Jump to content

Kostverktyg

Angelico

Recommended Posts

Har använt fatsecret en tid. Börjar irritera mig på att siffrorna inte stämmer med andra källor. Det jag gillar med fatsecret är hur man kan ställa in rdi och att den är enkel att använda. Men nu är det dags att hitta nåt nytt och bättre! Som är gratis såklart. Har ni något  bra tips?

Matkalkyl.se är rätt okey. Kopplat till slv's databas

Tack för tipset! Jag har testat den lite nu och det är flera saker jag gillar med den. Som att den har bra fakta och att den inte har en massa blingbling. Men jag undrar om den kan funka som en matdagbok där man ser över tid hur man ligger till på tex proteinmängd eller annat. Nu kan jag bara se det jag lagt till hittills för dagen idag, så jag vet inte än hur det ser ut när man lagt till tex en hel veckas mat.

Undrar också om man måste lägga till varje livsmedel man använder första gången och skapa en lista själv?

Tack för tipset! Jag har testat den lite nu och det är flera saker jag gillar med den. Som att den har bra fakta och att den inte har en massa blingbling. Men jag undrar om den kan funka som en matdagbok där man ser över tid hur man ligger till på tex proteinmängd eller annat. Nu kan jag bara se det jag lagt till hittills för dagen idag, så jag vet inte än hur det ser ut när man lagt till tex en hel veckas mat.

Undrar också om man måste lägga till varje livsmedel man använder första gången och skapa en lista själv?

jag har inte testat det jättemkt, men sätt att de finns någon typ av kalender som jag antar man kan använda. Man lägger till ett livsmedel bara en gång sen ligger de i listan. Bra då om man lägger till från slv´s databas (så man får med alla värden) Finns ju andra källor man kan råka lägga till, som andra privatpersoner lagt till (?). 

Nu har jag testat två olika :

Matkalkyl: Den gillar jag verkligen för att den är enkel att använda och har så ren och enkel layout. Och för att man kan göra fettprocentuträkning, kolla näringsinnehåll i matvaror osv. Toppenbra! Men jag skulle önska att man kunde se den enskilda matvarans tex proteinmängd per gram  innan man lägger in den i sin tabell.

Dumbbell: Layouten inte alls så behagligt enkel som matkalkyl men den funkar . Bra att man kan göra olika kalkyler och även lägga in träning osv.

Framförallt bra att de har en app synkad till sidan: matdagbok.

Så jag har hamnat mellan dessa två nu :). Men tror nog dumbbell överväger pga appen.

Jag skapade en tråd för länge sedan där tanken var att man skulle samla den här typen av verktyg. Men nu hittar inte ens jag själv denna tråd längre. Sökmotorn är inte direkt skapad av Page och Brin... ;)

Hursomhelst, eftersom du tränar dessutom så torde MyFitnessPal vara ideal:

http://www.myfitnesspal.com/

• Like 1

Jag skapade en tråd för länge sedan där tanken var att man skulle samla den här typen av verktyg. Men nu hittar inte ens jag själv denna tråd längre. Sökmotorn är inte direkt skapad av Page och Brin...

Men då kan du ju använda den lilla sökmotorn som skapades av Page och Brin  ;)

Första träffen vid Googlesökning på site:kostdoktorn.se kostverktyg tiny tom

http://forum.kostdoktorn.se/topic/1216-nybörjartips-verktyg-för-att-hålla-koll-på-matintag/

För övrigt tycker jag att http://www.kostbevakningen.se fungerar bra. I alla fall om vill få en snabb koll på energiintaget. 

• Like 1

• 2 years later...

Söker efter det optimala kostverktyget. Skulle vilja kunna:

Välja en viss diet tex ketogen/FOD MAP/Paleo eller annat

Logga och spara i app på mobil som synkas till datorns version

Kunna välja otraditionella livsmedel som är vanliga i LCHF Paleo i listorna för livsmedel

Enkelt, visuellt tydligt, snyggt.

Har någon ett bra förslag? :)