jiim

L-karnitin innan träning

Recommended Posts

Hej,

Jag brukar ta några kapslar L-karnitin (1,5gr totalt) på träningsdagar, innan träning. Oavsett om det är löpning, styrketräning eller motorcykelkörning.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Det hjälper till att transportera fett in till cellerna (där det ju sedan förbränns). Effektivare fetttransport bör i sin tur öka prestationsförmågan/uthålligheten.

Rent spontant låter detta något som passar ännu bättre vid LCHF-diet. Jag har provat det i en månad ungefär, men har svårt att avgöra om det gör någon skillnad eller inte.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Mvh,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag brukar ta några kapslar L-karnitin (1,5gr totalt) på träningsdagar, innan träning. Oavsett om det är löpning, styrketräning eller motorcykelkörning.

Är det någon som har erfarenhet av detta? Det hjälper till att transportera fett in till cellerna (där det ju sedan förbränns). Effektivare fetttransport bör i sin tur öka prestationsförmågan/uthålligheten.

Rent spontant låter detta något som passar ännu bättre vid LCHF-diet. Jag har provat det i en månad ungefär, men har svårt att avgöra om det gör någon skillnad eller inte.

Någon annan som har erfarenhet av detta?

Mvh,

Jag har läst lite undersökningar om L-karnatin som fettförbrännare (det är framförallt så det marknadsförs i träningskrestar) och min uppfattning är att effekten är mycket liten om det finns någon. Får man fråga vad du vill uppnå genom att äta detta tillskott? Mer fettförbränning? Bättre prestation? 

Jag skulle inte lägga mina pengar på något med så liten dokumenterad effekt. Bättre att lägga dom pengarna antingen på riktig mat eller på tillskott som har ordentligt bevisad effekt. I min ögon så är de enda tillskott värda pengarna proteinpulver, aminosyror och kreatin. Förutom dessa så kan även vissa vitaminer vara vettigt beroende på hur man äter exempelvis d-vitamin, omega3 osv. 

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för ditt svar.

Syftet är både förbränning och prestation. Men det är nog marginellt.

Kan nog hålla med med att omega 3 och D-vit duger. Jag kör dock magnesium och CLA också :)

Proteinpulver behöver jag ej då jag gärna äter mycket kött.

Om någon har mer erfarenheter av L karnatin så berätta gärna :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är mest förvånad över att L-karnitin fortfarande är på marknaden... Det har ju prånglats ut under flera decennier nu och mig veterligen har varken studier eller seriös empiri visat på något av större värde i relation till detta kosttillskott.

Allt går att sälja med mördande reklam och det gäller nog i synnerhet inom kosttillskottsbranschen eftersom omsättningen på kunder är skyhög. För varje ny generation så kan man köra samma tvivelaktiga marknadsföring ett varv till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg