Bengt Nilsson

Kan man bota hjärtflimmer?

Recommended Posts

Mats Lindgren påstår på sin blogg Fet hälsa att man kan bota hjärtflimmer genom att följa råden hans bok.

Läs Mats text här: Hjärta o smärta!

Jag har inte läst boken, så jag gissar att en stor del av läkningen sker med hjälp av LCHF (=minska sockret).

Jag känner inte någon som botat sitt hjärtflimmer, men jag skrev ut Mats påstående och gav till en bekant som har hjärtflimmer.

Han är cirka 65 men har inte någon synlig kulmage, tränar gymping och på gym flera gånger i veckan och spelar mycket golf (han ser frisk ut!).

Min bekant tror inte att man kan bota hjärtflimmer genom kosten. Tror ni?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har han för kosthållning idag?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mats Lindgren påstår på sin blogg Fet hälsa att man kan bota hjärtflimmer genom att följa råden hans bok.

Jag har inte läst boken, så jag gissar att en stor del av läkningen sker med hjälp av LCHF (=minska sockret).

Jag känner inte någon som botat sitt hjärtflimmer, men jag skrev ut Mats påstående och gav till en bekant som har hjärtflimmer.

Han är cirka 65 men har inte någon synlig kulmage, tränar gymping och på gym flera gånger i veckan och spelar mycket golf (han ser frisk ut!).

Det låter inte så sannolikt tyvärr...men varför inte försöka ... om det inte fungerar så kanske ablation kan vara ett alternativ om han besväras mycket?

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen så tror jag att det kan vara svårt att bota hjärtflimmer med LCHF, då det ofta beror på ett fel av de elektriska impulserna i retledningsystemet i hjärtat.

Nu finns det olika sorters hjärtflimmer som kräver olika behandlingar, men inget av dem lär bli sämre på LCHF i alla fall, det är min tro... :)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om allmäntillståndet blir bättre av bra kost kanske det är fördel även för det här? Det kan väl i alla fall inte vara nån nackdel

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag måste hålla med dufva här. Jag har själv haft perioder med väldigt mycket extraslag och arytmi-känsla där hjärtat hoppat över några slag eller känts oroligt i allmänhet. Det har minskat kraftigt/försvunnit efter ett par år på LCHF. Förut kanske jag hade detta minst några gånger om året och ofta någon vecka i stöten men nu händer det mycket mycket sällan och då oftast någon enstaka gång istället för under veckor.

Jag vet inte om LCHF kan bota hjärtflimmer men jag tror definitivt att en bra kost i kombination med träning gör att hjärtat (och andra delar av kroppen) mår bättre och att väldigt många saker i kroppen kan återhämta sig på ett sätt som många inte tror är möjligt, 

• Gilla 5

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har det gått en tid sedan sist jag var här, med nya erfarenheter och nya frågor. Jag hoppas få svar på en fråga alla läkare gett olika svar på som gör att mina frågetecken är minst lika många som tidigare. Efter hjärtklaffsbytet 2012 ansåg man mig ha för högt kolestrolvärde, därför satte man mig på Atorvastatin, sedan Simvastatin och till sist Crestor som gjorde min kropp helt slutkörd. Dåliga njur och levervärden och jag stapplade fram när jag var ute och gick för att muskelfästen i beckenet var förtvinade. Helt enligt FASS biverkningar.

Min nya hjärtläkare förbjöd mig att fortsätta med allt vad statiner heter och förbannad undrade vem som påstått att jag hade höga kolestrolväden. Hans prov visade på näst intill perfekta värden. Sedan dess mår hela jag prima.

Men!

Mitt hjärta har galloperat en gång och flimmrat med den berömda klumpen i halsen 10-15 gånger. Helften av läkarna hävdar att jag måste ta mig till akuten när hjärtat flimmrar för hjärtat kan stanna, de andra hävdar att jag aldrig skall ta mig till akuten. En sak som är pinsam är att flera gånger jag tagit mig till akuten så försvann klumpen i halsen och flimmret när jag var framme vid tjejen i kassan på akuten, varför jag beordrades att gå hem igen. Misstänkt som inbillningssjuk.

