Jump to content

Hjälp mot ont i magen av LCHF?

Max

Recommended Posts

Jag har aldrig haft ett endaste problem med min mage. Förrän för ett år sedan då jag började med LCHF. Sedan dess har jag ofta haft ont i magen och illamående - jag rapar och nu har jag tydligen fått gallsten också. Whyyyyy??? Alla som hade problem innan verkar ju bli BRA i magen?! Min sambo är som en helt ny människa i TV-soffan och mår så bra att han inte ens vill fuska med en enda liten mini-semla. För det är inte vääärt det, tycker han plötsligt den gamla gottegrisen! Men jag som aldrig varit särskilt intresserad av semlor får åka till jourmottagningen och bli kallad för "buken" för att jag har oförklarliga smärtor.

Vad tror ni:

Är det grädden?

Är det 5:2n?

Är det lördagsgroggen?

Är det att jag ibland äter en potatis? Rödbetor?

Jag har aldrig haft några som helst magproblem med kolhydrat-mat förut - inte ens med bröd.

Sa inget till doktorn om LC-kosten - bara att jag ätit och druckit mer än vanligt i påsk - orkade inte riktigt med att det kanske skulle bli tjafs.

Låter väldigt trist! Och när det gäller problem med mage så är det ju svårt, det kan ju ofta vara lite vad som. Så jag har inga lösningar. Men som du säger skulle de ju kunna vara laktosen (grädden). Testa att börja experimentera genom att utesluta saker under en period. Det är ju i ropet nu med resistent stärkelse, möjligen skulle de kunna vara något uppochner i din tarmflora? Gallstenen borde ju vara en ledtråd som någon annan klok person får spekulera vidare i.....

Lycka till och hoppas de går bra!

Är det gallsten så vore det ju bra om du fick det åtgärdat förstås

Annars är det ofta kombinationer med mejeri och nåt annat (tex frukt) som kan ge plötsliga problem

Kanske kan det hjälpa dig att experimentera med resistent stärkelse för att få igång en bra tarmflora

Jag äter minst två ägg i stort sett varje dag - det är betydligt mer än förr men har inte framstått som mycket i sammanhanget. Och ganska mycket grädde som jag dock minskat rejält iom 5:2 - den är för kalorität så det blir ingen mat över. Och det är först nu jag fått större besvär. Kanske ska prova att helt ta bort den - är det laktosen som är problemet? Isf finns ju alternativ också.

Måste säga att jag har svårt att tolerera att LC skulle ha förstört min tidigare oproblematiska tarmflora. Skulle ris, pasta och knäckebröd vara så himla bra för tarmen helt plötsligt???

För mig är för mycket fett på en och samma gång ett problem. Skapar "magkatarr" och halsbränna. Jag hittade ett recept på mosat ägg med smör där man ska blanda 2-3ägg med 50g smör men det går inte, jag tar kanske 20g istället. Jag har också ökat kolhydrathalten något (30-40g/dag) men får ett sötsug att kämpa mot istället. Bara att fortsätta prova! :) Äter du rikligt med grönsaker har jag svårt att tro att tarmfloran skulle vara rubbad... Visst ger omställningen känningar men efter ett år borde det normaliserats. Anna Sparre/4health har skrivit en del om tarmfloran, där kanske du kan hitta tips?