Leia Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Helt galen tanke: syrad potatis. Måste väl bli det ultimata för tarmbakterierna! Någon som testat? Rotfrukter som går att lagra ändå syras ju normalt inte. Undantag är morötter och rödbetor, går både att lagra (jag har aldrig gjort det) och går utmärkt att syra. Jag tycker syrade rödbetor är "sådär", det är mycket godare färskt. Palsternacka blir däremot inte särskilt gott. Palsternacka och potatis håller väldigt länge bara liggandes i matkällaren. Gissar att syrad potatis, om det går att syra, smakar som rå potatis - inte särskilt gott för de flesta av oss. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Jag har letat hur mycket resisten stärkelse det finns i rå morot men inte hittat någon data på det. Finns det något sätt att räkna ut det? Har sett en nolla på morot i en lista, synd... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Nu har jag gjort om experimentet med sockerkaka med frosting (stackars mig...). Väldigt sött. Jag har nu gått på rs i två veckor drygt och jag har ökat dosen till 3-4 msk/dag plus lite kallt ris och bönor. Klarade sockerkakan utan problem, inga blodsockerfall denna gång. Kan tilläggas att jag har ett känsligt blodsocker men är inte diabetiker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Rotfrukter som går att lagra ändå syras ju normalt inte. Undantag är morötter och rödbetor, går både att lagra (jag har aldrig gjort det) och går utmärkt att syra. Jag tycker syrade rödbetor är "sådär", det är mycket godare färskt. Palsternacka blir däremot inte särskilt gott. Palsternacka och potatis håller väldigt länge bara liggandes i matkällaren. Gissar att syrad potatis, om det går att syra, smakar som rå potatis - inte särskilt gott för de flesta av oss. Men varifrån får du att det ska smaka rå potatis? De flesta syrade varor smakar helt annorlunda än dess råa motsvarighet. Därav min undran om syrad potatis. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Syrad palsternacka smakar lite som rå, blöt palsternacka. Jag gillar inte rå palsternacka, och inte heller rå potatis. Råa morötter däremot, gillar jag. Syrade morötter smakar, tycker jag, som råa, blöta morötter. Vitkål blir ju helt annorlunda syrad, inte alls som råriven vitkål. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Syrad palsternacka smakar lite som rå, blöt palsternacka. Jag gillar inte rå palsternacka, och inte heller rå potatis. Råa morötter däremot, gillar jag. Syrade morötter smakar, tycker jag, som råa, blöta morötter. Vitkål blir ju helt annorlunda syrad, inte alls som råriven vitkål. Palsternacka har jag aldrig syrat, inte heller smakat någonstans. Men alla andra grönsaker smakar helt annorlunda när de är syrade, tycker jag. Jag har aldrig syrat enbart morot, utan har blandat den med vitkål och lök och vitlök, Mumma Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Min syrade rödkål är väldigt syrlig tycker jag (den har stått sedan i julas), men jag ska prova att skölja av den och kanske försiktigt ljumma upp den med lite smör och kumminfrön. Hoppas inte de små L. Plantarum skadas alltför mycket av behandlingen. Däremot kan jag äta mina egensyrade rödbetor direkt ur burken. De blev kanon! Lagom krispiga. Jag hade lite klyftad rödlök i också, ska tydligen vara bra för syrningen. Lite kryddor var det också i den burken, typ muskotblomma och annat medeltida. Smetana passar bra till. Nu tänkte jag göra en ny sats, och visst borde man kunna använda den gamla lagen för att starta en ny syrning stabilt och snabbt? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Min syrade rödkål är väldigt syrlig tycker jag (den har stått sedan i julas), men jag ska prova att skölja av den och kanske försiktigt ljumma upp den med lite smör och kumminfrön. Hoppas inte de små L. Plantarum skadas alltför mycket av behandlingen. Däremot kan jag äta mina egensyrade rödbetor direkt ur burken. De blev kanon! Lagom krispiga. Jag hade lite klyftad rödlök i också, ska tydligen vara bra för syrningen. Lite kryddor var det också i den burken, typ muskotblomma och annat medeltida. Smetana passar bra till. Nu tänkte jag göra en ny sats, och visst borde man kunna använda den gamla lagen för att starta en ny syrning stabilt och snabbt? Åh, syrade rödbetor med smetana <3 nu blev jag lyrisk, hahaha Och visst ska du använda den gamla lagen för att syra den nya. Har hört att det finns ett bageri i Frankrike som har surdeg sen 1800-talet! Man bara matar syrningen med nytt, eller för över den till nya inlägg. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Tvistelvind har en Borsjtj som är skitgod. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 Tvistelvind har en Borsjtj som är skitgod. Den bästa och "äkta" gör du själv. Gör en av benbuljong, med köttben av nåt slag, salt, peppar, kryddpeppar, lagerblad, palsternacka lök och rotselleri. Låt allt puttra i ca 2 timmar. Sila allt och rensa köttbenen på kött, som du lägger tbx i soppan. Riv rödbetor och morot, låt det puttra i 20 min. Servera med en klick creme fraiche Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted May 7, 2014 Share Posted May 7, 2014 https://www.google.se/search?q=barszcz&es_sm=93&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=JrVqU_7TJ-fL0AWq5oG4Bw&ved=0CAgQ_AUoAQ&biw=1366&bih=659#facrc=_&imgdii=_&imgrc=9M688bmI_QYNsM%253A%3BfdntAnOvXT2_SM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.internationalrecipes.net%252Frecipes%252Fpics%252Ff3646.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.internationalrecipes.net%252Ffind%252Fbarszcz%3B600%3B450 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Borstj kan man tydligen göra på syrade rödbetor, men har aldrig prövat. Det finns så mycket att utforska här! Försvinner bakterierna om de syrade grönsakerna upphettas? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Angua Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 köpte syrade *någonting* på Citygross i veckan. På engelska är det turnips (rovor) och på bilden på burken är det majrovor och färgen på innehållet stämmer med majrovor men de har översatt turnips till kålrot (swedes vanligen, eller Swedish turnips eller rutabaga, är väl från Swedish turnips de fått till översättningen). Jag utgår från att det är majrovor i iaf Ska provsmaka i helgen. Syrade hela gurkor köper vi också, jättegoda! Dessa båda är pastöriserade, men de hade även Kratus surkål och surkål med morot som inte är pastöriserad. Syrade rödbetor lät jättegott! Får bli nästa projekt, har syrat morötter som bör vara ätfärdiga (hoppas jag!) i slutet av månaden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Johanna07 Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Borstj kan man tydligen göra på syrade rödbetor, men har aldrig prövat. Det finns så mycket att utforska här! Försvinner bakterierna om de syrade grönsakerna upphettas? Ja, men man kan lägga i de syrade rödbetorna när soppan är under 40 grader. Den "borsjtj" jag nämnde ovan var just syrade rödbetor (Tistelvind). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leia Posted May 8, 2014 Share Posted May 8, 2014 Man får tydligen börja med raw-food här nu Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts