Minna

vegetarisk LCHF

Recommended Posts

Skulle vilja komma igang "pa riktigt" med LCHF för att ga ner i vikt, men tycker det är svart att hitta rätt mat eftersom jag inte äter varken fisk eller kött. (Att börja med det är inget alternativ) Jag har "LCHF för vegetarianer", sa en del recept har jag, men det är svart ända. Jag är beroende av matlada i veckorna och det maste vara mat som kan ätas kall eftersom vi inte har nagra möjligheter att värma mat. Hur är det med ost, hur mycket kan man egentligen äta av det utan att det blir "kontraproduktivt"? Och hur är det med tofu?

Hoppas pa svar gör

Minna

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det är väl bara att käka det proteinet som du gjorde innan men byta tillbehören mot kh-fattiga grönsaker. Samt lägga till mer fett såklart. Blandade vegetabiliska proteiner måste du ju få i dig även om de innehåller en del kh jämfört med animaliska. Kör hårt med mejerier till att börja med, även viktiga då du ej äter kött. Läs igenom kostdoktorns 17 tips här på bloggen! Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter mycket äggsallad till lunch. Idealisk är en salladsrest från middagen med två hackade ägg, en klick majo, lite senap och kanske creme fraiche. Avokado mättar fint också.

Jag har ätit LC i ett år och tycker också att det blir lite torftigt ibland. Men detta är ju också årets tristaste tid för oss vegon, Snaaart kommer primörerna!

Har du haft svårt att gå ner i vikt? Lite mer info vore kul!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ät så mycket animaliskt som möjligt eftersom du då får i dej essentiellt protein och de bästa fetterna. Helst ekologiskt eftersom du då får i dej mer omega-3 från äggen och mjölken. Den omega-3 som finns i växter är korta medan vi människor behöver långkedjiga omega-3fetter. Ät bara kokosfett och olivolja samt eventuellt eko-rapsolja som förhoppningsvis inte är GMO. De övrigs oljorns innehåller mycket omega-6 som du vill undvika.

Undvik också alla sojaprodukter som innehåller stora mängder antinutrienter som gör att du inte kan ta upp så mycket av näringen. Nästan all soja är GMO vilket bla betyder att du äter besprutningsmedel som är inne i den genförändrade bönan.

Dessutom innehåller soja stora mängder växthormoner som trots att de är växthormoner kan påverka din fertilitet.

Ät inte margarin som är en hårt behandlad industriprodukt.

Alger kan vara ett bra alternativ för att få i sej mineraler och mjölksyrade opastöriserade grönsaker för vitaminer mm

Lycka till!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, vad manga bra rad! Intressant det där med tofu.......Köper bara naturell dito i "ekoaffären", är det OK emellanat? Har känslan av att det blir för mycket ost och att det är det som hindrar viktnedgangen..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag äter mycket äggsallad till lunch. Idealisk är en salladsrest från middagen med två hackade ägg, en klick majo, lite senap och kanske creme fraiche. Avokado mättar fint också.

Jag har ätit LC i ett år och tycker också att det blir lite torftigt ibland. Men detta är ju också årets tristaste tid för oss vegon, Snaaart kommer primörerna!

Har du haft svårt att gå ner i vikt? Lite mer info vore kul!

Jo, jag har svart att ga ned vikt och det börjar bli kusligt nu..........Jo, visst är det en torftig tid för oss, men jag rädder mig med spetskal..... Finstrimla, knada med lite salt, riv ner massor av färsk ingefära och blanda med citronsaft och olivolja. Med lite crème fraiche o klick majo far du en asiatisk coleslaw....

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg