Peter B

Optimalbollar

Recommended Posts

Ja, vad smart! ;)

För att få i sig sin rekommenderade dos resistent stärkelse får man tugga i sig en sats ketobollar om dan. Riktig mat - here we come!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eh.. du skall ta potatismjölet fastande.. i kallt vatten, för att försvåra amylasets förmåga att bryta ner stärkelsekornen!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eh.. du skall ta potatismjölet fastande.. i kallt vatten, för att försvåra amylasets förmåga att bryta ner stärkelsekornen!

Men jag har ju läst att många tar det på kvällen för att fixa fasteblodsockret?

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det så (jag saknar definitivt kunskaper inom området) ? Per skrev så här:

"Så hur intar jag då potatismjölet? Ett sätt har vi redan varit inne på. Rör ut det i fet youghurt. Rör om ordentligt ett tag. Om det låter komplicerat så har den godhjärtade LCHF-diabetikern Steve Cooksey varit vänlig nog att lägga upp en 1 miut och 30 sekunder lång instruktionsvideo på YouTube ...

För att göra det lättare att äta det kan du givetvis smaksätta yoghurten med något kolhydratsfattigt som kanel, äkta vaniljpulver eller några droppar smakessens. Dr.Oetker har många intressanta essanser såsom rom, conjac och pepparmint.
Ett annat enkelt sätt är att helt enkelt strö potatismjölet över din mat. Potatismjöl är helt smakneutralt. Enda problemet är att det är lite korningt och gnisslar mellan tänderna. En tredje variant är att röra ned det i kallt eller ljumhett vatten och dricka direkt."

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det viktiga är väl att potatismjölet inte får upphettas, av vad jag har förstått. Om det upphettas så är det inte resistent längre. Att man ska ta det på fastande mage har jag inte hört/läst något om. Tvärtom - många tar det på kvällen för att slippa högt värde på sitt "morgonsocker"

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så skall det inte blandas med andra födoämnen.. speciellt inte protein och socker.. samt föda som ändrar PH/som fördröjer magsäckstömningen!

Potatismjöl är som sagt vad lågt GI.. dumt att höja det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och så skall det inte blandas med andra födoämnen.. speciellt inte protein och socker.. samt föda som ändrar PH/som fördröjer magsäckstömningen!

Potatismjöl är som sagt vad lågt GI.. dumt att höja det!

Men hallå ketobollar innehåller i princip bara smör och kokosflingor....men det är intressant med dina invändningar, jag vet inte riktigt vad jag skall tro.  ;) ...för du och Per säger definitivt inte samma sak.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...man får bilda sig en egen tro, eller tro på Robert Lind i Kramfors... :P

Hoppas någon känner till Robert Lind i Kramfors (Hasse Alfredsson) :unsure: 

http://www.youtube.com/watch?v=QjfpsprjUYo

Har kanske inte så mycket med resistent stärkelse att göra...men det är kul :) 

• Gilla 6

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte alls att det är svårt att få i sig potatismjöl. Blandar bara med lite vatten och dricker det i en klunk direkt ner i halsen. Inga problem.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte alls att det är svårt att få i sig potatismjöl. Blandar bara med lite vatten och dricker det i en klunk direkt ner i halsen. Inga problem.

Inga problem alls. Jag har hällt i mej betydligt värre saker i hälsans namn. Dag 1 klar ... Maken märkte inget alls, men sov gott inatt (verkligen inte vsnligt, men inte okänt), jag sov helt OK men vaknade med rävmage... Men inget ärre än jag står ut med. Vi tar dos 2 nu

• Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Men hallå ketobollar innehåller i princip bara smör och kokosflingor....men det är intressant med dina invändningar, jag vet inte riktigt vad jag skall tro.  ;) ...för du och Per säger definitivt inte samma sak.

Fett fördröjer magsäckstömningen.. varvid Amylaset hinner skalla av ytterligare lager med Amylose/Amylopektin på stärkelsekornet!

Nämenaltså.. Per har rätt.. det är inget nytt.. finns forskning på fibrers verkan i kosten sedan minst 100 år tillbaka!

Däremot så stämmer jag inte in i hallelujakören.. iallafall inte fören man lagt fram något nytt och vetenskapligt vettigt!

Finns en hel massa att läsa på nätet.. både bra forskning och dålig.. finns inget nytt i den alls.. mest att man tillsatt eller tagit bort olika mängder fibrer och RS och fått skiftande resultat.

Här har du en (1) sammanställning!

http://m/doi/10.1111/j.1541-4337.2006.tb00076.x/pdf

Jag letar fortfarande efter den/de studier som visar att potatisstärkelse inte kan brytas ner i magen/tunntarmen!

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

... jag vet inte riktigt vad jag skall tro.  

Tro på dig själv att börja med... sedan ska du kritiskt granska allt vad andra säger och därefter drar du dina egna slutsatser. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte heller det är svårt att få i sig potatismjöl - ett par skedar i munnen, ett glas vatten efteråt för att lösa upp det.

Har hållit på några dagar, och enda effekten jag har märkt hittills är att jag drömmer (och inte ens något spännande eller kul :-( ). Och möjligen lite ökad törst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi har tagit en dryg msk på kvällen nu ett bra tag, men jag kan inte fortsätta med det. I hela mitt liv har jag levt på linfrön för att få den delen att fungera, och jag har varit så nöjd med att jag i och med fett och mindre fibrer har funkat som ett urverk.

Nu har jag snudd på förstoppning igen, så mina husdjur får svälta lite tills jag blir normal så får jag se om det är bättre att ta det före frukost i stället.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg