Jump to content

Går det att äta för mycket fett?


pgranhen
 Share

Recommended Posts

Hej!
Jag började med LCHF i tisdags och börjar med nybörjartipset att hålla mig till mat som innehåller max 5g kolhydrater per 100 g. Det går väldigt bra, mycket bättre än vad jag trodde att det skulle gå! 

Därför så blir jag lite osäker på att jag gör rätt. Jag använder väldigt mycket grädde till matlagningen, den fetaste såklart! Det gör inget på mitt sockersug så att använda grädde verkar inte vara något problem för mig. 

Min fråga är om det är möjligt att äta för mycket grädde och fett när man håller på med LCHF så det leder till att man inte går ner i vikt?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag började med LCHF i tisdags och börjar med nybörjartipset att hålla mig till mat som innehåller max 5g kolhydrater per 100 g. Det går väldigt bra, mycket bättre än vad jag trodde att det skulle gå! 

 

Därför så blir jag lite osäker på att jag gör rätt. Jag använder väldigt mycket grädde till matlagningen, den fetaste såklart! Det gör inget på mitt sockersug så att använda grädde verkar inte vara något problem för mig. 

 

Min fråga är om det är möjligt att äta för mycket grädde och fett när man håller på med LCHF så det leder till att man inte går ner i vikt?

För mycket fett- nej. För mycket grädde- ja! Tänk på att grädde innehåller kolhydrater (3 gram per deciliter) så är du ute efter viktminskning (brukar vara att man ska få i sig max 20 gram kolhydrater per dag) så ska du vara försiktig med grädden. Bättre att få i sig fett via kött med mycket fett i och fet fisk t.ex. =)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Vänta med trixandet.. och spetsfundigheter tills du verkligen behöver dessa!

 

Äter du en massa grädde i maten lär du bli mätt, förhoppningsvis på mindre kalorier.. och/eller står dig längre på samma kalorier!

 

Sen så.. "en maasssa grädde" är relativt!

Link to comment
Share on other sites

Jag använder nog åtminstone en deciliter (max) till maten i lunchen och detsamma för middagen. Tycker det är så svårt att komma på tillbehör att ha till köttet, jag är en såsmänniska som inte klarar av när det känns som att man äter något torrt, men man måste kanske vänja sig.. 

Nu kommer jag nog över 20 gram kolhydrater om dagen när jag tänker efter angående vad jag har ätit under veckan så det här är nog kanske inte så lätt som jag trodde  :blink: Men det kanske är bra att vara lite snäll mot sig själv i början och bli striktare och striktare efter att vant sig vid upplägget? Eller är det bättre att vara pang på och ta sig över de jobbigaste hindren i början? Vill ju kunna se resultat på att det här är värt det. (är egentligen en sockermissbrukare, innan det här har jag ätit godis varje dag i kanske 6 månaders tid)

Link to comment
Share on other sites

Jag använder nog åtminstone en deciliter (max) till maten i lunchen och detsamma för middagen. Tycker det är så svårt att komma på tillbehör att ha till köttet, jag är en såsmänniska som inte klarar av när det känns som att man äter något torrt, men man måste kanske vänja sig.. 

 

Nu kommer jag nog över 20 gram kolhydrater om dagen när jag tänker efter angående vad jag har ätit under veckan så det här är nog kanske inte så lätt som jag trodde  :blink: Men det kanske är bra att vara lite snäll mot sig själv i början och bli striktare och striktare efter att vant sig vid upplägget? Eller är det bättre att vara pang på och ta sig över de jobbigaste hindren i början? Vill ju kunna se resultat på att det här är värt det. (är egentligen en sockermissbrukare, innan det här har jag ätit godis varje dag i kanske 6 månaders tid)

Näe.. snarare tvärt om.. focusera på riktig mat, sluta vara fettskrämd.. leta efter/köp den bästa/näringsrikaste maten du kan finna/har råd med!

 

Har märkt att allt som oftast blir våra välmenande/teoretiska råd allt som oftast uppfattade som naturlagar.. när de i själva verket är tankehjälpmedel!

 

20 gram kolisar är inget magiskt tal.. du lär knappast slå om någon strömbrytare om du en dag skulle äta 25.. eller ens 50 gram!

 

Det är snarare skillnaden mellan 300 och 25-50 gram kolisar som tvingar din kropp att slå över till att i huvudsak använda fett som primärt bränsle!

 

Under tiden lär du få en del besvär.. som orkeslöshet och andedräkt som stinker acceton.. står du ut med detta så väntar belöningen på andra sidan och du vill alldrig tillbaka igen!

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Du behöver 3 månader innan du vet vad som är OK för dej och behöva trixa lite. Så länge du tar bort de uppenbara kolhydratskällorna som potatis, ris, pasta, bröd, frukt och socker och skippar allt som ens andas light och konstgjort kommer du ganska långt. Då lär både du och kroppen vad det innebär med ketogen kost. Du hinner lära dej vad du kan äta och tycka om, och hitta nya favoriter. Kör du så i 3 månader så kan du prova dej fram sen vad som funkar på dej utifrån de mål du har.

 

Problemet är att vi gamla rävar har så mycket jox för oss...

Det som är viktigt när man börjar på LCHF är att veta att detta är inte en diet som du kör x antal månader och sen kan återgå till skräpmat, som alla tidningarnas quick fix. Det är en livsstilsförändring som gör att du kommer att må ditt bästa under tiden som du lär dej att lyssna på din kropp och du lär din kropp vad som är bra mat för den. (även gamla rävar har kroppar som skriker efter tjocklaaad av och till)

 

Titta gärna på bloggen Tommy tappar. Han är helt suverän att hitta goda kryddsmör i stället för gräddsåser.

Inte behöver man äta torrt bara för att man skippar kolisar.

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Ät massor i början! Livsfarligt att gå hungrig/sugen. Efter ett par veckor kommer du att märka att du inte orkar de portioner du har lagt upp... Då kan du minska på portionerna men inte på fettprocenten! B)

För att travestera en gammal klassiker "Det e' noga me' pocenten"

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Det enkla svaret är ...det går alltid att äta för mycket av vad som helst! ;) 

 

Men ligger du väl under 3 dl grädde om dagen...så tycker jag att du kan köra på och se vad som händer...enkel mattematik säger att 3 dl grädde är runt 1000 kcal och äter man mer grädde än så varje dag så behöver man inte vara mattegeni för att inse att det blir för mycket. ;)

 

..och du... lycka till!  :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jag använder nog åtminstone en deciliter (max) till maten i lunchen och detsamma för middagen. Tycker det är så svårt att komma på tillbehör att ha till köttet, jag är en såsmänniska som inte klarar av när det känns som att man äter något torrt, men man måste kanske vänja sig.. 

 

Nu kommer jag nog över 20 gram kolhydrater om dagen när jag tänker efter angående vad jag har ätit under veckan så det här är nog kanske inte så lätt som jag trodde  :blink: Men det kanske är bra att vara lite snäll mot sig själv i början och bli striktare och striktare efter att vant sig vid upplägget? Eller är det bättre att vara pang på och ta sig över de jobbigaste hindren i början? Vill ju kunna se resultat på att det här är värt det. (är egentligen en sockermissbrukare, innan det här har jag ätit godis varje dag i kanske 6 månaders tid)

Hemmagjord majonnäs samt bearnaisesås innehåller inget grädde och är supergott =)

 

Hur många kolhydrater du ska äta per dag beror på vad ditt mål är. Sen så ska du ju kunna klara av det också. Det får ta den tid det tar, det viktigaste är att du mår bra =)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hemmagjord majonnäs samt bearnaisesås innehåller inget grädde och är supergott =)

 

Hur många kolhydrater du ska äta per dag beror på vad ditt mål är. Sen så ska du ju kunna klara av det också. Det får ta den tid det tar, det viktigaste är att du mår bra =)

Jaaa det är det viktigaste! Det här är en livsstil, inte en mer eller mindre plågsam diet
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och tips! Självklart så ser jag det här som en förändring av min livsstil snarare än en diet :)

Jag har inte fattat det här med vad E% är eller hur man räknar det men det är nog inte omöjligt att klura ut tillslut.

Link to comment
Share on other sites

Hemmagjord majonnäs samt bearnaisesås innehåller inget grädde och är supergott =)

 

Hur många kolhydrater du ska äta per dag beror på vad ditt mål är. Sen så ska du ju kunna klara av det också. Det får ta den tid det tar, det viktigaste är att du mår bra =)

Hm, två såser jag inte klarar av. Avskyr majonnäs med hela mitt hjärta och bearnaisesås har jag inte så bra erfarenhet av :( Verkar som att de såser jag gillar är oftast gräddbaserade i, men det är något jag får ta tag i senare om jag märker att det inte blir några resultat senare :)

Link to comment
Share on other sites

Hm, två såser jag inte klarar av. Avskyr majonnäs med hela mitt hjärta och bearnaisesås har jag inte så bra erfarenhet av :( Verkar som att de såser jag gillar är oftast gräddbaserade i, men det är något jag får ta tag i senare om jag märker att det inte blir några resultat senare :)

Jag har aldrig gillat majonnäs, men Kavlis ekologiska är så god så jag äter den med sked. I synnerhet med tonfisk i till frukostäggen på helgerna

Link to comment
Share on other sites

Jag har aldrig gillat majonnäs, men Kavlis ekologiska är så god så jag äter den med sked. I synnerhet med tonfisk i till frukostäggen på helgerna

Kanske vågar testa den någon gång, är väldigt känslig för majonnäs. Någon gång som min mor gjorde en sås på typ 5 dl och det var två-tre matskedar majonnäs i och jag kunde inte äta av den ens för att vara snäll :o Har också väldigt problem med kokosfett, är det den man köper i affären i typ ett silvrigt paket? För ursäkta orden men det är ju vidrigt O_O

Link to comment
Share on other sites

Kanske vågar testa den någon gång, är väldigt känslig för majonnäs. Någon gång som min mor gjorde en sås på typ 5 dl och det var två-tre matskedar majonnäs i och jag kunde inte äta av den ens för att vara snäll :o Har också väldigt problem med kokosfett, är det den man köper i affären i typ ett silvrigt paket? För ursäkta orden men det är ju vidrigt O_O

Nej nej inte silverpaketet! Kokosolja på burk med eller utan kokossmak. Jag tycker inte heller om den rakt av men använder den för att förstärka buljong, gryta, soppa eller sånt. Många kör fettkaffe (MBC) men så hardcore är inte jag

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar och tips! Självklart så ser jag det här som en förändring av min livsstil snarare än en diet :)

 

Jag har inte fattat det här med vad E% är eller hur man räknar det men det är nog inte omöjligt att klura ut tillslut.

E-pocent är bara macronutrienter omvandlat till Kcal!

 

Fett = 9, Protein = 4, Kolisar = 4!

 

Rekomendation från SLV ligger på 50-60 E% kolisar, 20-30 E% fett, 15-30 E% protein!

 

Man rekomenderar altså främst sådant som omvandlas till blodsocker.

 

Det går att äta hyfsat på sådana rekomendationer oxå.. men det är ingen sanning skriven i sten.. beror på VAD du äter!

 

Vi vänder på det hela och menar att man kan äta ända uppemot 80E% fett.. då fett och kolhydrater främst är energi.. dvs E%, de är i princip utbytbara då de främst tillför kalorier!

 

Man måste inte äta 80E% fett.. och man måste inte nolla kolisarna, det är för övrigt omöjligt.. man tar de från matvaror som tillför övrig näring som krävs för hälsan!

 

Det är som sagt vad tankehjälpmedel.. främst för de som loggar sin mat i olika online kalkylatorer.. har man gjort det ett tag så kommer de flesta efter någon vecka på att det egentligen bara handlar om att äta riktig mat, inte vara fettskrämd, och undvika de stora kolhydratkällorna, främst de som inte tillför någon annan näring!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...