Jag är 76 år gammal och går på Waran och Bisoprolol.

Vad brukar ni göra, stanna hemma eller gå till akuten.

Tack.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget hjärtflimmer och jag undviker sjukvården så långt det bara går. Men jag gör ett undantag när/om jag tror att jag är döende :unsure: . Så det har hänt att jag varit på akuten ;). Om jag redan hade problem av något slag med hjärtat så hade jag med största sannolikhet åkt till akuten.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget hjärtflimmer och jag undviker sjukvården så långt det bara går. Men jag gör ett undantag när/om jag tror att jag är döende :unsure: . Så det har hänt att jag varit på akuten ;). Om jag redan hade problem av något slag med hjärtat så hade jag med största sannolikhet åkt till akuten.

Tack för ditt svar. Jag tycks inte lida av skräck för döden verkar det som. De 10-15 gånger jag uppmanats att ta mig till akuten när höger öga helt plötsligt slocknade med kända symptom på TIA visade det sig efter massor av utredningar på strokeavdelningen att ja aldrig haft några TIOR.

Det måste vara  jobbigt för vården att ha med inbillningssjuka människor att göra. Jag anses nämligen som färdigutredd trots att alla problem finns kvar.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om hjärtflimmer är samma sak som "Atrial fibrillation" vet jag några personer som botat det med kosten. Men det är säkert så att a-fib kan ha flera olika orsaker så alla kan nog inte botas med kosten.

Själv hade jag mycket VES/SVES förr vilket läkarna inte hittade någon orsak till utan det var "normalt" och genetiskt. Men en dag upptäckte jag att det berodde på ett indiskt tee jag drack. Helt borta sedan jag slutade med det samt koffein.

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om hjärtflimmer är samma sak som "Atrial fibrillation" vet jag några personer som botat det med kosten. Men det är säkert så att a-fib kan ha flera olika orsaker så alla kan nog inte botas med kosten.

Själv hade jag mycket VES/SVES förr vilket läkarna inte hittade någon orsak till utan det var "normalt" och genetiskt. Men en dag upptäckte jag att det berodde på ett indiskt tee jag drack. Helt borta sedan jag slutade med det samt koffein.

Intressanta tips. Gurkmeja har jag hört talas om. Problemet med mig blev  efter hjärtklaffsbytet fick jag flera sjukhussjukan som man inte fick bort förrän en professor skar bort dom ett år efter operationen. Alla tunga antibiotikakurer jag sattes på förstörde både mage och tarm som gav mig laktos och glutenintolerans som har varit ett "Bök" att få bukt med. Det tillsammans med att leta reda på rätt LCHF mat blev för mycket för mig för dom tog ut varandra. Jag har ingen övervikt alls och ej heller några problem med magen eller tarmen längre för att jag är noga med laktos/glutenfritt och det är jag extremt glad över. Det sjuka är att läkarna inte bryr sig om ifall mina ådror eller tarm mår bra eller inte. Jag är färdigutredd och sådana patienter skall inte klaga som anses som inbillningssjuka. Jag är inte beredd ännu en gång att laborera med LCHF som ( Kanske) ger mig bättre ådror och tarmfunktion.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag läst artikeln i länken du bifogar, blir jag  misstänksam om kosten är orsaken till hjärtflimmer. Min teori är att  alla som har hjärtflimmer har fått det genom ingrepp i hjärtat av olika anledningar, där viktiga nerver har kapats av som gör att signalerna hindras ta sig fram som dom gjorde innan ingreppen och får hjärtat att flimra. Jag böt hjärtklaff, Innan ingreppet hade jag inget hjärtflimmer.

Eftersom de flesta hjärtflimmerpatienter är över 50 år så skulle det ta 50 år att få bort skadorna. Finns det riktiga bevis på att mediciner kan återställa förstörda ådror. Det tror jag inte. Statiner är ingen räddare enligt egna erfarenheter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Över 10% av alla 80-åringar har förmaksflimmer, så det beror inte bara på ingrepp gjorda i hjärtat... å andra sidan så finns det inte så mycket belägg för att LCHF skulle lösa allt detta...men man har ju inte mycket att förlora på att försöka ;-)

• Gilla 4

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Över 10% av alla 80-åringar har förmaksflimmer, så det beror inte bara på ingrepp gjorda i hjärtat... å andra sidan så finns det inte så mycket belägg för att LCHF skulle lösa allt detta...men man har ju inte mycket att förlora på att försöka ;-)

OK det visste jag inte. Förvånar mig om alla nerver är hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligaste orsaken till flimmer är hjärtförstoring. Orsaken till förstoringen kan vara högt blodtryck och kärlförträngningar. LCHF tenderar att normalisera blodtrycket, få vävnader (inkl kärlväggar och hjärtat) att svälla av genom mindre vätskebindning och minskad systemisk inflammation...

Ps. Hade jag haft flimmer hade jag bl a kört LCHF, sett till att få i mig tillräckligt med magnesium och salt, och hållt koll på koffeinet.

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vanligaste orsaken till flimmer är hjärtförstoring. Orsaken till förstoringen kan vara högt blodtryck och kärlförträngningar. LCHF tenderar att normalisera blodtrycket, få vävnader (inkl kärlväggar och hjärtat) att svälla av genom mindre vätskebindning och minskad systemisk inflammation...

Ps. Hade jag haft flimmer hade jag bl a kört LCHF, sett till att få i mig tillräckligt med magnesium och salt, och hållt koll på koffeinet.

Det är nog tvärtom, att förmaksflimmer med tiden ger hjärtförstoring.

Jag har lika mycket flimmer med LCHF som innan men en del anfall kan motas med magnesium och vanligt salt. Hård fysisk ansträngning kan också ha effekt på mig. För mycket alkohol kan utlösa flimmer dagen efter. Hur det är med kaffe vet jag inte men skulle kanske ta reda på det, jag går på kaffe.

Jag har haft flimmer sedan jag var 47 så i sex år men fick inte diagnos förrän för två år sen. Man blir så lätt avfärdad som kvinna när hjärtat inte beter sig som det ska.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Totto, varför inte testa dra ner på kaffet och se om flimret minskar?

Det var en läkare som skrev att förstoring är vanligaste orsaken till flimmer, och det behöver såklart inte vara rätt.

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack alla för era svar med egna erfarenheter. Det är det som är viktigt att få prata med andra med liknande problem som jag själv, ändå är inte två människors problem lik den andres.

Problemet är som förra gången. Jag drunknar av alla råd. Så här tänker jag.

Jag har sedan barnsben inbillat mig att 87 år är en bra ålder att dö i. Nu vid 76 år har jag lyckats överleva alla andra i familjen, även småsyskonen.

Jag har fått bevis på att det tog för mig 72 år innan körkortsdoktorn hörde ett pipljud på hjärtat som 6 månader senare 2012 renderade i ett klaffbyte (Gris) Första gången jag låg inne på ett sjukhus. Jag dansade flera gånger i veckan, jag nämner detta för att ni skall se att jag var fullt frisk med bra flås.

Det har nu gått exakt 4 år sedan hjärtklaffsbytet och det känns som att jag lever ungefär det liv jag gjorde före klaffbytet. Fortsätter igenslaggningen av mina ådror i den takt de har gjort under 4 år, då borde det ta 10 år till innan problemen blir livshotande och dör vid 86-87 års ålder. Det bjuder jag på.

Det finns väl inga bevis på att denna typ av problem eskalerar sista 10 åren.

Jag vet att mina kolestrolvärden är normala. Jag vet att orsaken till att man satte mig på Trombyl och Atorvastatin var för att det är vedertagen praxis efter hjärtklaffsbyten på thorax. Atorvastatinet och de andra statinerna gav mig sämre organvärden och ett sämre liv under de två år jag gick på dem.

Att mina ögon flimrar och att höger öga slocknar har nog med varandra att göra fast läkarna nekar till det. Att höger öga slocknar har inte med TIOR att göra enligt alla läkare som utrett orsaken. Jag tror faktiskt att det är TIOR. Jag tror också att orsaken till att ögonen flimrar är för att hjärnan får för lite syresatt blod, men det stämmer inte enligt alla läkare som undersökt mig eftersom mina halspulsådror är helt perfekta. Den siste ögonexperten hos Ögonlasern som jag remitterades till för en månad sedan för att undersöka om jag led av ögonmigrän  berättade att ingen av alla mina ögonproblem hade med ögonen att göra. Jag håller med honom om det. Problemen finns inne i hjärnan någon stans.

Mitt blodtryck har varit stadigt och helt perfekt enligt läkarna.

När jag läste om Vaskulär Demens kändes symptomerna stämma överens med mina problem, men det tyckte inte husläkaren.

Mina matvanor är extremt få med tanke på att jag är laktos och glutenintolerant. Eftersom magen och tarmen sköter sig perfekt så tar jag det som bevis på att jag sköter mig.

På morgonen dricker jag (1) mugg kaffe med en mjölkskvätt laktosfri. Tre hårda mackor glutenfri med lagrad greveost som genom lagringsprosessen inte har någon laktos kvar. Ett äpple mitt på dagen. Ingen lunch. Till middag väljer på två rätter antingen ugnstekt lax med rårivna morötter och råa tomater och ett glas kallt vatten nästa dag wookad kyckling med djuprysta grönsaker stekt i thaiwookmix blandat med vatten. På kvällen en banan och ett äpple. Det min nye läkare som förbjöd statinerna han förbjöd mig att inte på några som helst villkor äta charkvaror. Jag som längtar efter stekt falukorv med stekt ägg och makaroner som jag sedan dess för två år sedan ratat. det tror jag är orsaken till mina problem att man ätit korv minst en gång i veckan. Förra gången skällde ni på mig eftersom ni tyckte att jag drack på tok för lite vätska. Jag dricker fortarande ett halvt glas till medicinen Bisoprolol på morgonen och ett glas vatten till middagen och ett halvt glas vatten till Waran på kvällen och min mugg kaffe och är aldrig törstig.

Förra gången köpte jag magnesiumtabletter som jag testade halva burken, men det märktes ingen förbättring.

Jag vill få bort flimrande ögonen och det slocknande ögat och hjärtflimret sen är jag nöjd. Fan vet, kanske jag blir 97. Tyvärr tror jag inte LCHF löser problemen.

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Caspern, du har fått en del ledtrådar men du verkar inte vilja se dem

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har dom gjort MRI på dig? Tänker att du kanske har skador på synnerven. Annars är stor mängd mörka bladgrönsaker (spenat, ruccola, maché, grön/svartkål etc) bra för ögonen.

Vill du göra någon förändring så skulle jag prova helt spannmålsfri kost, dvs inte äta mackor gjorda på glutenfritt spannmål. Man kan ersätta med fröknäcke. Kanske även ta bort mjölk helt (mjölkprotein kan vara svårt när man har störd tarmflora) och använda mandelmjölk eller kokosmjölk.

Ser inte riktigt problem med falukorven/charkurteri så länge du äter högkvalitativ sådan (vilket kan vara svårt att få tag i).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ursäkta sent svar. Nu är vi där jag misstänkte att vi kunde hamna som vi gjorde förra gången. "Jag lyssnar inte på råd och tar inte till mig dem"

När jag får råd som exempelvis från Johanna07 så lyssnar jag med spänning, men jag kör också med uteslutningsmetoden.

Vi vet att tre ögonsjukhus med sina experter ovetandes av varandras diagnoser och resultat kom fram till att det inte är mina ögon som är orsaken till mina flimrande ögon. Jag är dessutom säker på att man tog hänsyn till och utredde om det kunde vara något vajsing med synnerven.  Det ligger väl i ögonläkares intresse för att "Mota Olle i Grind" innan det blir värre. Mina problem med flimret i ögonen sitter i hjärnan, men varför har jag fortfarande inte fått något svar om.

Jag skall absolut byta ut mitt glutenfria hårda bröd som heter Semper Superknäcke Chia (Palm Oil Free) till din Fröknäcke och prova i några veckor. MEN börjar tarmen reagera slutar jag bums. Den styr mitt liv idag och vi är idag helt nöjda.

När jag wookar mina thaimat varannan dag innehåller grönsakspåsarna mycket brockoli som jag hört är bra. Färska blåbär åt jag varje dag ett helt år men glömde bort dem helt plötsligt. Resultat, märkte ingen skillnad. Jag fick mer eller mindre ett bevis på att man  behöver äta dessa grönsaker i minst tio år innan man märker någon skillnad. Det är nu jag vill se skillnaden.

Jag har alltid ätit Deli Lyx falukorv med 68 % kött, men här tror jag mer på doktorernas varningar och råd. Dryper av fett som dessutom steks i smör som slaggar igen ådrorna på nolltid. Läkaren hoppade högt av skräck när jag berättade att ni förra gången beordrade mig att vräka i mig fett.

I somras när jag bjöd en dam på en lunchpromenad en torsdag såg vi fram emot att äntligen få äta ärtsoppa med pannkakor med sylt och vispad grädde. Det blev ett av mina största fiaskon i mitt liv. 20 minuter efter lunchen mitt inne i Liljanskogen fick jag bråttom bakom en buske  där det bara sprutade ur mig. Aldrig, aldrig, aldrig mer ärtsoppa, pannkakor med sylt och grädde. Aldrig, aldrig, aldrig, aldrig, aldrig mer.

Hoppas vi inte blir sura på varandra för att jag försvarar mig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MRI tar man för att se om det just är problem i hjärnan, inte ögat lokalt. Det är inget som en ögonläkare kan se (men de ska ge remiss till MRI om det behövs).

Angående fett som "slaggar igen ådrorna på nolltid" så har vi inte samma åsikt. Anser du att fett har denna effekt så känns inte LCHF något som vore aktuellt? 

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Apropå det du skriver om tarmfloran, och att den bestämmer, så känner jag igen mig. Lever på samma sätt :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad bra att jag äntligen fick en tarmkompis. När jag närmare tänker efter så har dom förmodligen flera gånger, minst 3 kört ner mig till röntgen för att undersöka halspulsådrorna. Det kanske är det du kallar för MRI och dom visade alla på rena fina ådror.

Närmast sanningen kommer vi nog om man skyller på åldern, men att så många problem kan ha med samma sak att göra, det trodde jag inte.

Jag har funderat på om jag skulle ignorera läkarn helt förutom koll på p/k varje månad som ibland åker jojo mellan 1.5 upp till 4.7. Läkarna har upp till nu haft fel hela vägen.

Man satte mig på statiner på thorax som två år senare visade sig var onödigt. Mina kolestrolvärden behövde inga statinmediciner. Om jag fortsatt att äta som innan hjärtklaffsbytet så är jag nästan "hundra" på att jag skulle må prima förutom tarmen som behöver rätt mat. Så jag kanske skulle köra med stekt falukorv och stekt ägg  i kväll. Oj vad hungrig jag helt plötsligt blev. Tror du min tarm tål falukorv. Om falukorven gör att jag dör så är jag säker på att det tar minst tio år. Eller.

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag skrev innan:

LCHF tenderar att normalisera blodtrycket, få vävnader (inkl kärlväggar och hjärtat) att svälla av genom mindre vätskebindning och minskad systemisk inflammation...

OBS att detta även kan gälla hjärnan, nerver, ögonen, det däremellan och omkring. Varför inte testa?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Självklart testar jag om man dessutom kan bli av med alla problem men då måste man veta på ett ungefär vad man skall testa med för det finns ju en hel drös med matalternativ. Gröna grönsaker tror jag nog jag ligger rätt. Rårivna morötter käkar jag nästan varje dag, brockoli och bananer och äpplen. Det känns rätt. Jag är mest rädd för hur tarmen kommer att reagera. Det är livsglädje att vara kompis med tarmen. Jag skall ta upp detta med LCHF med husläkaren på onsdag.

Tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det LCHF du tänker testa? Eller är det bara ett av alternativen du funderar på? Blev lite fundersam när du skrev att bananer och äpple känns rätt. :unsure:

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg