Jump to content

Muskler?


York
 Share

Recommended Posts

Ja i mitt fall stämmer det iallafall. Någon skrev att det är som om hudkostymen "sitter" bättre  på kroppen efter ett tag på LCHF och jag stämmer in i den känslan. Jag var inte överviktig innan men tycker ändå att underhudsfettet minskat betydligt. Vilket är ett tecken på att fettförbränningen fungerar! Vad tycker du själv?

Link to comment
Share on other sites

Nyss börjat med lchf eller inte nyss men hållt på några månader. Men jag undrar om det är sant att man får mer och synligare muskler av att äta denna kost? Sanning eller myt!?

 

Det beror lite på vad man menar. Om du exempelvis vill ha synliga rutor på magen så handlar det till 99% om låg fettprocent och väldigt lite om träning. Låg fettprocent får du på olika sätt men framförallt genom att äta rätt. Att bygga muskler på riktigt handlar om att lyfta tungt och äta mycket mat och det är något annat men oavsett vilken diet så kommer du att behöva äta mycket för att bygga muskler. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det beror lite på vad man menar. Om du exempelvis vill ha synliga rutor på magen så handlar det till 99% om låg fettprocent och väldigt lite om träning. Låg fettprocent får du på olika sätt men framförallt genom att äta rätt. Att bygga muskler på riktigt handlar om att lyfta tungt och äta mycket mat och det är något annat men oavsett vilken diet så kommer du att behöva äta mycket för att bygga muskler. 

EB_: Tack för ett utförligt svar på dessa saker.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nyss börjat med lchf eller inte nyss men hållt på några månader. Men jag undrar om det är sant att man får mer och synligare muskler av att äta denna kost? Sanning eller myt!?

För att vara en rejäl petimäter så får du, normalt sett inte "mer" muskler. Du kan däremot få mer muskelmassa. Antalet muskler är i regel intakt sedan födseln även om antalet muskelceller kanske kan ökas hyperplastiskt (celldelning) och inte bara hypertrofiskt (celltillväxt). Det förra är så vitt jag vet dock enbart förekommande hos barn...och jag tror inte det finns något entydigt stöd för detta ännu. Vad man däremot vet är att fettceller ökar hyperplastiskt hos barn/ungdomar vilket är en av flera anledningar till att det är rejält illa när denna grupp drabbas av fetma. Tillbaka till ämnet. :)

 

Vill man bygga muskler enligt de premisser du tar upp så är ideal muskelpartitionering en absolut nödvändighet. Det underlättar det som redan tagits upp i tråden, dvs att du kan maximera ditt energiintag och att en större del än annars kanaliseras till muskelceller istället för till fettditon.

 

I den mån man kan tala om magi vad gäller lågkolhydratkost så är det nämligen denna aspekt, dvs bränslepartitionering.

 

Även om det absolut finns många, i synnerhet kvinnor, som upplever att denna effekt gett dem bättre kroppsform än tidigare så är det alltjämt så att vill du ha avsevärt mer muskelmassa så måste du stimulera detta genom (helst) styrketräning. Lågkolhydratkosten blir, i bästa fall, en riktigt bra hjälp på traven att uppnå det du undrar.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Instämmer i vad EB_ tar upp ovan men med ett litet förtydligande.

 

Även om det i regel stämmer att magrutor mejslas fram med kniv och gaffel så kommer styrketräning göra att man behåller mer muskelmassa än annars då det handlar om att minimera kroppsfettet (rejält).

 

Det var för ett tag sedan en dam här i forumet (var det inte Sasse hon kallade sig?) som var skeptisk till träning men ändå hade ett fokus på lägre kroppsfett (dock inte nödvändigtvis magrutor om inte minnet bedrar mig). Just den faktorn att lågt kroppsfett är en parhäst till muskelinriktad styrketräning missas ofta.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

För att vara en rejäl petimäter så får du, normalt sett inte "mer" muskler. Du kan däremot få mer muskelmassa. Antalet muskler är i regel intakt sedan födseln även om antalet muskelceller kanske kan ökas hyperplastiskt (celldelning) och inte bara hypertrofiskt (celltillväxt). Det senare är så vitt jag vet dock enbart förekommande hos barn...och jag tror inte det finns något entydigt stöd för detta ännu. Vad man däremot vet är att fettceller ökar hyperplastiskt hos barn/ungdomar vilket är en av flera anledningar till att det är rejält illa när denna grupp drabbas av fetma. Tillbaka till ämnet. :)

 

Vill man bygga muskler enligt de premisser du tar upp så är ideal muskelpartitionering en absolut nödvändighet. Det underlättar det som redan tagits upp i tråden, dvs att du kan maximera ditt energiintag och att en större del än annars kanaliseras till musklerceller istället till fettditon.

 

I den mån man kan tala om magi vad gäller lågkolhydratkost så är det nämligen denna aspekt, dvs bränslepartitionering.

 

Även om det absolut finns många, i synnerhet kvinnor, som upplever att denna effekt gett dem bättre kroppsform än tidigare så är det alltjämt så att vill du ha avsevärt mer muskelmassa så måste du stimulera detta genom (helst) styrketräning. Lågkolhydratkosten blir, i bästa fall, en riktigt bra hjälp på traven att uppnå det du undrar.

 

Instämmer i vad EB_ tar upp ovan men med ett litet förtydligande. Även om det i regel stämmer att magrutor mejslas fram med kniv och gaffel så kommer styrketräning göra att man behåller mer muskelmassa än annars då det handlar om att minimera kroppsfettet (rejält). Det var för ett tag sedan en dam här i forumet (var det inte Sasse hon kallade sig?) som var skeptisk till träning men ändå hade ett fokus på lägre kroppsfett (dock inte nödvändigtvis magrutor om inte minnet bedrar mig). Just den faktorn att lågt kroppsfett är en parhäst till muskelinriktad styrketräning missas ofta.

Och  tar väl en hel del tid och betyder hårt arbete i gymmet under längre tid, antar jag? Ibland kan det låta i LCHF kretsar som att man får en välbyggd kropp med synliga muskler av att sitta still och äta lchf.

Link to comment
Share on other sites

Och  tar väl en hel del tid och betyder hårt arbete i gymmet under längre tid, antar jag? Ibland kan det låta i LCHF kretsar som att man får en välbyggd kropp med synliga muskler av att sitta still och äta lchf.

Det där är nog delvis ett forumfenomen. Jag har åtminstone stött på det i träningssammanhang återkommande, dvs det är i regel bra mycket lättare att skriva om något än att utföra det... ;)

 

Dock finns mig veterligen många exempel på hur något som mer liknar timglasform uppnåtts bland kvinnor som varit mer buteljformade och det hänger nog helt enkelt samman med att bättre bränslepartitionering underlättar fettförbränning men även muskeltillväxt (och då i synnerhet den på den kvinnliga överkroppen ofta förtvinade tack vare eviga stunder på löpband och annat s...om borde vara nedprioriterat om det är visuella kroppsförändringar man är ute efter).

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar, själv tror jag eller vet inte, jag tror jag fått större muskler iallafall på armar, alltid varit väldigt smal så känns som armarna växt, men jag vet inte. Jag käkar ju lchf mest för att min kompis Melliz ( här på forumet) fick mig att pröva och märkt jag mår bättre av det. Men ändå hört detta att musklerna växer, men nu fick jag ju veta massa här tack vare er. Bestämt mig att fortsätta med lchf ett tag och börja käka proteinpulver,BCAA och börja träna hårt :) då får jag nog min drömkroppen :)

Link to comment
Share on other sites

Och  tar väl en hel del tid och betyder hårt arbete i gymmet under längre tid, antar jag? Ibland kan det låta i LCHF kretsar som att man får en välbyggd kropp med synliga muskler av att sitta still och äta lchf.

 

Det beror på hur mycket muskler du vill ha helt enkelt. Om du verkligen vill ha stora bröstmuskler och grova armar så kan det ta mycket lång tid att bygga upp (läs år) lite beroende på hur du ser ut idag, hur mycket du har tränat och vilka genetiska förutsättningar du har. Men att komma i bra form går att göra på några månader och muskelökningen är överlägset snabbast i början. Ett par kilo muskelmassa det första året av styrketräning är ingen omöjlighet. Titta på Stronglifts eller Starting Stregth om du vill börja med något enkelt som fungerar.

 

 

Tack för alla svar, själv tror jag eller vet inte, jag tror jag fått större muskler iallafall på armar, alltid varit väldigt smal så känns som armarna växt, men jag vet inte. Jag käkar ju lchf mest för att min kompis Melliz ( här på forumet) fick mig att pröva och märkt jag mår bättre av det. Men ändå hört detta att musklerna växer, men nu fick jag ju veta massa här tack vare er. Bestämt mig att fortsätta med lchf ett tag och börja käka proteinpulver,BCAA och börja träna hårt :) då får jag nog min drömkroppen :)

 

Det låter bra! Tänk bara på vad jag skrev tidigare att det är inte bara proteinet eller fettet i sig som gör att du får större muskler utan mängden mat, det är mycket tufft att styrketräna hårt och ligga på kaloriunderskott (du blir riktigt trött och hungrig). Tänk också på att BCAA eller proteinpulver i sig inte är något magiskt utan snarare ska ses som ett tillskott om du har svårt att komma upp i tillräcklig proteinmängd. Försök att satsa på att äta 1,5g protein per kg kroppsvikt (eller önskad kroppsvikt om du är överviktig). 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jag tänkte låna tråden en stund istället för att starta en ny, hoppas det är ok.

 

Jag har under 12 år tränat styrketräning från och till och jag verkligen älskar det! Nu har jag hållt upp i ett år pga stress (dålig ursäkt jag vet) men känner nu att min kropp behöver det. Har ont i axlar, rygg varje dag, har kontorsjobb, så nu är jag trött på detta!

Bara tänkte höra om det är nåt jag särskilt ska tänka på i och med att jag äter lchf? Förr har jag ätit 6 ggr/dag och följt PT-kostscheman så då visste jag ju exakt. Tänkt träna split på tre dagar.

Mina mål är minskat fett då jag är överviktig samt få upp basal styrka igen.

Link to comment
Share on other sites

Nej, jag tycker inte du behöver tänka på nåt särskilt egentligen. Jag äter rätt strikt LCHF (så pass att jag är i ketos) och jag tycker det fungerar utmärkt. Jag räknade för en tid sedan ut mitt proteinbehov enligt boken Protein Power och fann att jag låg aningen lågt i proteinintag. Eftersom jag ändå äter när jag är hungrig och slutar när jag är mätt tyckte jag inte att jag klarar att äta mer protein, så jag skaffade ett proteintillskott. Har hunnit använda det i ca 1 månad och jag upplever att det hjälper till en aning med träningen. Du får testa och känna dig fram, samt använda forumet som ett bollplank längs vägen.

Link to comment
Share on other sites

Det jag tycker man ska tänka på är att äta näringsrikt. Och se till att få i sig tillräckligt med protein. Samt äta så mkt kalorier som man behöver för att orka träna. Om man vill ner i fettprocent kan man ligga lite på energiunderskott men samtidigt äta tillräckligt med protein och näringsrik kost. På så vis är det ganska lätt att gå ner långsamt i fettvikt enligt min erfarenhet. Speciellt lätt med LCHF eftersom mat utan snabba kolhydrater och socker gör att man håller sig mätt länge.

Själv tycker jag det varit bra att även äta enligt periodisk fasta, eftersom det gör att suget efter mellanmål och onödiga mål avtar. Det funkar mkt bra att träna på fastande mage tycker jag.

Jag tränar styrka tre ggr i veckan och äter två mål mat om dagen samt ett mellanmål.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...