Jump to content

Ni som nått er målvikt och är viktstabila - hur gör ni?

StinasKompis

Recommended Posts

Ni som nått målvikt och är viktstabila - hur gör ni? Räknar ni kolhydrater? Vilken nivå ligger ni på isåfall?

Nej, jag bestämde mig från början att inte räkna/mäta.  Om allt fungerar som det ska i kroppen/hormonsystemet då fungerar mättnadssignalen och i det fallet finns det inga skäl att mäta/räkna. 

• Like 2

Ni som nått målvikt och är viktstabila - hur gör ni? Räknar ni kolhydrater? Vilken nivå ligger ni på isåfall?

Jag har hela tiden ätit obegränsat med ovanjordsgrönsaker, bär och nötter men tänkte börja äta typ glutenfritt bröd, lite lite paleogodis etc men märker att jag mår bättre av att äta lite mer strikt. Jag pendlar nu hela tiden mellan att äta liberalt och mer strikt. Det verkar som om kroppen vill fortsätta ned lite i omfång men jag vill försöka i alla fall bromsa eventuellt viktras. Så det är lite fram och tillbaka. För mig är det dock viktigast i nuläget att inte äta socker och gluten. /kvinna 50 år

• Like 3

Nej, jag bestämde mig från början att inte räkna/mäta. Om allt fungerar som det ska i kroppen/hormonsystemet då fungerar mättnadssignalen och i det fallet finns det inga skäl att mäta/räkna.

Vad skönt! Jag vågar inte lita på mättnadssignalerna ännu, håller koll mha en app, för jag kan lätt överäta grädde, ost, nötter...

Nu har jag börjat med mer rotfrukter, och har idag köpt surdegsrågbröd och potatis som jag ska äta rå... Inspirerad av skriverierna om resistent stärkelse...

Vad äter du? Vad äter du inte? Hur länge har du hållt dig viktstabil?

• Like 1

Jag äter som jag gjort från början, dvs ganska liberal LCHF (Inget socker/bröd/ris/pasta/lightprodukter/etc. men en del underjordsgrönsaker, en och annan potatis, någon enstaka öl...) - äter när jag är hungrig och inte när jag inte är hungrig. Är inte rätt för att äta fett. Har bokfört 2 gånger under denna tid och då ungefär en vecka i taget, mest för att se ungefär var jag låg i kolhydrater, och svaret var då cirka 40-50g/dag. Väger mig dock en gång i veckan, bara för att det är kul.  :P

Gick ner drygt 20 kilo på detta (Tog cirka ett år) och har sedan dess stått relativt stilla, pendlar väl upp och ner 1-3 kilo. Upp har det blivit efter typ jul och nu efter påsk, sannolikt när man åt lite mer socialt och inte bara när man var hungrig, men efteråt har de kilona försvunnit ganska snabbt igen  :)

• Like 2

Min viktnedgång stannade av ca. ett halvt år sedan och vikten har varit stabil sedan dess. Litet upp och litet ner. Efter att ha ätit fakir ca. 1½-års tid äter jag numera strikt till liberal LCHF. Litet beroende på hur andan faller på och vilken mat jag är sugen på för tillfället. Jag räknar inget längre och äter en bred variant av lågkolhydratkost. Allt från grönsaker till finaste kött inkl. mejerier.... rubbet. Jag har anpassat mina matvanor och måltider till att jag ska slippa bli hungrig. Jag äter morgon- och kvällsmat och inget mellan, dvs. jag tillämpar periodisk fasta 7 dagar i veckan.

Alltså, jag gör inte på något speciellt sätt. Låter bara bli omyttigheterna oavsett vad de än heter. Jag testar inte heller några nymodigheter, utan försöker leva det nya goda livet som den kommer varje ny morgon.  

• Like 4

Jag har hela tiden ätit obegränsat med ovanjordsgrönsaker, bär och nötter men tänkte börja äta typ glutenfritt bröd, lite lite paleogodis etc men märker att jag mår bättre av att äta lite mer strikt. Jag pendlar nu hela tiden mellan att äta liberalt och mer strikt. Det verkar som om kroppen vill fortsätta ned lite i omfång men jag vill försöka i alla fall bromsa eventuellt viktras. Så det är lite fram och tillbaka. För mig är det dock viktigast i nuläget att inte äta socker och gluten. /kvinna 50 år

Glutenfritt bröd har ofta högt GI och är nog inte alls bra ihop med LCHF. Inte bra för blandkostare heller för den delen.

• Like 1

Glutenfritt bröd har ofta högt GI och är nog inte alls bra ihop med LCHF. Inte bra för blandkostare heller för den delen.

Hur är med dinkel då? Jag är inte framme än men om jag nångång skulle nå dit är nog bröd det som jag skulle införa lite av. Glutenfritt bröd är så torrt och tråkigt. Sen går det ju baka av bovete som ju är naturligt glutenfritt, men har aldrig smakat det

Vad skönt! Jag vågar inte lita på mättnadssignalerna ännu, håller koll mha en app, för jag kan lätt överäta grädde, ost, nötter...

Nu har jag börjat med mer rotfrukter, och har idag köpt surdegsrågbröd och potatis som jag ska äta rå... Inspirerad av skriverierna om resistent stärkelse...

Vad äter du? Vad äter du inte? Hur länge har du hållt dig viktstabil?

Till frukost olika dagar och just verkar kroppen spontant vilja köra 16:8 ca 2 dagar veckan. Följer kroppen, det är bra för en bantarhjärna :P  

• äggmjölk med kokosfett och två ägg, kakao och lite stevia. 
  • 1 dl turkisk yoghurt, 3 matskedar grädde, ca 8-10 nötter och mandlar samt ett kokt ägg. Ibland några skivor ost till detta. 

Lunch och Middag

• Hoppar ofta över lunch på mina uppdrag. Det är inte gott med matlåda värmd i micro eller äta ute. Det finns mycket trist mat på lunchen.
  • Om lunch så äter jag protein och grönsaker, såväl ovanjord som rotfrukter,  fast lagat till diverse god rätter förstås  :D och samma till middag
  • Ägg är stapelvara
  • Är inte rädd för fett som intas i form mejeriprodukter och smör. 

Snacks och lite annat gott men inte varje dag

• Jordnötter
  • Flässvålar
  • Mörk choklad 
  • Frukt som godis, vilket jag helst lagar i form av efterrätt i samband med måltid
  • Bär, inkl jordgubbar  :wub:
  • Undantagsvis danskt rågbröd och ostkex, kanske i snitt var 3:e månad (?)

Äter inte

• Mjölmat - vanlig pasta t ex
  • Ris
  • Konditorivaror
  • Potatis

Kroppen stoppade själv i januari i år och där har den hållit sig. 

Har du inte mättnadssignalerna eller behöver du lära dig lita på dem?

• Like 1

Hur är med dinkel då? Jag är inte framme än men om jag nångång skulle nå dit är nog bröd det som jag skulle införa lite av. Glutenfritt bröd är så torrt och tråkigt. Sen går det ju baka av bovete som ju är naturligt glutenfritt, men har aldrig smakat det

Skall man äta bröd så är det nog viktigast att det verkligen är grovt. När det gäller dinkel så mår ju en del bättre av det. Man får nog prova sig fram lite.

• Like 1

...

Har du inte mättnadssignalerna eller behöver du lära dig lita på dem?

Tack för ditt svar.

På ett sätt har jag nog en mättnadssignal - kroppen brukar ge ifrån sig en avslappnad suck kort efter en måltid. Och har jag ätit alldeles för mycket så kan jag känna mig sprängmätt och känna avsmak för mat. Bäst funkar det nog om jag bara äter frukost, lunch och middag och inget mer. Men ibland får jag sug på ost, nötter, grädde... Och att jag kan gå upp på lchf-kost har jag redan fått erfara och vill inte göra om.

• Like 2

Tack för ditt svar.

På ett sätt har jag nog en mättnadssignal - kroppen brukar ge ifrån sig en avslappnad suck kort efter en måltid. Och har jag ätit alldeles för mycket så kan jag känna mig sprängmätt och känna avsmak för mat. Bäst funkar det nog om jag bara äter frukost, lunch och middag och inget mer. Men ibland får jag sug på ost, nötter, grädde... Och att jag kan gå upp på lchf-kost har jag redan fått erfara och vill inte göra om.

När du får sug, kan du inte då äta det du är sugen på och låta det ersätta en av måltiderna? D.v.s. äta det du är sugen på tills du är mätt och helt enkelt skippa nästa måltid?

• Like 1

Helt rätt. Jag brukar köpa jättegott glutenfritt bröd från Friends of Adam, ett bageri på Söder i Stockholm som bara gör glutenfritt. Deras grejer finns i en del mataffärer och via postorder. Jag har börjat frysa ned deras bröd skivat och så kan jag ta det typ en helgdag eller så. Att jag inte riktigt verkar tåla mjölkprodukter och ost, och bara tar sånt då och då, gör att jag inte är orolig för att gå upp i vikt, kan ju jag ju tillägga också.

• Like 1

Min viktnedgång stannade av sig självt efter ett och ett halvt år med ganska strikt LCHF. Och där har jag hållit mig. Jag äter likadant varje dag- vet inte hur det skulle bli om jag plötsligt ökade portionerna eller började "fuska" ibland. Portionerna minskade successivt hela tiden, för att jag blev mätt allt tidigare medan jag åt. Nu äter jag ungefär hälften så mycket som i början.

Äter två gånger om dagen, och ibland ett litet mellanmål.

FRUKOST: Alltid samma. Steker 3 skivor bacon i en matsked smör, gör sedan omelett på två ägg och tre matskedar vispgrädde + en nypa salt  som gräddas i stekfettet efter baconskivorna. Till det lite isbergssallad och några bitar gul eller röd paprika. Samt en balja svart kaffe, kanske med en matsked kokosfett i.

Eventuellt MELLANMÅL vid lunchdags: en tesked Bregott inrullad i en skiva ost. Alternativt en liten bit blåmögelost inrullad i en skiva salamikorv. (I början behövdes två skivor.)

MIDDAG ca kl. 17 bestående av något bra protein (rött kött, kyckling, fisk, etc) plus kokta grönsaker som brysselkål/broccoli/haricots verts/blomkål med en klick smör som får smälta ovanpå. Lite råkostsallad av vitkål, citron och majonnäs eller gräddfil. Efterrätt i form av några hallon eller jordgubbar med en rejäl klick vispgrädde till. Avslutas med kaffe på maten och en godisboll gjord på malda mandlar och hasselnötter, kokosfett, smör, kakao och en nypa stevia, och rullad i kokosflingor (har alltid ett gäng såna i en burk i kylen). Alla lustar tillfredsställda :D

Efter det skrovmålet är jag mätt fram till nästa morgon. Brukar avsluta dagen med en slät kopp kvällste eller två.

Är man sugen på något är det här mellanmålet en perfekt "sugstoppare". Nästan inga kolhydrater och fett som mättar. Gott är det också, tycker åtminstone jag...

• Like 3

Min viktnedgång stannade av sig självt efter ett och ett halvt år med ganska strikt LCHF. Och där har jag hållit mig. Jag äter likadant varje dag- vet inte hur det skulle bli om jag plötsligt ökade portionerna eller började "fuska" ibland. Portionerna minskade successivt hela tiden, för att jag blev mätt allt tidigare medan jag åt. Nu äter jag ungefär hälften så mycket som i början.

Äter två gånger om dagen, och ibland ett litet mellanmål.

FRUKOST: Alltid samma. Steker 3 skivor bacon i en matsked smör, gör sedan omelett på två ägg och tre matskedar vispgrädde + en nypa salt  som gräddas i stekfettet efter baconskivorna. Till det lite isbergssallad och några bitar gul eller röd paprika. Samt en balja svart kaffe, kanske med en matsked kokosfett i.

Eventuellt MELLANMÅL vid lunchdags: en tesked Bregott inrullad i en skiva ost. Alternativt en liten bit blåmögelost inrullad i en skiva salamikorv.

MIDDAG ca kl. 17 bestående av något bra protein (rött kött, kyckling, fisk, etc) plus kokta grönsaker som brysselkål/broccoli/haricots verts/blomkål med en klick smör som får smälta ovanpå. Lite råkostsallad av vitkål, citron och majonnäs eller gräddfil. Efterrätt i form av några hallon eller jordgubbar med en rejäl klick vispgrädde till. Avslutas med kaffe på maten och en godisboll gjord på malda mandlar och hasselnötter, kokosfett, smör, kakao och en nypa stevia, och rullad i kokosflingor (har alltid ett gäng såna i en burk i kylen).

Efter det skrovmålet är jag mätt fram till nästa morgon. Brukar avsluta dagen med en slät kopp kvällste eller två.

Är man sugen på något är det här mellanmålet en perfekt "sugstoppare". Nästan inga kolhydrater och fett som mättar. Gott är det också...

Det var en ny variant på bollar! De låter goda. :)