Jump to content

Strikt LCHF - hur gör man? Hjälp!!

Helene63

Recommended Posts

om du har kört lchf innan så borde du ha koll. Läs igenom kostdoktorns alla 17 tips (igen?) här på bloggen. Om du vill strikta till det är det ju bara att dra ner ytterligare på kolisarna och öka fettet. Sedan finns det finns ju fler saker att se över förutom kosten....

Tänk över ditt proteinintag, själv äter jag nog lite för mycket

• Like 1

För mig är det det :)

Åtminstone om man begränsar sig till bladgrönsaker, vitkål, blomkål, broccoli och max en tomat om dagen. Totalt mindre än 20 gram kolhydrater om dagen.

19g är inte strikt i min värld. Då bör man nog ner under 10 men gärna 5... :-)

Generellt tycker jag dessutom att det är lättare att sikta på 5g och inte 19g. På 19g "tillåter" man sig att äta visa saker som kan smyga upp kolhydraterna. Siktar man på 5g är det svårt att råka få i sig för mycket. Så vill man sikta riktigt strikt bör man sikta på 5g. Tycker jag...

• Like 1

Låna skaldemans gi-noll för kvinnor på biblioteket. Eller hellre, köp den. Där har du allt du behöver. Jag insåg igår att en matsked kapris innehåller nästan 8 gram kolhydrater. Och en avokado 6 gram. Jag har inte varit så noga inser jag. Igår åt jag 5 eller 6 små avokado. Dvs 30 gram kh bara från dom! Och så några dl fet hemlagad filbunke till. Knappast hölls jag under 50 gramsstrecket igår.

Mjölkprodukter är en stor bov för många. Jag har insett att jag äter för mycket syrade mjölkprodukter. Men jag försöker begränsa det genom att inte ha dom hemma varje dag. Numera köper jag 5 liter opastöriserad gårdsmjölk varannan vecka och lagar filbunke på det (sätter till grädde också). Då blir det åtminstone varannan vecka utan fil. Barnen och gäster äter också av den så hela 5 liter fil blir det nu inte för mig. Men ändå rätt mycket. Då tar jag en dl grädde i kaffe på morgonen också plus att jag använder grädde i matlagningen.

Paprika och tomat är också rätt söta. Och det går lätt att äta för mycket av dom. Hellre då en rå morot kanske. Som jag hoppas har en del av sin stärkelse som resistent stärkelse. Så länge man äter den rå!

Det kom också nyligen ut en bok lchf på riktigt. Kolla den också!

Om du tänker gå strikt skulle jag rekommendera att samtidigt inta den speciella fiberformen resistent stärkelse. Läs Wikholms guide till resistent stärkelse! Han skriver intressant om det just i samband med strikt lchf.

Din gräns för hur mycket kolhydrater du tål är individuell. 20 gram per dag kan vara lite eller mycket. Men om du siktar på 5 som Tommy skriver upptäcker du dom mera gömda kolhydratkällorna typ mina misstag.

Jag upptäckte egentligen mina misstag först när jag lagade matlådor åt mina föräldrar. En gryta med tomatkross fick väldigt hög andel kolhydrater. Ofta kom jag upp i tio gram per portion när jag räknade ordentligt. Jag skrev antalet gram kh på varje ask. Blev sällan under 9gram/portion just pga grädde, tomat och sånt.

Stuvad spenat med ost och tillsatsfri korv med hög kötthalt (som en gryta, innehöll grädde) blev ca 3 gram kh/portion. Rent kött med broccoli och smör är förstås ett säkert kort men jag lagade grytor att värma så sånt fick jag utesluta.

• Like 4

Jag har pga slarv gått upp 7 av de 10 kilo som jag gick ner med hjälp av "vanlig" LCHF. Nu tror jag att jag skulle behöva en rivstart med strikt LCHF. Finns det någon som kan tipsa mig om hur man ska äta då?

Om du vill boosta förbränningen så rekommenderar jag kött, fisk, ägg, ordentligt med fett och en tesked nyponpulver per dag. Du får i dig det du behöver, och kickar igång kroppen i önskvärd riktning...

Köra strikt är tufft, tycker jag personligen. Det lär framgå av min dagbok här på forumet, där ambitionen varit att äta strikt, vilket har ballat ur helt och hållet flera gånger.

"Ät protein/kött och fett/smör" är ett råd som låter självklart men som för mig är svårt att omsätta på ett aptitligt sätt i realiteten/ på tallriken. Den enda som öppet (= med bilder) och tydligt inspirerar/upplyser just mig på ett bra sätt är tommytappar.se .

Vore kul att se ännu fler göra på samma sätt. Jag skulle hemskt gärna se fler i forumet eller vartsom (blogg) bidra med inspiration och information hur ni rent praktiskt äter strikt till vardags! Själv har jag tyvärr inte lyckats så bra som jag hade tänkt!  :)

Så har vi ju också olika smakpreferenser, sug, och disciplin etc. :ph34r:

• Like 1

Jag får för mig att det är svårare för kvinnor att äta "strikt" då en del av oss har svårt att få i oss proteiner.

Det kanske beror på att det inte är så kvinnligt att sätta i sig en stor köttbit med bara fett till, det är kvinnligare att "peta i en sallad", jag vet inte, bara en hypotes :)

• Like 6

Helene63 behöver en rivstart, och jag utgår ifrån att hon sedan lägger till grönsaker längre fram. I denna önskade rivstart kan man mycket väl sänka proteinintaget, och höja på mängden fett.

På så sätt kan man styra upp med maten, och slipper tänka kring vad som är kvinnligt och inte. Dock vill jag tro att det finns kvinnor som gärna sätter tänderna i en köttbit, om så bara under en kortare period...

• Like 3

Så då finns det minst två tjejer med smak för kött tydligen. Jag har min vana trogen en benägenhet att anordna tillställningar när det varma vädret finner sin väg till Sverige, och nu börjar jag fantisera kring en grillfest LCHF- style för behövande...

• Like 5

Så då finns det minst två tjejer med smak för kött tydligen. Jag har min vana trogen en benägenhet att anordna tillställningar när det varma vädret finner sin väg till Sverige, och nu börjar jag fantisera kring en grillfest LCHF- style för behövande...

Mina döttrar 1, 4 och 6 år älskar också den här enkla rätten och äter helst den helt utan tillbehör. Så där har du tre tjejer till :) jag brukar visserligen oftast servera lite råa grönsaker/rotsaksstavar med för det tycker dom också om. Sexåringen kom just på att stavar av rotselleri är gott.

Men gärna äter dom också bara köttet. Jag köper det ekologiskt numera.

• Like 2

Försök undvika grädde och andra mejerier. Nöj dig med smör, oljor och majonnäs som fettkällor. Försök minier grönsakerna också och sikta på så gröna grönsaker som möjligt. Broccoli, spenat och sparris tex. Undvik söta grönsaker som paprika och tomat.

i varudeklarationen verkar tomater och broccoli har ungefär samma mängd kolhydrater per 100 gram. är det något annat som påverkar det mer negativt om man har tomater än broccoli?

tycker inte om broccoli och älskar tomater, men jag har bara en per dag. även paprika verkar ha ganska lik kolhydratsmängd som broccoli. eller är det felaktig information från  internet källorna? vet inte vilka källor som är bäst och tydligast. 

i varudeklarationen verkar tomater och broccoli har ungefär samma mängd kolhydrater per 100 gram. är det något annat som påverkar det mer negativt om man har tomater än broccoli?

tycker inte om broccoli och älskar tomater, men jag har bara en per dag. även paprika verkar ha ganska lik kolhydratsmängd som broccoli. eller är det felaktig information från  internet källorna? vet inte vilka källor som är bäst och tydligast. 

Utan att faktiskt ha full koll så "känns"broccoli nyttigare. Dessutom tycker jag broccoli är "matigare" och att äta bara en normalstor tomat på 100g känns mindre än lika mycket broccoli. Jag tror att tomater varierar rätt mycket också beroende på sort. Broccolin tror jag är mer jämn.

De flesta överjordsgrönsaker är dock helt ok om man bara nöjer sig med 100-150g. 

Tomat har 2 gr glukos broccoli 0,7 gr kanske det som påverkar.

Ännu en kvinnlig köttälskare. Har alltid älskat kött men lchf har gjort att jag har gått mer "raw-style"  Från mediumstekt till Rare/bleu. (undrar varför det är så, likadant med ägg) En stor bit halstrad ryggbiff med havssalt och smör är något av det bästa som finns. slår jag på stort så gärna en kall sås med någon stark ost i till. Men oftast med vanligt saltat smör. SMASK! :)

• Like 1

Då verkar det ju finnas en hel del köttälskande kvinnor. Om man även räknar in de som valt att sätta tänderna i en stadig köttbit, istället för att kommentera på tråden, så är ni ju ett gäng.

Finns det intresse för LCHF:are att dra ihop ett gäng till en grillfest i sommar i Stockholm? Ursäkta Helene63, för att jag lånar din tråd till detta...

Jag får för mig att det är svårare för kvinnor att äta "strikt" då en del av oss har svårt att få i oss proteiner.

Det kanske beror på att det inte är så kvinnligt att sätta i sig en stor köttbit med bara fett till, det är kvinnligare att "peta i en sallad", jag vet inte, bara en hypotes :)

Attans! Detta har jag inte haft en aning om faktiskt. Måste ha skrämt bort många män då i mitt liv :). Själv tycker jag det är riktigt svårt att hålla nere proteinet.

Altså.. att köra strikt är något av det enklaste man kan tänka sig.. dock socialt svårt!

Bara kött/fisk/fågel/ägg/fett.. oså så mycket gröna blad man orkar tugga i sig!

Såå.. vill man köra strikt är det enkelt.. vill man däremot vara social är det tuffare!

• Like 4

Altså.. att köra strikt är något av det enklaste man kan tänka sig.. dock socialt svårt!

Såå.. vill man köra strikt är det enkelt.. vill man däremot vara social är det tuffare!

Om man väljer att köra strikt under en längre period, så kan det mycket väl bli knepigt i sällskap med andra.

Tipset för trådskaparen Helene63 var att köra strikt för att kicka igång förbränningen, och då lär man kunna stå ut med att kortvarigt ha ett avvikande beteende...

Håller verkligen med. Jag gör så att jag kör strikt på lunchen då jag bestämmer själv över måltiden och kör sedan lite liberalare på middagen då där är fler inblandade. Kanske kan vara en lösning för fler? Samt skippa dagens mest överskattade måltid såklart :)

• Like 1

• 2 weeks later...

Ett tips är att göra en stor sats av Skaldemans fakirbiffar och frysa in. Efter en längre tids platå körde jag två veckor med fakirbiff till frukost, lunch och middag men varierade tillbehören (kryddsmör, sås, olika sorters ost som fick smälta ovanpå) och ytterst lite grönsaker. Visst, det blev lite enformigt, men två veckor kan man stå ut.

Fördelen är att man inte behöver planera måltiderna, och det satte sprätt på ketos och viktminskning igen.

Recept:

http://www.alltomlchf.nu/2011/11/fakirbiffar.html

• Like 1

Här är min mer eller mindre ambitiösa meny för kommande veckor, får se hur detta går......

Frukost/lunch/middag:

Hemgjorda köttbullar med majonnäs
Makrill med olivolja
Blandfärsbiffar med krydd-/vitlökssmör
Korv med sockerfri senap
Korvgryta med creme fraiche (har 2 sådana matlådor - inte så strikt men måste ätas upp)
Äggröra och bacon
och
Stekta gröna grönsaker

Mellanmål: salami eller skärgårdssill (har 1 burk - inte så strikt men den tigger om att bli uppäten...) :P

Efterrätt (eventuellt):
Ketobollar gjorda av smör, kakao och kokosflingor

Idag har jag kört igång!

Frukost: 2 kokta mosade ägg med smör

kaffe med smör (det hade jag aldrig testat förut men det var helt ok!)

Lunch: ugnsgrillade kycklingbitar med skinnet kvar

Allioli

Grön sallad

Till kvällen blir det omelett och en korv av hög kvalitet

Hoppas att jag är på rätt spår!

En liten fråga: är "pizzasallad" dvs vitkålssallad med olja och svartpeppar ok om man villköra strikt?

Idag har jag kört igång!

Frukost: 2 kokta mosade ägg med smör

kaffe med smör (det hade jag aldrig testat förut men det var helt ok!)

Lunch: ugnsgrillade kycklingbitar med skinnet kvar

Allioli

Grön sallad

Till kvällen blir det omelett och en korv av hög kvalitet

Hoppas att jag är på rätt spår!

En liten fråga: är "pizzasallad" dvs vitkålssallad med olja och svartpeppar ok om man villköra strikt?

Jaaa.. oså får du i dig RS/fermenterbara fibrer!

Varför vill/behöver du äta "strikt"?

Skall du genomgå någon operation snart.. eller är det Beach 2014 som hägrar.. det kommer en Beach 2015 oxå!

Koncentrera dig på vad som fungerar i långa loppet.. som ger både normaliserad vikt och hälsa.. samt god mat utan hunger.

När du väl har hittat det konceptet så  har du ett koncept för resten av livet.

• Like 2

Zepp: tänkte köra strikt ett par veckor för att få en rivstart. Har inte så många kilon att gå ner men är lite otålig :)

Gick ner 10 kilo med vanlig LCHF men började slarva och har gått upp alltför många. Tänkte alltså köra stikt ett tag och sedan gå över till LCHF som inkluderar mejeriprodukter, bär och en och annan nöt :)

Jag vill bara göra en kort uppdatering:

Det här går hur bra som helst! Har gått ner 1,8 kilo på två dagar :)

Jag vet ju att det inte kan fortsätta i den farten men det är kul att det händer något med en gång!

• Like 2

Nej absolut inte kalorisnålt!

För första gången i historien har jag börjat dricka kaffe med smör i.

Och så äter jag ägg, kött, lax, allioli, smör och gröna grönsaker. Och dricker 1,5 liter vatten om dagen -fast det är lite svårt att få i sig... :)

Det enda negativa är att jag har huvudvärk. Men det hade jag de första dagarna när jag började med LCHF förra gången också.

• Like 1