Jump to content

Cancer och samband med kött, fibrer, fett, grönsaker

ɐuuɐ

Recommended Posts

Enligt den här artikeln ger moderna prospektiva epidemiologiska studier i princip noll-resultat vad gäller sambanden mellan mat och cancer:

http://www.nytimes.com/2014/04/22/science/an-apple-a-day-and-other-myths.html?action=click&contentCollection=Opinion&module=MostEmailed&version=Full&region=Marginalia&src=me&pgtype=article

Några citat: 

"The hypothesis that fatty foods are a direct cause of cancer has also been crumbling, along with the case for eating more fiber. The idea that red meat causes colon cancer is shrouded in ambiguity." 

[...]

"If hamburgers are carcinogenic, the effect appears to be mild. "

Det är ju klart spännande med tanke på de ofta förekommande rubrikerna i tidningarna om kött och cancer.

• Like 3

Om det inte finns någon koppling mellan mat och cancer då skulle brist på fysisk aktivitet vara en stor orsak till cancer eftersom man konstaterat att livsstilen har stor betydelse.

Cancerfrekvensen ökar markant när en befolkning går över till en så kallad Västerländsk livsstil.

• Like 2

Om det inte finns någon koppling mellan mat och cancer då skulle brist på fysisk aktivitet vara en stor orsak till cancer eftersom man konstaterat att livsstilen har stor betydelse.

Cancerfrekvensen ökar markant när en befolkning går över till en så kallad Västerländsk livsstil.

Exakt detta att brist på fysisk aktivitet är den största riskfaktorn har jag faktiskt läst i någon studie som jag inte orkar gräva upp just nu. 

• Like 1

Jag skulle snarare påstå att det finns ett starkt samband mellan mat och cancer.. för de som inte äter mat dör.. av annat än cancer!

Ha ha! Jag tror dock att statistiken kan eventuellt vara korrigerad för det ... (man får i alla fall hoppas) ...

Samtidigt... Det man vet och det vi konstaterat är att diabetiker har tydlig högre risk att utveckla cancer och rejält högre risk att även dö i cancer. Diabetes är en metabol störning och så är även cancer. Därför måste i alla fall jag ifrågasätta vad de menar med att mat inte skulle ha betydelse, när det är uppenbart att höga blodsockervärden och högt insulin, över till högt IGF1 ökar risken för förekomsten av etablerad cancer och accelerationen av etablerad cancers spridning.
Man vet också att cancerpatienter som drar ner kraftigt på kolhydrater har högre chans att överleva cancer, medan de som äter mycket kolhydrater och speciellt snabba har tydligt sämre chans till överlevnad.

Socker/kolhydratrik mat ihop metabol störning förefaller, i alla fall för mig, i allra högsta grad ha ett samband med cancer. Jag kan tänka mig att anledningen motion och aktivitet minskar cancer har att göra med just faktumet att sådan aktivitet aktiverar en högre grad av förbränning/metabolism i cellerna vilket innebär att blodsockret och överflöd av detta bränns ned snabbare av kroppens celler. Det i sin tur innebär att de minihärdar av cancer inte utvecklas lika lätt till etablerad cancer och helt enkelt dör av. Samtidigt som då fasteinsulinet hålls på en lägre nivå som konsekvens innebär det samtidigt att IGF1 också är på en lägre nivå. Och man vet att IGF1 förefaller nödvändigt för att cancer ska utvecklas och etableras. Tänker då på observationen gällande frånvaron av cancer hos de med Larons syndrom.

• Like 1