Jump to content

Saktar lchf ner àmnesomsàttningen (i làngden)?

Kalle Anka

Recommended Posts

Hej Kostdoktorn!

Jag undrar vad din kommentar àr till kritiken om att strikt lchf i làngden kan leda till làngsam àmensomsàttning och symptom liknande de vid làngsam skòldkòrtel (hypoteros 2). 

Detta har diskuterats vàldigt mycket internationellt pà senare tid, bl.a. i Polen, dàr den ketogena ròrelsen àr ganska stor, samt i USA. Vad tror du om det? Ligger det nàgot i kritiken, och àr det i sà fall en anledning till att sluta àta strikt lchf?

(Samtidigt kràvs ju faktiskt riktigt strikt lchf fòr att hàlla sig kvar i ketos, och detta àr ju en av huvudsyftena bakom lchf, sà att bara sàga att man ska àta mer kolhydrater om man kànner av "problem" tycker jag àr att sopa fràgan under mattan. Dessutom kan man ha kroppsliga problem utan att kànna av dem -- àn.) 

Hàr àr ett expemel pà en lànk dàr fràgan diskuteras:

http://drcate.com/going-low-carb-too-fast-may-trigger-thyroid-troubles-and-hormone-imbalance/

Tack pà fòrhand!

"Nybörjare" är bara angående forumet, att man inte postat så många inlägg än.

Angående hypotyreos tycker jag inte det verkar finnas några bevis från studier på att lågkolhydratkost riskerar ge sjukligt nedsatt ämnesomsättning (hypotyreos). Och jag har ännu inte sett det hos en enda av mina patienter.

Såvitt jag kan bedöma är det ännu en "befarad" fara, bland oräkneliga andra, som saknar klart stöd.

Däremot påstår jag inte att alla nödvändigtvis mår som bäst av superstrikt LCHF för alltid. Visst kan man prova att lägga till lite mer kolhydrater än så om man tål det och vill se efter hur man mår som bäst.

• Like 2

"Nybörjare" är bara angående forumet, att man inte postat så många inlägg än.

Angående hypotyreos tycker jag inte det verkar finnas några bevis från studier på att lågkolhydratkost riskerar ge sjukligt nedsatt ämnesomsättning (hypotyreos). Och jag har ännu inte sett det hos en enda av mina patienter.

Såvitt jag kan bedöma är det ännu en "befarad" fara, bland oräkneliga andra, som saknar klart stöd.

Däremot påstår jag inte att alla nödvändigtvis mår som bäst av superstrikt LCHF för alltid. Visst kan man prova att lägga till lite mer kolhydrater än så om man tål det och vill se efter hur man mår som bäst.

Tack fòr ditt svar! 

Men poàngen var ju att saker som Hypotheros 2, eller liknande symptom, kommer smygande och kanske inte màrks fòrràn om 5-10 àr, sà det fungerar inte att "làgga till kolhydrater och se hur man màr". Sedan àr ju lchf ocksà en ketogen kost, och fòr att stanna i ketos behòver man verkligen begrànsa sina kolhydrater, sà det blir irrationellt att rekommendera en hòjning av kolhydrater varje gàng en lchf-are stòter pà problem. Ater vi inte lchf just eftersom vi anser att fòr hòg màngd kolhydrater stàller till problem, eller?

Men dà àker man ju ur ketos -- kroppens fettdrift -- och en av huvudpoàngerna med lchf àr vàl just att kroppen ska gà pà fettdrift, med alla dess fòrdelar i form av pevention mot autonoma sjukdommar och diabetes? 

Sen àr det vàl heller inte hàlsosamt att befinna sig precis i mellanlandet ("no man's land" enligt Attila) mellan kolhydratdrift och ketodrift, som blir konsekvensen annars? Hjàrna och kropp ska ju dà fungera som minst optimalt (vàrre àn pà kolhydratsdrift alltsà), eftersom kroppen inte vet vilket brànsle det ska ta av...

/Fòrvirrad...

Man behöver inte vara i ketos för att gå på fettdrift till större delen, om än inte riktigt lika hög grad som vid ketos.

Angående "no mans land" är det nog lite spekulativt. Jag tror det varierar från person till person hur man reagerar där. Vid höga fysiska krav (som Attias långdistanscykling m.m.) kan det stämma att det inte är optimalt dock.

• Like 1

Man behöver inte vara i ketos för att gå på fettdrift till större delen, om än inte riktigt lika hög grad som vid ketos.

Angående "no mans land" är det nog lite spekulativt. Jag tror det varierar från person till person hur man reagerar där. Vid höga fysiska krav (som Attias långdistanscykling m.m.) kan det stämma att det inte är optimalt dock.

Tack fòr ditt svar! 

Tror mig dock ha làst att "no man's land", eller vad man nu vill kalla det, àven pàverkar hjàrnan sà att den inte fungerar optimalt. Och vi àr ju mànga som faktiskt màste vara "superatleter" rent analytiskt/intelektuellt i vàra jobb fòr att hàlla oss pà topp och klara konkurrensen, sà det àr skràmmande om mellanlandet bidrar till liknande nedsàttning av hjàrnans funktioner... 

Med vanlig lchf som den definieras hàr i Sverige (som ej àr superstrikt/helt ketogen, men ej heller sà liberal som amerikanska low-carb ròrelsens, som tillàter mer optimal kolhydratsdrift) borde ju dessutom de flesta av oss svenska lchf-are befinna oss i just mellanlandet, vilket gòr det hela ànnu mer skràmmande.... :(

• Like 1

jag har snarare uppfattat det tvärtom och det här finns det inte vad jag vet några vetenskapliga belägg för: att stärkelse (särskilt mjöl verkar det som) och socker gör att hypothyreosen blir sämre. Typ 2 finns ju egentligen inte, men man brukar ju kalla det för typ 2 när det inte är nivåerna i blodet som felar, utan någonting annat, som är svårare att mäta. Jag är en sån s.k. typ 2:a som inte finns. Jag har växlat mellan lchf och kolhydratmat flera gånger och jag blir piggare, svarar bättre på mindre mängd medicin varje gång. Vet andra som har rapporterat att deras antikroppar sjunker när de går över till stärkelsefri mat.

• Like 1

Jag har också en typ 2, som inte finns, och har ätit LCHF i ca 2,5 år. Inga direkta fördelar mer än att magen har blivit lugnare av LCHF:n men jag hoppas fortfarande på viktminskning, bättre hy och mindre värk/trötthet. Har börjat med Adrekomp, Bredspektrum Antioxidant, jod och Liothyronin, alla vitaminer/mineraler och medicinen håller jag på att trappa upp till en nivå som gör att jag förhoppningsvis kommer må bättre. Jag hoppas verkligen att vikten går ner när jag har en bra balans för att binjurar och sköldkörteln ska fungera så bra som möjligt. Hoppet är ju det sista som överger, säger de som vet. Fortsätter dock med LCHF för jag tror att det är det bästa för alla att äta mer naturlig mat utan en massa tillsatser och socker.