Jump to content

Gravid - ändra kosten?

Peppery
 Share

Recommended Posts

Jag har under ca 1,5 års tid ätit lchf/paleo, fram till i julas då jag tappade spåret totalt och började äta som jag gjorde innan. Jag hade gått ner ca 50 kg, nu har jag redan gått upp ca 20 kg igen. Nu vill jag verkligen börja med LCHF igen men vet inte om jag borde. Jag är gravid i v16 och läser och hör överallt att man absolut inte får göra några stora kostförändringar under graviditeten och man får inte gå ner i vikt.

Hur ska jag göra? Det måste väl ändå vara bättre för både mig och barnet om jag äter mat som jag mår bra av?

Vågar jag lägga om kosten nu eller borde jag vänta tills efter graviditeten?

Nu vet jag ju inte vad du menar med "började äta som jag gjorde innan." men att äta nyttigt

dvs inte äta socker och spannmål måste alltid vara nyttigt för dig och ditt barn

Farhågorna med att göra stora förändringar som att tex snabbt kasta dig in i djup ketos är ju

att kroppen skulle kunna (miss)tolka det som svält och livsfara för dig och därför spontant abortera fostret

• Like 1

Jag har under ca 1,5 års tid ätit lchf/paleo, fram till i julas då jag tappade spåret totalt och började äta som jag gjorde innan. Jag hade gått ner ca 50 kg, nu har jag redan gått upp ca 20 kg igen. Nu vill jag verkligen börja med LCHF igen men vet inte om jag borde. Jag är gravid i v16 och läser och hör överallt att man absolut inte får göra några stora kostförändringar under graviditeten och man får inte gå ner i vikt.

Hur ska jag göra? Det måste väl ändå vara bättre för både mig och barnet om jag äter mat som jag mår bra av?

Det är absolut inga problem att äta LCHF när man är gravid- tvärtom!! Många som har hat svårt att bli gravida har lyckats efter att de börjat på LCHF-kost och det finns många som ätit LCHF både under graviditeten och amningen. LCHF är ju näringsrik och bra mat, så att det skulle vara dåligt att äta LCHF vid graviditet är helt ologiskt.

Däremot kanske man inte ska äta strikt LCHF? Ät det du mår bra av! Mår du bra så är det ju ett tecken på att du gör rätt! =)

Och förresten; Grattis till graviditeten =)

• Like 1

Min tjej åt liberal lchf under graviditeten. Min en-månaders son är pigg, stark och alert. Hon tog mycket d-vitamin och omega 3 samt: folat, järn och apotekets "kvinna" ibland. Jag kan inte tänka mig att om du lägger om kosten skulle påverka något negativt. Jag tycker att du inte borde äta tallriksmodellskost ala slv, särskilt inte under graviditeten. Självklart skall du äta den kost du mår bra av!

Stort lycka till och grattis till din graviditet och kommande bäbis! :D

Grattis till graviditeten!

Redan när jag var gravid för 15 år sedan sa min barnmorska att det var viktigt att inte överdriva frukt-, socker- och mjölmat. Dels riskerar man att få graviditetsdiabetes och dels riskerar man att få en "för stor bebis". Dock är det viktigt att du ser till att få i dig all näring och alla vitaminer och mineralen så att både du och bebisen mår bra - både under och efter graviditeten.

• Like 2

Grattis till graviditeten!

Redan när jag var gravid för 15 år sedan sa min barnmorska att det var viktigt att inte överdriva frukt-, socker- och mjölmat. Dels riskerar man att få graviditetsdiabetes och dels riskerar man att få en "för stor bebis". Dock är det viktigt att du ser till att få i dig all näring och alla vitaminer och mineralen så att både du och bebisen mår bra - både under och efter graviditeten.

klok barnmorska!

• Like 2

Undvika raffinerade kolhydrater och äta mycket grönsaker kan du ju göra utan att "lägga om" kosten. Gröna grönsaker och råkost är näringstät mat och gröna grönsaker innehåller folsyra och andra vitaminer och mineraler som är viktiga för barnet. Det är mycket bättre att äta gröna grönsaker och annat som innehåller folsyra än att ta det i tablettform.

Eftersom gravida kan behöva extra järn så kan man ju också äta lite mer rött kött utan att riskera att det blir för mycket.

Hur många gånger på dagen brukar du äta kött eller fisk eller motsvarande?

Jag har läst att barn vars mamma åt mycket grönsaker under graviditeten löper betydligt mindre risk att få diabetes typ 1 än andra och jag tror att det skyddar mot betydligt fler sjukdomar än så.

Ja, jag tror ju också att det bara är bra att äta LCHF under graviditeten. Men har ju hört att stor omställning av kosten under graviditeten inte ska va bra, och inte heller att gå ner i vikt. Tänker att skulle jag äta LCHF så skulle jag börjat redan innan jag blev gravid och inte nu. Nu måste jag hålla mig till den mat jag redan äter.

Jag hoppas ju att det inte är så, det borde väl bara påverka barnet till det bättre om jag ändrar nu?

Och om jag går ner i vikt, hur påverkar det? Barnet kommer ju ändå få i sig vad det behöver.

Barnmorskan tänker jag inte ens fråga för av henne kommer jag få så dumma svar.

Ja, jag tror ju också att det bara är bra att äta LCHF under graviditeten. Men har ju hört att stor omställning av kosten under graviditeten inte ska va bra, och inte heller att gå ner i vikt. Tänker att skulle jag äta LCHF så skulle jag börjat redan innan jag blev gravid och inte nu. Nu måste jag hålla mig till den mat jag redan äter.

Jag hoppas ju att det inte är så, det borde väl bara påverka barnet till det bättre om jag ändrar nu?

Och om jag går ner i vikt, hur påverkar det? Barnet kommer ju ändå få i sig vad det behöver.

Om du inte är jättemager, lider av näringsbrist eller någon ätstörning är det ingen fara för bebisen att förändra din kost - den ser till att ta det den behöver! Du ska inte "banta" utan äta och dricka lagom av bra saker varje dag (en liberal LCHF är perfekt  - önskar att jag hade vetat om det när jag var gravid). Skulle det ta lite av överflödiga kilon är det ingen fara. Barnmorskorna lyssnar på och mäter regelbundet fostret så att de märker att det växer och mår bra! Du behöver inte vara orolig.

Av för mycket (snabba) kolhydrater kan fostret växa för fort och för mycket och mår inte helt toppen tydligen. Ta det lite lugnt med frukt, vitt mjöl och socker framför allt! Skulle kunna tänka mig att du slipper den jobbiga vattensamlingen i kroppen de sista veckorna om du drar ner på kolisarna!

• Like 1

Du går bara ner i vikt på LCHF-kost om du är överviktig. Är du normalviktig händer inget med vikten och är du underviktig går du upp i vikt av LCHF. LCHF är alltså en viktnormaliserande kost =). Så du behöver inte oroa dig för att gå ner i vikt på LCHF =)

• Like 1

Jag har 6 graviditeter före lchf och två efter. Och det är som natt och dag. Fast jag var äldre nu när fjärde barnet föddes mådde jag mycket bättre än när jag fick de tidigare barnen. Hälsoförbättringarna är en lång lista. Alla gravida borde rekommenderas lchf! Liberal lchf med råa rotfrukter och bär men inte spannmål, gluten och söt frukt.

Min lchf-baby var normalviktig och så spänstig att hon kunde lyfta huvude direkt efter födseln.

(min andra lchf-graviditet var ofostrig och slutade därför naturligtvis i missfall i vecka 11. Men även då mådde jag mycket bättre. Ofostrig graviditet beror bara på slumpen.)

• Like 6

Jag har läst att barn vars mamma åt mycket grönsaker under graviditeten löper betydligt mindre risk att få diabetes typ 1 än andra och jag tror att det skyddar mot betydligt fler sjukdomar än så.

Intressant, finns det statistik på detta? Det enda barn jag känner som har typ 1 har en mamma som har varit vegetarian i många år, även under graviditeten... 

Jag tror inte det är så farligt att lägga om kosten under graviditeten trots allt som skrivs om tungmetaller som lagras i fettvävnad. I Spanien får de som drabbas av graviddiabetes lägga om kosten rätt drastiskt till något som liknar liberal LCHF. Ingen pratar om att det skulle innebära några risker. 

En del går ju ner/ligger still i vikt i början av graviditeten iaf pga illamående och då pratas det ju inte om att det skulle vara farligt heller. 

Jag äter liberal LCHF, är i v 33 och mår toppen! Lycka till! :)

• Like 2

Med två graviditeter bakom mig kan jag säga att alla cravings som gravida får (mammagrupps info) är oftast inte inom ramen för normal kost eller normal mängd men inte en enda sa något om att de fick order av barnmorskan att hålla igen på sina cravings. Det var allt från ost mackor, bravo juice, choklad, glass, köttfärsås, citroner. Jag fick många olika förslag.

Så om cravings i alla dess former är ok, varför skulle inte sund kost vara det med?

Om du gick upp 20 kg nu så antar jag att du, som jag, har "något att ta av". Om du äter LCHF och inte går upp ett gram till under hela graviditeten är det ingen som kommer säga något. Skulle du gå ner något kilo kommer ingen säga något då heller (hoppas jag innerligt!!! för konstiga barnmorskor finns det). En graviditet väger i genomsnitt 7-8 kilo, bebisen, fostervatten, moderkaka, extra blod osv. Be om tätare kontroller om du är orolig. De kan mäta magen för att se att den växer som den ska. Blir barnmorskan orolig kan de skicka dig på extra ultraljud. Men jag tror inte för en sekund att en liberal LCHF kost på något sätt skulle vara fel.

• Like 1

Jag önskar att jag hade ätit lchf, när jag väntade mina barn.

Min son vägde över 5 kg när han föddes, undra vad han hade vägt om inte jag hade frossat i baguetter

och allt annan mjölmat?

Man behöver ju inte äta superstrikt lchf utan kan "unna" sig lte rotfrukter samt ev ngn potatis emellanåt.

Mjöl ska man nog alltid undvika.

• Like 2

Intressant, finns det statistik på detta? Det enda barn jag känner som har typ 1 har en mamma som har varit vegetarian i många år, även under graviditeten... 

Det var en studie som kommit fram till detta. Jag minns inget om vegetarianer utan bara att dom åt mycket grönsaker. Nu försvinner ju inte risken helt och det är ju mycket annat som spelar in. Jag tror dock att rikligt med gröna grönsaker är bra eftersom dom även innehåller folsyra och annat som är viktigt för barnet. För mamman med för den delen.

Jag önskar att jag hade ätit lchf, när jag väntade mina barn.

Min son vägde över 5 kg när han föddes, undra vad han hade vägt om inte jag hade frossat i baguetter

och allt annan mjölmat?

Man behöver ju inte äta superstrikt lchf utan kan "unna" sig lte rotfrukter samt ev ngn potatis emellanåt.

Mjöl ska man nog alltid undvika.

Får man någon information på mödravårdscentralen eller vad det heter om vad som är bra att äta när man är gravid?

Får man någon information på mödravårdscentralen eller vad det heter om vad som är bra att äta när man är gravid?

Mina två är födda -07 och -11.

Rekommendationen är tallriksmodellen. Jag fick en folder med livsmedelsverkets tallriksmodell och rådet att man inte behöver äta så mycket mer kalorier när man är gravid, man äter inte för två som det kallas utan att det räckte med en extra smörgås.

Mina två är födda -07 och -11.

Rekommendationen är tallriksmodellen. Jag fick en folder med livsmedelsverkets tallriksmodell och rådet att man inte behöver äta så mycket mer kalorier när man är gravid, man äter inte för två som det kallas utan att det räckte med en extra smörgås.

Tallriksmodellen säger ju inte så mycket om vad man skall äta så det är ju lite diffust. Smörgås ingår ju inte i den heller. Sa dom ingenting som att äta näringsrik mat och mycket grönsaker?

Dom rekommenderar ju ofta gravida att äta folsyra i tablettform men det vore ju mycket bättre att äta mer grönt istället.

Tallriksmodellen säger ju inte så mycket om vad man skall äta så det är ju lite diffust. Smörgås ingår ju inte i den heller. Sa dom ingenting som att äta näringsrik mat och mycket grönsaker?

Dom rekommenderar ju ofta gravida att äta folsyra i tablettform men det vore ju mycket bättre att äta mer grönt istället.

"Tallriksmodellen har tre delar:

• Den första är potatis, pasta, ris, bulgur och bröd, välj i första hand fullkornsvarianterna. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.
  • Den andra delen består av grönsaker och rotfrukter. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
  • Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, exempelvis bönor."

Så jodå. Mackor är bra mat enligt SLV, speciellt om det innehåller en det bös fullkorn.

"Tallriksmodellen har tre delar:

• Den första är potatis, pasta, ris, bulgur och bröd, välj i första hand fullkornsvarianterna. En stor del av tallriken fylls med livsmedel från denna grupp. För den som behöver mycket energi kan denna del göras ännu större. Komplettera eventuellt med en bit fullkornsbröd.
  • Den andra delen består av grönsaker och rotfrukter. Denna del är lika stor som den förra. Den som är överviktig kan låta denna del bli upp till hälften av tallriken.
  • Den minsta delen är avsedd för kött, fisk, ägg och baljväxter, exempelvis bönor."

Så jodå. Mackor är bra mat enligt SLV, speciellt om det innehåller en det bös fullkorn.

Jag har själv aldrig ätit enligt tallriksmodellen och fyra gånger per dag åt jag måltider som i huvudsak bestod av spannmål i någon form. Jag tror inte det är tallriksmodellen som är det största problemet utan vad man äter mer och även vad man lägger på tallriken. Pasta äter jag inte.

Jag tror absolut att det är bra att äta lchf under graviditet, och förstår heller inte varför man skulle behöva vara så mycket liberalare än annars. Ett jämnt och lågt blodsocker borde vara fördelaktigt för bebisen också. Fokus borde nog framför allt ligga på att äta så näringsrik kost som möjligt. För att minimera biverkningar är det nog smart att fasa ut den "vanliga" kosten under ett par veckor. Man kan ju må dåligt nog av en graviditet ändå. Extra trötthet/huvudvärk är ju inget man direkt behöver. Och så får inte kroppen en chock och tror att det är svält på gång. Hoppas att det går bra för sig oavsett hur du bestämmer dig för att göra med kosten under graviditeten!

• Like 1