptaget av järn, framförallt hos dem som inte har så stort upptag i tarmen och då inte kan lagra så mycket järn. C-vitamin gynnar, kalk hämmar till exempel.

Genmutationer är inte alltid till ondo :)  ;)

Det finns teorier om att denna tillkom under vikingatiden då kvinnorna födde många barn och männen var ute och slogs och därmed tappade mycket blod, överlevarna blev de som hade stora järndepåer som kroppen kunde bilda nytt blod av.

Men genmutationen i fråga kan hos dem som har den fullt utvecklad = Hemokromatos, bli väldigt sjuka, utan diagnos och hjälp.

De som har mutationen till kanske 25% ses som väldigt friska med fina blodvärden och blir perfekta blodgivare som kan ge blod ganska ofta utan att må dåligt.

Men som sagt...det är väldigt individuellt...

Kombinationen av livsmedel kan absolut gynna upptaget av järn, framförallt hos dem som inte har så stort upptag i tarmen och då inte kan lagra så mycket järn. C-vitamin gynnar, kalk hämmar till exempel.

Genmutationer är inte alltid till ondo :);)

Det finns teorier om att denna tillkom under vikingatiden då kvinnorna födde många barn och männen var ute och slogs och därmed tappade mycket blod, överlevarna blev de som hade stora järndepåer som kroppen kunde bilda nytt blod av.

Men genmutationen i fråga kan hos dem som har den fullt utvecklad = Hemokromatos, bli väldigt sjuka, utan diagnos och hjälp.

De som har mutationen till kanske 25% ses som väldigt friska med fina blodvärden och blir perfekta blodgivare som kan ge blod ganska ofta utan att må dåligt.

Men som sagt...det är väldigt individuellt...

Jag har högt ferritin (bortåt 220+, har inte mätt sedan november-13), men ganska normal järnmättnad och transferrinmättnad. Har gått en period utan blodtappning för att kunna få diagnos på Hemokromatos, men det verkar som att det gör mer skada än nytta :(

Kruxet som jag ser det är att utan diagnos får jag inga ferritinmätningar, och bara lämna var 3:e månad. (Å andra sidan verkar det räcka långt för min nivå av järnomsättningsrubbning)

Jag har högt ferritin (bortåt 220+, har inte mätt sedan november-13), men ganska normal järnmättnad och transferrinmättnad. Har gått en period utan blodtappning för att kunna få diagnos på Hemokromatos, men det verkar som att det gör mer skada än nytta :(

Kruxet som jag ser det är att utan diagnos får jag inga ferritinmätningar, och bara lämna var 3:e månad. (Å andra sidan verkar det räcka långt för min nivå av järnomsättningsrubbning)

Du ska kräva att få ta B-Lkc-HFE 187 och 845 (gentyp-prov) för att se om du har någon eller något anlag för gendefekten om du misstänker det.

Som man utvecklar man för höga Ferritinvärden tidigare än kvinnor, vid 30-40 år hos män brukar det oftast märkas av, beroende hur mycket anlag man bär på.

Tyvärr ska man ha tur om man hamnar hos en läkare som kan och är intresserad av detta. Men det är mycket viktigt att få veta, speciellt om du har någon i din släkt som du vet har hemokromatos.

Du kanske har en "lättare" variant (beroende på hur gammal du är) som klarar dig hyfsat på att tappa var tredje månad :)

Edit: Som blodgivare så kollas väl ferritinet vid varje tappning?

220 i Ferritin hos en man är normala värden, men förhöjt hos en kvinna.

Du ska kräva att få ta B-Lkc-HFE 187 och 845 (gentyp-prov) för att se om du har någon eller något anlag för gendefekten.

Som man utvecklar man för höga Ferritinvärden tidigare än kvinnor, vid 30-40 år hos män brukar det oftast märkas av, beroende hur mycket anlag man bär på.

Tyvärr ska man ha tur om man hamnar hos en läkare som kan och är intresserad av detta. Men det är mycket viktigt att få veta, speciellt om du har någon i din släkt som du vet har hemokromatos.

Du kanske har en "lättare" variant (beroende på hur gammal du är) som klarar dig hyfsat på att tappa var tredje månad :)

Edit: Som blodgivare så kollas väl ferritinet vid varje tappning?

220 i Ferritin hos en man är normala värden, men förhöjt hos en kvinna.

Vet ingen i släkten som har diagnosen, men det kallas ju jämtlandssjukan :) och släkten är från det hörnet av Jämtland...

Jag är 40 i år, har haft dessa lite halvhöga ferritinvärden några år nu (220 är inom referens, men jag vill påstå att det är högre än vad som är nyttigt).

Som blodgivare i VG-regionen tar man Hb vid tappning, inte ferritin.

Vet ingen i släkten som har diagnosen, men det kallas ju jämtlandssjukan :) och släkten är från det hörnet av Jämtland...

Jag är 40 i år, har haft dessa lite halvhöga ferritinvärden några år nu (220 är inom referens, men jag vill påstå att det är högre än vad som är nyttigt).

Som blodgivare i VG-regionen tar man Hb vid tappning, inte ferritin.

Är du man och 40 år med ett ferritin på 220 så är det mycket bra, tycker jag :)

Skulle tro att de flesta män i den åldern (utan statistik) ligger runt de värdena, om de inte har någon åkomma som förhindrar järnupptaget i tarmen.

Kan förstå att läkarna inte vill utreda dig för hemokromatos då, då du inte heller har någon i släkten som har det. Jag har läst om personer med ferritinvärden på 1000 som inte får hjälp :o

Men prata med din blodgivarcentral, om du inte kan få lämna blod oftare, kanske bli en blodgivare som de akut ringer efter när det börjar att "sina" i blodbanken :)

• Like 1

• 3 months later...

Nu är det bara att lugnt sätta sig och vänta på att ungarna kommer ut i köket och idiotförklarar mig.

Jag har nämligen bakat svart bröd.

Förra veckan var det dags att lämna blod igen, och eftersom jag klarade mig fint utan nästan några järntabletter förra gången så tänkte jag fortsätta på inslagen väg även den här gången. Nytt för idag är dock mitt svarta bröd, som precis blev klart så att jag kunde provsmaka det.

Jag utgick från det här receptet:
http://www.lchfrecept.com/ShowRecepy.aspx?ID=1664
men bytte ut vattnet mot nötblod, och kryddade med lite rosmarin. 
Det smakar märkligt nog precis som mitt gamla favoritbröd:
http://www.wasabrod.se/produkter/ovrigt/delicate-thin-crisp-rosemary-salt/ 

• Like 4

Enligt vad jag fått lära mig när jag lämnat blod så har levern depåer för att tillverka det förlorade blodet. Det är järndepåerna i levern som ska ersättas så ev yrsel direkt efter borde inte vara järnbrist.

Vatten och salt behövs för att ersätts förlorad vätska

• 3 years later...

Nu tycks det vara kris på blodcentralen i VG. Blev igår kontaktad för jag blev "mogen" i onsdags och idag fredag ska jag lämna blod. Visst brukar jag få ett sms om att boka tid men detta var en direkt uppmaning om hjälp. Så alla som inte lämnat på ett tag, gör en insats om ni har möjlighet! Och alla som funderat på att bli blodgivare, gå in på geblod.nu och anmäl er! 

Idag äter jag frukost hemma, det brukar jag annars vänta med till på jobbet. Ägg, ost och smör. På blodcentralen finns bröd, becel, apelsinjuice och saft. Men det måste man inte äta/dricka... ;)

• Like 5
  • Thanks 1

1 timme sedan, MariaF sade:

Nu tycks det vara kris på blodcentralen i VG. Blev igår kontaktad för jag blev "mogen" i onsdags och idag fredag ska jag lämna blod. Visst brukar jag få ett sms om att boka tid men detta var en direkt uppmaning om hjälp. Så alla som inte lämnat på ett tag, gör en insats om ni har möjlighet! Och alla som funderat på att bli blodgivare, gå in på geblod.nu och anmäl er! 

Idag äter jag frukost hemma, det brukar jag annars vänta med till på jobbet. Ägg, ost och smör. På blodcentralen finns bröd, becel, apelsinjuice och saft. Men det måste man inte äta/dricka... ;)

Kom ihåg att fylla på med extra extra mycket salt och mineraler idag efter tappningen, och vatten. Det är alltid viktigt, speciellt i värmen. Jag förstår inte varför dom envisas med att pytsa i folk socker efter tappningen och helt glömmer att informera om saltet.

Själv tappas jag cirka 5-6 gånger per år på grund av min hemokromatos, men då gör jag det inte på blodgivarcentral eftersom mitt blod är "otjänligt", jag tappas på en hematologmottagning och där får man tack och lov inget sött, bara vatten, vilket de uppmanar att dricka massor av strax innan och efter tappningen.

• Like 5

1 minut sedan, Syster sade:

Själv tappas jag cirka 5-6 gånger per år på grund av min hemokromatos, men då gör jag det inte på blodgivarcentral eftersom mitt blod är "otjänligt", jag tappas på en hematologmottagning och där får man tack och lov inget sött, bara vatten, vilket de uppmanar att dricka massor av strax innan och efter tappningen.

Synd att blodet räknas som otjänligt...Man kan tycka att det vore mera värt då det innehåller mera järn... ?

• Like 2
  • Confused 1

2 minuter sedan, Jamtlandstjej sade:

Synd att blodet räknas som otjänligt...Man kan tycka att det vore mera värt då det innehåller mera järn... ?

Helt sant, men "otjänligheten" beror inte på att jag har hemokromatos utan på att jag behandlas med immunglobuliner för immunbrist. Min syster har också hemokromatos och tappas på blodgivarcentral där de använder hennes blod ?

• Like 5

13 timmar sedan, Syster sade:

Helt sant, men "otjänligheten" beror inte på att jag har hemokromatos utan på att jag behandlas med immunglobuliner för immunbrist. Min syster har också hemokromatos och tappas på blodgivarcentral där de använder hennes blod ?

Aha, det förklarar saken! Tur att de kan använda din systers blodbåtminstone.?

• Like 2

Så man kan tappas 4-5ggr per år utan skador? Jag skulle gärna tappas en gång till per år men det får jag inte. När jag började var det olika i olika landsting, nu verkar alla köra 3ggr/år för kvinnor och 4ggr/år för män.

Glömde fråga igår men oftast är mitt blod bokat när jag kommer. Det finns fler klassificeringssystem än AB0 och RH och då är jag tydligen J (eller K eller båda..?) och det är visst lite ovanligt. Minns inte vad systemet hette men lite kul när blodet behövs.

• Like 2

11 timmar sedan, MariaF sade:

Så man kan tappas 4-5ggr per år utan skador? Jag skulle gärna tappas en gång till per år men det får jag inte. När jag började var det olika i olika landsting, nu verkar alla köra 3ggr/år för kvinnor och 4ggr/år för män.

Glömde fråga igår men oftast är mitt blod bokat när jag kommer. Det finns fler klassificeringssystem än AB0 och RH och då är jag tydligen J (eller K eller båda..?) och det är visst lite ovanligt. Minns inte vad systemet hette men lite kul när blodet behövs.

Bli plasmagivare kanske? Om de har det på din blodcentral. Tar lite längre tid men du kan ge fler gånger per år. Upp till 10 ggr vill jag minnas...

De som tappar 4-5 ggr/år är nog de med hemokromatos...

• Like 2

Jag har en ovanlig blodgrupp, B Rh-, men då är det å andra sidan inte så stor efterfrågan heller.

Jag minns en Lucia-morgon för många år sedan, när man ringde från Akademiska sjukhuset i Uppsala och frågade hur mycket glögg jag hade druckit. De hade nämligen en 4 år gammal pojke inne som akut behövde opereras och läggas i en hjärt-lung-maskin, och han hade min blodgrupp. Det fanns väldigt lite sådant blod i lagret, så den som ringde lät bekymrad. Jag kunde glädja henne med att jag inte hade hunnit dricka någon glögg alls ännu :)  Att åka in och lämna blod till det här lilla barnet, det kändes som ett väldigt bra sätt att fira Lucia. 

• Like 4
  • Thanks 1

Så här skriver man på wikipedia:
AB0-systemet, (eller ABO-systemet, där O står för tyskans "ohne Antigene"), är den vanligaste indelningen av blodgrupper. 

Rh-systemet består av flera olika antigener. Det vanligaste är RhD och det antigen man syftar till när man pratar om att man är positiv eller negativ ihop med AB0-systemet. Rh innefattar utöver D även C, c, E, och e. I Rh-systemet har man antingen antigenen eller inte. Det vill säga exempelvis har man antingen C eller så har man det inte.

Det finns även andra blodgruppssystem beskrivna, totalt ungefär 35 stycken olika. Exempel är Duffy-blodgruppssystemet, Kells blodgruppssystem, MNS-blodgruppssystemet och Lewis blodgruppssystem. De utgör tillsammans över 350 olika blodgrupper. En del är kliniskt signifikanta, dvs de är av betydelse vid blodtransfusioner för att undvika transfusionsreaktioner. Andra har mindre betydelse vid blodtransfusioner. Det är därför inte korrekt att 0 Rh- blod skulle vara universalgivare, då det finns fler blodgruppssystem att ta hänsyn till.

• Like 3

22 timmar sedan, MariaF sade:

När man är "vanlig" blodgivare så brukar det vara ett maxantal tappningar per år. Men för min del som har denna hemokromatos, vilket betyder att jag lagrar mycket järn som då kan bli nytt blod snabbt är det annorlunda för. Jag tar prover ganska ofta och vi styr tappningarna efter mitt ferritin och mättnaden av järn i blodet.

• Like 4