annakarin Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Har varit hos doktorn idag och fått svar på mina prover. Å ena sidan säger hon att dom är bra å andra sidan ska jag ändra kostvanor o äta mindre fett som smör grädde och feta mejeriprodukter....hon undrade också om jag åt grönsaker ? Jag nämnde aldrig att jag äter LCHF kände att jag inte orkade när hon började med kostråd, men håll med om att det är förvirrande? mina värden: p/s kolestrol 5,9 fP/S-LDL-kolestrol 3,6 fP/S-HDL- kolestrol 1,78 fP/S- triglyserider 1,01 siffrorna säger mig ingenting , jag vet bara att för några år sen så var mitt sammanlagda värde 7.7 så det är ju bättre idag. anledningen är ju mitt blodtryck som är lite för hör högt och ligger konstant just nu samma både liggande o sittande på gränsen för medicinering ?`puls 65 ja ja - jag stänger nog öronen o plockar fram mina meditationskunskaper igen så ska de nog bli ordning på torpet. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Kolesterolet är bra. http://www.kostdoktorn.se/kolesterol#tolka Ett APO-prov hade ju varit det optimala, men utan det kan man ju använda denna beräkning: "Här är en enklare och bättre regel, för dig som inte redan har hjärtsjukdom: Ta ditt kolesterolvärde och dela det med ditt HDL-värde. Om du har ett kolesterol på 8,0 och ett HDL på 2,0 blir resultatet alltså 4,0. Om resultatet är under 5: du kan vara lugn: ditt kolesterol är bra." Du får med denna modell 3,3 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 tack Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 5,9/1,78=3,31 Bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre, toppenbra om det är 4 eller lägre! Du var inte 12 timmar fastande va? Triglyceriderna skall ligga på 1,7 eller lägre.. LCHF brukar ge svinlåga TRG! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
annakarin Posted April 25, 2014 Author Share Posted April 25, 2014 Jo jag var fastande från 7 på kvällen till 8 på morgonen. Triglycerider låg väl på 1,01? nåja de dög ju enligt doc så jag får väl vara nöjd. Har inga hjärtsjukdomar eller "strokar" i släkten eller ens högt bltr så jag gissar på mental stress just nu . Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Ja samma med mig.. mina triglycerider leker jojo.. oavsett vad jag gör! Dina var fina hur som helst! Blir att klaga på fabrikationsfel.. stress och alkohol! Kom på att man inte skall dricka kvällen innan blodprov.. men då var det försent! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Hihi, jag leker torrdocka minst 2 veckor före ett blodprov och fastar typ 20 timar. Men så har ju jag ritigt taskiga värden från början att ta tag i Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 5,9/1,78=3,31 Bör vara 6 eller lägre, helst 5 eller lägre, toppenbra om det är 4 eller lägre! Du var inte 12 timmar fastande va? Triglyceriderna skall ligga på 1,7 eller lägre.. LCHF brukar ge svinlåga TRG! Jag ifrågasätter inte den här kvoten, men vem har liksom kommit på den, och är det något våra läkare kan och praktiserar, och är det vedertaget inom läkarlåren på något sätt? Det kanske har skrivits om i någon annan tråd som jag har missat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 25, 2014 Share Posted April 25, 2014 Jag ifrågasätter inte den här kvoten, men vem har liksom kommit på den, och är det något våra läkare kan och praktiserar, och är det vedertaget inom läkarlåren på något sätt? Det kanske har skrivits om i någon annan tråd som jag har missat Eh.. jag säger som Rössner.. tusentals samlade forskningsresultat säger att kvoten Tot/HDL säkrare predikterar risk för CVD.. än gängse Tot eller LDL/HDL! Nämen.. nu har jag inte det framför mig men nyare forskning visar att Tot/HDL är säkrare än LDL/HDL.. främst på grund av att i de flesta fall så är LDL uppskattat/gissat! http://www.docsopinion.com/2013/12/15/10-pitfalls-of-using-ldl-cholesterol-to-assess-risk/ Sen så är det en annan sak att APOb/APOa1 är ännu säkrare! Dvs det handlar om statistik.. vanliga lipidprover mäter kolesterol.. vilket inte är farligt/riskfaktor.. utan det är APOb som är riskfaktorn.. eller rättare sagt kvoten till APOA1! Oså.. hur är det med läkarna.. ja de har medeciner mot kolesterol att erbjuda.. så de fortsätter att hänga upp sin diagnostik på LDL! Grejen är att det gäller att vara påläst själv.. har man tur så kånner läkaren till APOkvot.. och är den bra så struntar de i LDL! http://www.docsopinion.com/2014/04/14/can-lowering-blood-cholesterol-safe-lives/ 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts