skeptiker

Hur viktigt är high fat?

Recommended Posts

Hejhej!

 

Har provat lchf i en vecka nu... Eller, mer low carb, low fat. Om jag äter så fettigt som jag läst att man ska blir jag lätt illamående och trött.. Dagarna då jag bara äter typ sallad och protein mår jag bättre.

 

Tänkte bara fråga; hur viktigt är fettet? Går man ner snabbare i vikt om man äter fettmängden, eller är det bara för att hålla sugen/hungern borta? Eller är det för att få i sig den energin som man annars får av kolhydrater?

 

 

Om man inte äter rätt mängd fett; får man sämre resultat då? Ska man ta bort det helt eller äta massor?

 

Lätt förvirrad jag själv här, men tack på förhand för er hjälp!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det viktiga.. förutom low carb!

 

Men.. vad är egentligen HF.. jo för de allra flesta så är det bara att man inte är fettskrämd!

 

Dvs.. fett skall vara högt av ditt energibehov.. och protein är inte särskildt bra som bränsle.. det är mer en byggsten för en massa saker.

 

Man får altså skilja på E% och volymen fett på tallriken.. tex ett vanligt ägg.. utan något till.. cirka 66E% fett!

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är det viktiga.. förutom low carb!

 

Men.. vad är egentligen HF.. jo för de allra flesta så är det bara att man inte är fettskrämd!

 

Dvs.. fett skall vara högt av ditt energibehov.. och protein är inte särskildt bra som bränsle.. det är mer en byggsten för en massa saker.

 

Man får altså skilja på E% och volymen fett på tallriken.. tex ett vanligt ägg.. utan något till.. cirka 66E% fett!

Tack för ett snabbt svar!

 

En vanlig måltid har t.ex sett ut som en bit protein (kycklingbröst t.ex), bland sallad med olika grönsaker med dressing på olja och vinäger. Räcker det om man lägger till en fettbaserad sås till det? Eller ska man äta mindre portioner med mer fett?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kyckling är fettsnålt i sig.. och som regel märker man det och lägger till en fet sås.. passar utmärkt med bea!

 

Ja det räcker för de flesta.. steker i smör/olja/kokosfett osv!

 

Altså det här med HF.. fettet finns i din mat.. välj alltid/för det mesta den feta maten, den som redan har fett i sig.. jag har redan nämnt ägg!

 

Sen så.. blandfärs.. cirka 66E% fett.. eller mer, lax likaså. avocado har jag för mig hamnar på cirka 60E%, sill, makrill, entrecote, biff med kappa.. för att nämna några vanliga feta matvaror som man brukar ha som en grund i flera måltider.

 

Och som du kanske märkt.. kycklingfile.. med ris.. utan något till är nästan oätbart.. och smakar så gott som ingeting!

 

Som regel brukar det greja sig av sig självt.. bara man slutar vara fettskrämd.. olivolja/vinigrette på grönsaker är oxå gott.. och man känner som regel när det e lagom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

okej, så bara bort med fetträdslan helt enkelt :)

 

 

men, i din uppfattning, så måste man hålla en konstant fet kost? Eller funkar det om man inte når upp till den rekommenderade fettängden varje dag? Om man mår bra då alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pulled porc på fläskkarre är naturligt fet i sej. Jag gör den i lergryta i ugnen, man kan också använda järngryta eller stekpåse. Sköter sej själv.

 

Alltså det är fett som är grejen. På 70-talet körde man flygvärdinnedieten. Man fick äta sej "mätt" på magert kött och hur mycket gröna grönsaker som helst. Efter 3 dagar hade man svultit ihjäl, men det var en kanongrej för att komma i den där festklänningen som krymt i garderoben

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste du hålla konstant fet kost.. har du diabetes?

 

Grejen är.. att det handlar allra mest om vad du äter i snitt över en längre tid.. och falla av vagnen/undantagsdagar/olycksfall är en del av en naturlig livsstil!

 

Det är när undantagen blir standard, som det är dåligt!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej!

 

Har provat lchf i en vecka nu... Eller, mer low carb, low fat. Om jag äter så fettigt som jag läst att man ska blir jag lätt illamående och trött.. Dagarna då jag bara äter typ sallad och protein mår jag bättre.

 

Tänkte bara fråga; hur viktigt är fettet? Går man ner snabbare i vikt om man äter fettmängden, eller är det bara för att hålla sugen/hungern borta? Eller är det för att få i sig den energin som man annars får av kolhydrater?

 

 

Om man inte äter rätt mängd fett; får man sämre resultat då? Ska man ta bort det helt eller äta massor?

 

Lätt förvirrad jag själv här, men tack på förhand för er hjälp!

Du är i en omställningsfas. Det är därför du mår dåligt av högt fettintag men det klingar av efter ett tag, typ två, tre veckor. Kör lite low fat, low carb i början och öka sakta sen och tänk på att fett bränner fett. Ha lite koll på proteinintaget så att det inte blir för högt. Det tog ett tag innan jag förstod att det är fettet som ska göra jobbet.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mja, energimässigt äter jag mycket fett men på tallriken ser det lite fesigt ut.

Frukost: kaffe med gräddskvätt.

Lunch: sallad med det protein som bjuds i matsalen, lite kokt äggula (jag blir skum i magen av äggvitor), stort lass med sallad och 1-2 matskedar fet dressing eller lite olja från fetaosten.

Kvällsmat: min man lagar och han gillar att steka i smör. Så det blir gärna smörstekta grönsaker med nån proteinbit till. En skvätt gräddsås eller en liten klick majonäs.

 

Därmed är jag mätt, energisk, kan träna.

  • Gilla 7

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför måste du hålla konstant fet kost.. har du diabetes?

 

Grejen är.. att det handlar allra mest om vad du äter i snitt över en längre tid.. och falla av vagnen/undantagsdagar/olycksfall är en del av en naturlig livsstil!

 

Det är när undantagen blir standard, som det är dåligt!

Nej, tänkte mest att i andra dieter så måste man hålla stenkoll och äta ungefärligt detsamma varje dag för att det ska få önskad effekt... Det var mer det jag menade.

 

Men ok, tack för alla goda tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, tänkte mest att i andra dieter så måste man hålla stenkoll och äta ungefärligt detsamma varje dag för att det ska få önskad effekt... Det var mer det jag menade.

 

Men ok, tack för alla goda tips!

Du menar såhär?

 

lillaberlin_140321.jpeg

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejhej!

 

Har provat lchf i en vecka nu... Eller, mer low carb, low fat. Om jag äter så fettigt som jag läst att man ska blir jag lätt illamående och trött.. Dagarna då jag bara äter typ sallad och protein mår jag bättre.

 

Tänkte bara fråga; hur viktigt är fettet? Går man ner snabbare i vikt om man äter fettmängden, eller är det bara för att hålla sugen/hungern borta? Eller är det för att få i sig den energin som man annars får av kolhydrater?

 

 

Om man inte äter rätt mängd fett; får man sämre resultat då? Ska man ta bort det helt eller äta massor?

 

Lätt förvirrad jag själv här, men tack på förhand för er hjälp!

Märk väl, att man behöver inte pressa sig fram till att äta en större mängder fett, utan det kommer av sig självt. Fokus bör dock vara på att hålla nere proteinnivån när man är ute efter viktnedgång.

 

Det framgår inte av det du skrivit, om du även motionerar vilket med de kommenterade tipsen kan hjälpa dig mot önskvärda mål.

 

Och det där med stenkoll. Ja, vissa väljer att hålla en sådan, men då förlorar man njutningen som LCHF är förknippat med...

  • Gilla 5

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

"Fokus bör dock vara på att hålla nere proteinnivån när man är ute efter viktnedgång."

 

Jag skulle dock uttrycka det anorlunda.. dvs man skall inte gå från en högkolhydratkost till en högproteinkost.. utan behovet av aminosyror är rätt konstant.. dvs det som så käckt uttrycks inom LCHF-sfären.. vi äter inte mer kött, utan samma som SLV rekomenderar, en av de punkter vi har samma åsikter!

 

Dock.. finns en liten skillnad.. på högkolhydratkost är problemet att bli av med glukos.. på LCHF iallafall lite striktare varianter är problemet att kroppen själv måste göra det glukos som behövs.. dvs i praktiken rätt lite, men det är främst aminosyror som används i Glukoneogenes.. så då går det åt marginellt mer!

 

Högkolisätare kan som minimum ligga på 0.8 gram protein i snitt per kilo kroppsvikt.. men med ökad Glukoneogens så brukar man sätta aminosyrobehovet till minimum 1,0 gram per kilo i snitt!

 

Dock så är detta minimum.. är man fysiskt aktiv eller muskulös kan behovet lätt springa iväg till 2 gram per kilo!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.