Jump to content

Lång tid utan viktnedgång - vad ska jag förändra?

busmamman

Recommended Posts

Jag har idag upptäckt att jag hamnat under fetma-gränsen på BMI, när jag ställde mig på vågen.

Jippie! Ja, det är min första spontana reaktionen i alla fall, även om det inte är så många kilo sedan sist jag vägde mig för länge sedan.

Nu vet jag att det här beror på att jag inte mått så bra den senaste veckan, varken psykiskt eller fysiskt (genomförkyld). Men jag vill ju inte förstöra det här nu, har så länge önskat gå ner mer i vikt, fast motivationen inte har funnits pga så många omständigheter i mitt liv.

För snart 2 år sedan gjorde jag en nystart med LCHF, eftersom jag då började bli allvarligt orolig för min hälsa. Jag hade då haft en stor viktuppgång under kort tid, efter att jag gått ner mig totalt i sockerträsket, och det var innan jag förstod att jag var sockerberoende.
Efter min nystart med LCHF gick jag ner 20 kg på ca ett år, och sedan har jag liksom stannat där på den vikten, trots att det är mycket kvar att ta av. Jag har inte velat fokusera för mycket på viktnedgång, utan försökt tänka hälsa och välmående, så därför slutade jag väga mig, eller åtminstone blev det vägning med väldigt långa uppehåll.
Problemet med att inte fokusera på vikten är att jag då har en tendens till att fuska, lite då och då. Och fusket påverkar även mitt välmående eftersom det triggar sockersuget. Så när jag fuskar så tar det enormt med kraft och energi att komma på rätt spår igen. Och då så märker jag också att vikten pendlar lite upp och ner (märks på kläderna) i samband med detta. Det går liksom inte att få till det där som gör att jag får en bestående viktnedgång.

Sedan kanske det även har med stress att göra, för jag blev sjukskriven för stressrelaterade symptom i januari, och den stressen har pågått under en längre period. Jag har nu påbörjat KBT-behandling för detta och hoppas att det ska ge mig lite bättre förutsättningar.

Men. Jag börjar inse att jag behöver gå över till en mer strikt variant av LCHF, om jag ska klara det här över huvud taget. Jag vet bara inte hur jag ska få till det. Är varannan-veckas mamma till tre barn, och en social prick som gärna umgås med andra...

Har ni några tips till mig? 

Hur ska jag tänka när det kommer till social samvaro? (den svåraste biten, tycker jag)

Tacksam för allt typ av feedback!

• Like 1

Jag har samma problem som du. Sedan november har jag segat bort 4 kg... (Väger 98 kg nu.) :( Försöker med att äta mer fett och mindre av allt annat för att få bättre fettratio (Skaldeman) och har läst om ketos (Martina Johansson). Tror att det kanske kommer att ge resultat, men tyvärr kom påsken emellan och jag gick upp till över 100 igen, men har tack och lov gått ner till 98 igen... Men det är segt. Ett riktigt träsk...

Ungarna mår väl bra av bra mat? De behöver väl inte äta annat än du gör? Kanske lite mer grönsaker då eller nån potatis.

När du är "social", vad gör ni då? Fikar hos varandra? Baka LCHF-fikabröd i så fall. Det kan andra äta också. Eller så tar du bara en slät kopp med grädde.

Äter du lunch med jobbarkompisar ute, försök att gå på bufférestauranger där du kan välja. Eller också tar du matlåda de flesta dagarna och unnar den en riktigt juste restaurang med bra råvaror ibland. Då kan du skippa potatisen och ta salladsoliver och bregott på maten i stället.

• Like 2

Jag har samma problem som du. Sedan november har jag segat bort 4 kg... (Väger 98 kg nu.) :( Försöker med att äta mer fett och mindre av allt annat för att få bättre fettratio (Skaldeman) och har läst om ketos (Martina Johansson). Tror att det kanske kommer att ge resultat, men tyvärr kom påsken emellan och jag gick upp till över 100 igen, men har tack och lov gått ner till 98 igen... Men det är segt. Ett riktigt träsk...

Ja, jag känner igen mig, tyvärr.

Fördelen med den här påsken är att jag mått så dåligt att jag inte ens har haft sug efter något påskgodis... Därav min tillfälliga viktnedgång.

Men jag kan ju tycka att jag borde kunna gå ner även i mitt normaltillstånd, och det är ju det som är så svårt att få till.

Jag ska kolla in Skaldemans fettratio igen (har haft koll på det förut) och se om jag ska börja kostregistra, även om jag hade önskat att det gick utan det kontrollbehovet...

Tack för svar och tips! Lycka till, till dig!

• Like 1

Ungarna mår väl bra av bra mat? De behöver väl inte äta annat än du gör? Kanske lite mer grönsaker då eller nån potatis.

När du är "social", vad gör ni då? Fikar hos varandra? Baka LCHF-fikabröd i så fall. Det kan andra äta också. Eller så tar du bara en slät kopp med grädde.

Äter du lunch med jobbarkompisar ute, försök att gå på bufférestauranger där du kan välja. Eller också tar du matlåda de flesta dagarna och unnar den en riktigt juste restaurang med bra råvaror ibland. Då kan du skippa potatisen och ta salladsoliver och bregott på maten i stället.

Tack för tips!

Och det du nämner är nog också så jag försöker tänka/göra... men det är ändå små saker som uppenbarligen stör i min kosthållning för att kunna gå ner i vikt.

Och fika kanske jag gör för mycket, alltså inte med något till, utan kan det vara att jag dricker för mycket kaffe med grädde i?

Det kanske sitter mer i huvudet på mig... eller så behöver jag gå över till att kostregistrera och blir mer kontrollerande över vad jag stoppar i mig. Jag kanske har glidit iväg och blivit mer liberal än vad jag var under första året.

Och fika kanske jag gör för mycket, alltså inte med något till, utan kan det vara att jag dricker för mycket kaffe med grädde i?

Jo det finns ju faktiskt en hel del kolisar i grädde, så om det blir många koppar, så... Kan du dricka svart kaffe?

Jag har turen att kaffet på jobbet smakar så gräsligt, så jag dricker hinkvis med te i stället, företrädesvis grönt te eller roiboos, som smakar riktigt gott även kallt.

Och te har jag aldrig haft mjölk i.

• Like 1

Jo det finns ju faktiskt en hel del kolisar i grädde, så om det blir många koppar, så... Kan du dricka svart kaffe?

Jag har turen att kaffet på jobbet smakar så gräsligt, så jag dricker hinkvis med te i stället, företrädesvis grönt te eller roiboos, som smakar riktigt gott även kallt.

Och te har jag aldrig haft mjölk i.

Svart kaffe har jag svårt för, men det är kanske rätt väg att gå, för jag tror att kaffedrickandet har blivit ett beroende nu, istället för sockret.

Så egentligen borde jag också gå över till te istället, och då samma sorter som dig. Är även te beroendeskapande?

• Like 1

Svart kaffe är själva livsgnistan.. odå skall man inte fördärva den med socker/grädde! :o

Nämenaltså.. stress o allt det där som en modern människa är utsatt för.. får konsekvenser, vikten är väl en sak, men det tär även på hälsodepåerna.

Och vikten är nog mer ett mått på hur dåligt man mår?

Livet är en sjukdom som leder till döden.. och under tiden drabbas man av en massa plågor!

Egentligen borde alla byta jobb/make/maka/familj/bostad/umgänge.. rubbet.. grejen är att det sällan är grönare gräs på andra sidan ån!

Det är hur man hanterar alla sina tillkortakommanden som gör en till den människa man är!

• Like 4

Svart kaffe har jag svårt för, men det är kanske rätt väg att gå, för jag tror att kaffedrickandet har blivit ett beroende nu, istället för sockret.

Så egentligen borde jag också gå över till te istället, och då samma sorter som dig. Är även te beroendeskapande?

Grönt och rött te är ju i alla fall inte onyttgt för kroppen så skaffa dej gärna en sån ovana. Själv stjälper jag i mej minst 1,5 liter vid skrivbordet och har alltid en kanna grävöl i kylen tillgänglig den varma årstiden
  • Like 1

Träna! Kort (20min) intensiv intervallträning på morgonen utan frukost 2-3 ggr vecka så kommer hormonförändringar göra att ni börjar gå ner i vikt igen

På kolhydratstiden lärde jag mej att träning före frukost var grejen. Jag blev riktigt smal på mina morgonpromenader varje dag. Gick 30 min innan jag hoppade på bussen till jobbet och var det hagel och drivis ute körde jag en halvtimme på crosstrainern i stället.

Jag har nyss kommit igång med träning nu eftersom pumpen sagt stopp föut så jag vet inte hur det funkar på LCHF

• Like 1

Det kanske inte i första hand handlar om vad du har på tallriken. Stress, missnöje, nedstämdhet etc ger ofta viktuppgång. Och att försöka få till en perfekt fördelning av fett/kh/protein skapar mer stress. Frisk luft, god sömn, röra på kroppen, sitta mindre, umgås och ha trevligt, vara i nuet, uppleva med alla sinnen, leka med barnen tror jag är det primära. Du vet att du är sockerberoende. Börja där. 

Jag tror att du egentligen är på helt rätt spår med att inte väga dig och att inte fixera dig vid detaljerna. Be din terapeut om övningar i mindfulness (om hen behärskar teknikerna) och läs in dig på mindful eating (det finns nätbaserade kurser i mindful eating). Fortsätt skippa vågen och upptagenheten av vikten. Njut av livet! Peace :)

• Like 5

Svart kaffe är själva livsgnistan.. odå skall man inte fördärva den med socker/grädde! :o

Nämenaltså.. stress o allt det där som en modern människa är utsatt för.. får konsekvenser, vikten är väl en sak, men det tär även på hälsodepåerna.

Och vikten är nog mer ett mått på hur dåligt man mår?

Livet är en sjukdom som leder till döden.. och under tiden drabbas man av en massa plågor!

Egentligen borde alla byta jobb/make/maka/familj/bostad/umgänge.. rubbet.. grejen är att det sällan är grönare gräs på andra sidan ån!

Det är hur man hanterar alla sina tillkortakommanden som gör en till den människa man är!

Spot on!!

• Like 2

Det kanske inte i första hand handlar om vad du har på tallriken. Stress, missnöje, nedstämdhet etc ger ofta viktuppgång. Och att försöka få till en perfekt fördelning av fett/kh/protein skapar mer stress. Frisk luft, god sömn, röra på kroppen, sitta mindre, umgås och ha trevligt, vara i nuet, uppleva med alla sinnen, leka med barnen tror jag är det primära. Du vet att du är sockerberoende. Börja där. 

Jag tror att du egentligen är på helt rätt spår med att inte väga dig och att inte fixera dig vid detaljerna. Be din terapeut om övningar i mindfulness (om hen behärskar teknikerna) och läs in dig på mindful eating (det finns nätbaserade kurser i mindful eating). Fortsätt skippa vågen och upptagenheten av vikten. Njut av livet! Peace :)

Mindful eating, lät intressant. Måste genast googla. :)

Tack för kloka ord!