Athenasmatte Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Grrrrr, är så besviken och arg =(. Hoppades att få komma in på Försvarsmaktens GMU-utbildning men fick avslag. Varför?? Jo, för att jag i frågorna som skulle besvaras klickade i rutan att jag inte tål gluten! Ska en sådan liten grej hindra en från att gå en militär utbildning? Speciellt när de skriker efter folk till dessa utbildningar då de har en stor brist på folk! Ville bara klaga av mig lite, tack för att ni tog er tid att läsa =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
margaretha Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Är detta inte diskriminering. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Kan tänka mig att inom det militära, så ska man tåla "allt", även vad gäller föda. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Nja, det blir väl lite svårt att "utfodra" alla ute i fält med diverse allergier 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Är detta inte diskriminering. Nej, det tycker jag absolut inte.Det här är ändå det militära vi pratar om. När det verkligen gäller, och jag ska lita till vår försvarsmakt, då vill jag inte att den är utslagen pga diarre, andnöd eller eksem. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag jobbar i Försvaret och utbildade i höstas en GMU-pluton. Det finns glutenfri krigsmat och även laktosfri. Till och med vegetarisk och fläskfritt. Jag tar hellre en glutenallergiker än en vegetarian. Däremot är det stört omöjligt att få lågkolhydratkost. Det är tyvärr inte riktigt sant längre att försvaret behöver så mycket folk. K-soldater börjar det finnas nu, bristen är T-soldater. Där är bristen väldigt stor och det beror nog på att få vill vara det. Jag tycker absolut att du ska prova igen, en sån skitsak borde inte sätta stopp. Behöver du hjälp och tips får du gärna höra av dig. Ge inte upp, det är världens bästa jobb Naturist har därmed fel. I just denna fråga. Och jag har alltid rätt, i alla frågor 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag jobbar i Försvaret och utbildade i höstas en GMU-pluton. Det finns glutenfri krigsmat och även laktosfri. Till och med vegetarisk och fläskfritt. Jag tar hellre en glutenallergiker än en vegetarian. Däremot är det stört omöjligt att få lågkolhydratkost. Det är tyvärr inte riktigt sant längre att försvaret behöver så mycket folk. K-soldater börjar det finnas nu, bristen är T-soldater. Där är bristen väldigt stor och det beror nog på att få vill vara det. Jag tycker absolut att du ska prova igen, en sån skitsak borde inte sätta stopp. Behöver du hjälp och tips får du gärna höra av dig. Ge inte upp, det är världens bästa jobb Naturist har därmed fel. I just denna fråga. Och jag har alltid rätt, i alla frågor Din puton vill inte jag vara med i, hahaha 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Din puton vill inte jag vara med i, hahaha Det vill inte mina kollegor heller I plutonen finns en hel del glutenintoleranta, bland annat 70% av officerarna. Underofficerarna är lite friskare, nån pollenallergiker och bland soldaterna finns det flera med allergier och glutenintolerans. En muslim och en jude men båda äter gris Slåss inte så mycket heller. Så några gamla gubbar som muttrar om dagens ungdom men det är väl så det ska vara. Hursomhelst är glutenintolerans en skitsak. 7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Det vill inte mina kollegor heller I plutonen finns en hel del glutenintoleranta, bland annat 70% av officerarna. Underofficerarna är lite friskare, nån pollenallergiker och bland soldaterna finns det flera med allergier och glutenintolerans. En muslim och en jude men båda äter gris Slåss inte så mycket heller. Så några gamla gubbar som muttrar om dagens ungdom men det är väl så det ska vara. Hursomhelst är glutenintolerans en skitsak. Bra det. Men om det verkligen gäller, hur löser försvarsmakten alla matfrågor då? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Bra det. Men om det verkligen gäller, hur löser försvarsmakten alla matfrågor då? Om ryssen invaderar är vi rökta, då spelar inte maten någon roll. Vi har idag i praktiken inget riktigt försvar, det är så lite kvar att en en bananrepublik kan ta oss. Därför gäller alltså frågan i fredstid och då finns det som sagt mat för alla varianter utom lågkolhydrat. Vid insats utomlands är det av samma skäl inte heller något problem. Om glutenintolerans diskvalificerar en från jobbet, då kan vi inte heller ta in vegetarianer, muslimer, judar, laktosintoleranta, ja inte heller mig som inte tål kolhydrater. Lägg till pollenallergiker och den allmänna klenhet som präglar en del ungdomar (och äldre i rättvisans namn) så blir rekryteringsunderlaget väldigt klent. Nej, ge mig en soldat som aldrig ger upp, kämpar på när det snöar sidledes och aldrig komar, då struntar jag i småskavanker. 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Om ryssen invaderar är vi rökta, då spelar inte maten någon roll. Vi har idag i praktiken inget riktigt försvar, det är så lite kvar att en en bananrepublik kan ta oss. Därför gäller alltså frågan i fredstid och då finns det som sagt mat för alla varianter utom lågkolhydrat. Vid insats utomlands är det av samma skäl inte heller något problem. Om glutenintolerans diskvalificerar en från jobbet, då kan vi inte heller ta in vegetarianer, muslimer, judar, laktosintoleranta, ja inte heller mig som inte tål kolhydrater. Lägg till pollenallergiker och den allmänna klenhet som präglar en del ungdomar (och äldre i rättvisans namn) så blir rekryteringsunderlaget väldigt klent. Nej, ge mig en soldat som aldrig ger upp, kämpar på när det snöar sidledes och aldrig komar, då struntar jag i småskavanker. Ursäkta, men det låter mest som ett vuxendagis. Vad menar du med att vi inte har ett riktigt försvar?Är det så illa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Ursäkta, men det låter mest som ett vuxendagis. Vad menar du med att vi inte har ett riktigt försvar? Är det så illa? Ja, det trodde jag var allmänt känt. Vi har ett symboliskt försvar som kämpar så gott det går i en enorm motvind. Sa inte ÖB själv förra året att vi kan hålla en (en bara) normal svenska stad i en vecka mot en beslutsam motståndare. Sedan dess har det kommit fler besparingar, bland annat 500 miljoner per år i löner. Delvis därför behövs färre kontinuerligt (K) tjänstgörande soldater. Det kompenseras av tidvis (T) soldater som till stor del är en pappersprodukt. Då kan politikerna säga att vi har många soldater fast vi inte har det. Vi som jobbar gör vårt bästa men smäller det idag hjälper ingenting. Därför är glutenintolerans ett väldigt litet problem. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Ja, det trodde jag var allmänt känt. Vi har ett symboliskt försvar som kämpar så gott det går i en enorm motvind. Sa inte ÖB själv förra året att vi kan hålla en (en bara) normal svenska stad i en vecka mot en beslutsam motståndare. Sedan dess har det kommit fler besparingar, bland annat 500 miljoner per år i löner. Delvis därför behövs färre kontinuerligt (K) tjänstgörande soldater. Det kompenseras av tidvis (T) soldater som till stor del är en pappersprodukt. Då kan politikerna säga att vi har många soldater fast vi inte har det. Vi som jobbar gör vårt bästa men smäller det idag hjälper ingenting. Därför är glutenintolerans ett väldigt litet problem. Trodde inte det var så illa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post Y62 Posted April 24, 2014 Popular Post Share Posted April 24, 2014 Trodde inte det var så illa Ledsen om jag förstörde din dag Nu halkar vi från ämnet men för den intresserade finns bloggar att läsa, den här följer jag sporadiskt: http://wisemanswisdoms.blogspot.se/ Grottar man ner sig tillräckligt och samtidigt ser på Ukraina blir det stundtals svårt att sova. För övrigt jobbar majoren, min son och jag inifrån för att förbättra (läs införa lågkolhydrat som godkänd kostavvikelse) för oss i kungens tjänst. Utan framgång än men vi ger oss inte 8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Men jag tycker ändå inte att man ska ta in folk i det militära med privilegier på mat. I stundens allvar, så har man nog att kämpa mot, utan att behöva ta hänsyn till av om den äter glutenfritt, laktosfritt, fläskfritt, köttfritt, röttfritt, stenfruktfritt, kolhydratfritt eller vad det ni kan vara. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag är rätt säker på att när skiten träffar fläkten äter soldaterna vad som eventuellt serveras. I det läget är lite rännskita av gluten det minsta problemet. Själv har jag aldrig varit i strid men på utlandstjänst har jag vid några tillfällen varit i lätt trångmål. Då blir man nödig utan att vara glutenintolerant, det kan jag lova. Jag kan tänka mig en skiva vitt bröd emellan eldskurarna. Jag har mycket svårt att se vad problemet är fram till dess. Till och med Koranen har undantag i extrema situationer men vill du att inga muslimer ska kunna jobba i försvaret? 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag jobbar i Försvaret Naturist har därmed fel. I just denna fråga. Och jag har alltid rätt, i alla frågor Regel nr 1, befälet har alltid rätt. Regel nr 2 OM det nån gång inträffar att befälet inte har rätt i en fråga inträder automatiskt regel nr 1 (jag var gift med en yrkesmilitär i 25 år ;-) :-D 5 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag är rätt säker på att när skiten träffar fläkten äter soldaterna vad som eventuellt serveras. I det läget är lite rännskita av gluten det minsta problemet. Själv har jag aldrig varit i strid men på utlandstjänst har jag vid några tillfällen varit i lätt trångmål. Då blir man nödig utan att vara glutenintolerant, det kan jag lova. Jag kan tänka mig en skiva vitt bröd emellan eldskurarna. Jag har mycket svårt att se vad problemet är fram till dess. Till och med Koranen har undantag i extrema situationer men vill du att inga muslimer ska kunna jobba i försvaret? Snarare tvärtom, ALLA ska kunna jobba i vårt försvar. Oavsett.Därför skall det inte göras undantag. Tycker jag. MEN, om man har hälsoproblem, så kanske man inte platsar i det militära. Jag som civilist, vill bli försvarad av en militär som är kompetent på alla grader. Och inte någon som får ränneskita av en brödbit (ironi). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Regel nr 1, befälet har alltid rätt. Regel nr 2 OM det nån gång inträffar att befälet inte har rätt i en fråga inträder automatiskt regel nr 1 (jag var gift med en yrkesmilitär i 25 år ;-) :-D Du har helt rätt. Det finns dock bra officerare i firman, några är mina chefer. Själv är jag bara en enkel soldat, chef över mig själv bara. Det hindrar mig inte från att tänka och ha åsikter 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Snarare tvärtom, ALLA ska kunna jobba i vårt försvar. Oavsett. Därför skall det inte göras undantag. Tycker jag. MEN, om man har hälsoproblem, så kanske man inte platsar i det militära. Jag som civilist, vill bli försvarad av en militär som är kompetent på alla grader. Och inte någon som får ränneskita av en brödbit (ironi). Jag håller med dig fast på ett annat sätt. Varför göra undantag för vegetarianer eller religiösa skäl när vi som av vetenskapliga skäl vill ha lågkolhydratkost nekas? Och menar du att vi bara ska ha soldater som är helt perfekta? Det fanns en hönsfarmare förra århundradet som tänkte så och den organisation han skapade var inte den trevligaste. Jag vill se mångfald och har inget emot om min kamrat får rännskita av en brödbit. Tvärtom gräver jag gärna en fin latrin åt en kamrat i nöd. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Du har helt rätt. Det finns dock bra officerare i firman, några är mina chefer. Själv är jag bara en enkel soldat, chef över mig själv bara. Det hindrar mig inte från att tänka och ha åsikter Hihi, jag var också chef, men inom marketing. För mej var ju målet det viktigaste inom givna ramar, för min man var rätt väg viktigare ävn om man inte nådde ända fram. Visst förstår jag det för i enkrissituation så måste folk lyda order och inte tjafsa, och ingen har möjlighet att söka koncensus. Men vi hade HUR långa diskussioner som helst hemma om på vilken sida av tvättstället tvålen ska ligga, och bästa sättet att stänga en källardörr m fl urlöjligasaker. Men i de stor frågorna var vi överens, det är därför det höll så länge. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag håller med dig fast på ett annat sätt. Varför göra undantag för vegetarianer eller religiösa skäl när vi som av vetenskapliga skäl vill ha lågkolhydratkost nekas? Och menar du att vi bara ska ha soldater som är helt perfekta? Det fanns en hönsfarmare förra århundradet som tänkte så och den organisation han skapade var inte den trevligaste. Jag vill se mångfald och har inget emot om min kamrat får rännskita av en brödbit. Tvärtom gräver jag gärna en fin latrin åt en kamrat i nöd. Om jag får välja, så ja, soldaterna ska vara så perfekta som möjligt. De är dom som ska försvara oss.Sen om det gäller att ställa upp för en kamrat, så är det en helt annan frågeställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 För att få ett gäng bra soldater som kan försvara oss, så är det nog A och O att de ställer upp för varandra, jag kan tänka mig att det går hand i hand 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Om jag får välja, så ja, soldaterna ska vara så perfekta som möjligt. De är dom som ska försvara oss. Sen om det gäller att ställa upp för en kamrat, så är det en helt annan frågeställning. Jag tror inte vi kommer längre och jag hoppas jag missförstår dig för känslan jag får av ditt resonemang är väldigt obehaglig. Jag är långt ifrån perfekt och tänker inte sluta för att ge plats åt någon felfri människa. Vi behöver alla sorter och små skavanker är inget problem. Jag håller tummarna för, och stöttar helhjärtat trådskaparens ambition att bli soldat trots att hon inte är felfri. 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Jag tror inte vi kommer längre och jag hoppas jag missförstår dig för känslan jag får av ditt resonemang är väldigt obehaglig. Jag är långt ifrån perfekt och tänker inte sluta för att ge plats åt någon felfri människa. Vi behöver alla sorter och små skavanker är inget problem. Jag håller tummarna för, och stöttar helhjärtat trådskaparens ambition att bli soldat trots att hon inte är felfri.Tja, om du tycker det är obehagligt, att jag anser att millitären ska filtrera dem som har fysiska problem, så är det ok. Alla har rätt till en åsikt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Alla har vi åsikter. Min åsikt är att det är många människor som skulle filtreras bort från många positioner. Människor som jag känt, träffat på, eller bara noterat i media. Så tycker nog många innerst inne. Och andra tycker att mitt resonemang är obehagligt. Och det är helt ok att diskutera också för den som vill. Det handlar om att kunna känna sig trygg. Olika slags soldater (eller läkare, lärare, poliser, o.s.v.) ger nog olika slags trygghet för olika slags människor. T ex en soldat Z med sin person och sätt att arbeta och vara som gör att person X känner sig trygg och bekväm kan göra att person Y blir väldigt orolig istället. Trygghet betyder olika saker för olika människor. Annars är väl Försvarets Hudsalva fullt ätbar. Fet och fin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Alla har vi åsikter. Min åsikt är att det är många människor som skulle filtreras bort från många positioner. Människor som jag känt, träffat på, eller bara noterat i media. Så tycker nog många innerst inne. Och andra tycker att mitt resonemang är obehagligt. Och det är helt ok att diskutera också för den som vill. Det handlar om att kunna känna sig trygg. Olika slags soldater (eller läkare, lärare, poliser, o.s.v.) ger nog olika slags trygghet för olika slags människor. T ex en soldat Z med sin person och sätt att arbeta och vara som gör att person X känner sig trygg och bekväm kan göra att person Y blir väldigt orolig istället. Trygghet betyder olika saker för olika människor. Annars är väl Försvarets Hudsalva fullt ätbar. Fet och fin. När jag läser ditt inlägg, så får jag en mysig känsla av 70-talets lila plyshbyxor och Fjällrävens ryggsäck. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Fanns det lila på 70-talet?Jag trodde allt var orange och brunt... (det var vårt kök i alla fall, fram till 1989) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 24, 2014 Share Posted April 24, 2014 Fanns det lila på 70-talet? Jag trodde allt var orange och brunt... (det var vårt kök i alla fall, fram till 1989) Jodå, köket var orange, grönt, brunt men brallerna var lila eller roströda, eller vad. An nu gillade. Plysch eller manchester. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ti Ti Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Jodå, köket var orange, grönt, brunt men brallerna var lila eller roströda, eller vad. An nu gillade. Plysch eller manchester. Åh, plyschbyxor, nu blir jag nostalgisk. Av någon anledning förknippar jag det med Hoa Hoa Dahlgren och pappaledighet. Däremot ryser jag fortfarande vid minnet av när vi flyttade från en 3:a till en 4:a och väggarna i köket hade en väldigt storblommig tapet - i grönt och lila... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Naturist Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Det blev ju ett väldigt hopp från GMU till orangefärgade tapeter....... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Jag jobbar i Försvaret och utbildade i höstas en GMU-pluton. Det finns glutenfri krigsmat och även laktosfri. Till och med vegetarisk och fläskfritt. Jag tar hellre en glutenallergiker än en vegetarian. Däremot är det stört omöjligt att få lågkolhydratkost. Det är tyvärr inte riktigt sant längre att försvaret behöver så mycket folk. K-soldater börjar det finnas nu, bristen är T-soldater. Där är bristen väldigt stor och det beror nog på att få vill vara det. Jag tycker absolut att du ska prova igen, en sån skitsak borde inte sätta stopp. Behöver du hjälp och tips får du gärna höra av dig. Ge inte upp, det är världens bästa jobb Naturist har därmed fel. I just denna fråga. Och jag har alltid rätt, i alla frågor Åh, ja tack jag skulle mer än gärna vilja ha hjälp och tips! Jag vill verkligen jobba inom försvaret! Vad menas med K-soldat respektive T-soldat? Jag hade tänkt mig specialofficer. Jag är utbildad meteorolog och hade först tänkt mig bli försvarsmeteorolog, men längd- och viktkraven satte stopp för det =( (jag är bara 155 cm lång). Nu såg jag däremot att ni har något som kallas "Väderplutonchef", kanske kan vara något för mig? Nu har jag i alla fall sökt till GU-F, kan kanske vara en väg in =) Förresten, hur kan det vara så omöjligt att få LCHF-kost inom försvaret? Mitt problem är ju magen (IBS), men så länge jag håller mig borta från all form av spannmål och stärkelse så mår jag jättebra! Jag har typ världens bästa kondition, är stark och har ett superbra immunförsvar (blir aldrig sjuk). Så det är verkligen synd att kosten ska stoppa mig från att delta i försvaret. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Om ryssen invaderar är vi rökta, då spelar inte maten någon roll. Vi har idag i praktiken inget riktigt försvar, det är så lite kvar att en en bananrepublik kan ta oss. Därför gäller alltså frågan i fredstid och då finns det som sagt mat för alla varianter utom lågkolhydrat. Vid insats utomlands är det av samma skäl inte heller något problem. Om glutenintolerans diskvalificerar en från jobbet, då kan vi inte heller ta in vegetarianer, muslimer, judar, laktosintoleranta, ja inte heller mig som inte tål kolhydrater. Lägg till pollenallergiker och den allmänna klenhet som präglar en del ungdomar (och äldre i rättvisans namn) så blir rekryteringsunderlaget väldigt klent. Nej, ge mig en soldat som aldrig ger upp, kämpar på när det snöar sidledes och aldrig komar, då struntar jag i småskavanker. Får du lågkolhydratskost när du jobbar inom försvaret? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Ja, det trodde jag var allmänt känt. Vi har ett symboliskt försvar som kämpar så gott det går i en enorm motvind. Sa inte ÖB själv förra året att vi kan hålla en (en bara) normal svenska stad i en vecka mot en beslutsam motståndare. Sedan dess har det kommit fler besparingar, bland annat 500 miljoner per år i löner. Delvis därför behövs färre kontinuerligt (K) tjänstgörande soldater. Det kompenseras av tidvis (T) soldater som till stor del är en pappersprodukt. Då kan politikerna säga att vi har många soldater fast vi inte har det. Vi som jobbar gör vårt bästa men smäller det idag hjälper ingenting. Därför är glutenintolerans ett väldigt litet problem. OK, där fick jag svaret på vad K- respektive T-soldat betyder . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Jag är rätt säker på att när skiten träffar fläkten äter soldaterna vad som eventuellt serveras. I det läget är lite rännskita av gluten det minsta problemet. Själv har jag aldrig varit i strid men på utlandstjänst har jag vid några tillfällen varit i lätt trångmål. Då blir man nödig utan att vara glutenintolerant, det kan jag lova. Jag kan tänka mig en skiva vitt bröd emellan eldskurarna. Jag har mycket svårt att se vad problemet är fram till dess. Till och med Koranen har undantag i extrema situationer men vill du att inga muslimer ska kunna jobba i försvaret? Kan helt ärligt säga att när det väl gäller så skulle jag så klart äta vad som helst, man får ju prioritera det viktigaste, d.v.s. att utföra det jobb man ska. Tror inte att man tänker på kosten i ett sådant läge!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Ledsen om jag förstörde din dag Nu halkar vi från ämnet men för den intresserade finns bloggar att läsa, den här följer jag sporadiskt: http://wisemanswisdoms.blogspot.se/ Grottar man ner sig tillräckligt och samtidigt ser på Ukraina blir det stundtals svårt att sova. För övrigt jobbar majoren, min son och jag inifrån för att förbättra (läs införa lågkolhydrat som godkänd kostavvikelse) för oss i kungens tjänst. Utan framgång än men vi ger oss inte Jaaaa, hejja hejja! Hoppas att ni snart lyckas få in lågkolhydratskost! =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Åh, ja tack jag skulle mer än gärna vilja ha hjälp och tips! Jag vill verkligen jobba inom försvaret! Vad menas med K-soldat respektive T-soldat? Jag hade tänkt mig specialofficer. Jag är utbildad meteorolog och hade först tänkt mig bli försvarsmeteorolog, men längd- och viktkraven satte stopp för det =( (jag är bara 155 cm lång). Nu såg jag däremot att ni har något som kallas "Väderplutonchef", kanske kan vara något för mig? Nu har jag i alla fall sökt till GU-F, kan kanske vara en väg in =) Förresten, hur kan det vara så omöjligt att få LCHF-kost inom försvaret? Mitt problem är ju magen (IBS), men så länge jag håller mig borta från all form av spannmål och stärkelse så mår jag jättebra! Jag har typ världens bästa kondition, är stark och har ett superbra immunförsvar (blir aldrig sjuk). Så det är verkligen synd att kosten ska stoppa mig från att delta i försvaret. Min kollega är 158 cm och det är inget problem. Jag har inte koll på alla tjänster som finns. GU-F kan vara en väg in. I allt du gör ska du göra allt du kan. Visa framfötterna och ge aldrig upp. Smit aldrig ifrån något, koma aldrig. Det intryck du gör på dina befäl kommer ge dig en skjuts in i firman. Eller en spark ut om du inte sköter dig. Hav tålamod och ge inte upp! Finns på pm om du har frågor. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Athenasmatte Posted April 26, 2014 Author Share Posted April 26, 2014 Min kollega är 158 cm och det är inget problem. Jag har inte koll på alla tjänster som finns. GU-F kan vara en väg in. I allt du gör ska du göra allt du kan. Visa framfötterna och ge aldrig upp. Smit aldrig ifrån något, koma aldrig. Det intryck du gör på dina befäl kommer ge dig en skjuts in i firman. Eller en spark ut om du inte sköter dig. Hav tålamod och ge inte upp! Finns på pm om du har frågor. Hmm, jag fick reda på att längdkravet är 161 cm och viktkravet 56 kg (jag väger bara 46 kg, försöker dock gå upp i vikt men har svårt för det =(...) Ge upp, vad är det?? Haha, jag är extremt envis och begreppet "ge upp" finns inte i mitt vokabulär . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Y62 Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Hmm, jag fick reda på att längdkravet är 161 cm och viktkravet 56 kg (jag väger bara 46 kg, försöker dock gå upp i vikt men har svårt för det =(...) Ge upp, vad är det?? Haha, jag är extremt envis och begreppet "ge upp" finns inte i mitt vokabulär . Konstigt, jag hade kortare rekryter i höstas. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts