Loket Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Möjlighet att radera tråden? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Popular Post dufva Posted April 28, 2014 Popular Post Share Posted April 28, 2014 "får stora minnesluckor i princip varje gång jag dricker" Det låter inte alls bra det där Jag tycker du borde fundera mer över drickandet än vilken kost som gör det behagligare att kunna fortsätta dricka 10 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MariaF Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Det finns ganska många trådar här på forumet som tar upp samma fenomen, man blir känsligare för alkohol! Kanske bra det, det finns ju andra nackdelar med det... Fördelen är att man blir billigare i drift! Men sök runt lite, det finns en del tips i de trådarna vill jag minnas. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Man kan ju inte dricka vin på samma sätt som man drack öl. Vin är ju mycket starkare. Ett bra tips är att blanda med hälften kolsyrat vatten till en spritz. Toppen med Rose eller vitt till sommaren. Vill du ha rött brukar jag göra hemgjord sangria genom att låta citron och apelsinzest dra i kallt vin ett tag. Sangria är ju inte heller så stark så det blandar jag ut då med hälften kallt vatten. Eller ha den goda vanan att alltid köra varannan vatten. Det finns ju en orsak till att man har vattenglas när man serverar vin.. vin släcker inte törsten utan är en njutning för gommen 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Aleks Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Förlåt men om man dricker så att man får minnesluckor är det ett tydligt tecken på att man inte kan hantera alkohol. Ja, många tål mindre när de äter LCHF kost. ANtingen accepterar man det och anpassar mängden alkohol därefter och förstår att kroppen signalerar att du ska ta hand om den. Eller inte. Det är en del av att bli vuxen, att lära sig sina begränsningar. Ledsen om du tycker att svaret är fel. Men det är inget att sticka under stol med. Alkohol är för människor och människor får lära sig att hantera mängden de kan dricka. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 En hel drös med trista morsor och farsor här på forumet. Men om man ska dricka alkohol får man lära sig att hantera det. Både mängd och annat. Om du inte klarar att dricka lika mycket nu som innan är det väl egentligen bara positivt. Det blir ju billigare om inte annat. Man ska aldrig dricka så mycket så att man får minnesluckor. Helst ska man inte dricka så mycket så att man blir bakis heller. En teori som jag har om varför LCHF:are inte kan dricka lika mycket som blandkostare är att LCHF-kost inte binder lika mycket vatten i kroppen. Kanske blir samma alkoholmängd som innan mer koncentrerad i en kropp som inte innehåller lika mycket vatten längre? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigurdur Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Kostdoktorn skriver om att levern bryter ner alkohol långsammare på LCHF. När jag blev bakis (10 år sedan...) så blev jag sugen på min special-frukost: Ananas, apelsinjuice och pizza! Sedan dess har jag läst att socker och c-vitamin hjälper kroppen (troligtvis) marginellt att ta hand om alkoholen, och eftersom alkohol är uttorkande så kanske kroppen också blev sugen på något fett på grund av det. Fast det finns ju fetare mat än en pizza... Som sagt, jag tror att du mår bättre av att se över dina dryckesvanor, snarare än dina matvanor eftersom de problem du beskriver beror på alkohol mer än något annat. Njut av ett välsmakande vin, det är inget fel i det. Under förutsättning att man inte utsätter sig för fara eller obehag. Var och en får anpassa sitt drickande efter sin kropp. När man är ung och vild så kan det ta ett tag att hitta "lagom" (så var det för mig), d.v.s. att dricka alkohol, för att det är kul, skönt, välgörande, välsmakande, spännande, etc. UTAN att det ger negativa konsekvenser. Hur hittar man "lagom" då? Man tar det lugnt och långsamt och känner efter, försiktigt. Ens tålighet kan förändras av andra saker än kosten också, kom ihåg det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Anders A Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Samma tråkiga svar från mig Drick mindre! Jag har också upptäckt att jag är mindre tålig efter att jag började med LCHF. Första gången blev det extra roligt. Eller rättare sagt mindre roligt, speciellt dagen efter. Sen minns jag att när man var i din ålder (ja - jag är ganska mycket äldre...) drack man mer för att det var kul/ballt/måste/grupptryck/etc istället för att det var gott. Man var helt enkelt ute efter fyllan... Dessutom var det "status" att tåla mer än andra. Men det är ALDRIG OK att dricka så man får minnesluckor. Med eller utan LCHF. För det första är det direkt farligt, för då har man sannolikt varit så berusad att man inte kunnat ta vara på sig själv med alla de faror det innebär. Och för det andra så är det sannolikt ganska skadligt för kroppen och hjärnan om det sker regelbundet. Så drick mindre och försök se det positiva istället - det blir billigare! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuva Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Växla mellan vin och vatten. Själv dricker jag både lite och mycket sällan men har märkt av att jag blir lullig fort som fasen numera. My poison of choice är vitt vin så jag köper bubbelvatten som jag spär ut vinet med. Gott. läskande och jag har lättare att hinna med i signalerna från kroppen om hur min berusningsgrad utvecklar sig. Du som dricker rödvin vill nog inte spä ut det med bubbelvatten så då är det nog bäst att helt enkelt dricka ett glas vatten/kolhydratsfri läsk mellan varven. Då borde du ha lättare att hinna med att läsa signalerna i allt tjimmandet. För som andra påpekat innan: minnesluckor är inte bra. Alls. Been there, done that. det var de som fick röda flaggan att gå i topp för mig själv för många, många år sen när jag festade som hårdast. Den kontrollen jag har skaffat mig krävde dedikation och envishet kan vi säga. Jag är inte typen som naturligt sitter och sippar på mitt glas vin. Jag vill helst sörpla i mig det som en törstig kamel. med mindre lyckat resultat. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kjell Granelli Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Valet av ekologiskt rödvin är utmärkt, MEN mängden ska inte gå överstyr, för då blir alkohol toxiskt precis som fruktos. Dessa molekyler är mycket lika varandra och metaboliseras snarlikt, huvudsakligen i levern. De orsakar överproduktion av triglycerider på samma sätt och på sikt samma fettlever. Så tänk på att alkohol är som att du får i dig fruktos, så kanske du blir mer motiverad till minskad mängd. Att varva med gott dricksvatten är en utmärkt idé! 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Jag kan inte heller sitta och sippa på nånting. Jag häller i mej och vräker i mej... Alltid. I mitt förra äktenskap hade vi bästisar som, när de bjöd på middag, jag alltid körde. Det var ju ingen ide att inte vara torrdocka för man fick ju aldrig mer än 1 max 2 glas vin på en hel kväll... Hon kunde sitta och suga på samma glas hela kvällen. Det värsta var att man fick inte kolsyrat vatten heller, så var man törstig så var det kranen som gällde... Jag tog med mej 1,5 l eget smaksatt kolsyrat varje gång på slutet (som deras ungar drack om inte jag hann).. Det var skillnad på grabbarna för där fanns inga begränsningar... Lång utläggning, men kontentan äär att jag häller i mej vatten och sippar vin. Då kan man vara med länge.. I och för sej är jag nästan gammal nog att vara mormor åt dej, och ofta måste ungdomen lära sej sina egna läxor. Jag lärde mej snart nog att bakfylla inte var värt priset (och det var lååångt före LCHF). Sen missar man ju en massa av det roliga om man inte kommer ihåg det.. Och i sociala mediers era skulle jag nog faktisk passa mej noga för att bli dokumenterad av mindre nogräknade "kompisar" som gärna lägger ut vem som helst för att skämma ut dem. Det är betydligt mer obehagligt att tappa kontrollen numera än när jag var ung. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kareng Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Och i sociala mediers era skulle jag nog faktisk passa mej noga för att bli dokumenterad av mindre nogräknade "kompisar" som gärna lägger ut vem som helst för att skämma ut dem. Det är betydligt mer obehagligt att tappa kontrollen numera än när jag var ung. Jag tackar någon form av högre makt för att det inte fanns sociala media när jag var ung. Det har jag tänkt många gånger. Jag följer gudbarn och syskonbarn i övre tonåren/tidiga tjugo och de lägger själva ut bilder som får mig att "skämmas" å deras vägnar i framtiden, och inför eventuella framtida arbetsgivare. Frågan är hur klok jag själv skulle ha varit. Så det är inte bara mindre nogräknade kompisar man ska vara rädd för i det läget. 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stoscha Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Jag tackar någon form av högre makt för att det inte fanns sociala media när jag var ung. Det har jag tänkt många gånger. Jag följer gudbarn och syskonbarn i övre tonåren/tidiga tjugo och de lägger själva ut bilder som får mig att "skämmas" å deras vägnar i framtiden, och inför eventuella framtida arbetsgivare. Frågan är hur klok jag själv skulle ha varit. Så det är inte bara mindre nogräknade kompisar man ska vara rädd för i det läget. Att du får vara fb-kompis med barn innebär väl att de är tämligen lugna ändå. Hade det gått riktigt vilt till hade de aldrig släppt in dej. Min son är klok nog att inte vara inne på fb för han säger att han vill vara säker på att han inte gör nåt dumt i onödan. (det hsn inte tänker på är att alls andra är det, och flera av de han är ute med är gamla nog att verkligen veta bättre... T ex chefer och ansvariga säljare) Han har inte ens mej eller mormor inlagda som kontaker i telefonen så han inte ska råka trycka fel om det blir en stökig kväll. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ɐuuɐ Posted April 28, 2014 Share Posted April 28, 2014 Alkoholen slår snabbare, jag tål mindre, får stora minnesluckor i princip varje gång jag dricker och mina bakfyller gör mig krasslig. Jag upplever inte alls att min kropp reagerade såhär innan jag började med lchf. Jag hittar inte heller mycket information på internet om varför kroppen verkar reagera såhär eller vad man kan göra för att motverka effekterna. Så tips på hur man som lchf-ätare dricker och festar smart ? =) Man tål helt klart mindre. Kanske är det för att levern är upptagen med att tillverka glukos och därför inte har samma kapacitet att bryta ner alkohol. Bakfylla (har jag läst) får man av att dricka betydligt snabbare än kroppen orkar bryta ner alkoholen. Tipsen blir alltså 1. ät kolhydrater (och annat också) när du dricker vin, och ät ordentlig mängd. Drick aldrig på fastande mage, för då kan även ett par glas vin ge rejält negativa effekter (till och med minnesluckor). Med mycket mat i magen går alkoholen långsammare ut i blodet och levern hinner med bättre. 2. Drick långsammare (varannan vatten). 3. Drick alkoholsvaga(re) drycker. Själv undviker jag starksprit (även "fin" sådan som konjak, calvados osv), för det går inte alls ihop med LCHF för mig och det spelar ingen roll att det serveras i små glas och jag dricker ett. Det är själva koncentrationen som ger den negativa effekten verkar det som. 4. Drick inte när du är trött, sjuk eller stressad. 5. En bra gammal regel är också att sluta dricka senast vid midnatt. Sedan finns det faktiskt folk som är överkänsliga mot vin, särskilt rött vin: "The most common symptoms of a wine intolerance or allergy are: skin rashes, flushed skin, diarrhea, vomiting, shortness of breath, stomach cramps, runny nose and swollen eyes. Learn more: http://www.naturalnews.com/041402_wine_allergies_symptoms_causes.html##ixzz30DDQJ8Ov Minnesluckor är dock inte ett av symptomen, utan mera ett intensivt illamående och ändrad ansiktsfärg, typ. Detta hände en äldre släkting till mig en gång på en lite finare tillställning och vi blev alla väldigt förvånade eftersom vi först trodde att denna återhållsamma person helt enkelt fått i sig alldeles för mycket. 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lyx-LCHF Posted April 29, 2014 Share Posted April 29, 2014 Det sätt som du dricker på, gör att du ligger i farozon för att skapa ett beroende. Jag har tidigare bekanta som numera är alkoholister, och de drack som du gör innan de trillade dit. En av de kallade sig själv för storkonsument, men i min värld är det samma sak som beroende. Jag förmodar att de du dricker med, oxå har ett liknande förhållningssätt till alkoholen, så du kanske ska se till att även umgås med de som gör saker där alkoholen inte är med i bilden. Du får dock en guldstjärna för att du väljer ekologiskt. Köp mindre mängd, vid färre tillfällen och lägg pengarna på ett bra vin som du njuter av... 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts