Popular Post AnnaBanana Posted April 26, 2014 Popular Post Share Posted April 26, 2014 "...Vronskij kom för att äta en biffstek. Då han höll den föreskrivna vikten behövde han inte hålla alltför sträng diet, men han fick heller inte lägga ut och därför undvek han mjölmat och socker." Ur Anna Karenina av Tolstoj, utgiven på 1870-talet, om jag inte minns fel. LCHF-tänk redan då alltså! 15 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StinasKompis Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Coolt! ? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Gammalt som gatan! "Brillat-Savarin is often considered as the father of low-carbohydrate diet. He considered sugar and white flour to be the cause of obesity and he suggested instead protein-rich ingredients." http://en.wikipedia.org/wiki/Jean_Anthelme_Brillat-Savarin 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Inez Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Brillat-Savarin har ju förstås en kaka uppkallad efter sig, Savarin-kaka, en sorts sockerkaka bakad med riktig jäst, som man efter gräddningen skedvis häller sockerlag över, tills den inte kan ta upp mer. Så han kanske inte levde som han lärde En gång i tiden tyckte jag att Savarinkaka var helt underbart gott med färska hallon och vispad grädde på. Nu skulle jag inte kunna få ner en tugga utan att bli äcklad av den sötsliskiga smaken. Men hallonen och grädden går bra... 3 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Syster Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 ...men jag tror även att han har en fet ost uppkallad efter sig, så det går kanske på ett ut då... 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zepp Posted April 26, 2014 Share Posted April 26, 2014 Tror inte vi skall skylla Anthelm för att han fått en kaka uppkallad eftersig? Lite som att skylla William Banting för alla kaloriereducerade dieter.. iomed att det kallas för bantning! http://sv.wikipedia.org/wiki/William_Banting 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts