Calle90 Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Tänkte kolla med er ifall det är någon skillnad på ägg och ägg. Finns det vissa ägg som bör undvikas? Finns det ägg som är mer nyttigare än andra ägg? Är det klokt att tänka i banorna "om jag vill uppnå A, så rekommenderas detta ägg och om jag vill uppnå B, så rekommenderas detta ägg"? Eller spelar det ingen roll? Tack på förhand. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Giz Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Allra bäst borde det vara om man kunde ha en egen gård med utehöns som fick varierat foder. Annars ekoägg. Kan tänka mig att det är mer näring i det då hönsen fått bättre mat och mår bättre. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ducky Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Det är stor skillnad på ägg från utehöns och burhöns, tjockare skal, storlek och framför allt smak. Näringsvärdet skiljer säkert också, men jag tror nog att det är mer marginellt och att du inte kommer att märka någon skillnad på att du väljer det ena framför det andra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 21, 2014 Share Posted April 21, 2014 Min mor har egna höns som springer runt på gården och pickar i sig allt dom hittar. Otroligt goda ägg blir det. Har nåt dussin i kylskåpet efter påskbesöket 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted April 21, 2014 Author Share Posted April 21, 2014 Dem äggen vi har är icas köks ägg 20 pack. Det står på förpackningen att det är ägg från frigående höns inomhus. Dem kan väl inte vara ekologiska då, eller? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Dem äggen vi har är icas köks ägg 20 pack. Det står på förpackningen att det är ägg från frigående höns inomhus. Dem kan väl inte vara ekologiska då, eller? Det brukar i regel stå på förpackningen om de är ekologiska... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Jag tror att ägg är nyttiga vare sig dom är ekologiska eller inte, men...precis som med ekologiskt kött så har ekologiska ägg en bättre sammansättning mellan Omega 3 och 6, till Omega 3:s fördel. Ibland kan jag tycka att ekologiska ägg smakar fisk, vilket förmodligen betyder att de har mycket Omega 3 i sig. Priset på ekologiska ägg är i mitt tycke emellanåt "hiskeliga", och gör man av med en så där 40 - 50 ägg i veckan, så kan man känna sig lite ruinerad emellanåt. Såå...ibland köper jag vanliga ägg och ibland ekologiska 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Jag tror ekologiska ägg har bättre näringsvärde (förutom omega3/omega6 grejen). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolf Löfgren Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Enligt uppgift så är ekologiska ägg det bästa valet. Någon skrev att om man bara skulle köpa en ekologisk vara, så var ägg det viktigaste. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bullen344 Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Jag kan rekommendera senaste avsnittet av "Debatt" på SVT. Där diskuteras burhöns vs. frigående på ett rationellt sätt (börjar runt 30 min). http://www.svtplay.se/video/1970047/17-4-22-10 Som en sammanfattning av debatten kan man säga: - Burhöns är friskare men mer begränsade att röra sig enligt naturliga beteenden. - Frigående höns har iaf möjlighet att flaxa med vingarna och picka på marken. Dock medicineras hönsen eftersom det finns stora problem med parasiter (främst mask), då de vistas trångt och pickar runt i sin egen avföring. - En naturlig storlek på en hönsflock är runt 10-15 djur. Så i det avseendet är burhöns "mer naturligt". I frigående system är ofta flocken tiotusentals djur, vilket innebär att det är svårare att rensa bort döda höns som pickats ihjäl eller dött av andra orsaker. - I system med frigående ekologiska ägg är flockarna aningens mindre, runt 3000 djur per lada. Se debatten så kan ni göra era egna val. Att ha små flockar av frigående höns verkar vara det enda som är etiskt försvarbart. Sen kan man också diskutera huruvida vi bör äta så mycket ägg som vissa gör. Många här gillar ju att se på saker och ting genom den "evolutionära linsen". Ifall stenåldersmänniskan hade ätit lika mycket ägg som många LCHF:are gör så hade förmodligen alla fågelarter blivit utrotade ganska snabbt. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Peter B Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 J se på saker och ting genom den "evolutionära linsen". Ifall stenåldersmänniskan hade ätit lika mycket ägg som många LCHF:are gör så hade förmodligen alla fågelarter blivit utrotade ganska snabbt. tror inte det...det fanns inte så många människor då. ;-) Men om man nu trots detta äter många ägg finns nog all anledning att hålla sig till ekologiska. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zackarias Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Dem äggen vi har är icas köks ägg 20 pack. Det står på förpackningen att det är ägg från frigående höns inomhus. Dem kan väl inte vara ekologiska då, eller? Om man tittar på koden som står på ägget så får man en del information. Det kan tex vara: 0 FI 345 2 FI 345 3 FI 345 0= från burhöns 2= från frigående höns 3= ekologiska ägg FI= ursprungsland De tre sista siffrorna är packeriets adresskoder. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted April 22, 2014 Author Share Posted April 22, 2014 Om man tittar på koden som står på ägget så får man en del information. Det kan tex vara: 0 FI 345 2 FI 345 3 FI 345 0= från burhöns 2= från frigående höns 3= ekologiska ägg FI= ursprungsland De tre sista siffrorna är packeriets adresskoder. Tog upp ett ägg och det står 2SE684 Frig. Inne. (Antar att det står för Frigående Inne) Så det är alltså inte ekologiska och därför bör dem bytas ut. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fnutt Posted April 22, 2014 Share Posted April 22, 2014 Om man tittar på koden som står på ägget så får man en del information. Det kan tex vara: 0 FI 345 2 FI 345 3 FI 345 0= från burhöns 2= från frigående höns 3= ekologiska ägg FI= ursprungsland De tre sista siffrorna är packeriets adresskoder. Fast tvärt om: >> 0 = Ekologisk produktion >> 1 = Frigående utomhus >> 2 = Frigående inomhus >> 3 = Inredda burar Källa: http://www.svenskaagg.se/?p=19893&m=3523 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
zcorpan Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 http://matkalkyl.se/index.php?a=comp&serie=aggekologisktkokt-aggkonventionelltkokt Vad gäller näring så är ekologiskt lite bättre men ganska liten skillnad. Vad gäller n-6:n-3 så är ekologiskt lite "sämre" eftersom n-3 är samma men n-6 är lite högre på det ekologiska. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Mina tankar går till den mat som de icke-ekologiska hönorna pickar i sig. Tillsatser, bekämpningsmedel och växtgifter lär ju finnas med. Om man väljer att inte köpa ekologiska ägg, så "får" man på köpet extra allt... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
John Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Jag ställde en liknande fråga i december: http://forum.kostdoktorn.se/topic/3914-h%C3%B6nans-foder-och-%C3%A4gget/ När det gäller eko-ägg visade det sig att det är spannmålet de äter som är det ekologiska i det hela. De äter m a o fortfarande spannmål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lisabet Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Spannmål är väl naturlig mat för höns? Även om de också vill ha maskar, larver och annat mums de kan picka i sig. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Har förmånen att kunna köpa ägg av svärmor, då de har egna höns. 8-10 st med tupp och kan gå ut året runt. De äggen är godare, köpte en kartong ekoägg på affären då hönsen hade ruggningsperiod och köpeäggen smakar ju inte så gott.. Bäst är de när de kan äta grönt och få i sig larver och andra småkryp, nästan orangea gulor och omega3 halten går upp, otroligt goda och definitivt inge bismak av fisk. Äggindustrin, även den ekologiska, är problematisk, precis som mycket annat. Jaga prislappar ger inte hönsen bättre liv. Mindre grupper frigående höns med möjlighet till naturliga beteenden borde vara grundkrav. Ägg är ändå ingen dyr mat. De lever rätt korta liv, till första ruggningen (som inte kommer igång som den ska pga ljus bla)slaktas de eftersom de inte lägger ägg under ruggningen och inte lägger lika ofta därefter. Eller så dör de av äggledarinflammation pga produktionstakten. Svärmor hade höns, värphybrider, som la mer än ett ägg om dan i perioder, något naturen inte avsett.. Så dog de snabbt också. Här i trakten finns en gård som börjat ta prenumerationer på äggkartonger, de har höns under trevliga former (mindre grupper, tupp, utegårdar) tar lite mer betalt men tackv are prenumerationerna har de en stadig kundkrets och avsättning för äggen. Hoppas fler tar efter den modellen! 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zackarias Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Fast tvärt om: >> 0 = Ekologisk produktion >> 1 = Frigående utomhus >> 2 = Frigående inomhus >> 3 = Inredda burar Källa: http://www.svenskaagg.se/?p=19893&m=3523 Självklart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angelico Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Jag tror att ägg är nyttiga vare sig dom är ekologiska eller inte, men...precis som med ekologiskt kött så har ekologiska ägg en bättre sammansättning mellan Omega 3 och 6, till Omega 3:s fördel. Ibland kan jag tycka att ekologiska ägg smakar fisk, vilket förmodligen betyder att de har mycket Omega 3 i sig. Priset på ekologiska ägg är i mitt tycke emellanåt "hiskeliga", och gör man av med en så där 40 - 50 ägg i veckan, så kan man känna sig lite ruinerad emellanåt. Såå...ibland köper jag vanliga ägg och ibland ekologiska Jag gör av med ungefär lika mkt. Fast ca 160 kronor (blir det väl ungefär), är ganska liten del av min totala matbudget.Och med tanke på hur näringstäta de är så är det väl använda pengar tycker jag. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rolle Posted April 23, 2014 Share Posted April 23, 2014 Skall vi nu vara väldigt ekologiska. passar man på att med en spann på huvudet gå ut på holmarna och plocka måsägg, visst smakar de tran men är säkert näringsrika. Det är en risk med detta och det är att måsarna dyker ner och hugger i huvudet på dem som själ äggen, så var vaksam. så spannen är viktig.. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Calle90 Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Skall vi nu vara väldigt ekologiska. passar man på att med en spann på huvudet gå ut på holmarna och plocka måsägg, visst smakar de tran men är säkert näringsrika. Det är en risk med detta och det är att måsarna dyker ner och hugger i huvudet på dem som själ äggen, så var vaksam. så spannen är viktig.. Appråpå det här med att fiskmåsar dyker ner och hugger i huvudet, så kan man nämna att min relation med fiskmåsar inte direkt är den bästa, För något år sedan så blev man attakerad av en fiskmås på väg hem efter en tenta och här kommer den konstiga delen: Jag stal inga ägg från fiskmåsen, men ändå ska den fiskmåsen jävlas. Deras ägg kan nog mycket väl vara näringsrika och jag tackar för tipset Rolle, men jag tror nog att jag föredrar livsmedelsbutiken trots allt. Dem borde sätta upp en lapp på ingången där det står "Inga fiskmåsar tillåtna!". Bara inte dem här debatt programmen på tv drar igång med att det skulle vara diskriminering av fiskmåsar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts