Jump to content

Hur ta reda på vilken typ av träning som passar en ?


Limp
 Share

Recommended Posts

Hur ska man bära sig åt ?  

 

För närvarande tränar jag inget och har inte gjort det heller egentligen någonsin. Alltså, planenligt. De gångerna jag gjort tappra försök, har mer eller mindre slutat i att jag fått ont på olika sätt...

 

Jag såg dock precis slutet av ett tv-program på STV-2, där man pratade om de senaste forskningsrönen om individuellt anpassat träning. Bla. visades konsekvensen av intensivträning typ spinning och dess positiva effekter för kroppens hantering av insulin. Detta endast med spinning på 3 x 20 sek x 3 gånger i veckan. Alltså 3 minuter träning per vecka... det väcker en del tankar !

 

Jag har inte tänkt mig att precis börja träna i morgon, eftersom jag befinner mig i viktnedgångsfasen och vill inte äventyra varken leder eller skaffa mig överbelastningsskador. Men en dag är man förhoppningsvis närmare normalvikt och livet ser annorlunda ut. Jag har iofs lovat mig att när jag passerar 100 kgs vallen ska motion i någon form införas på dagordningen.... frågan är vilken typ som ger mest nytta ? Hur ska man ta reda på det ?

Link to comment
Share on other sites

Framförallt ska du välja något du tycker är kul, annars kommer du inte fortsätta.

Löpning bränner väldigt många kalorier, vilket så klart hjälper till med viktnedgången. Man blir ju dock också väldigt hungrig av det och äter mer.

Själv föredrar jag styrketräning där basövningar ger en härlig styrka och hjälper med kaloriförbrukningen.

Link to comment
Share on other sites

Du berör litet av basproblemet mitt... nämligen att jag är inte så säker att jag tycker träning är kul överhuvudtaget. Därför har jag nog inte tränat tidigare överhuvudtaget. Mitt behov är inte heller att bränna kalorier, ty det tar ju LCHF som sådan hand om. Däremot har jag funderat på träning utifrån de positiva hälsoeffekrterna den ska ge.

 

Ge mig gärna ideer... hur tränar ni och speciellt varför och i vilket syfte ? Vilka konkreta praktiska vinster får ni ?

Link to comment
Share on other sites

Jag tror "motivet" är ruskigt viktigt. Jag träffade en PT för att prata lite och efter det samtalet insåg jag att jag egentligen var där för att "man borde". Det kändes med ens väldigt fel... Jag nöjer mig med promenader tills jag verkligen känner för att börja träna på något annat sätt. 

Link to comment
Share on other sites

Gillar inte heller att träna, tyvärr. Därför håller det aldrig i längden. Det som har funkat var dans. Inget trendigt som zumba eller så. Nej då, en arbetskamrat "lurade" in mig i ett folkdanslag och det var något av det roligaste jag gjort. Töntstämpeln struntade jag högaktningsfullt i. :P Och konditionsträning var det definitivt. Tyvärr har jag inte den möjligheten där jag bor nu.

 

Ett stort motstånd för mig är när det blir för omständligt. Att vara tvungen att åka packa träningsväskan, åka iväg någonstans, passa tider - det funkar inte för mig. Så det får helt enkelt bli promenader och lite styrketräning light hemmavid, med hantlar och gummiband. Jag resonerar som så att lite är bättre än inget. Och syftet är helt enkelt att jag får ont både här och där annars eftersom jag lever ett ganska stillasittande liv. Hade jag ett arbete med mycket fysisk aktivitet skulle jag knappast göra mig besväret. 

 

Bra tråd det här, kanske har jag sådan tur att någon kommer med ett förslag på något roligt som jag aldrig tänkt på.  :)

Link to comment
Share on other sites

Innan jag började med LCHF så toktränade jag för att gå ner i vikt. Det funkade så länge jag höll ,men när jag behövde vila, var sjuk eller bortrest så gick jag strax upp i vikt igen. I början av  LCHF så tog jag det väldigt lugnt med tränadet eftersom det var så förknippat med måsten och värk att det inte kändes roligt. Efter ett par månader kändes det som att jag måste röra på mig, utnyttja denna "nya" kropp som kommit tillbaka efter ett par decennium. Jag började med Zumba DVDs, eftersom jag älskar att dansa, plus en annan DVD med latinamerikansk dans workout. Det började kännas lite tråkigt att träna själv, så jag gick med i kommunens workout, som har olika workouts 3ggr/vecka. Det är kul, och dessutom träffar jag nya människor, vilket är bra. Jag bor ute på landet och inte ser så mycket mer än kossor. Vår hund dog i mars, och förutom saknaden av min älskade hund, så saknade jag våra promenader. Nu har jag tagit mig i kragen och går ut med mina hundägande vänner, och det är väldigt trevligt att köra "walk & talk"! I mars ska jag gå med i den lokala vandringsklubben, bra för träning av kropp, själ och franska. Jag har också köpt en hel baddräkt, och ska börja simma igen, nåt som jag brukade älska men tyvärr tappat bort under mina "feta" år. Jag har en uppsjö av workout DVDs, eftersom det kändes bäst att träna ensam tidigare. Dessutom var det mycket billigare, mer praktiskt också eftersom jag kunde bestämma tid själv, men som sagt - ensamt. Jag tar också promenader till min granne (30 min vardera väg) när vädret tillåter. För mig är motivationen mest social med andra ord.

Sammanfattningsvis kan jag bara säga att det inte måste kännas som att du tränar. Om du gör nåt du gillar som innebär att du rör på dig, då funkar det! Vissa gillar gym, andra promenader, andra att cykla eller rida etc. Ett bra sätt att komma fram till vad som passar dig nu, är att försöka komma ihåg vad du gillade som liten, det kommer antagligen att kännas roligt fortfarande! Om man också tänker på vad man gör dagligen iallalfall, så rör man nog på sig ganska mycket ändå. När man rör på sig så frigörs också endorfiner, så man får glädje som belöning direkt, inte illa!

Lycka till! Anna   

Link to comment
Share on other sites

Jag började med spinning 2ggr/vecka när jag var som störst. 

Det hjälpte mig tappa rätt mycket vikt i kombination med LCHF, fick en grundkondis. Sedan började jag jogga, vilket var fruktansvärt jobbigt i början men blev kul när jag märkte att jag orkade springa längre och längre för varje gång-

 

Nu har jag precis börjat med crossfit (i väntan på löparväder utomhus, löpband inomhus är inte min grej).

 

Enda sättet för dig att få veta vad du tycker är kul/passar dig är att prova. Ge allting en chans. Jag hatade spinning första gången jag körde, men gav det en chans till (med annan instruktör som hade bra musik) och då klickade det för mig.

Link to comment
Share on other sites

Warning, warning: Wall of text... Ska försöka peta in några radbrytningar :)

 

Mina tankar: Jag hör ibland min gamle överhurtige gymnastiklärare i skallen: ”Den bästa träningen är den som blir av!”… Med detta menade han att vi skulle hitta något som vi tyckte var skoj, och köra på det. På ett sätt håller jag med, på ett sätt inte: Saker som funkat ganska dåligt för mig är just sån’t som vid första påseendet låtit väldigt skoj: typ klättring, poledancekurs (herregud, hur tänkte jag där?), kanotkurs och liknande aktiviteter som bara sker 1-2 gånger per vecka. Då blir det märkligt nog motigare att släpa sig iväg, trots att det lät så skoj när man anmälde sig…

 

Mitt tips är därför att ha en grundträning som är lite… Ospännande. Inte tråkig för allt i världen, men inte heller ”coolt, det här kommer jag orka åka över halva stan för att utöva och jag kommer aaaaaldrig tröttna!”. För jag tröttnar. Och då är det bättre att tröttna på något som inte kräver så mycket för att bli av. För kommer man bara iväg några gånger så ger ”tröttet” med sig och det blir skoj igen.

 

Vad funkar att vara ihärdig med då? För dig, ingen aning. Men det som gett mig bäst effekt (inte per tillfälle kanske, men per år) är när jag haft kombinerat tränings- och simkort någonstans nära hemmet. Det har utan tvekan gett mig bäst följsamhet, och jag har haft kul för pengarna även om det inte varit grundsyftet.

 

Vet inte hur det är där du bor, men om det finns en simhall med tillhörande gym så är mitt tips att köpa (efter att ha kört någon testvecka) ett ”all-inclusive-kort” där du får allt: gym, pass och simning på samma inträde. Då kommer du efter ett tag ha ”ditt” skåp, din plats i bastun och vara tjenis med instruktörerna, och tröskeln för att släpa sig dit när det tar emot är lägre. Snåla inte om det går att välja bort något som du tror att du ändå inte kommer att gilla, utan köp hela kitet (eller ja, gör som du vill förstås, men det här är Humla-receptet, som även inkluderar massagefåtöljer när de finns att tillgå :) ) och börja gå på det som känns okej! Ibland går man dit och tänker att man bara kommer orka sitta på motionscykeln (eller i bastun :) ) några minuter, men så visar det sig att man hade ork att både gymma och simma när man väl kom dit. Och ibland inte, men det är helt okej: du har ju inte sumpat hela veckans träning bara för det. Sedan måste det sägas att jag har haft mycket skoj på de där klätter- och kanotkurserna också, men bara när det varit kravlöst och helt okej om jag missar ibland.

 

Så: en grundträning på nära håll (med låg släpa-sig-dit-tröskel), kryddad med skojaktiviteter som är till för att… tja, ha skoj och testa sin nya, starka kropp.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eftersom att jag är i det "tyngre laget" har jag försökt att hitta träning som passar min fysik och mitt psyke. Jag har tidigare alltid tränat och älskat det, kondition (spinning) och fria vikter. Nu då jag får ont (och ångest för att jag inte kan röra mig som jag vill) av många olika träningsmoment har jag:

 

1) börjat simma 2gånger i veckan. Kvällsöppet på badhuset är guld värt då det är nedsläckt med tända ljus- då syns jag inte, inbillar jag mig ;) Simning är skonsamt för kroppen, jag slipper ont i knän eller fötter och det bästa, stunden i bastun, en avkopplande tid för bara mig.

 

2) Jag tränar på gym, jag har på sista tiden börjat att bekanta mig med roddmaskinen, som jag aldrig suttit på då jag tänkte hur "tusan ska min stora rumpa få plats på den där lilla plattan" tills att jag blev förbannad på att mina fötter och knän knappt pallar något annat på gymmet som jag betalar för.

 

Det är fantastiskt jobbigt när man lärt sig att göra rätt (jag youtubade) men jag belastar inte mina knän och inte mina fötter, är jag riktigt på G så ställer jag mig på crosstrainern 10-15min före rodden.

 

Men det är som många säger, man ska finna något man tycker är kul, som man värderar, det är det viktigaste :)

 

Lycka til!

Link to comment
Share on other sites

Jag har valt att använda mig av gymmet som ligger nära nog i samma hus där jag bor... Jag är inte världsbäst på att komma dit ändå ska jag erkänna.. men de perioder jag tränar älskar jag det och försöker träna ca 3 ggr /vecka. Då blir det 30 min löpbandet (älskar det men är rädd för skador) eller min favorit cardio-wave, följt av armträning på maskinerna och stretching efteråt. Tar strax över timmen för mig att ta mig igenom passet.

Link to comment
Share on other sites

Jaaa, du.... Inte lätt det där.

Om du har svårt rent allmänt att ta dig till träning, så kanske att träna med en kompis kan vara bra, man bestämmer med en kmpis att imorgon kl si och så går vi en promenad/går till gymmet/ simhallen osv.

Om du tycker det är ok med lite löpning, men inte vill hålla på i timmar, så kanske tabata-träning kan passa: jogga/gå 5-10 minuter så du blir uppvärmd sedan kör du stenhårt: 20s max löpning, 10s vila x 8 =4 minuter. Ska vara effektivt säger de som provat.

Eller köp hem en eller flera tränings dvd med träning du gillar.

Om du kan tänka dig gym, kör på Humlans teori, den gillade jag!!! :D

 

Själv så har jag elitidrottat i unga år, men det var sällan roligt att träna (?), sedan fattade jag inte varför man skulle motionera. För 5 år sedan hittade jag till F&S och jag har tvingat mig dit i flera år, men nu spritter det liksom i hela kroppen och jag MÅSTE träna minst 3 ggr per vecka! För att må bra!

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig tränat men fann löpningen för ett par år sedan. Många tycker det är tråkigt men jag älskar det. Prova olika och se vad du gillar! Simning och spinning är skonsam träning tror jag men det tycker jag är fruktansvärt tråkigt. Löpning i barfotaskor är låg skaderisk och kul. Tungt första gångerna men det går otroligt fort att bli bättre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...