Jump to content

Tappa kilon?

Recommended Posts

Hejsan alla inne på kostdoktorn.se! 

Är ny inom LCHF-kosten och har kollat runt på olika föreläsningar, bloggar, sidor, dokumentärer, receptböcker o.s.v. Men idag så kom jag över en debatt om LCHF där vissa människor sa att när man gick ner i vikt så tappade man endast vatten. Man förlorade alltså inte sitt fett på kroppen utan blev endast av med vatten. 

Jag undrar nu då om det här är sant? 

Mvh En ny och orolig LCHF:are.

Det första du gör när du lägger ner med kolisar är att tappa vatten eftersom kolisar binder vatten i kroppen. Sen kommer det lite stökiga när kroppen börjar skrika efter kolisar, men den bara ljuger egentligen. Håll ut så kommer kroppen att ställa in sej på att bränna fett istället. (så länge som du har fett att bränna, annars börjar den bränna muskler i stället... Det är därför det är så viktigt att se att msn har lagom energiprocentbav fett och protein)

:blink: Jaaa.. det e sant.. dvs i början tappar man vatten.. dels via att man förbrukar sitt glykogen.. som består till 2/3 av vatten.. dels för att insulin sjunker som har som uppgift, bland annat att stimulera njuren att reabsorbera mer vatten.. det behövs för att bilda glykogen!

Sen så.. efter en månad.. så finns inte längre något överskott av vatten, inte glykogen heller.. insulin sjunker och glukagon ökar.. samantaget leder till en ökad lipolys.. dvs fett frigörs från triglycerider i fettväven, glycerol åker ut i blodet samt fettsyror binds till albumin.. och kallas från och med nu för fria fettsyror i blodet, FFA eller NEFA.. vilka då kommer att utgöra merpparten av den energi som dina celler konsumerar.

En hel del hamnar i levern, där de konverteras till ketonkroppar.. som i sin tur ersätter det glukos som du inte längre får via födan.. resten av glukosen gör levern själv, dels från de tidigare nämnda glycerolet, aminosyror och laktat!

Summa sumarum.. jovars.. när det nämns att man tappar muskelmassa på ketogen diet.. så är stora delar glykogenvatten, extracellulärt vatten, intramuskulärt fett!

Såå.. ja de har rätt.. men begriper inte vad det handlar om.. och då var/är min förklaring.. grovt förenklad! :unsure:  :wacko:  :blink:  :ph34r:

• Like 4

Tack så jätte mycket för svaren!  :D  :)

Men hur mycket vattenvikt rör det sig om? Och om man inte äter en strikt LCHF kost (0-20g kolhydrater/dag) utan kanske käkar runt 80g kolhydrater/dag, skulle det ta längre tid att få igång fettförbränningen då? Skulle man tappa mera i vattenvikt? 

En liten fråga till. Om man skulle träna 3-6 dagar i veckan. Skulle fettbränningsprocessen gå mycket snabbare då? Eller skulle viktminskningen gå snabbare?

En sak som är viktig när du är ny.. Se till att att du får både vatten OCH salt i kosten annars kommer du att drabbas av dimhjärna oc orkeslöshet. Kroppen kan inte tillverka salt och om du tappar vätska förlorar du även salt. Du kan inte överdosera varesej vätska eller salt (sålänge som du inte kör ooorimliga mångder) så du mår bäst av se till att du får tillräckligt

• Like 2

Men hur mycket vattenvikt rör det sig om? Och om man inte äter en strikt LCHF kost (0-20g kolhydrater/dag) utan kanske käkar runt 80g kolhydrater/dag, skulle det ta längre tid att få igång fettförbränningen då? Skulle man tappa mera i vattenvikt? 

En liten fråga till. Om man skulle träna 3-6 dagar i veckan. Skulle fettbränningsprocessen gå mycket snabbare då? Eller skulle viktminskningen gå snabbare?

Hur mycket övervikt har du? Viktminskning brukar gå snabbare i början om man har mycket att gå ner.Titta på bloggen Tommy tappar. Han har gptt ner en hel människa och har massor med tips. Vill du ha tips på bra träning finns Tiny Tom på forumen. Sök på hans inlägg ich du kommer att få massor med proffsråd

Hur mycket övervikt har du? Viktminskning brukar gå snabbare i början om man har mycket att gå ner.Titta på bloggen Tommy tappar. Han har gptt ner en hel människa och har massor med tips. Vill du ha tips på bra träning finns Tiny Tom på forumen. Sök på hans inlägg ich du kommer att få massor med proffsråd

Jag har ca. 13kg i övervikt. Och nu på de 4 dagarna som jag dratt ner på mina kolhydrater (kör inte strikt LCHF), så har sockersuget försvunnit och jag är inte lika hungrig längre. Men under de här 4 dagarna så har jag tappat 3,8kg. 

Okej, tack! Det ska jag kolla upp!  :)  ;)

• Like 1

De första kilona är vatten. Kolhydratlagren i kroppen binder mycket vatten. Så har jag fått det förklarat för mig. Om du äter LCHF men gör ett avsteg märker du att vätskemängden i  kroppen ändrar. Jag märker att jag kissar ofta på natten om jag ätit kolhydratrik mat (t.ex. på någon fest). Om det nu har med saken att göra eller inte vet jag inte.

Jag har gått ner ca 15 kg och det är förstås inte vatten... :)

• Like 1

Beror på hur mycket extra vatten du bör omkring på.. men 1-2 kilo vatten i början är inte så ovanligt.

Rekordet har nog en Norsk dam.. som gick ner 80 Kg på två månader.. då kan du själv räkna ut att det mesta var vatten.. kanske något kilo var fett!

Träna är bra.. för hälsan.. tveksamt om det påverkar viktnedgång.. tränar gör man som regel för att gå upp i vikt!

Ja fettoxidation gynnas av cardio.. men musklerna växer, samt samlar vatten.

Träna om du vill, se det som ett annat projekt.. ett ytterligare, för din hälsa o fitnes!