Jump to content

Strikt LCHF - hur gör man? Hjälp!!

Helene63
 Share

Recommended Posts

• 2 weeks later...

Hej alla!

Ny på forumet från idag. Provat lchf flera ggr men gett upp pga ensidigheten som jag tyckte. Sen två veckor kör jag dock hårt med strikt lchf efter att fått diagnosen diabetes typ2. Har också en rejäl fetma att bekämpa 168cm/103kg. Knepig metabolism!

Alltså, hur utesluter jag så mycket kolisar som möjligt, vill nå nära noll där, men undviker alltför mycket protein? En gåta för mig. Kött, fisk, fågel är väl per definition proteinlivsmedel? Är inte rädd att äta hur mycket fett som helst.

Till Fjutt här ovanför (missade att citera):

Är inte säker på att jag förstår din fråga riktigt. Men du undviker kolisar genom att inte äta några. Kött, fisk och fågel och ägg är protein, och ät normala mängder protein, runt 1 - 1.5 g per kilo kroppsvikt beroende på hur fysiskt aktiv du är (och tänk på att ett gram kött eller någon annan proteinkälla inte är ett gram protein). Fyll sedan på med kvalitetsfett tills du blir mätt och fått i dig den energi du behöver. Men ha koll på proteinet, överskottsprotein kan levern omvandla till glukos. Inget fel på den processen, den är nödvändig för oss om vi inte äter kolisar, men blir det för mycket så blir det inte bra om man nu siktar på strikt. Själv tycker jag man kan unna sig lite grönt även om man kör strikt, då blir det inte riktigt så ensidigt. 

Fjutt... ensidigheten i maten sitter mellan intagarens öron ;)  Vanlig blandkost brukar vara det mesta ensidiga som finns... t.ex "falukorv med mos". Alltså, variationsrikodomen blir vad man själv gör maten sin till och hur man själv resomerar. Det går att variera vilken mat som helst i all oändlighet. 

Bra början för att skaff kunskap hur mycket man äter och vad, är att registrera maten och studera utfallet. Sedan har man kunskapen med sig resten av livet.

• Like 1

Fjutt... ensidigheten i maten sitter mellan intagarens öron ;)  Vanlig blandkost brukar vara det mesta ensidiga som finns... t.ex "falukorv med mos". Alltså, variationsrikodomen blir vad man själv gör maten sin till och hur man själv resomerar.

Visst är det så. Förr åt jag frukostflingor och mackor varje morgon till frukost. Samma saker varje dag. 

Nu kan jag äta ingenting på morgonen, eller biffarna och bean som blev över från föregående dags middag eller några ölkorvar med brie och smör eller något annat hemskt, och kanske en liten grönsak om jag vill vara syndig  ;)  

Har nog aldrig ätit så varierat som jag gör nu. 

• Like 1

Låna skaldemans gi-noll för kvinnor på biblioteket. Eller hellre, köp den. Där har du allt du behöver. Jag insåg igår att en matsked kapris innehåller nästan 8 gram kolhydrater. ...

Nej det där lät helt fel så jag gogglade kapris: https://www.google.se/search?q=kapris

Enligt näringsfakta innehåller kapris 4,9g kolhydrater per 100g.

En matsked väger absolut inte 100g! På sin höjd väger en matsked kanske 5g vilket ger runt 0,25g kolhydrater per matsked.

• Like 1

LasseL och Limp, tack för era svar!

LasseL, du säger att jag borde ha koll på proteinerna. Det var det min fråga gällde. Hur? Men läser jag dig vidare anar jag att om jag äter normala portioner med animalier, ägg kan jag lätt äta 5-8 om dagen, så borde jag inte vara rädd för balansen mellan fett och protein. Är det så för i så fall är ju mitt problem löst. Toppen! Jag äter mycket kött, fläsk, fågel, fisk en gång i veckan feta sorter. Till maten har jag oftast gräddsås eller kryddsmör. Tror ni det blir bra så med proteinbalansen?

Limp, ensidigheten sitter nog som du säger mellan öronen. Jag får försöka variera med hjälp av alla utmärkta lchf-recept man numera hittar litet varstans.

• Like 1

LasseL och Limp, tack för era svar!

LasseL, du säger att jag borde ha koll på proteinerna. Det var det min fråga gällde. Hur? Men läser jag dig vidare anar jag att om jag äter normala portioner med animalier, ägg kan jag lätt äta 5-8 om dagen, så borde jag inte vara rädd för balansen mellan fett och protein. Är det så för i så fall är ju mitt problem löst. Toppen! Jag äter mycket kött, fläsk, fågel, fisk en gång i veckan feta sorter. Till maten har jag oftast gräddsås eller kryddsmör. Tror ni det blir bra så med proteinbalansen?

Limp, ensidigheten sitter nog som du säger mellan öronen. Jag får försöka variera med hjälp av alla utmärkta lchf-recept man numera hittar litet varstans.

Akta dig för dom recepten i LCHF bilagora är jättemycket kolisar i de flesta en del är inte ens LCHF. Hur mycket vill du gå ner eller väga om din målvikt är 65 kilo ska du äta 65 gr protein 30 till om du tränar hårt

Margareta, Jag har svårt för att förstå det där med hur många gram av det eller det allt blir när dagen är slut. Vill gå ned omkring 25kg, träning blir inte mycket. Försöker promenera när det passar. Annars tror jag mig vara medveten om lömska kolisar som smyger sig in i olika recept. Tycker de annars kan inspirera ändå.

Hej!

Här kommer en alltför sen men ändock uppdatering:

Jag körde strikt LCHF i 10 dagar precis som planerat. Det var lite tråkigt men det gick över förväntan bra.

När dessa 10 dagar var slut hade jag gått ner exakt 4 kilo. Jag var mycket nöjd med det! Verkligen kul att se att det fungerade.

Jag övergick sedan till "normal" LCHF. Äter yoghurt , ost , bär och nötter med god aptit :) Dessutom tillåter jag mig att äta vad jag vill på lördagar.

Jag har gått upp lite men det är ok. Jag fortsätter med vanlig LCHF och har börjat på gym. Vill få igång förbränningen Om jag skulle vilja gå ner fortare så vet jag nu att den strikta varianten verkligen funkar för mig.

Tack för alla fina råd!

• Like 2

• 4 weeks later...

Jag har hållt på nu i fyra veckor med lchf, läst alla nybörjartips, och håller mig till regeln 5 g/100 g men ibland tillåter mig att äta nåt som innehåller tex 7 g (nåt bär och dylikt). Nu funderar jag på att köra strikt ett tag och hålla mig till 5 g kh per dag, som Tommy Runesson skrev om, för att få fart på viktnedgången (gått ned 4,3 kg på tre veckor, inte vägt mig för denna veckan än).
Nu vill jag gärna slippa väga och mäta mat då jag gjort det i hur många år som helst, så jag undrar hur vet jag hur mycket kött, ägg jag ska äta samt grönsaker och fett?
Kan man ta tex handflatemetoden eller nåt? Sen äter jag enligt 16:8 så äter lunch, middag och ett litet mål innan jag stänger ätfönstret 19:30.
:) ni är så kloka här inne så litar på era omdömen

Jag har aldrig vägt eller mätt nånting. Jag äter tills jag blir mätt av rätt sorts grejor. Glöm inte fettet.

Om du förlorat känslan av att känna mättnad kan du använda synen. En handflata (med fingrar) protein och till det ca 1 dl fett är ett normalt mål. Kolhydrater väljer du vad som passar.

Jag vill oftast ha frukost så då brukar jag ta 2 kokta ägg mosade med smör eller tillsammans med en rejäl klick majonnäs och en halv burk tonfisk.

Om du undrar om du är hungrig eller om du bara känner sug kan detta tips vara bra. Föreställ dej ett kokt ägg. Känns det lockande är du hungrig och ska äta. Är inte ägg det du egentligen vill ha är det bara sug. Drick ett glas vatten eller nåt kanske det går över. Ofta kan man missta törst för hunger också

Jag har aldrig vägt eller mätt nånting. Jag äter tills jag blir mätt av rätt sorts grejor. Glöm inte fettet.

Om du förlorat känslan av att känna mättnad kan du använda synen. En handflata (med fingrar) protein och till det ca 1 dl fett är ett normalt mål. Kolhydrater väljer du vad som passar.

Jag vill oftast ha frukost så då brukar jag ta 2 kokta ägg mosade med smör eller tillsammans med en rejäl klick majonnäs och en halv burk tonfisk.

Om du undrar om du är hungrig eller om du bara känner sug kan detta tips vara bra. Föreställ dej ett kokt ägg. Känns det lockande är du hungrig och ska äta. Är inte ägg det du egentligen vill ha är det bara sug. Drick ett glas vatten eller nåt kanske det går över. Ofta kan man missta törst för hunger också

Jag har nu under denna månaden kommit underfund med hunger och sug så det är löst men jag tänkte mest på mängderna för att inte äta varken för mycket eller för lite av protein och fett. :)

• Like 1

Stoschas råd ovan låter jättebra. Ett vanligt nybörjar-"fel" när man äter LCHF är för mkt proteiner och för lite fett. Ät så mkt du vill av ovanjordsgrönsaker. Edit:  hur mkt ovanjordsgrönsaker man vill är ju inte strikt men det är det jag personligen rekommenderar.

Handflatemetoden funkar  om man inte vill mäta o väga!

Dvs en handflata med fingrarna med protein, tre gånger om dagen!

Oså får du räkna om det lite i bakhuvudet till vanlig mat. typ en fläskottlet, två mosade ägg osv!

Eller så är du så extrem att du bra går på hunger/mättnad! :o

Äter man för mycket eller för lite så brukar det märkas.

Vad gäller protein (aminosyror) så är de essentiella.. man äter hellre för mycket än för lite av sådant som är essentiellt!

Så jag ska äta tre handflator protein och tre dl fett per dag och så mängden grönsaker som jag vill enligt hur strikt jag vill vara?
Låter mycket med tre dl fett och det är lite svårt att mäta om man äter avokado och någon fet fisk men jag får gå på känslan, är jag hungrig så åt jag inte tillräckligt med fett helt enkelt (om jag åt en handflata protein).
Tack för att ni är så snälla och svarar :)

Så jag ska äta tre handflator protein och tre dl fett per dag och så mängden grönsaker som jag vill enligt hur strikt jag vill vara?

Låter mycket med tre dl fett och det är lite svårt att mäta om man äter avokado och någon fet fisk men jag får gå på känslan, är jag hungrig så åt jag inte tillräckligt med fett helt enkelt (om jag åt en handflata protein).

Tack för att ni är så snälla och svarar :)

Jag har inte följt detta inlägg...men 3 dl fett är väldigt mycket....om ditt dagsbehov ligger på lite under 2000 kcal om dagen (vilket sannolikt är rimligt)...  så blir det totalt 2 dl fett om dagen.

Tänk på att regeln 5 gr kolhydrater på 100 gram ofta är värdelös! Speciellt om man dricker mjölk, tänk dig att du under en dag dricker 1 liter mjölk då har du fått i dig 50 gram kolhydrater ..om du äter LCHF för att gå ner i vikt är det ingen bra ide.

• Like 1

Jag har inte följt detta inlägg...men 3 dl fett är väldigt mycket....om ditt dagsbehov ligger på lite under 2000 kcal om dagen (vilket sannolikt är rimligt)...  så blir det totalt 2 dl fett om dagen.

Tänk på att regeln 5 gr kolhydrater på 100 gram ofta är värdelös! Speciellt om man dricker mjölk, tänk dig att du under en dag dricker 1 liter mjölk då har du fått i dig 50 gram kolhydrater ..om du äter LCHF för att gå ner i vikt är det ingen bra ide.

Ja jag tyckte också det lät väldigt mycket. För att gå ned i vikt bör jag nog ligga kring 1500 kcal (underskott på 500).

Regeln om 5 gr använder jag för tex feta såser och grönsaker och där är den väl inte värdelös? Jag dricker inte mjölk :)

Ja jag tyckte också det lät väldigt mycket. För att gå ned i vikt bör jag nog ligga kring 1500 kcal (underskott på 500).

Regeln om 5 gr använder jag för tex feta såser och grönsaker och där är den väl inte värdelös? Jag dricker inte mjölk :)

Jag kan ju säga lite hur jag äter nu:

äter vid 12 lunch brukar bli en protein 150 gr kycklingfilé 2-3 msk fet sås 1/4 tallrik grönsaker. Ibland kan jag även lägga till lite fetaostbitar eller halloumi.

Vid 18 äter jag middag, som lunchen.

Vid 20 äter jag sista målet, lite snacks tex baby skinka, ostbitar, smaksatt kvarg (utan socker 2,6 g kh).

Man ska undvika att räkna kalorier alltför mycket när man äter LCHF...ät tills du blir mätt...men lite under 2 dl fett blir det :) .... Ja 5 grams regeln funkar bra om tar ganska lite av livsmedlet ( i vikt räknat)...

Jag kan ju säga lite hur jag äter nu:

äter vid 12 lunch brukar bli en protein 150 gr kycklingfilé 2-3 msk fet sås 1/4 tallrik grönsaker. Ibland kan jag även lägga till lite fetaostbitar eller halloumi.

Vid 18 äter jag middag, som lunchen.

Vid 20 äter jag sista målet, lite snacks tex baby skinka, ostbitar, smaksatt kvarg (utan socker 2,6 g kh).

Ja du ser det säkert själv...det blir alldeles för lite fett...du borde fått tipset tidigare att dricka fettkaffe?...om du inte gillar kaffe mixa ner kokosfettet  (ca 1/2 dl per stor kopp) i något annat (typ tee )....om du inte gillar smaken av kokos, välj en smaklös variant eller använd smör.

Ja sett massor av mbc men ska man dricka det för att få i sig fettet? Inte bättre att äta vanlig mat och få i sig det därifrån? :)

hur menar du med det med 5gramsregeln? På vilket sätt är den inte bra? Tex jordnötter mot macadamiannötter, där ligger ju jordnötter på 16 g och macadamian på 2,6 g. Vad är vilseledande med 5 gramsregeln där?

• Like 1

Jo...det är nog bättre att få det från vanlig mat...men risken är uppenbar att det inte blir så i praktiken....och då är det nog bättre att komplettera med mbc...som i ditt ex, kycklingen innehåller i princip  inget fett, så fettet blir 2-3 msk sås till lunch och middag...det är alldeles för lite :)

Ja sett massor av mbc men ska man dricka det för att få i sig fettet? Inte bättre att äta vanlig mat och få i sig det därifrån? :)

Möjligtvis tre deciliter fet sås eller fet gucka till maten!

Oså.. det är bara så att man får något ögonmått.. är du en liten inaktiv kvinna med stora händer kan det räcka med handflatan utan fingrarna!

Du vet.. finns de.. ja även LCHFare som tycker fettkanten är det äkligaste som går att stoppa i munnen.. de får kräkkänslor.. men en MBC slinker ner.

Usch ja fy blä för fettkanter, klarar verkligen inte det. Precis lärt mig äta bacon utan att skära bort fettet :P

Så om man äter kycklig är 2-3 msk fet sås för lite??

Om man äter en lax hur mycket behövs då?

:)

nu ska jag börja styrketräna men ska ju inte överäta protein så räcker handflatan (utan fingrar) *3?

Usch ja fy blä för fettkanter, klarar verkligen inte det. Precis lärt mig äta bacon utan att skära bort fettet :P

nu ska jag börja styrketräna men ska ju inte överäta protein så räcker handflatan (utan fingrar) *3?

Jag är inte inaktiv, har hund som ska ut varje dag, men ska som sagt börja träna och jag har ca 20 kilos övervikt kvar.

Du känner väl till att man behöver inte träna för att gå ner i vikt ? Snarare brukar de som både inför LCHF som träning på ett bräde ofta få problem att gå ner i vikt. Träning ökar muskelmassan som iofs ökar bränningen något, men ökar även ätandet. Mitt förslag är att lev aktivt liv med din hund istället och satsa på att lära dig äta hälsosamt. Vikten din kommer krypa neråt av sig själv och du kommer kunna erhålla en bestående förändring så länge du äter som du lärt dig.

Sätt inte heller några tidsmål... så slipper du bli besviken. Det är nämligen inte du som bestämmer viktnedgången, utan din kropp utifrån vad den känner och hur den mår. Ibland behöver kroppen tid att återhämta sig från olika chocker och under tiden händer inget. Ha därför tålamod och satsa resurserna på att må som en prinsessa... inte nödvändigtvis att se ut som en. Välmåendet kommer alltid inifrån kroppen... 

• Like 2

Du känner väl till att man behöver inte träna för att gå ner i vikt ? Snarare brukar de som både inför LCHF som träning på ett bräde ofta få problem att gå ner i vikt. Träning ökar muskelmassan som iofs ökar bränningen något, men ökar även ätandet. Mitt förslag är att lev aktivt liv med din hund istället och satsa på att lära dig äta hälsosamt. Vikten din kommer krypa neråt av sig själv och du kommer kunna erhålla en bestående förändring så länge du äter som du lärt dig.

Sätt inte heller några tidsmål... så slipper du bli besviken. Det är nämligen inte du som bestämmer viktnedgången, utan din kropp utifrån vad den känner och hur den mår. Ibland behöver kroppen tid att återhämta sig från olika chocker och under tiden händer inget. Ha därför tålamod och satsa resurserna på att må som en prinsessa... inte nödvändigtvis att se ut som en. Välmåendet kommer alltid inifrån kroppen... 

Det var ett fint svar må jag säga :)  okay det blir kanske för mycket med jobb, studier, hund, kosthållning, hem OCH träning på gym? Men vad finns det för träning som hjälper mot ont i ryggen pga kontorsjobb? Min kropp saknar styrketräningen tror jag.

Kollade lite på kostdoktorns hemsida och jag kan nog anse att jag klarat av dem stegen, mer eller mindre.

De goda nyheterna

Om du däremot redan tagit hand om steg 1 – 12 så bör du ha en utvilad och uppladdad kropp som redan bränner fett för fullt. Att då öka på aktiviteten snabbar på viktminskning, det blir en bra bonus. Du bränner ännu mer fett, från första steget. Exempelvis genom långa promenader (golf), cykling eller dans eller någon sport du trivs med.

Detta förbränner även kroppens lager av glykogen, kolhydrater. Det betyder att du efter ett träningspass tål att äta lite mer kolhydrater än du annars gjort, utan negativa effekter på insulin och fettinlagring. Hälsoeffekterna av träning är dessutom imponerande.

Hormonella effekter

För ytterligare effekt på kroppssammansättningen: Sikta på träningsformer som ger positiva hormonella effekter på kroppen. Detta innebär att lyfta riktigt tunga saker (styrketräning) eller intervallträning. Detta ökar nivåerna av könshormonet testosteron (framförallt hos män) samt tillväxthormon. Mer av dessa hormon ökar inte bara muskelmassan utan minskar även fettet på buken långsiktigt.

Som slutlig bonus kan träning få dig att både må bättre och se bättre ut.

Jag mår som en prins och känner mig som en ung påg. Jag sprudlar av livsglädje och orkar hur mycket som helst och litet till. Går upp utan veckarklocka varje morgon före tuppen oavsett när jag än lagt mig. Att jag inte ser ut som prins, gör liksom inget, eftersom jag trots allt är en gube ;)     

• Like 4

Det var ett fint svar må jag säga :)  okay det blir kanske för mycket med jobb, studier, hund, kosthållning, hem OCH träning på gym? Men vad finns det för träning som hjälper mot ont i ryggen pga kontorsjobb? Min kropp saknar styrketräningen tror jag.

Träna lite bålstabilitet hemma. Sitt på en pilatesboll när du jobbar framför datorn. Kolla att du har rätt inställning på stol, bord, mus mm

Usch vägde mig i lördags och vågen visade visserligen minus 4 hekto men måttbandet plus 2 cm. Hur ska man tolka detta? Inte ändrat på nåt vad gäller mat eller träning.

Dags för lingonvecka? Det kan ju variera väldigt mycket både hur svullen man är och hur mycket man väger beroende på var i menscykeln man är... Jag kunde variera lätt 2 kg och ända upp till 10 cm.

Altså.. är ditt enda mål att gå ner i vikt.. ät minimum av det mesta.. eller ännu mindre.. gäller vatten oxå!

Men.. är ditt mål att återfå hälsa, normaliserad vikt och framförallt en bättre kost.. så finns det olika tumregler/hjälpmedel.. mest som ett stöd för hjärnan/hur man skall tänka!

Inga är huggna i sten.. och LCHF är inte den endaste hälsosamma kosten på länge sikt!

Vill du däremot minska i vikt, äta god mat, slippa gå hungrig osv.. så är LCHF ett av de bättre alternativen!

Att gå ned i vikt är ju att få tillbaka hälsan och bli normalviktig. Det går hand i hand. Särskilt när jag inte röker eller dricker så det krävs inte många ändringar för att min kropp ska bli hälsosam. Det enda är egentligen att jag är överviktig. Mina andra problem är lösta såsom blodsockrets stabilisering.

Jag valde lchf av de anledningar du skriver och det funkar men vikten är krånglig. Det är det som är mitt bekymmer. Att allt annat blivit bättre men inte det (förutom 5 kilo).

Och tro mig jag har provat många hälsosamma "dieter" och lyckats gå ned men kroppen klarar inte dem då jag blir hungrig titt som tätt och mitt blodsocker går upp och ned. Därför valde jag lchf.

• Like 1

Sen är det ju frågan om du och din kropp är överens om var din idealvikt ligger? Moder Naturs ideal verkar ligga mer åt Botticellis Venus än de åkerspöken som möter oss i tidningarna nu för tiden.

Men vikten är inte allt. Komplettera med måttband också. Jag gick inte ner ett gram på strikt LCHF i 3 år men minskade 2 storlekar.

Just nu har jag 6-7 kg övervikt men kommer i samma kläder som jag gjorde för 8 år sen då jag var hyfsat vältränad. Jag är bara lite sladdrigare förstås.

Om du sen kör lite styrketräning eller nåt så du får shape på fluffet så kan du kasta vågen i soporna. Du blir Miss Beach i alla fall.

• Like 1

Nope gör jag inte för kroppsformer beror på så mycket annat än vikt. Gener, otränad eller tränad, var fettet sitter mm så jag vet inte hur jag ser ut vid en viss vikt. Men vet att ett midjemått på över 100 cm INTE innebär att man är smal eller ens hälsosam då det beror på fett. Så denna vikt/mått är inte idealiska.

Nope gör jag inte för kroppsformer beror på så mycket annat än vikt. Gener, otränad eller tränad, var fettet sitter mm så jag vet inte hur jag ser ut vid en viss vikt. Men vet att ett midjemått på över 100 cm INTE innebär att man är smal eller ens hälsosam då det beror på fett. Så denna vikt/mått är inte idealiska.

Bra det.. och då vet du förmodligen oxå att under tiden kroppen formar om sig så kan vikten bli lite si och så.. iallafall om man byter fett mot muskler!

Bästa enskilda måttet är förmodligen midjan.. då för mycket bukfett tyder på någon form av obalans.. som inte är hälsosam i längden.

Träning sen.. kan vara bra.. dock sällan så som folk tror, nämligen att det skulle förbränna kalorier.. utan genom stimulans av muskler, deras kapacitet, kondition.. och i förlängningen din förmåga och vilja leva ett aktivare liv.

Det ena leder till det tredje.. så att säga!

• 2 weeks later...

Hmm är supernybörjare, men efter att ha läst tråden undrar jag:

Om man är superduktig och gör sitt bästa för att hålla sig på 0-10 g kolhydrater, håller proteinet rätt lågt också och äter mycket fett - VAD äter man då??? Smör med olja? Olja med smör..?

Jag vill vara strikt men har väldigt svårt att komma på recept som känns som "riktiga måltider" utan att äta både grönsaker, mejeriprodukter och rätt mycket protein... Hjälp!

Hmm är supernybörjare, men efter att ha läst tråden undrar jag:

Om man är superduktig och gör sitt bästa för att hålla sig på 0-10 g kolhydrater, håller proteinet rätt lågt också och äter mycket fett - VAD äter man då??? Smör med olja? Olja med smör..?

Jag vill vara strikt men har väldigt svårt att komma på recept som känns som "riktiga måltider" utan att äta både grönsaker, mejeriprodukter och rätt mycket protein... Hjälp!

Titta på bloggen Tommy tappar. Han har halverat sin vikt på kött och kryddsmör. Där kan du få inspiration
  • Like 1